Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک ماه مانده به پایان دولت روحانی، اما وی همچنان سعی دارد مشکلات کشور را از طریق احیای برجام برطرف سازد. اقدامی که در ۷ سال گذشته انجام داد، از این سال‌ها ۲ سالش به «امضای برجام» سپری شد؛ ۲ سال دیگرش به «اجرای برجام» و ۳ سال اخیر هم به «احیای برجام» منتهی شد ولی نه تنها گشایشی رخ نداد بلکه تحریم‌های دیگری بر کشور تحمیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، «برجام»، کلیدواژه و ثمره‌ی دولت تدبیر و امید که در دوران ریاست جمهوری اوبامای دموکراتِ باهوش امضا شد و در دوران ریاست جمهوری ترامپِ جمهوری‌خواهِ دیوانه از آن خارج شد و اکنون در دولت جو بایدن به بازیچه‌ای بیش تبدیل نشده است! روندی که از نخستین روز اجرای برجام شروع شد، باعث شد تا رفته رفته دستاوردهای تقریبا هیچِ آن و نقض فاحش توافق هسته‌ای بر همگان ثابت شد.

یک ماه مانده به پایان دولت روحانی، اما وی همچنان سعی دارد مشکلات کشور را از طریق احیای برجام برطرف سازد. اقدامی که در 7 سال گذشته انجام داد، از این سال‌ها 2 سالش به «امضای برجام» سپری شد؛ 2 سال دیگرش به «اجرای برجام» و 3 سال اخیر هم به «احیای برجام» منتهی شد ولی نه تنها گشایشی رخ نداد بلکه تحریم‌های دیگری بر کشور تحمیل شد.

روحانی از ابتدای حضورش در انتخابات 92 به دنبال مذاکره با کدخدای دنیا را در سر می‌پروراند و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را به مذاکره با امریکا گره زد. روحانی حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زد و گفت: «اینکه می گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی ها چشم هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل سود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک های ما احیا شود...»

دیوار تحریم‌ها فروریخت یا مستحکم‌تر شد؟

تیرماه 94 «برجام امضا شد» و «دیوار تحریم ها فروریخت»؛ این تیتری بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب بازگو کردند و آن را فتح‌الفتوح دولت نامیدند اما همه چیز و حتی شکسته شدن تحریم پس از 6 سال رنگ واقعیت به خود نگرفت! مردم و تولید کنندگان برداشته شدن تحریم ها را حس نکردند اما دولتی ها تاکید داشتند همه چیز از زمان اجرایی شدن برجام یعنی بعد از عمل به تعهدات ایران در اواسط دیماه 94 حس خواهد شد.

اجرایی شدن برجام از سوی دولت های غربی درست آن زمانی بود که مردم منتظر عواید و منافع برجام بودند؛ زمانی که دیگر به گفته دولتی ها تحریم‌ها برداشته و ایران به بازارهای جهانی بازگشته است.

همگی در انتظار برداشته شدن تدریجی تحریم ها و بازگشت ایران به بازار مبادلات جهانی بودند ولی اشکالی در کار بود؛ دستیابی به ابزارهای مالی و پولی مانند سوئیفت که باید برای ایجاد مبادلات مالی در اختیار ایران قرار می گرفت، به کندی پیش می رفت.

ایران از منافع مورد انتظار در برجام سودی نبرده است

از همه مسائلی پیشتر توضیح داده شد بگذریم، باید به چند روز قبل رجوع کنیم و آن چیزی نیست جز یک اعتراف دیگر توسط مجید تخت روانچی از اعضای مذاکره کننده برجام و نماینده دائم ایران در سازمان ملل چهارشنبه هفته گذشته طی سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: «ما چه در زمان مذاکرات برجام و چه در زمان انعقاد و اجرای آن، صداقت کامل خود را اثبات کرده‌ایم. ما طی سالیان متمادی، عزم راسخ خود برای زنده نگه داشتن برجام را با صبر استراتژیک و خویشتنداری حداکثری خود نشان داده‌ایم. ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الآن، از منافع مورد انتظار از برجام بهره‌ای نبرده‌ایم.»

در ادامه این گزارش به مواردی شبیه به اعترافات نماینده دائم ایران در سازمان ملل را بازخوانی خواهیم کرد تا با دستاوردهای پوچِ یک توافق بین‌المللی آشنا شوید؛

سیف، سوئیفت و تقریبا هیچ

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نخستین کسی بود که اعتراف کرد، وی بعد از اجرایی شدن برجام به نیویورک رفته بود تا با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار و آمریکا را متقاعد کند که برای برداشته شدن تحریم های مربوط به سوئیفت کارشکنی نکند، در مصاحبه با بلومبرگ درباره عواید برجام برای ایران آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که عواید برجام «تقریباً هیچ» بوده است.

صالحی، برجام و اجرای تعهدات

علی اکبر صالحی که برجام را فاقد عواید اقتصادی می دانست گفت: «تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایشان را به طور کامل پایان نداده اند چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند.»

پس از این اظهارات، روحانی نسبت به آن واکنش نشان داد و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات صالحی مبنی بر تأخیر طرف غربی در اجرای برجام، گفت: «صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحب نظر است اما صالحی قسمتی از واقعیت‌های موجود برجام را افشا کرد و این گونه خشم روحانی را برانگیخت.»

ظریف، برجام و بانک‌های آمریکایی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مشکلات ایجاد شده در راه اجرای برجام، گفت: «همان‌طور که همه از ابتدا می‌دانستند برجام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران مطرح است.»

عراقچی، برجام و مزایای نزیک به صفر

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در آن شرکت داشت، با بیان اینکه «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است» گفت: «برجام متعلق به آمریکا و یا ایران نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است که اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 آن را تائید کرده‌اند. این در حالی است که آمریکا این قطعنامه را نقض کرده و سایر کشورها را به دلیل پیروی از آن مجازات می‌کند.»

وی همچنین در جمع نمایندگان مجلس گفت: «نقض برجام انجام شده اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم و موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم و درباره نحوه عکس‌العمل هم پاسخ مقتضی را هیات نظارت اتخاذ خواهد کرد!»

بعیدی‌نژاد، رشد اقتصادی و تفاهم‌نامه

حمید بعیدی‌نژاد یکی دیگر از اعضای تیم هسته‌ای است که خردادماه 95 با بیان اینکه انتظار رشد اقتصادی از برجام درست نیست، گفت: «اینکه برجام برای ما رشد اقتصادی تعریف کند درست نیست بلکه رشد اقتصادی ناشی از مدیریت کشور است و بین اینکه برجام یک تفاهم‌نامه اقتصادی است یا اینکه برجام نتایج اقتصادی دارد تفاوت وجود دارد.»

نتیجه گیریِ اعترافات

این اعترافات ناامیدانه که از سال 95 و با اظهارات سیف رئیس اسبق بانک مرکزی آغاز و تا کنون به تخت روانچی منتهی شده، نشان داد که ایران نه تنها بهره‌مندی از برجام نداشته است بلکه ضررهای هنگفتی نصیب مردم و اقتصاد ایران شد. اینکه تخت روانچی می‌گوید: «کشوری که برای برجام هزینه‌های هنگفت داد و بهره‌ای از آن نبرد، ایران بود.» از این جهت برای حافظه تاریخ سیاسی ما عبرت‌آموز است که بدانیم وی علی‌رغم حضور پررنگ و نقش اصلی در مذاکرات، سرآخر به بی‌نتیجه بودن مذاکرات در 8 سال گذشته را به زبان آورد و دولت در سیاست خارجی هیچ آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد کشور نداشته است!

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برجام عراقچی تخت روانچی تقریبا هیچ ولی الله سیف دولت روحانی اجرای برجام رشد اقتصادی احیای برجام تحریم ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحریم‌ناپذیر است

 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو۲۰۲۴) اظهار کرد: امیدوارم این نشست که رونمایی از توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی بوده و فضای رقابتی ایجاد می‌کند موجب همگرایی و مشارکت همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بازرگانان شود و ارتقای اقتصاد در کشور و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی افزود: این نمایشگاه بیانگر این است که جمهوری اسلامی تحریم ناپذیر است و هیچ تحریمی به نتیجه نخواهد رسید و طرح های شیطانی منزوی ایران همگی خنثی خواهد شد.

رئیس قوه مجریه گفت: این کشور با ذخایر مادی و معنوی و نیروی انسانی کارآمد و با اراده و با ابتکارات و خلاقیت ها می‌تواند در عرصه‌های مختلف برای دنیا نوآوری هایی را عرضه کند .

رئیسی افزود: این نمایشگاه تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می‌کند، ترجمان این رویداد این است که ما توانسته ایم و باز هم می‌توانیم. 

رئیس جمهور گفت: خداوند متعال در اقلیم‌های مختلف برای جامعه امکانات فراوانی قرار داده و اگر آحاد انسان به علت زیاده خواهی و سلطه طلبی در جهت محروم کردن ملت‌ها از ظرفیت‌ها حرکت نکنند می‌توان با فکر و اندیشه نیاز بشر را مرتفع کرد اما جریان تحریم‌ها نماد ظلم به همه ملت‌ها هست، چرا که اگر ملتی را در تنگنا قرار دهیم تا به اهداف خود نرسد این ظلم به همه ملت‌ها تلقی خواهد شد و نوعی جنگ است .

او ادامه داد: در جنگ اراده‌ها ملت ایران اراده کرد که با توکل به خدا و تکیه بر داشته های ملی تحریم ها را پشت سر بگذارد به نحوی که سخنگوی کاخ سفید بگوید فشارها علیه حمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است و قطعا این ملت ایران بودند که این شکست را رقم زدند .

رئیسی گفت: تولیدگران افسرانی هستند که در خط مقدم جمهوری اسلامی هستند و توانسته اند در عرصه اقتصادی کشور را پیشرفت دهند و من از جمهوری اسلامی به عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد میکنم.

او گفت: ما برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل هستیم و این امکان در کشور وجود دارد. تولید کشاورزی و صنعتی نیازمند نقشه راه است اینها بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است از همه میخواهم با جدیت کار را دنبال کنند.

رئیسی گفت: آنچه که من می‌خواهم به جمع فعالان بگویم این است که ما امکانات و ظرفیت زیادی را داریم و فقط لازم است از قوه به فعل دربیاید.امروز اگرچه غرب تلاش می‌کند به فناوری نوین دست پیدا نکنیم و انحصار در دست خودشان بماند اما بدانند که بسیاری از فناوری ها در کشور ما بومی شده و حتی با ترور دانشمندان نمی‌توانند ما را از دستیابی به فناوری بازدارند.

رئیس قوه مجریه گفت: در صنایع هسته ای و نظامی بیشترین فشار روی ما قرار دارد که البته بیشترین پیشرفت را نیز در این زمینه کسب کرده ایم البته در دکترین ما هدف دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما استفاده از این فناوری در عرصه های علمی در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: بدانید علی رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیار وجود دارد و کشورها می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و جهان موثر باشند نظام سلطه نمی‌تواند ملت‌های مصمم را از استقلال باز دارد .

رئیسی گفت: قدرت نظامی مهم است اما قدرت تولید هم کمتر از آن نیست، آن چه می‌تواند کشور را قدرتمند کند قدرت اقتصادی است و به فعالان اقتصادی میگویم که شما در موضع تولید قدرت هستید .

او ادامه داد: رونمایی از توانمندیها ارتباط ملت‌ها با ملت‌ها و مردم با مردم دیگر کشورها را رقم می‌زند و به امید آفرینی می‌پردازد که ما حتما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم .

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را داریم و خط ترانزیتی قدرتمندی را دارا هستیم؛ همچنین در جهان موضوع  تجارت با ارزهای دیگری غیر از دلار و ملی مطرح است. جمهوری اسلامی توانایی فنی و مهندسی بسیاری دارد .امیدوارم این نشست منشاء برکات باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی