Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:25:57 GMT

رشد ۲۴ درصدی صادرات گیلان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۰۱۴۴

رشد ۲۴ درصدی صادرات گیلان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فصل بهار امسال در مجموع ۲۴۱ هزار و ۵۹۹ تن کالا به ارزش ۱۴۶ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۳۲۹ از گیلان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی نیز سه درصد کاهش داشته است.

فرهاد دلق پوش عمده کالاهای صادرشده از استان را شامل محصولات نباتی، معدنی و مصنوعات از آن،محصولات شیمیایی،  پلاستیکی و صنایع غذایی عنوان و گفت: این محصولات از  گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان ،قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان صمت گیلان با ابراز رضایت از روند مطلوب صادرات غیرنفتی و عزم بازرگانان گیلان تصریح کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و تشدید فشارهای اقتصادی مبادلات تجاری با کشورهای مختلف رو به افزایش است و بر اساس هدف ۷۵۰ میلیون دلاری صادرات برای امسال برنامه ها در کارگروه صادرات غیر نفتی پیگیری و رصد خواهد شد.

دلق پوش در ادامه به واردات استان طی این مدت اشاره کرد و گفت: بر همین اساس طی مدت یاد شده، ۴۲۳ هزار و ۱۴۰ تن به ارزش تقریبی ۲۷۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۴۶۲ دلار کالاهای اساسی شامل غلات (جو و ذرت دامی) و گوشت و روغن، چوب ، تخته و محصولات شیمیایی، کاغذ، مقوا، خمیر چوب ، ماشن آلات و لوازم و قطعات آن وارد استان شده است.

وی اظهار داشت: این اقلام از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین،ترکیه، اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده‌اند که نسبت به سال ١٣٩٩ از حیث ارزش دلاری ٣٨ درصد افزایش و از نظر وزنی یک درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: همچنین طی سه ماه نخست امسال ٢٧ تن کالا و به ارزش ۱۰۶ هزار و ۸۸۰ دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شد که از لحاظ ارزش دلاری و وزنی ٨٢ درصد کاهش داشته است.

 رئیس سازمان صمت گیلان علت این کاهش را ممنوعیت تردد مسافر بدلیل شیوع بیماری کرونا ذکر و بیان کرد: در این مدت همچنین از طریق گمرکات استان تشریفات گمرکی برای ورود یکهزار و ۳۹۵ نفر و خروج ۲ هزار و ۹۸ نفر مسافر انجام شده است که این تعداد در مقایسه با سال گذشته از لحاظ مسافر ورودی ٨٧ درصد و مسافر خروجی٧٩ درصد کاهش را نشان می دهد.

استان گیلان با برخوداری از  منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا و همچنین بررخورداری از مرز زمینی با کشور آذربایجان سال ۹۹ نیز سکوی بیش از ۶۶۴ میلیون دلار صادرات بود که این میزان نسبت به سال ماقبل حدود ۲۹ درصد رشد داشت.

این استان با فعال بودن حدود سه هزار واحد صنعتی در کنار تولیدات کشاورزی یک استان در حال صنعتی شدن نیز محسوب می شود.

برچسب‌ها رشت وزارت صنعت معدن و تجارت گیلان صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت وزارت صنعت معدن و تجارت گیلان رشت وزارت صنعت معدن و تجارت گیلان صادرات غیر نفتی رئیس سازمان درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۰۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران