Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، تورم، بیکاری، کسری بودجه، مشکلات صندوق های بازنشستگی، کم آبی و مشکلات زیست محیطی، کاهش اعتماد عمومی از دست رفتن سرمایه اجتماعی در بازارهای مالی و بورس از جمله چالش های دولت جدید ذکر کرد

وی، مشکلات حوزه بانکی، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تک محصولی بودن کشور را از دیگر چالش های دولت جدید ارزیابی کرد و افزود: شکاف فنی و تکنولوژیک بین ما و کشورهای پیشرفته از دیگر چالش های دولت جدید است که این موضوع هزینه تولید را در کشور ما بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم شیراز و زرقان در دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای برون رفت از چالش ها گفت: دولت جدید باید تلاشش بر این باشد که ظرفیت های خالی و بلااستفاده را پر کرده و فضای کسب و کار را با مقررات زدایی از این حوزه بهبود بخشد.

قادری، سامان دادن بازار پول و بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد عمومی به این بازارها را از دیگر موضوعاتی دانست که باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد و افزود: دولت جدید برای حل مشکلات کشور باید بین قوای مقننه، مجریه و قضائیه هماهنگی و هم افزایی لازم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های اقتصاد کشور دچار مشکلات جدی هستند، خاطرنشان کرد: اصلاح زیرساخت های اقتصاد کشور می تواند عملکرد نظام اقتصادی کشور را بهینه کرده و از اتلاف منابع جلوگیری کند.

دولت جدید به بخش های پیشران اقتصاد توجه ویژه داشته باشد

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خواستار استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای پر کردن شکاف های فنی و تکنولوژیک بین ایران و کشورهای پیشرفته شد و گفت: دولت جدید باید برای بهبود سریع شرایط اقتصاد کشور به ظرفیت بخش های پیشران و تحول زا مثل بخش معدن، ماشین سازی، پایین دستی پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع تبدیلی توجه ویژه داشته باشد.

قادری مشکلات معیشتی مردم در ماه های اخیر برای تامین برخی اقلام ضروری خانواده مثل مرغ و روغن را یادآور شد و افزود: یکی از چالش های کشور وابستگی غذا و خوراک مردم به دانه های روغنی است که با نوسانات ارزی دچار کمبود می شود. دولت جدید باید برای قطع وابستگی کشور به واردات نهاده های دامی و خودکفایی در این زمینه تلاش کند.

وی، فعال شدن ظرفیت های کشور در حوزه فناوری اطلاعات در دوران کرونا را یادآور شد و گفت: تحقق کامل دولت الکترونیک و استفاده از تجارت الکترونیک و فناوری های نو می تواند فضای کسب و کار را تسهیل کرده و بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و به ایجاد شفافیت و فسادزدایی از دولت کمک کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حضور میدانی مسئولان کشوری در استان ها و در عین حال تفویض اختیارات به استان ها برای چابک سازی نظام تصمیم گیری کشور را ضروری دانست و افزود: دولت جدید باید برای رها شدن از سیستم متمرکز و پیچیده اداری موجود تلاش کند و اجازه دهد تا استان ها از ظرفیت های محلی خود بدون گرفتار شدن در پیچ و خم بوروکراسی اداری بهره برداری کنند.

تیم اقتصادی دولت جدید نگاه جزیره‌ای نداشته باشد

قادری، کسری بودجه دولت در سال 1400 را یادآور شد و گفت: دولت جدید می تواند با تسهیل ورود سرمایه به داخل کشور و دادن تضمین های لازم به سرمایه گذاران بخشی از کسری منابع و درآمدهای کشور را حل کند.

وی، ارتباط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت های بلوک شرق را موضوعی راهبردی در سیاست خارجی کشور دانست که باید توسط دولت جدید پیگیری شود و افزود: تسهیل در اجرایی شدن قرارداد با چین و روسیه می تواند به ما کمک کند تا بخشی از کمبودهای منابع مالی و در عین حال نیازهای فنی را از طریق این کشورها تامین کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در عین حال گفت: با روحیه ای که از آقای رییسی سراغ داریم، وی می تواند اعتمادزایی کرده و ظرفیت های مغفول کشور را فعال کند. یکی از ویژگی های آقای رییسی این است که وقت می گذارد و حضور فعال میدانی در مناطق مختلف دارد و در کنار استفاده از توان و ظرفیت نیروهای متخصص، تنها به گزارش کارشناسان بسنده نمی کند.

قادری از رییس جمهوری منتخب خواست تا یک تیم متخصص و منسجم را مامور سامان دادن به مسائل اقتصاد کشور کند و افزود:  نباید هر کدام از بخش های اقتصادی کشور به صورت جزیره ای عمل کنند و مکمل همدیگر نباشند.

وی یادآور شد: فرمانده تیم اقتصادی دولت جدید باید کسی باشد که بتواند هماهنگی ها و هم افزایی ها را در مجموعه های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کند و اینطور نباشد که هر وزارتخانه و دستگاهی پیگیر مسائل و موضوعات جزیره ای خودش باشد و به کلیت پیشبرد کارها در دولت توجهی نداشته باشد.

دولت جدید نگاه به شرق و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی را دنبال کند

وی با بیان اینکه نگاه تک تک اعضای تیم اقتصادی دولت جدید باید این باشد که کلیت دولت برای حل مشکلات مردم موفق باشد، خاطرنشان کرد: تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی در کنار توجه به توانمندی ها و ظرفیت های کشورهای همسایه و کشورهای بلوک شرق می تواند کشور را از وابستگی به غرب نجات دهد.

این استاد اقتصاد افزود: دولت جدید نباید تمام تخم مرغ ها را در سبد کشورهای غربی بگذارد و از ظرفیت های داخلی و واحدهای کوچک غافل شود. نباید اینطور فکر کنیم که همه چیز منحصر به تعامل و ارتباط با غرب است و فقط در صورتی که مشکلات خارجی حل شود مشکلات داخلی حل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: الگویی که آقای رییسی و تیمشان به آن اعتقاد دارند این است که حتی اگر می‌خواهیم مشکلاتمان با خارج حل شود باید تلاش کنیم در مرحله اول مشکلات داخلیمان را حل کنیم. اگر ناهماهنگی‌ها، سوءمدیریت‌ها و اتلاف منابعی که در داخل وجود دارد حل شود غرب هم در مقابل ایران کوتاه می آید.

قادری خاطرنشان کرد: واکنش غربی ها را در بحث تحریم بنزین، تحریم واکسن و تحریم دارو شاهد بودیم و هر جا دیدند به آنها نیازی نداریم و می توانیم مشکل را خودمان حل کنیم، گشایش ایجاد کردند و هر جا احساس کردند که مشکل داریم و نتوانستیم مساله را در داخل کشور حل کنیم، فشار آوردند و تحریم را بیشتر کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بالفعل کردن ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه داخلی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای داخلی مثل نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی باید در اولویت رییس جمهوری منتخب باشد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ سید ابراهیم رییسی اصولگرایان مجلس یازدهم تیم اقتصادی دولت جدید دولت جدید اقتصاد کشور یادآور شد جزیره ای ظرفیت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

محمد کرمی در نشست امکان سنجی و تسهیل روند همکاری های اقتصادی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که در محل فرمانداری شهرستان زهک برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا بتوانیم در سایه قرآن کریم و رهنمودهای اسلام روزبه روز در انسجام و وحدت امت اسلامی برای پیشبرد اهداف اسلام عزیز تلاش کنیم.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره مبنی بر وحدت بین امت اسلام برای پیشرفت اسلام و اجرای فرمان الهی در کل دنیا است که این رسالت همه ما مسلمانان است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خیلی خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده است که باید ۲ کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

کرمی خاطرنشان کرد: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود انگار اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره میبریم.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن به دلیل انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص روان و تسهیل شدن تجارت حقوق گمرکی و ... باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر ۲ کشور از ظرفیت‌های خوبی که مرز دارد بهره مند شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا ۲ کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی ادامه داد: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش پایانه ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است
  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود