Web Analytics Made Easy - Statcounter

هماهنگ کننده سازمان ملل در لیبی پایان گفتگوهای سیاسی در ژنو بدون دستیابی به توافقی بر سازو کار قانونی درباره انتخابات آتی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، ریزدون زنینگا، هماهنگ کننده مأموریت سازمان ملل در لیبی روز جمعه گفت مذاکرات سیاسی طرف‌های لیبیایی در ژنو بدون دستیابی به توافقی درباره قانون انتخابات پایان یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام سازمان ملل در جلسه اختتامیه مذاکرات در پنجمین روز آغاز گفتگوها، خواهان دستیابی به یک راه حل میانه که احزاب لیبی را متحد کند و همچنین ادامه رایزنی بین طرف‌های درگیر شد.

وی در سخنرانی خود که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، گفت: "ما به همکاری با طرف‌های لیبیایی و کمیته توافقات جهت آماده سازی برخی گزینه‌ها جهت ایجاد زمینه‌های مشترک ادامه خواهیم داد تا مجدداً توسط مجمع مورد بحث قرار گیرد."

وی ادامه داد: "ما نتوانستیم در مورد ساز  و کار قانونی برای برگزاری انتخابات بر اساس آن به توافق برسیم ، و این خوب نیست. سه پیشنهاد درباره مکانیزم برگزاری انتخابات ارائه شد اما شرکت کنندگان به نقطه مشترکی نرسیدند."

روز پنجشنبه ، اعضای مجمع گفتگوی سیاسی لیبی (۷۵ عضو) در چهارمین روز نشست خود در شهر ژنو سوئیس، "کمیته توافقات" متشکل از ۱۳ عضو را انتخاب کردند.

این گفتگوها از روز دوشنبه در مورد ساز و کار قانونی آغاز شد که بر اساس آن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ، برنامه ریزی شده برای ۲۴ دسامبر ، برگزار شود.

فراخوان نخست وزیر

از سوی دیگر عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از همه احزاب خواست که منافع عمومی را اولویت دهند و در مورد فرمول برگزاری به موقع انتخابات توافق کنند.

وی در توئیتی نوشت: "ما از همه احزاب ملی و هیات سازمان ملل می‌خواهیم مسئولیت های خود را بپذیرند و منافع عمومی را اولویت دهند و در مورد فرمولی که برگزاری به موقع انتخابات را تضمین کرده و مردم لیبی را به استفاده از حق رای خود قادر سازد، توافق کنند."

این اظهارات نخست وزیر لیبی پس از پایان بی نتیجه جلسات گفتگو در ژنو تحت حمایت سازمان ملل ایراد شد.

علاوه بر این ریچارد نورلند، فرستاده ویژه ایالات متحده در لیبی امروز شنبه گفت که برخی از اعضای مجمع گفتگوی لیبی در ژنو تلاش دارند جو را مسموم کنند تا اطمینان حاصل شود که انتخابات در لیبی برگزار نمی‌شود.

وی افزود که این اعضا "یا با طولانی کردن روند قانون اساسی یا ایجاد شرایط جدید تلاش می‌کنند مانع برگزاری انتخابات شوند و برخی از این افراد ادعا می کنند نماینده رهبران سیاسی هستند که به آمریکا اطمینان داده‌اند حامی انتخابات 24 دسامبر هستند. "

نورلند ادامه داد: "آینده لیبی را فقط لیبیایی‌ها می‌توانند تعیین کنند. هیات سازمان ملل در لیبی برای تسهیل بحث و گفتگو بسیار تلاش کرده است، اما نمی‌تواند به نمایندگی از لیبیایی‌ها تصمیم گیری کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ليبي سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۹۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 

یک مقام ارشد حماس می‌گوید که پیشنهادی که از سوی طرف صهیونیست در مذاکرات دریافت کرده تغییر خاصی را در مواضع آن نشان نمی‌دهد و اگر «اصلاحات اساسی» در آن ایجاد نشود، احتمال توافق پایین خواهد بود. 

به گزارش تایمز اسرائیل، این مقام حماس در خصوص طرح مذکور گفت: «پیشنهاد طرف اسرائیلی که ارائه شده تغییر اساسی در موضع آن را نشان نمی‌دهد. این طرح پاسخ واضحی به مشکل عقب‌نشینی [اشغالگران از غزه] و آتش‌بس کامل نمی‌دهد». 

گفتنی است، صبح امروز (شنبه) خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات را دریافت کرده و پس از اتمام بررسی‌ها، پاسخ متقابل آن را اعلام خواهد کرد. 

گفته شده این پیشنهاد پیش‌تر به میانجیگران مصری و قطری تحویل داده شده بود. 

مهم‌ترین خواسته‌های حماس در مذاکرات، برقراری آتش‌بس دائمی و خروج کامل اشغالگران از نوار غزه بوده است. 

به تازگی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی از حماس خواسته‌اند توافق روی میز را بپذیرد. با این حال این جنبش اعلام کرده که به خواسته‌های اصلی خود پایبند است و تحت فشار آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است