Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان ، دکتر لیلا شهبازی؛ روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در گفت و گو با این رسانه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، به آموزش مهارت «نه گفتن» و مصون سازی افراد در برابر آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد پرداخت:

اعتیاد به مواد مخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه‌‏هاى مختلف مى شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بايد مهارت ابزاري " مهارت‌ نه گفتن " در برابر مصرف مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در يك اطلاع رساني گسترده و همگاني بويژه قشر كودك و نوجوان آموزش داده شود.​

والدینی که می‌خواهند فرزندان سالمی داشته باشند و از آسیب های اجتماعي در امان باشند، ضمن اینکه باید مهارت نه گفتن را در کودکی به فرزندان خود آموزش دهند، باید از متوليان فرهنگي و اجتماعي بخواهند كه مهارت‌های زندگی را به آنها آموزش داده و اين مهارت ها را با فرزندان خود تمرین کنند.

گرایش به مواد مخدر تنها یک عامل ندارد. عدم  رابطه صمیمی بین والدین، فقر و در دسترس بودن مواد مخدر و قرصهاي روانگردان، تأثیرپذیری از گروه همسالان و دوستانی که رفتارهای پرخطر، شکست های مکرر تحصیلی و یا سابقه فرار از مدرسه را تجربه کرده اند، شکست های عاطفی،جدایی والدین و سابقه رفتارهای پرخطر در کانون خانواده، الگوها و شیوه های نامناسب فرزندپروری، گرایش به کنجکاوی، تفریح، سرگرمی و لذت طلبی، زندگی در محیط هایی که افراد پرخطر بیشتر در آنجا حضور دارند و نیز کم توجهی به آموزش های خودمراقبتی در خانواده و مدرسه و نداشتن مهارت نه گفتن و قاطعیت از جمله عوامل سوق دادن افراد به معضلات اجتماعی است.​

بايد صريح و بي پرده تمامي عوارض ، خطرات و آسيب هاي ناشي از مصرف مواد مخدر را به كودكان و نوجوانان آموزش داد و به آنها گوشزد كرد كه اعتياد همراه با نابودي و بيراهه رفتن است.

آگاه بودن خانواده ها  ،ارتباط موثر والدین با فرزندان، بهترین راه مقابله باموادمخدر است.خانواده به عنوان نخستین جایگاه شکل گیری و جهت دهی به شخصیت فرد به  دلیل فقر آموزشی که دارند نقش اصلی را در گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر جدید ایفا می کنند.

اگر خانواده توجه ویژه اش را به فرزندش معطوف نکند و نظارت خوبی نسبت به تربیت و اصلاح و نیز ارتباطات خارج از محیط خانواده فرزندش به خرج ندهد، چه بسا این فرزند به واسطه کنجکاوی پا در مسیری بگذارد که آینده فردی و اجتماعی خود و دیگران را دچار مخاطره کند.

خانه و مدرسه بهترين محيط براي آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد به فرزندان هستند .ارتباط خوبی با فرزندانمان برقرار کنیم و آنرا حفظ نمائیم .به جای پند و نصیحت و موعظه احساسهای فرزندانمان رادرک کنیم وبه آنها احترام بگذاریم .گوش کردن فعال را تمرین کنیم .زمانی که  فرزندمان می خواهد با ما صحبت کند فعالیتهای خود مثل تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه یا کار منزل را قطع کنیم، رویمان را به سوی او برگردانیم و با ارتباط چشمی مناسب به وی نشان دهیم که به گفته هایش توجه داریم وبرای ما اهميت دارند، احساس ارزشمندی وعزت نفس را در آنها بوجود بیاوریم.

حواسمان به کنجکاوی کودکان باشد!​

بسیاری از کودکان و نوجوانان نسبت به مواد مخدر کنجکاو هستند و برخی بخاطر ارضاء حس کنجکاوی مواد مخدر مصرف می کنند. لازم است والدین راجع به موادی که ممکن است فرزندانشان با آنها مواجه شوند آشنایی داشته باشند و با برقراری ارتباط مناسب با فرزندان او را از عواقب مصرف مواد آگاه سازند.

مهارت نه گفتن را در کودکی به فرزندان خود آموزش داده تا با قاطعیت و جرأت ورزی و احساس ارزشمندی در آینده در برابر آسیب‌ها ومعظلات اجتماعی در امنیت و آرامش به سر ببرند.سهم خانواده بسیار موثر است.وجود داشتن مهارت های مورد نظر در والدین، سبک فرزند پروری قاطعانه، آموزش مستقیم و غیر مستقیم‌ این مهارت ها در کودکان از جمله مواردی است که اجازه می دهد که رشد کودک همراه با مهارت باشد.​

ارتقای مهارت‌های اجتماعی موثرترین گام برای مقابله با اعتیاد است.
همه ی ما شهروندان در مقابله با آسیب های اجتماعی وظیفه داریم و باید به وظیفه خود عمل کنیم و اگر حساسیت لازم در جامعه ایجاد نشود و جوان و نوجوان و خانواده از گسترش اعتیاد نترسد و خود را مصون بداند باید هزینه‌های زیادی را تحمل کرده و منتظر پیامدهای آن باشیم.

شعار حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم، تا زندگی‌ها را نجات دهیم...

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: هفته مبارزه با مواد مخدر نه به اعتیاد آموزش مهارت زندگی رواشناسی آسیب های اجتماعی مواد مخدر مهارت ها آسیب ها نه گفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۵۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف ۲۴۷ کیلوگرم حشیش در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی پلیس، سردار سرتیپ پاسدار محمدکاظم تقوی اظهار کرد: تیم‌های مرکز عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در اقدامی اطلاعاتی، یک محموله مواد مخدر را ردزنی و پس از کنترل و مراقبت‌های پوششی در اقدامی غافلگیرانه خودرو پژو ۴۰۵ حامل مواد افیونی را در یکی از خیابان‌های شهر مشهد متوقف کردند.

وی افزود: در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در بازرسی از خودرو موردنظر ۵۰ کیلوگرم حشیش کشف و یک متهم زن و یک متهم مرد تبعه خارجی را نیز دستگیر کردند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به بازرسی از مخفیگاه متهمان در بلوار توس، ۱۹۷ کیلوگرم حشیش را کشف کردند، تصریح کرد: در مجموع در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ۲۴۷ کیلو گرم حشیش را کشف و دو متهم دستگیرشده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 748535

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان