Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم گفت: ما باید با ایجاد مراکز فرهنگی بتوانیم ملت‌ها را از طریق علم و فرهنگ به هم پیوند دهیم و مرز‌های جغرافیایی و سیاسی را با بیان اندیشه‌ها مشترک از میان برداریم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  آیین گشایش مرکز خراسان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، سفرای کشور‌های مختلف همسایه، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و شخصیت‌های استان خراسان رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این آیین غلامی با بیان اینکه افتتاح این مرکز در داخل شهر مشهد مقدس نشان دهنده تعاملات خوب دانشگاه با جامعه شهری است، اظهار داشت: دانشگاه فردوسی مشهد به خوبی توانسته است در زمینه‌های مختلف با شهر آمیخته شود و در این زمینه برنامه ریزی و تلاش کرده است.

وی تصریح کرد: کشور ما دارای سبقه تاریخی و باور‌های دینی و مذهبی است که در سالیان طولانی در خطه قدیم و جدید خود منشا ظهور و بروز عالمان و دانشمندان زیادی بوده، شکوفایی علم و دانش قبل از اسلام و بعد از اسلام نیز در این مرز و بوم به عنوان حامی علم و دانش، دانشجویی و دانش‌پژوهی خود را نشان داد که همه می‌دانیم این منطقه، محل ظهور، نشر ونمایه دانشمندان و اندیشمندان بزرگ بوده و هست.

وزیر علوم افزود: در منطقه‌ای که ما از آن تحت عنوان ایران فرهنگی یاد می‌کنیم، منطقه‌ای است که امروز از آن به عنوان خراسان بزرگ از آن نام برده شد و ما اسامی را از این سرزمین به عنوان مفاخر جهانی می‌توانیم ذکر کنیم. ابن‌سینا که از بخارا بلند شد و در همدان مدفون شد، فارابی بزرگ، شعرای ارزشمند و توانمندی که در این خطه حضور پیدا کردند و فرهنگ و اصالت مردم را به عنوان یک نقطه استقرار و استقلال عظیم و عمیق که ریشه‌های ناگسستنی از این مرز و بوم است، به وجود آوردند. این خود یک دلیل برای ماندگاری این ملت در این منطقه و مسیر بزرگ جغرافیایی در طی سال‌های طولانی است. این‌ها حاصل مجموعه‌ای از علم و دانشی است که در سطح جامعه رونق پیدا کردند و امروز هم تلاش ما باید این باشد که دانشگاه به سطح جامعه بیاید.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در ایران دوره‌ای را بیشتر به تقویت نیروی تحصیل کرده اختصاص دادند، اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که بیش از ۹۰ درصد مدیران ارشد کشور حداقل دو مقطع تحصیلی خود را در داخل تحصیل می‌کنند و تعدادی کمی هستند که مقاطع تحصیلی را در خارج از کشور می‌گذرانند و این به معنای رفع نیاز نیروی انسانی است. در دوره‌ای نیز به تحقیقات علمی توجه ویژه‌ای شد و نتیجه آن را الان می‌بینیم که ایران در حال حاضر در دنیا در بحث برون‌داد‌های علمی حرفی برای گفتن دارد و در منطقه نیز بیشتر شاهد این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، ایجاد مناطق علم و فناوری، برج‌های فن‌آوری در شهر‌های مختلف در مناطق دور و نزدیک از اقداماتی هستند که باید دانشگاه را به سطح جامعه بیاورند. نیاز‌هایی که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از جنگ اقتصادی دول بزرگ بر علیه ما ایجاد شد، موجب گردید امروز بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در سراسر کشور داشته باشیم که برخی از آن‌ها کار‌هایی کردند که دیگران باورشان هم نمی‌شد و ویژه‌ترین آن در یک و نیم سال گذشته در بحث مبارزه با بیماری کرونا بود. هر روز اخبار خوبی از رشد صنایع و رفع مشکلات و موانع می‌شنویم که این حاصل حضور دانشگاهیان و صاحبان علم و فناوری در جامعه است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه نباید در جامعه از بحث‌های فرهنگی غفلت کرد، کفت: جایی که نباید از آن غافل بود بحث فرهنگی است و نمونه بارز آن افتتاح این مرکز است که می‌توان گفت از اقدامات بدیع و ضروری بود. ما نباید غذای روح مردم را فراموش کنیم و داشتن این تفکر و اندیشه نزد مسئولان شهر و شهرداری بسیار ارزشمند است که خدمت به مردم را صرفاً خدمات رایج روزمره شهری نمی‌پندارند و این نشان از یک طلوع جدید در حوزه خدمت به مردم است.

غلامی افزود: باید ظرفیت دانشگاه‌ها را بشناسیم و به سمت ارائه خدمت به مردم هدایت کنیم. آمدن دانشگاه به سطح جامعه و باز شدن در و دیوار‌ها از نمونه کار‌هایی است که صورت گرفت. منتشر کردن داشته‌های دانشگاهی در سطح شهری نزد مردم می‌تواند دسترسی آن‌ها را به این مجموعه‌ها آسان‌تر کند. تبلیغ، خود بخشی از ترویج این موضوع است و قطعاً این مراکز همچون مرکز خراسان‌شناسی می‌توانند تبلیغ خوبی باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رفت‌و آمد اساتید، علاقه‌مندان و پیشکسوتان به این مراکز باید آسان باشد، گفت: باید حمایت‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که این رغبت روز به روز بیشتر شود و انشالله این خدماتی که صورت گرفته است اثرات خود را بیش از پیش نشان خواهند داد.

وزیر علوم افزود: بهتر است دیوار‌های دانشگاه برداشته شود، البته منظور از این صحبت صرفاً این نیست که دیوار‌های فیزیکی برداشته شود، بلکه باید تعاملات و فعالیت‌های پژوهشی و اجتماعی دانشگاه‌ها نباید محصور در داخل دانشگاه و فضای فیزیکی آن باشد و لازم است تا سایر مردم شهر نیز به راحتی بتوانند با دانشگاه و اساتید آن تعامل داشته باشند و با ارائه راه حل‌ها و راهکار‌های مناسب و تبادل دانش و تجربه به حل و فصل مسائل موجود در کشور بپردازند.

غلامی در ادامه اظهار داشت: در مورد فرهنگ که غذای روح مردم و جامعه است نباید کوتاهی و غفلت نمود و همانطور که شعار دانشگاه‌ها در این زمان رفع نیاز‌های کشور است، لازم است تادانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی علاوه بر همکاری با پارک‌های علم و فناوری و ایجاد پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های مختلف به توسعه مراکز تحقیقاتی همچون مرکز خراسان شناسی بپردازند.

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از کلیه دست اندرکارانی که با تلاش و پشتکار موجبات گشایش این مرکز را فراهم نمودند، اذعان کرد: دلیل اصلی و هدف دانشگاه فردوسی مشهد از ایجاد این مرکز این بود که این دانشگاه باید دانشگاهی در خور نام و جایگاه امام رضا (ع) و فردوسی بزرگ باشد و با توجه به دیرینه و سبقه وسیع خراسان در زمینه فرهنگ و تمدن لازم است تا مرکزی از سوی دانشگاه ایجاد شود تا با همکاری جامعه بتواند خراسان را بیشتر و بهتر به جامعه نشان دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از دلایل افتتاح این مرکز، انجام وظیفه‌ای بود که دانشگاه در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی داشت و همین امر موجب شد تا دانشگاه فردوسی مشهد پا را فراتر بگذارد و تلاش نماید تا فرهنگ و تمدن این زیست بوم کهن را بیش از پیش به جامعه نشان دهد و دلیل اصلی اینکه این مرکز در داخل مجموعه دانشگاه ایجاد نشد، این بود که همه اقشار بتوانند به آن ورود پیدا کنند و با تبادل علم و دانش و فرهنگ خود گامی مؤثر در اعتلای نام خراسان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی وزیرعلوم مجلس شورای اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد علم و فناوری دانشگاه ها علم و دانش سطح جامعه وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۹۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است

ایسنا/قزوین عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد

بیت‌الله اکبری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شعار سال جاری اظهار کرد: شعارهای سال کاملاً هدفمند است و اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و اینکه در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید شده نشان‌دهنده این است که خلأهایی از قبل وجود داشته که باید منبعد به آن توجه شود و برای برطرف کردن این خلأها اقدام کرد.

وی گفت: واقعیت این است جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است و نمی‌تواند بدون درآمد مردم یک دولت پایدار و مقاوم در برابر نواسانات و سیکل‌های سیاسی و تجاری باشد، مثلاً اینکه می‌گوییم دولت ما به نفت وابسته است پس می‌تواند بدون درآمد مردم نفت را بفروشد و درآمد داشته باشد درست نیست چراکه اگر به خاطر مسائلی که در دنیا وجود دارد تحریم شویم دست دولت خالی خواهد شد بنابراین دولتی می‌تواند به‌عنوان دولت پایدار و مقاوم در مقابل نوسانات سیاسی و اقتصادی دنیا بایستد که مشارکت مردمی در آن بالا باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: درگذشته تلاش‌هایی هم صورت گرفته که اهداف اقتصادی برای افزایش تولید ایجاد شود اما شرایط نشان می‌دهد که مشارکت به حدی نبوده که ما را به استاندارد لازم برساند به همین جهت رهبری در شعار سال جاری به مشارکت مردم تأکید کرده‌اند.

وی بیان کرد: برای راهکارهای جذب مشارکت مردم باید برنامه‌ریزی و برنامه‌های عملیاتی و اهداف‌ کوتاه‌مدت بر این اساس تنظیم شود، هدف استراتژیک در شعار سال را رهبری مشخص کرده‌اند و باید ارگان‌ها، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی در تمام برنامه‌ریزی‌های خود شعار سال را به‌عنوان سیاست حاکم در نظر بگیرند تا مشارکت مردم را در تمامی امور شاهد باشیم و از این طریق جهش تولید رقم بخورد.

اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: اگر مشارکت مردم جذب نشود به جهش تولید و رشد و توسعه نخواهیم رسید و اهداف دست‌نیافتنی خواهد ماند؛ مجلس نقش وضع، اصلاح و تقویت قوانین را دارد تا به دولت راهکار داده شود و دولت نقش تسهیلگری خود را برای ایجاد مشارکت مردم فراهم کند.

وی افزود: مجلس و دولت به‌عنوان قوه مجریه نقش مهمی در جلب مشارکت مردم‌ دارند چراکه وقتی مردم ببینند تسهیلگری ایجاد شده به‌طور مثال در نقش واسطه‌گری مالی بانک‌ها درست عمل کنند و بازار سرمایه امنیت خوبی پیدا کند و شفافیت و کارایی آن بالا برود، مردم به صورت خودکار درست عمل می‌کنند چراکه نگاه مردم به قوانین و قوه مجریه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین درباره میزان تحقق شعارهای سال گذشته اظهار کرد: مشکلاتی که در این سال‌ها پیش‌آمده همه از یک جنس نیست و نمی‌شود قضاوت کرد چراکه بسیاری از عوامل بیرونی مانعی برای تحقق شعار سال هستند و این موانع سبب شده از رسیدن به اهداف فاصله گرفته باشیم.

اکبری‌مقدم در پایان گفت: از طرفی دیگر برخی مواردی همچون کاهش رشد جمعیت باعث شده به اهداف دست پیدا نکنیم چراکه تولیدی‌ها با مشکل نیروی کار مواجه هستند؛ تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما رشد نقدینگی و کنترل نکردن سیاست‌های پولی در ایران باعث شده نرخ تورم بالا برود و به همین دلیل خیلی از دستمزدها با بازار سازگار نباشد، قوانین حوزه کار هم باید اصلاح شود و بر اساس شرایط فعلی بازار کار نوشته شود تا بتوان در جهت حل مشکلات گام برداشت.
 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است