Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ذخیره آبزیان حوزه خلیج فارس به ویژه ذخایر قابل بهره برداری و مفید با تهدید انقراض و نابودی روبه رو است که صید بی‌رویه و آلودگی نفتی نقش مهمی در این زمینه دارد.

استان بوشهر بیشترین مرز مشترک با خلیج‌فارس دارد و این هم‌جواری مزیت بسیار مهمی برای این استان محسوب می‌شود و باعث می‌شود تا افراد زیادی متناسب با این ظرفیت‌ها اشتغال داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع زیستی گونه‌های آبزیان در خلیج‌فارس بسیار بالا، ولی با جمعیت اندک است؛ بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری در خلیج فارس وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد گونه‌ها بومی منطقه‌ای و ۳۰ درصد مهاجر هستند.

خلیج‌فارس، همانند بسیاری از مناطق دریایی در جهان از صید بیش از حد (صید بی‌رویه) رنج می‌برد و میزان بالای صید به کاهش چشمگیر ذخایر دریایی منجر شده است.

بسیاری از کشور‌های منطقه خلیج‌فارس آماری غیرواقعی در مورد میزان برداشت خود از ذخایر ماهیان و سایر آبزیان این منطقه ارائه می‌دهند و چیزی که مشخص است، میزان بالای صید است.

دریابست راهی برای حفظ ذخایر دریا

کارشناس صید و بهره‌برداری آبزیان در استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افزایش صید و عوامل دیگر باعث شده تا شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی ذخایر خلیج فارس باشیم.

حسین شادکامی تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا بعضی از گونه‌های آبزیان به خصوص کف زیان رو به نابودی رفته و خطر انقراض جدی‌تر از گذشته دنبال شده و باعث ایجاد تنش بحران در ذخیره شود.

وی افزود: برای بهبود و تنفس وضعیت سلامت محیط‌زیست دریایی در آب‌های انحصاری اقتصادی، می‌بایست مدیریت مسئولانه ماهیگیری به منظور ترمیم این زنجیره غذایی در مناطق خاص از پروتکل‌های مناسب قانونی اجرا شود.

کارشناس صید و بهره‌برداری آبزیان اضافه کرد: صدور پروانه صید، مجوز صید و رعایت استاندارد‌های صید و محدودیت‌های زمانی و مکانی و دیگر یکی از راه‌های پیشگیری در وقوع حوادث بحرانی و صید بی‌رویه با الحاق پروتکلی دیگر با عنوان «دریا بست» است.

بازسازی ذخایر دریایی

شادکامی ادامه داد: دریا بست به مفهوم به تعلیق درآمدن صید در بالاترین نقطه برای پیشگیری و ترمیم و فرصت بازسازی و احیا و رشد و نمو گونه‌های متعدد ذخیره در منطقه است.

وی تصریح کرد: از این طریق می‌توان فرصتی برای مطالبات عمومی و انسجام صنفی (صید و صیادی) را در مسیر قانون‌گذاری و حمایت و پشتیبانی سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها نسبت به رعایت این پروتکل که آینده ذخیره آبزیان و به دنبال آن اقتصاد صید را در بر دارد به سوی پایداری و ماندگاری برای نسل‌های آینده گره زد.

بیشتر بخوانید

۹ شناور و ۲ خودروی حامل صید غیرمجاز در بوشهر توقیف شد

آلودگی‌ها نفس آبزیان خلیج فارس را به شماره انداختند

کارشناس صید و بهره‌برداری در استان بوشهر خاطرنشان کرد: فردای دیگر شاید برای اجرای این پروتکل دریا بست با هزینه‌های گزاف‌تر و غیرقابل‌جبران دور باشد.

رد پای آلودگی‌های نفتی در کاهش ذخایر دریایی

البته صید بی‌رویه تنها دلیل کاهش ذخایر دریایی نیست و عوامل دیگری به ویژه آلودگی‌های دریایی باعث شده تا ذخایر دریایی با خطر جدی روبرو شوند و نسل این آبزیان با تهدید جدی روبرو شود.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بروز آلودگی‌های نفتی متعدد در خلیج فارس تأثیر منفی زیادی بر روی آبزیان و اکوسیستم این منطقه داشته است.

فرهاد قلی‌نژاد نشت نفت از شناورها، تأسیسات و خطوط انتقال دریایی را از مهمترین آلودگی‌های نفتی دانست و افزود: تعویض خطوط و نوسازی خطوط انتقال یکی از مسائل ضروری است.

وی پیشگیری از بروز آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس را ضروری دانست و تصریح کرد: شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج فارس همه کشور‌های حاشیه این آبراه بین المللی باید استاندارد‌های زیست محیطی را در فعالیت‌های اقتصادی بویژه نفت و گردشگری رعایت کنند.

وی ادامه داد: منطقه خلیج فارس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پهنه‌های آبی جهان به لحاظ تنوع زیستی، منابع شیلاتی و به‌خصوص منابع نفتی غنی، اکوسیستمی منحصربه‌فرد به‌شمار می‌رود.

با توجه به نقش مهم اکوسیستم دریایی خلیج فارس به عنوان یک زیستگاه ارزشمند و نقش مهم آن در معیشت و زندگی ساحل نشینان و اقتصاد کشور باید جلوگیری از آلودگی آن در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

برای حفظ و پایداری ذخیره آبزیان در خلیج فارس باید در راستای قوانین و دستور العمل‌های ماهیگیری مسئولانه گام برداشت.

آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری است و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صید و صیادی صید ترال ذخایر آبزیان صید بی رویه آلودگی نفتی محیط زیست دریایی آلودگی های نفتی ذخایر دریایی خلیج فارس بهره برداری استان بوشهر صید بی رویه زیست محیطی ذخایر دریا آلودگی ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۱۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس

در آستانه روز ملی خلیج فارس جمعی از پاراگلایدرسوارهای بندرعباسی بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس پرواز کردند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075436 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • وقتی سکوی قهرمانی نابود می شود! / فیلم
  • لحظات تست هدف قرار دادن ناوهواپیمابر
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان