Web Analytics Made Easy - Statcounter

افغانستان در ماهی که گذشت روز‌های خونینی را پشت سر گذاشت بطوری که یکی از مرگبارترین ماه‌های این کشور در ۲۰ سال گذشته بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از یورونیوز، دولت افغانستان اعلام کرده که در ماه گذشته میلادی (ژوئن) بیش از ۶ هزار نفر از نیرو‌های طالبان کشته شده‌اند. طالبان نیز ادعا می‌کند که تلفاتی را به نیرو‌های دولتی در این ماه وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر همین اساس در این ماه، ۶۳۸ نظامی و غیرنظامی در حمله‌های طالبان و گروه‌های دیگر در افغانستان جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش نیرو‌های دولتی و خیزش مردمی در برابر پیشروی طالبان در نقاط مختلف افغانستان مقاومت می‌کنند و همزمان دولت کابل می‌گوید چند ولسوالی (شهرستان) نیز از ستیزه‌جویان پس گرفته شده است.

کماندو‌هایی که برای عقب راندن طالبان در ولایت بغلان مبارزه می‌کنند، روز پنجشنبه ۱۰ تیر اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی در منطقه پلخمری، مرکز این ولایت دست یافته و دست کم ۵ پاسگاه پلیس را آزاد کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که نیرو‌های دفاعی و امنیتی به کمک بسیج مردمی این کشور طی عملیاتی با وارد کردن تلفات سنگین به طالبان در «شینواری» واقع در ولایت پروان باعث خروج آن‌ها از این ولسوالی شدند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع افغانستان عملیات برای بازپس‌گیری ولسوالی سیاه‌گرد در همین ولایت نیز «به شدت» ادامه دارد. این دو منطقه چند روز پیش به دست طالبان افتاده بود.

پیش از آن وزارت دفاع افغانستان از بازپس‌گیری دو ولسوالی در ولایت فاریاب و همچنین ولسوالی کلدار در ولایت بلخ در شمال کشور از دست گروه طالبان خبر داده بود و گفته بود که نیرو‌های دولتی کنترل ولسوالی‌های خان چهارباغ و پشتون‌کوت در فاریاب را نیز در دست گرفته‌اند. آن‌ها همچنین بری بازپس گرفتن ولسوالی‌های از دست رفته در غزنی نیز پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

گروه طالبان در جریان یورش گسترده خود در روز‌های اخیر کنترل بیش از ۵۰ ولسوالی را در افغانستان به دست آورد و برخی از ولسوالی‌ها بار‌ها میان طالبان و نیرو‌های دولتی دست‌به‌دست شدند. حکومت تاکنون در مجموع توانسته است کنترل ۱۰ ولسوالی را باز پس یگیرد.


حملات طالبان


در این میان طالبان می‌گوید بار دیگر کنترل ولسوالی تگاب در ولایت کاپیسا را در دست گرفته است.

از سوی دیگر مقامات محلی ولایت هرات روز پنجشنبه اعلام کردند که گروهی از نیرو‌های طالبان به بازار قدوس‌آباد در اسلام‌قلعه واقع در نزدیکی مرز افغانستان با ایران حمله کرده‌اند.

همین مقامات گفته‌اند که نیرو‌های دولتی تلاش طالبان برای کنترل ولسوالی غوریان را که با ایران مرز مشترک دارد، خنثی کرده‌اند.


«خونین‌ترین ماه»


حملات اخیر طالبان و مقاومت نیرو‌های دولتی و مردمی در برابر آنان روز‌های خونینی را برای افغانستان رقم زده است. رسانه‌ها و منابع دولتی آمار متفاوتی را از قربانیان این نبرد‌ها گزارش کرده‌اند و شمار دقیق کشته‌شدگان روشن نیست.

بر اساس آمار‌ها و اطلاعاتی که طلوع‌نیوز ثبت کرده‌است، ماه گذشتۀ میلادی (ژوئن) یکی از خونین‌ترین و پر رویدادترین ماه‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان بوده است.

بر اثر حملات اخیر طالبان تاکنون هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. به نوشته رسانه‌های افغانستان، شمار آوارگان تنها در ولایت کندز حدود ۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: افغانستان طالبان جنگ نیرو های دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۶۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی