Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@12:24:38 GMT

کاوشگر مریخی چین تصاویر جدیدی به زمین مخابره کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۳۹۴۸

کاوشگر مریخی چین تصاویر جدیدی به زمین مخابره کرد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور چین در کنار رقابت با قدرت‌های جهانی در عرصه‌های گوناگون در حوزه کیهان شناسی نیز جز پیشرو‌های دانش فضایی دنیا به حساب می‌آید. از همکاری با دولت روسیه گرفته تا ساخت کمپ مریخی و ارسال کاوشگر به سیاره سرخ همگی نشان دهنده توجه دولت چین به اکتشاف رموز هستی و شناخت کیهان و اجرام آسمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در عصری زندگی می‌کنیم که رقابت در تمامی عرصه‌ها در اوج خود به سر می‌برد و هر کشوری که نتواند به روز‌ترین اخبار، اطلاعات و فناوری را به دست آورده و از آن جهت رسیدن به قله موفقیت و ارائه خدمات عالی به مردم کشورش بهره گیرد از قطار پر سرعت تکنولوژی جا می‌ماند.

به نقل از «سی جی تی ان»، چهار کلیپ ویدیویی برای اولین بار موقع فرود و اکتشاف پیمایشی کاوشگر چینی تیان ون یک (Tianwen-۱) در سیاره مریخ، از سوی اداره ملی فضایی چین منتشر شد، ویدیوی اولی که در ۱۵ ماه مه ضبط شده است روند فرود مریخ نورد را ثبت کرده است. ویدئو دوم نشان می‌دهد که مریخ نورد در ۲۲ ماه مه از سکوی فرود خود به سطح مریخ در حال حرکت است. دو فیلم دیگر که در تاریخ ۱ ژوئن گرفته شده، مریخ نورد را در حال حرکت و عکس گرفتن در کنار لندر ثبت کرده است.

ماموریت تیان ون یک در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز شد. این سفینه مجهز به مریخ نورد جورونگ (Zhurong) پس از حدود سه ماه گردش به دور این سیاره در تاریخ ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) با موفقیت در منطقه Utopia Planitia دشت گدازه شمالی در سیاره سرخ فرود آمد. این موفقیت تاکنون تنها توسط روسیه و آمریکا کسب شده است.

قرار است این مریخ نورد، ۹۰ روز بر روی این سیاره سرخ عملیات مختلفی از جمله نقشه برداری از محیط، جستجو برای علائم یخ زیر سطح و بررسی ترکیبات شیمیایی خاک مریخ را انجام دهد. مریخ نورد جورونگ که یک ربات ٦ چرخی است، از ۲۲ ماه می (یکم خرداد) روی سطح مریخ شروع به حرکت کرد و همچنان اطلاعات اطراف خود را جمع آوری می‌کند. انتشار این خبر در حالی است که مسئولان اداره فضایی چین اعلام کردند که  قصد دارند اولین سفینه سرنشین دار خود را در سال ۲۰۳۳ به مریخ اعزام و یک پایگاه دائمی هم در سیاره سرخ ایجاد کنند.

«خو هونگلیانگ» سخنگوی اداره ملی فضایی چین طی یک سخنرانی ویدیویی در کنفرانس جهانی کاوش فضایی (GLEX ۲۰۲۱) که در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، افزود: ابتدا یک مأموریت رفت و برگشت بدون سرنشین برای جمع آوری نمونه‌ها از مریخ در حدود سال ۲۰۳۰ پیش بینی شده است. کارشناسان می‌گویند برای سکونت انسان در مریخ، فضانوردان باید بتوانند از منابع این سیاره مانند استخراج آب در زیر سطح آن، تولید اکسیژن در محل و تولید برق استفاده کنند.

به گفته این مقام چینی، مرحله اولیه اعزام سفینه سرنشین دار به مریخ شامل سیستم حمل و نقل از جمله چندین وسیله نقلیه مانند موشک‌های حامل، موشک‌های شاتل زمین به مریخ، خودرو‌های فرود و صعود مریخ خواهد بود و در مراحل مختلف ماموریت‌ها از انواع مختلف فضاپیمای حامل استفاده خواهد شد.

برنامه‌های کشور چین برای تسخیر فضا

«وانگ شیائوجون» رئیس آکادمی فناوری پرتاب چین هم در این نشست برنامه‌های کشورش برای تسخیر فضا را تشریح کرد. او ابتدا ماموریت «تیان ون یک» (Tianwen-۱)، اولین ماموریت مریخ نورد چین را به عنوان گام نخست این کشور برای اعزام انسان به مریخ تشریح کرد. در مرحله اول که مرحله آماده سازی فناوری است، چین ربات‌هایی را برای انجام کار‌هایی از جمله بازگشت نمونه ها، بررسی سایت‌های احتمالی برای احداث پایگاه آینده و سیستم‌های ساختمانی برای استفاده از منابع در محل، به مریخ می‌فرستد. در مرحله دوم، ماموریت‌های سرنشین دار راه اندازی می‌شوند و پایگاه مریخ ساخته می‌شود.

طبق گفته وانگ، پرتاب سفینه‌های سرنشین دار به مریخ برای سال‌های ۲۰۳۳، ۲۰۳۵، ۲۰۳۷، ۲۰۴۱ و بعد از آن برنامه ریزی شده است. در گام سوم این طرح هم ناوگان سفینه‌های فضایی بین زمین و مریخ و توسعه گسترده این سیاره سرخ پیش بینی شده است. این مقام چینی بدون ارایه جزییات بیشتری گفت که کشورش همچنین در حال مطالعه «نردبان آسمان» به عنوان یک سیستم حمل و نقل فضایی جدید برای ماموریت‌های مریخ است.

هر انسانی دوست دارد تا زندگی فضایی را تجربه کرده و با عالم دیگر نیز آشنا شود که این امر مستلزم داشتن دانش در حوزه نجوم و همچنین استفاده از آخرین تجهیزات هوشمند و سفینه‌های فضایی است. کاوشگر تیان ون یک کشور چین که هم اکنون در حال اکتشاف پیمایشی در سطح سیاره مریخ است نمونه‌ای از دانش روز است که چینی‌ها از آن بهره گرفته تا بتوانند در سال‌های آینده شرایط سکونت در مریخ را فراهم کنند تا زمینی‌ها زندگی در دیگر سیارات منظومه شمسی را نیز تجربه کنند.

در ادامه ویدئویی از هنگام فرود کاوشگر چینی بر سطح مریخ را مشاهده می کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید

سیستم ناوبری خودکار مریخ نورد استقامت در کاوش سیاره سرخ + فیلم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره مریخ ماموریت فضایی سرنشین دار سیاره سرخ مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره عطارد یازدهم اردیبهشت در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد، اما این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردش ۸۸ روزه سیاره عطارد به دور خورشید باعث می‌شود سه‌شنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی برسد؛ سیاره عطارد برخلاف بیشتر سیارات که دقیقاً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید تنها چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض نسبت به زمان اوج، دو برابر بیشتر انرژی از خورشید دریافت می‌کند.

قرار گرفتن سیاره عطارد در اوج خورشیدی از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 749256

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند
  • فضانوردان چین به زمین بازگشتند
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد