Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@18:31:51 GMT

آیا این آخرین تابستان سرد بازار مسکن خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۱۵۳۸

آیا این آخرین تابستان سرد بازار مسکن خواهد بود؟

مسیرهایی که مسکن را از رکود خارج می‌کند؛ - اخبار بازار -

مدت زیادی است رکورد بیشترین تعداد معاملات ملکی، در فصل تابستان ثبت می شود و فعالان بازارمسکن، این سه ماه را فصل رونق در بازار املاک تهران عنوان می‌کنند. اما نزدیک به 6 سال است هیچ آمار مثبتی در تعداد معاملات ملکی روی نداده و همچنان سرمای رکود،‌ در تمام فصول سال حکفرماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان با روی کارآمدن دولت سیزدهم، بارقه‌های امیدی برای بازگشت رونق به این بخش در بین مردم پدیدار شده تا با ترسیم نقشه راه جدید و کاربردی، مسیر خرید خانه و افزایش ساخت‌وساز روشن شود. به این صورت باید جاده‌هایی که می‌توان از طریق آنها مسکن را در مسیر توسعه انداخت مشخص شود، تا دولت بتواند با ایجاد سازوکارهای جدید، آن مسیرها را هموار کند.

برای ساماندهی شرایط فعلی بازارمسکن،‌ ابتدا نیاز است تا مشکلات بزرگ و کوچک شناسایی شده و با برنامه‌ریزی جامع، مسیر رفع این مشکلات هموار شود. در این راستا می‌توان نقشه راه سیاستگذاری‌ها را بر مبنای کم کردن فاصله شکاف قیمت مسکن و توان مالی مردم ترسیم کرد.

ابزارهایی که توسعه آنها، مردم را خانه‌دار می‌کند؛

گفتنی است سمت تقاضای این شکاف عمیق را نمی‌توان با تسهیلاتی که در حال حاضر پرداخت می‌شود ترمیم کرد. چراکه هم‌اکنون  خرید آپارتمان 75 متری در تهران، بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد و تسهیلات بانک مسکن در تهران در بهترین حالت حدود 10 الی 20 درصد این مبلغ را پوشش می‌دهد. به این صورت باید با اصلاح کلیات قوانین پرداخت تسهیلات در کشور، این ابزار قدیمی را بروزرسانی کرده و با ارائه تسهیلاتی که بتواند بیش از 50 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد، مردم را به خرید خانه نزدیک کرد.

شایان ذکر است به واسطه اینکه تنها یک بانک در کشور این تسهیلات را ارائه می‌دهد و منابع آن محدود است، سالهاست مبلغ وام ها تغییر چشمگیری نداشته است. از طرفی استفاده از ابزارهایی همچون اوراق رهن ثانویه، می‌توان منابع بانک را برای پرداخت مجدد وام مسکن تقویت کرد تا پروسه ارائه تسهیلات با سرعت و کیفیت بیشتری طی شود.

می‌توان با توسعه و اصلاح کلی قوانین لیزینگ مسکن در کشور، تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها را برای فعالیت در حوزه لیزینگ تشویق کرد و با اعمال سیاستهای محرک برای آنها، این ابزار بسیار کاربردی را توسعه داد. گفتنی است این مهم نیز به شرط کنترل تورم اقتصادی می‌تواند برای شرکت ها جذاب باشد. چراکه مزیت لیزینگ، بازپرداخت مبلغ دریافتی در زمان بسیار طولانی است و این مهم با تورم موجود در کشور،‌ امکان پذیر نیست.

بورس، شفاف‌ترین مسیر برای توسعه بازارمسکن؛

شایان ذکر است مسیر دیگری هم برای بهبود شرایط فعلی بازار مسکن وجود دارد که هموارتر از سایر بخش هاست و می‌توان با استفاده از آن توان مالی سازندگان و متقاضیان خرید املاک تهران و شهرهای بزرگ را تقویت کرد. این مسیر یعنی بورس مسکن، مدتی است راه اندازی شده و تاحدودی مردم و فعالان بازارمسکن با فعالیت در آن آشنا شده اند. اما مسکن در بورس همچون سایر حوزه‌ها با استقبال مردم و سرمایه گذاران مواجه نشد و این امر سرعت توسعه بازار مسکن را کند کرد.

مشارکت مردم در ساخت مسکن با سرمایه‌های اندک؛

از طرفی این اوراق با پیشرفت پروژه ارزشمندتر شده و دارندگان آن می‌توانند اوراق خود را به شخص دیگری منتقل کرده یا از طریق بورس به فروش برسانند. در نتیجه یک پروسه مشارکتی در ساخت ایجاد می‌شود که تامین مالی آن را خود مردم انجام داده و منتفعان آن نیز خودشان هستند.

اما فقط در ابتدای فعالیت آن، بخشی از املاک مازاد سازمان‌های دولتی و بانک ها در دستور کار قرار گرفت و پس از آن فعالیت چشمگیری در بورس مسکن انجام نشد. در حالی که نیاز است پیمانکاران ساخت و انبوه سازان در این بستر حضور فعال داشته باشند و مردم نیز با مشارکت در معاملات، این چرخه را آنطور که باید به گردش در بی آورند.

 

توسعه بورس مسکن، چرخه تولید و مصرف را به گردش در می‌آورد

گفتنی است در صورت توسعه این بخش، هر دو سمت عرضه و تقاضا تقویت می‌شود. چراکه با خرید اوراق مشارکت در ساخت، توان مالی سازندگان افزایش یافته و تولید به جایگاه مناسبی می رسد. مردم نیز با استفاده از ابزارهای ایجاد شده در بورس همچون خرید متری مسکن و قراردادهای آتی، به خرید خانه نزدیکتر می‌شوند. 

نکته قابل توجه ارزش افزوده‌هایی است که توسعه بورس مسکن برای ایجاد شفافیت در بازار و کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌کند. این مهم علاوه بر مزایای بیشماری که به همراه دارد، استفاده از ابزارهایی همچون پیش فروش را هم آسان کرده و خرید خانه از این مسیر را هموارتر می‌کند.

شایان ذکر است این شفافیت را مدتهاست مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید، به این بخش افزوده است. کیلید با بهره‌گیری از بروزترین تکنولوژی دنیا، اطلاعات معاملات ملکی 8 سال گذشته را که در سامانه "سابا" ثبت شده است، جمع آوری و با تلفیق اطلاعات جامع دیگر و پردازش آنها، اطلاعات کاملی از مشخصات املاک تهران را طبقه بندی کرده و به صورت نمودار در اختیار مردم می‌گذارد.

کیلیدی که تمام بخش‌های بازار املاک را بروزرسانی کرد

از سوی دیگر سامانه دانش بنیان کیلید، علاوه بر اینکه از طریق بسترهای مختلف آگاهی ملکی مردم را افزایش می‌دهد، کسب و کار مشاورین املاک را رونق بخشیده و با استفاده از ابزارهای نوین خود،‌ فرآیند عرضه و دریافت فایلهای ملکی را آسان و سریع کرده است. به زبان ساده متقاضی  خرید آپارتمان در سعادت آباد  به وسیله ابزارهای مختلف جستجو، تمام نیازها و سلایق خود را با جزئیات کامل در سامانه وارد کرده و هوش مصنوعی را برای پیدا کردن فایل های متناسب با این مولفه ها به کار می گیرد.

در مجموع کیلید علاوه بر کمک به مردم برای پیداکردن خانه رویایی خود در کمترین زمان، مشاورین املاک و فعالان بازار مسکن را هم برای توسعه فعالیت های ملکی شان یاری می رساند. همچنین این سامانه هوشمند را می‌توان به عنوان راهنمای مناسب کارشناسان بخش مسکن، برای دریافت اطلاعات املاک تهران دانست و از آن برای سیاست‌گذاری محله‌ای استفاده کرد.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: املاک تهران بازار مسکن خرید خانه بورس مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا

در این نوبت ۵۰ دستگاه کامیون فورس ۶ تن شامل ۳۰ دستگاه فورس خوابدار و ۲۰ دستگاه بدون کابین خواب تاریخ ۱۸ اردیبهشت در بورس کالا عرضه شد که میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفت.

 بر اساس اطلاعاتی که سازمان بورس منتشر کرده نسبت تقاضا به عرضه فورس 6 تن کابین خوابدار 223 درصد و فورس بدون خواب 120 درصد بوده است.

به زعم کارشناسان شبکه گسترده نمایندگی‌های بهمن دیزل، کیفیت بالای ساخت و رقابتی بودن قیمت پایه نسبت به محصولات مشابه خرید از محصول را پر جاذبه کرده است.

دیگر خبرها

  • ۱۴ کار خطرناک که در بورس نباید انجام داد
  • خرید دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور /با متخلفان برخورد شود
  • بهره‌برداری از ۴ بازار میوه در اصفهان تا پایان تابستان ۱۴۰۳
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • صف خرید فورس ۶ تن در بورس کالا
  • 5 تفریح جذاب برای اینکه گرمای هوا در تور دبی تابستان 1403 را احساس نکنید!
  • خرید و فروش مسکن به سامانه «خودنویس» افزوده می‌شود+ فیلم
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خودرو
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول