Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:22:23 GMT

۱۰ نفری که یکی شد!

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۳۳۰۵

۱۰ نفری که یکی شد!

ایسنا/کرمانشاه حدود پنج سال پیش در تابستانی گرم، ۱۰ جوان کرمانشاهی چمدان‌هایشان را بستند و با رویایی بزرگ به سمت ریو پرواز کردند.

ریودوژانیروی زیبایِ برزیل برای کرمانشاهی ها خوش یمن بود و شش نفر از آنها با دست پر به خانه برگشتند.

 یکی از آن ۱۰ نفر کیانوش رستمی بود، وزنه بردار کرمانشاهی دسته ۸۵ کیلوگرم که پیش از آن یک بار دیگر در آوردگاه المپیک قدم گذاشته و مدال نقره ای را از المپیک ۲۰۱۲ لندن به خانه آورده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این بار هم این پسر طلایی امیدی برای وزنه برداری ایران بود، همه از او مدال می خواستند، اما او نه فقط مدال گرفت که شاهکار هم کرد و رکورد دسته ۸۵ کیلوگرم جهان را نیز شکست.

کیانوش اولین مدال کاروان ایران را در المپیک ۲۰۱۶ به گردن آویخت، آن هم مدالی به رنگ زیبای طلا.

ریو که تمام شد، سالار وزنه برداری ایران هم در سراشیبی افول افتاد. به زعم بسیاری از کارشناسان تمرینات انفرادی و عدم شرکت در تمرینات و اردوهای تیم ملی شاید یکی از مهمترین دلایلی بود که این قهرمان کرمانشاهی دیگر نتوانست به مانند گذشته بدرخشد تا جایی که حتی گرفتن سهمیه اش برای المپیک ۲۰۲۰ با هزار اما و اگر همراه شد و درآخر هم نتوانست سهمیه را بگیرد و یک نفر از امیدهای کرمانشاه برای المپیک توکیو خط خورد.

ناکامی بانوی اول پینگ پنگ ایران از تکرار موفقیت‌ها

و اما ندا شهسواری یکی دیگر از کرمانشاهیان پرواز ریو ۲۰۱۶ بود.

دختر کرمانشاهی که یک افتخار بزرگ را در کارنامه ورزش حرفه ای خود ثبت کرده و آن هم عنوان اولین زن ایرانی در رشته تنیس روی میز است که المپیک را تجربه کرد.  

ندا شهسواری برای اولین بار سال ۲۰۱۲ المپیکی شد، اما حذفی زودهنگام داشت و طی چهار سال بعد با موفقیت های زیادی که داشت به عنوان بانوی اول تنیس روی میز ایران برای بار دوم المپیکی شد و به ریو اعزام شد.

دختر پینگ پنگ باز کرمانشاهی در ریو هم نتوانست مدالی بگیرد و همانند المپیک لندن با شکستی که در همان بازی اول خود داشت، از دور رقابت‌ها حذف شد.

کاپیتان تیم ملی پینگ پنگ ایران در چهار سال گذشته در مسابقات خوب می درخشید تا علاوه بر کسب سومین سهمیه برای حضور در المپیک بتواند در این آوردگاه هم مدال آوری کند، اما این تلاش ها به سرانجام نرسید و در میان تعجب و شگفتی بسیاری از مسئولین و کارشناسان این رشته نتوانست سهمیه را بگیرد.

در کنار این دو قهرمان که پنج سال پیش در المپیک ۲۰۱۶ حضور پیدا کردند، محمد خالوندی، علی الفت نیا و مهران نکویی مجد در رشته های دوومیدانی، شهلا بهروزی راد در رشته قایقرانی و مسلم خزایی، بهنام سهرابی، مسلم اکبری و جاسم بخشی در رشته فوتبال هفت نفره، هشت ورزشکار دیگر از کرمانشاه بودند که برای شرکت در رقابت‌های پارالمپیک به سوی ریو پرواز کردند.  

قهرمانی طلایی که ناباورانه مهاجرت کرد

یکی از مدال آوران کرمانشاهی در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۶ محمد خالوندی بود. ورزشکاری که در رقابت های پارالمپیک ۲۰۱۲ توانسته بود ضمن شکستن رکورد جهان و این رقابت ها، صاحب گردن آویز طلا شود.

محمد خالوندی با دستان قدرتمندش آمده بود تا این بار هم یک مدال خوش رنگ دیگر را برای ایران بگیرد و همین هم شد و توانست مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۶ را از آن خود کند.

دارنده دو مدال طلای پارالمپیک پس از بازگشت از ریو همیشه نسبت به بی توجهی هایی که به او می شد و تبعیض هایی که بین ورزشکاران تن سالم و معلول می شد، گلایه داشت. از آینده اش می ترسید، از آینده ای که برای هیچکدام از مسئولین مهم نبود.

سرانجام ناملایمتی ها کار را به جایی رساند که محمد خالوندی تصمیم گرفت برای همیشه برود. او در آخرین مصاحبه ای که زمستان سال ۱۳۹۸ با ایسنا داشت، اعلام کرد که می خواهد برای همیشه به ترکیه مهاجرت کند و برای تیم ملی این کشور در میادین جهانی حاضر شود.

این قهرمان در ادامه حرف‌هایش با بیان اینکه ترکیه‌ای‌ها از حدود دو سال پیش با او رایزنی هایی را برای مهاجرتش به کشورشان داشته اند، گفت: مسئولین فدراسیون این را می دانستند، اما تلاشی برای ماندنم نکردند.

و اینگونه بود که امسال باید حسرت نداشتن یک قهرمان و مدال آور را برای پارالمپیک ۲۰۲۱ بر دل مسئولین ورزش ما بماند.

محمد خالوندی این روزها در لباس تیم ملی ترکیه در حال درو کردن رکوردهای اروپایی ها در رشته پرتاب نیزه است.

فوتبالی که دیگر نیست!

اولین باری که تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در رقابت های پارالمپیک حضور پیدا می کرد، سال ۲۰۰۴ به میزبانی آتن یونان بود که تیم ملی ایران در این رقابت ها به مقام پنجم رسید.

برای بازی های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن چین تیم ملی ایران قدرتمندتر شده بود و توانست در این رقابت ها به مقام سوم برسد و این موفقیت را در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن باز هم تکرار کند.

در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو فوتبال هفت نفره ایران به جایگاهی از قدرت رسیده بود که در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشت و همین باعث شد تا بتواند در این رقابت ها در جایگاه دوم قرار گیرد.

تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران در این رقابت ها با نقش پررنگی که بازیکنان کرمانشاهی اش یعنی مسلم خزایی، بهنام سهرابی، مسلم اکبری و جاسم بخشی در این تیم داشتند، توانست به مدال نقره پارالمپیک برسد.

ایران به یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا تبدیل شده بود، اما یک خبر تلخ شوک بزرگی را به این رشته در ایران وارد کرد.

کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام کرده بود که برای رقابت های ۲۰۲۰ توکیو ژاپن رشته فوتبال هفت نفره حذف می شود و همین مسئله ناامیدی زیادی را بین ورزشکاران این رشته در کشورمان  ایجاد کرد و جایگاه فوتبال هفت نفره را در دنیا تنزل داد.

رقابت های پارالمپیک توکیو با یکسال تاخیر در مرداد ۲۰۲۱ برگزار می شود، اما فوتبال هفت نفره در آن جایی ندارد و چهار قهرمان کرمانشاهی این رشته را دیگر امسال در این رقابت ها نخواهیم داشت.

دختر پاروزن؛ امیدوارتر از گذشته

شهلا بهروزی راد، اولین بانوی ایرانی است که سال ۲۰۱۶ توانست در رقابت های پارالمپیک قایقرانی حضور پیدا کند، اما در این رقابت ها مدالی نگرفت و در جایگاه دهم ایستاد.  

این دختر پارو زن قهرمان در سالهای گذشته برای رسیدن به هدف بزرگش دست از تلاش و کار نکشید تا اینکه در نهایت دوسال پیش در رقابت های جهانی مجارستان توانست دوباره سهمیه المپیک را بگیرد و حالا به عنوان تنها ورزشکار کرمانشاه عازم بزرگترین آوردگاه رقابت های ورزشی دنیا خواهد شد.

پرپر شدن بال پرواز قهرمان کرمانشاهی با تیر اتهام دوپینگ

تجربه قرار گرفتن در رده چهارم رقابت های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ آن هم با بی عدالتی داوران باعث شده بود مهران نکویی مجد در چندسال اخیر تلاش هایش را دوچندان کند تا بتواند این بار به جای رده چهارم روی یکی از سه سکوی اول رقابت های پرتاب وزنه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار بگیرد.

این ورزشکار کرمانشاهی پرتاب وزنه روز به روز رکوردهایش را ارتقا می داد تا اینکه در رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در امارات توانست سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را بگیرد.

یکسالی از شادی کسب سهمیه المپیک این ورزشکار نمی گذشت که نامه ای از سوی وادا(سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ) نگرانی بزرگی را برای این ورزشکار رقم زد.

در نامه وادا به فدراسیون جانبازان و معلولین ایران اعلام شده بود که اولین تست دوپینگ مهران نکویی مجد در رقابت های جهانی امارات رقیق بوده و براین مبنا این ورزشکار باید شش تست دیگر را تا پایان سال بدهد.

تست های بعدی از این ورزشکار کرمانشاهی گرفته شد، اما همه آنها منفی بودند، تا اینکه لحظه به لحظه به زمان برگزاری رقابت های پارالمپیک ۲۰۲۱ نزدیک و نزدیک تر شدیم و در نهایت سازمان وادا اعلام کرد که حضور مهران نکویی مجد تا زمان بررسی بیشتر موضوع در میادین بین المللی تعلیق خواهد شد و اینگونه شد که یکی از مسافران کرمانشاه برای المپیک توکیو کمتر شد و حسرت این المپیک تا ابد روی سینه این ورزشکار کرمانشاهی باید سنگینی کند.

قهرمانی که کمرنگ شد

علی الفت نیا دیگر ورزشکار کرمانشاهی بود که در رقابت های ۲۰۱۶ ریو حضور داشت و حالا در آستانه پارالمپیک ۲۰۲۱ حضور او را در این المپیک نخواهیم داشت.

این ورزشکار رشته پرش طول دومیدانی کرمانشاه نیز اولین  تجربه خود را در المپیک ۲۰۱۶ کسب کرد و دراین رقابت ها در جایگاه نهمی قرار گرفت. اما پس از این رقابت ها به دلایل مختلفی هر روز قهرمانی هایش کمرنگ‌تر شد تا جایی که دیگر نامش در لیست اعزامی ها به پارالمپیک ۲۰۲۱ نیست.

با شرحی که از وضعیت ورزشکاران اعزامی کرمانشاه به المپیک گذشته گفته شد، انتظار می رفت که کرمانشاه برای این دوره از رقابت های المپیک نیز حداقل چند اعزامی داشته باشد که این اتفاق نیفتاد و حالا شهلا بهروزی راد تنها مسافر کرمانشاهی برای حضور دراین رقابت ها خواهد بود.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو كرمانشاه رقابت های پارالمپیک ورزشکار کرمانشاهی ورزشکار کرمانشاه فوتبال هفت نفره مهران نکویی مجد پارالمپیک ۲۰۲۱ رقابت ها محمد خالوندی المپیک ۲۰۱۶ تیم ملی سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۳۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته تیم تراکتور در حالی مقابل استقلال به نتیجه تساوی رسید که قضاوت پیام حیدری مورد اعتراض هر دو تیم قرار داشت.

رضا کرمانشاهی مدیر تیم تراکتور در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، پیرامون این بازی گفت: در ابتدا دوست دارم از هواداران تیممان تشکر کنم که حمایت کاملی از تیم ما داشتند و مثل همیشه به تیم خودشان لطف کردند. بازیکنان هم تمام تلاش خود را کردند و جا دارد به آنها خسته نباشید بگویم.

مدیر اجرایی قرمزها در مورد عملکرد تیم داوری اظهار داشت: به نظر من آقای پیام حیدری و کمک‌هایش در طول بازی تمام تلاش خود را کردند و کمک داوران هم حضور کاملی در صحنه‌ها داشتند و دوندگی آنها قابل ستایش است. من دوست ندارم در مورد داوری چندان صحبتی انجام بدهد.

کرمانشاهی در پاسخ به این سوال که به‌عنوان کارشناس در مورد صحنه‌های داخل محوطه جریمه چه نظری دارد؟ عنوان کرد: چون گفتید کارشناس فقط نظر کارشناسی خودم را عرض می‌کنم وگرنه به‌عنوان مدیر تیم دوست ندارم در مورد داوری صحبت کنم. به نظرم در داخل محوطه‌ها هیچ اتفاق قابل ذکر منجر به پنالتی رخ نداد و نه برای ما و نه تیم حریف، نباید پنالتی گرفته می‌شد.

او که چندان تمایلی به صحبت در مورد صحنه‌های مشکوک بازی نداشت، در پاسخ به سوال پیرامون صحنه برخورد شجاع خلیل‌زاده توضیح داد: این را هم فقط برای کارشناسی می‌گویم، در این صحنه بازیکن مهاجم با ضربه ارنج به صورت مدافع (خلیل‌زاده) ضربه زد و چنین برخوردی با ارنج جریمه دیگری غیر از اخراج مستقیم ندارد.

کرمانشاهی در پایان گفت: به‌عنوان یک داور که سال‌ها در سطوح مختلف فوتبال ایران قضاوت کردم می‌دانم که چه فشاری روی داوران وجود دارد اماآن‌طرف قضیه هم مسئله باشگاه‌هاست. دیروز آقای مسعود مرادی هم به درستی گفت که این فشار روی تیم‌ها نیز وجود دارد و به همین دلیل امیدوارم که داوران در چند هفته پایانی و مسابقات جام حذفی بیشترین تمرکز را داشته باشند و بتوانند قضاوت بی‌نقص و عادلانه را انجام بدهند.

دیگر خبرها

  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • حضور ملی پوشان المپیکی شمشیربازی در جایزه بزرگ سئول
  • حضور شمشیربازان المپیکی در جایزه بزرگ سئول
  • قول کمیته پارالمپیک جهت اعزام والیبال نشسته به تورنمنت خارجی
  • دوانتصاب در کمیته ملی پارالمپیک
  • کاروان المپیک و پارالمپیک پاریس نگران بودجه!
  • آخرين خبرها از كاروان ايران در پارالمپيک پاریس
  • کشتی‌گیر کرمانشاهی نائب‌قهرمان جام تختی شد
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • توصیه عجیب لوکاشنکو به ورزشکاران بی‌طرف در المپیک پاریس