Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@05:01:19 GMT

حدود ۱۰ هزار خودرو از گمرک ترخیص شد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۴۶۰۹

حدود ۱۰ هزار خودرو از گمرک ترخیص شد

طبق گزارش معاون فنی گمرک ایران از ۱۲هزار و ۲۶۱ خودرو وارداتی، ۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه در چند مرحله ترخیص شده و ۲۲۴۹ دستگاه باقی مانده است.

 

به گزارش پول نیوز، ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو طی چند سال اخیر وارد گمرک و بنادر شد ولی با توجه به تغییر سیاست های ارزی و همچنین برخی تصمیم گیری ها در حوزه خودرو که به ممنوعیت ثبت سفارش واردات این کالا منتهی شد، خودروهای وارد شده بلاتکلیف باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به هر صورت عمده این خودروها قبل از ممنوعیت و با انجام ثبت سفارش که مجوز وزارت صمت بود به گمرک و بنادر رسیده و حقوقی را برای وارد کننده ایجاد می کرد که با خود حواشی بسیاری به همراه داشت و به دنبال رایزنی های صورت گرفته بین دستگاه های ذیربط و درخواست صاحبان کالا، هیات دولت طی چند مرحله با ترخیص این خودروها موافقت کرد که آخرین مرحله در سال گذشته بود و در ۲۶ شهریورماه به پایان رسید ولی همچنان بخشی از آنها بلاتکلیف باقی ماند.

این در حالی است که دریافت تازه ترین گزارش در رابطه با آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک از ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- از این حکایت دارد که همچنان خودروهای ورود ممنوع مانند امریکایی و بالای ۲۵۰۰ سی سی ، فاقد ثبت سفارش و یا برخی که دارای پرونده قضایی هستند در گمرک مانده و خاک می خورند.


حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد

طبق گزارش معاون فنی گمرک ایران از ۱۲هزار و ۲۶۱ خودرو وارداتی، ۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه در چند مرحله ترخیص شده و ۲۲۴۹ دستگاه باقی مانده است.

این در حالی است که در مرحله اول و با مجوز هیات دولت از نیمه دی ماه ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ مهلتی تعیین شد تا صاحبان کالا طبق شرایط تعیین شده نسبت به تعیین تکلیف خودروها اقدام کنند که باز دیگر تا تیرماه تمدید شد و در پایان مهلت تعیین شده ۶۶۵۳ دستگاه خودرو به همراه ۵۰۰ دستگاه آمبولانس در این فاصله ترخیص شد.

بعد از آن دیگر زمانی تمدید نشد تا اینکه در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸بار دیگر این مجوز از سوی هیات دولت صادر و در فرصت سه ماهه تا پایان اردیبهشت ماه۱۳۹۹ امکان ترخیص وجود داشت که اعلام معاون فنی گمرک حاکی آن است که ۲۸۵۹ دستگاه خودرو نیز در این مدت ترخیص شد که ۱۰۰۰ دستگاه مربوط به کرمان موتور، ۳۴۰ دستگاه برای سایر اشخاص که قبلا آنها را اظهار کرده بودند، ۱۷۰ دستگاه اظهار و ترخیص ، ۱۴۵ دستگاه مربوط به خودروهای منطقه آزاد اروند، چهار دستگاه سهمیه جانبازان و ۱۲۰۰ دستگاه هم با حکم مرجع قضایی ترخیص شدند.


اما مابقی خودروها باقی مانند تا اینکه بار دیگر مصوبه در خرداد ماه ۱۳۹۹ به مدت سه ماه تمدید و در پایان شهریور این زمان به اتمام رسید ولی در نهایت باز هم بخشی از خودروها که تعداد آن به ۲۲۴۹ دستگاه می رسد از گمرک و بنادر ترخیص نشده است.

طبق اعلام ارونقی ، از خودروهای دپو مانده در گمرک، ۵۱ دستگاه قبلا اظهار ولی پروانه نشده بود ، ۷۳ دستگاه خودروی سفارش آمریکا و ۹ دستگاه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که در گمرک خرمشهر و منطقه آزاد اروند است،همچنین ۱۰۰ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی که در سال ۱۳۹۳ وارد و بخشی از آن مربوط به تسهیلات جانبازان بوده و ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی که برای بخشی از متهمان پرونده دادنامه مبنی بر ترخیص خودرو صادر شده است.


۹۲۷ خودرو منتظر ثبت سفارش است

در بین خودروهای باقی مانده، ۹۲۷ دستگاه فاقد ثبت سفارش و به گمرک اظهار نشده اند که همگی زیر ۲۵۰۰ سی سی است یعنی با باز شدن ثبت سفارش امکان ورود به کشور را خواهد داشت.

اما در مورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریکایی نیز با توجه به ممنوعیت ورود این خودروها امکان وارد شدن به کشور و یا حتی مناطق آزاد را ندارند که تعداد آنها در مجموع به ۱۸۲ دستگاه می رسد.

در یک سال اخیر بحث تعیین تکلیف این خودروهای باقی مانده بسیار مطرح بوده و رایزنی هایی بین دستگاه های مربوطه از جمله گمرک ایران،سازمان اموال تملیکی، سازمان ملی استاندارد و البته ریاست جمهوری صورت گرفت ولی همچنان تکلیف این خودروها مشخص نیست.

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: واردات خودرو ترخیص خودرو پول نیوز گمرک خودروی آمریکایی بالای ۲۵۰۰ سی سی معاون فنی گمرک دستگاه خودرو گمرک ایران باقی مانده ثبت سفارش ترخیص شد ۱۰ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک

به گزارش حاشیه صنعت، بر اساس فهرست منتشر شده از مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۲ که برابر با ۶۶.۲ میلیارد دلار است ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۱۰۰ واردکننده اول اختصاص دارد که در این لیست و در میان برخورداران عمده از ارز در سال گذشته تعدادی از شرکت های خودروساز و مونتاژکار و قطعه ساز نیز به چشم می خورد.

شرکت‌هایی چون «بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب آهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور» در لیست ارزبگیران بزرگ دیده می شوند. در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

۱-واردات ارزی در همه جای جهان امری پذیرفته شده و تسهیل گر استفاده کشورها و شرکت ها از مزیت های نسبی خود در تعامل با دیگران است هر چند متاسفانه در کشور ما با تراکم تخلفاتی مانند رانت خواری ها، دلالی ها و بنگاه داری ها یا حتی در مواردی اختلاس ها و سوء استفاده ها از تفاوت قیمت های ارز، تصویر چندان مطلوبی از اختصاص ارز به شرکت ها و نهادها در افکار عمومی وجود ندارد اما مردم حق دارند به صورت شفاف درباره سرنوشت و فرایند مساله اختصاص ارز بدانند .

۲-سوال کلیدی این است که ارز اختصاص یافته به این شرکت ها کجاها هزینه شده است و چگونه؟ سوال دیگر این است که آیا این ارزدهی منجر به تقویت تولید و اشتغال جامعه شده است یا صرفا به خریداری محصولی در کشوری دیگر و فروش آن در کشور مبدا اختصاص یافته است؟ آیا این ارز به خصوص در صنایع جنجالی ایران مانند خودروسازی ها، فقط به خرید یا مونتاژ بدون ارزش افزوده قابل ذکری منتهی شده است یا به «جهش تولید» و «مشارکت مردم» از طریق اشتغال و نوآوری و کارآفرینی نیز منجر شده است؟

۳- در فهرست انتشار یافته از سوی گمرک که برای اولین بار صورت می گیرد، نام برخی خودروسازان یا قطعه سازان از جمله مدیران خودرو – کوروش موتور آریا ، کرمان موتور، و کروز به چشم می خورد. این فهرست در شرایطی منتشر می شود که به گفته ناظران اقتصادی، طی چند ماه گذشته، ارزبری مونتاژکاران خودرو و وارد کنندگان صرف، حاشیه‌ها، اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است و می توان گفت بسیاری از این دغدغه ها به جا و صحیح است.

۴- در نگاهی گذرا به وضعیت ارزبری برخی خودروسازها این فهرست می گوید که صنایع خودرو‌سازی مدیران (مدیران خودرو و کوروش موتور آریا) با سهمی بیش از یک میلیارد و ششصد و سی میلیون دلار ، ارز برترین شرکت در صنعت خودروی کشور طی سال گذشته بوده است. بنابر آمار گمرک، این گروه سهمی در حدود ۲.۵ درصد از کل ارزش دلاری واردات سال گذشته به کشور را داراست. این خودروسازی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۳۰میلیون دلار ارزبری داشته، بنابراین ارزبری آن در سال ۱۴۰۲تقریبا ۷۵ درصد رشد کرده است. جایگاه‌های هشتم و در واقع هفتم لیست ۱۰۰ واردکننده برتر کشور در سال گذشته به کرمان‌موتور و دنیای قطعات پارتیان صنعت بم اختصاص یافته است. کرمانی‌ها در سال گذشته حدود ۸۹۷ میلیون دلار ارزبری داشته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد حدودا ۷۵درصدی را نشان می‌دهد.

۵-رتبه بیستم این فهرست، صنایع قطعه‌سازی «کروز» را معرفی می کند که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۱میلیون دلار ارز دریافتی به نام آن ثبت شده است.

نکته قابل توجه این است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، شرکت کروز کمتر از نیم ‌درصد رشد ارزبری داشته ‌است. نکته دیگر این است بر اساس اظهارات مسئولان کروز، این شرکت در مقابل ۳۰۱ میلیون دلار دریافتی، قطعات بالغ بر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خودروی ایران خودرو و سایپا را تامین کرده است که جزو ارزبری های ایران خودرو و سایپا به شمار می آید. همچنین کروز در رویکردی تحولی توانسته است ۱۴ هزار نفر را مستقیما و ۲۰ هزار نفر را به طور غیرمستقیم در زنجیره تامین مشغول به کار کند.

۶-طرح مورد کروز در برابر برخی شرکت های دیگر صرفا یک مثال بود تا روشن شود همه موارد ذکر شده فهرست انتشاری گمرک، ارزبر هستند اما این کجا و آن کجا! یکی می تواند ارزبر وارد کننده یا مونتاژکار باشد و دیگری ارزبر اما تولید کننده اشتغالزا؛ فراموش نکنیم که واردات باید بتواند ارزش افزوده تولیدی داشته باشد، اشتغال موثر ایجاد کند و چرخ اقتصاد کشور را در جهت عقربه های ساعت و رو به جلو بچرخاند؛ موضوعی که در شعار سال جاری (جهش تولید با مشارکت مردم) و شعارهای سال های گذشته نیز از سوی رهبر انقلاب بر آن بارها تاکید شده است.

۷-انتشار این فهرست گمرک را باید به فال نیک گرفت زیرا شفافیت برآمده از آن می تواند تفاوت دوغ و دوشاب را در افکار عمومی روشن تر کند.

دیگر خبرها

  • ۶۳مرکز معاینه فنی خودرو در استان تهران به مردم خدمت رسانی می کنند
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • سامانه ثبت تخلفات پارک خودروها در قرچک راه اندازی شد
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • دستگیری عاملان شکستن شیشه‌ خودرو و مغازه‌ها در غرب تهران
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک