Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:52:02 GMT

بندر نوشهر در مسیر رونق تجارت و گردشگری

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۳۶۱۰

بندر نوشهر در مسیر رونق تجارت و گردشگری

به گزارش ایرنا ، این شهرستان به خاطر داشتن موقعیت های ممتاز مبادلات تجاری و گردشگری مانند دسترسی به راه های زمینی ، هوایی ، دریایی همواره مورد توجه سرمایه گذاران و گردشگران بوده است ، بنا بر این ، ایمن سازی ، توسعه و احداث راه های جدید برای عبور و مرور آسان برای مسافران و گردشگران از یک طرف فراهم کردن بستر لازم برای صادرات و واردات از طریق دریا و هوا ضروری بود به همین خاطر دولت تدبیر و امید با اعتبار سنجی برای تامین زیر ساخت ها اعتبارات ویژه ای در این سال ها اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاص حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی ، تخصیص  ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز فرودگاه و نیز انجام روکش آسفالت به طول حدود ۸۰ کیلومتر با اعتباری  ۷۰ میلیارد تومان از جمله این فعالیت ها در چند سال گذشته بوده است.
شهرستان ۱۴۰ هزار نفری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. اینبندر در سال های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط  دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث و در سال ۱۳۱۹  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد. بتذرنوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

نبود راه دسترسی؛ پاشنه آشیل

ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح‌های زیربنایی و تاثیرگذاری است که حدود ۱۵ سال پیش تصویب شد و فقط در حد مصوبه کاغذی باقی ماند تا این که در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومانی آغاز شد.  

کار کارشناسی و مطالعه اجرای این طرح از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در تبادلات اقتصادی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید که برقراری ارتباط میان بندرخشکی واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام شد.

همزمان با تصویب طرح و ابلاغ منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر درسال ۱۳۹۰ درحقیقت اهمیت اجرایی شدن احداث جاده میان بندر با بندر خشک در کمربندی به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دو چندان شد.

اگرچه در آبان سال ۸۹ اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت، اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.

این راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و ۸۰۰ متر به بندرنوشهر متصل شود و برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.

در فرآیند اجرای این طرح وعده های زیادی از سوی مسئولان در نشست های رسمی و غیر رسمی و نیز در گفت و گو با خبرنگاران داده شد اما هیچ یک از این وعده ها رنگ اجرایی به خود نگرفت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در این باره می گوید : پس از سال ها پی گیری این طرح در این دولت نتیجه داد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی اختصاص یافت.

محمدتقی انزانپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اینک این طرح با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد در حال اجرا است و تاکنون با صرف مقادیری از این اعتبار بیش از ۵۰ پلاک مسکونی نیز در مسیر اجرای این طرح به طول حدود ۲ کیلومتر رفت و برگشت خریداری شده است.

این مسئول اظهار داشت : این طرح که در جوار رودخانه ماشلک احداث می شود ، با بهره برداری از آن طی سه سال آینده معضل چندین ساله ترافیک در این شهرستان به خاطر عبور و مرور خوردوهای سنگین حامل بار برطرف خواهد شد.

وی گفت : مهم ترین هدف اجرای کامل این طرح دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتاری تحت عنوان پسکرانه  در جنوب بندر نوشهر است که این طرح نیز همزمان با راه دسترسی مصوب شده بود که بنا به دلایلی اجرا نشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به این که بندر نوشهر در حوزه دریایی سالانه قابلیت پذیرش چهار میلیون تن کالا را دارد ، گفت : دستیابی به زمین ۲۰۰ هکتار پس از اجرای کامل راه دسترسی جزو نیازهای ضروری توسعه اراضی پسکرانه بندر است چرا که این اراضی در زمینه دپو ، نگهداری و ترخیص کالا برای  صاحبان کالا نقش اساسی دارد ضمن آنکه در حوزه دریایی به اندازه مورد نیاز توسعه انجام گرفته است.

انزانپور ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و در پی آن خریداری حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پسکرانه ای ، ظرفیت اسمی بندر نوشهر که هم اکنون چهارمیلیون تن در سال است، محقق می شود

بندر نوشهر در حال حاضر با مساحت ۸۸  هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی ،  از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر  ۶۵۰۰ تن برخوردار است.

روکش آسفالت به طول حدود ۸۰ کیلومتر  

روکش آسفالت به طول حدود ۸۰ کیلومتر و صرف اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان از دیگر گام های اساسی است که برای ایمن سازی ، تردد آسان و به دور از هرگونه خطرات جاده ای به منظور رفاه حال روستائیان در این شهرستان گردشگرپذیر برداشته شد .

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نوشهر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : دولت بین سال های ۹۴ تا ۹۷ برای روکش آسفالت راه های خاکی منتهی به روستاهای دور دست که هیچ  آرزو و امیدی نداشتند ، قیر رایگان را در اختیار ادارات راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز دهیاران قرار داد.

مجتبی شهسواری افزود : طی این مدت راه روستایی نزدیک به ۴۰ روستای این شهرستان آسفالت شد به طوری که می توان ادعا کرد که بیش از ۹۵ درصد راه های روستایی این خطه غربی مازندران آسفالته است و فقط چهار یا پنج روستا مانند "کهنه ده " ، "چمرکوه " ، "بین برکن " و  "منجیر " باقی مانده است که اگر موضوع تحریم و گرانی قیر نبود به نوبت این روستاها نیز آسفالت می شد.

نوشهر با برخورداری از ۱۳۰ نقطه روستایی ، سه نقطه شهری  بیش از ۵۰۰ کیلومتر راه دارد که حدود ۳۷۹ کیلومتر آن راه روستایی و بقیه شهری و برون شهری است .

اعتبار ۲۰ میلیارد تومان برای فرودگاه

توسعه ، تجهیز و تقویت امکانات و تجهیزات فرودگاهی شهرستان نوشهر با صرف حدود ۲۰ میلیارد تومان از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید دراین خطه غربی مازندران است که به عنوان اثری ماندگار خود نمایی می کند.

فرودگاه نوشهر به عنوان قدیمی ترین فرودگاه مازندران از سال ۱۳۳۲ با باندی به طول حدود ۲ هزار و ۱۵۰ متر در زمینی به گستره حدود ۸۵ هکتار در ضلع شمالی قسمت ساحلی شهر گردشگرپذیر نوشهر ساخته شد.

گزارش های مستند حاکی از ان است تا پیش از سال ۱۳۹۳ اعتباراتی که هر سال به طور میانگین در سرفصل بودجه تحت عنوان عمرانی برای توسعه زیرساخت ها و تکمیل تجهیزات این فرودگاه اختصاص داده می شد که کمتر از پنج میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل شرکت فرودگاه های مازندران بهره برداری از پایانه عمومی سالن انتظار،  رفع نواقص دستگاه کمک ناوبری ، تقویت تجهیزات برای ارتقای ایمنی سطوح پروازی ، تاسیسات برق و قدرت ، به روز رسانی بخش ایمنی و آتش نشانی هدایت هواپیما و ساماندهی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز درحریم هوایی و زمینی فرودگاه ، دریافت حکم قضائی برای تخریب موانع ضلع غربی به منظور نشست و برخاست آسان  هواپیماها ، رفع تصرف اراضی چند هزار متری متعلق به فرودگاه از چنگ زمین خواران و نیز تخریب تعدادی از بناها و تاسیسات غیر مجاز از اقداماتی است که همین چند سال اخیر به منظور حفظ این ظرفیت و سرمایه ملی در این خطه غربی مازندران صورت گرفته است.

سعدالله وطن خواه گفت :  با گذشت حدود ۲ سال از عمر دولت یازدهم موضوع اهمیت و تاثیرگذاری فرودگاه نوشهر در منطقه  ، موضوع توسعه زیرساخت و تکمیل تجهیزات آن در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت به طوری که از سال ۹۵ به بعد شاهد تخصیص اعتبارات برای به سرانجام رساندن این طرح ها در فرودگاه این شهر گردشگرپذیر بودیم .

این مسئول اظهار کرد : طی این سال ها برای توسعه فرودگاه نوشهر در دو فاز پیش بینی شده است که فاز نخست آن حدود ۴.۵ میلیارد تومان و فاز دوم حدود ۲.۵ میلیارد تومان و  تاسیسات ۴.۷ میلیارد تومان  ، ساختمان ایمنی و آتش نشانی ۱.۲ میلیارد تومان ، بهسازی ساختمان داخلی ، دکل و روشنایی حدود ۱.۵ میلیارد تومان و بقیه اعتبارات نیز در بخش بهسازی برج مراقبت و سایر بخش ها هزینه شد که این اقدامات در نوع خود بی نظیر بود.

مدیرکل شرکت فرودگاه های مازندران توضیح داد : به عنوان مثال پایانه عمومی سالن انتظار فرودگاه که در گذشته نزدیک به حدود ۲ هزار متر مربع بوده ،  با صرف حدود چهار میلیارد تومان زیربنای آن به سه هزار و ۵۰۰ متر گسترش پیدا کرد.

وطن خواه افزود : طبیعتا با توسعه این پایانه ، امکانات و تجهیزات جانبی نیز همزمان با ساخت آن مانند کافی شاپ ، رستوران ، سرویس های بهداشتی ، تجهیزات خدمات بانکی ، سیستم صوتی تصویری که در شان و جایگاه مسافران باشد ، بویژه گردشگران خارجی ، شخصیت ها و مقام هایی که از طریق خطوط هوایی وارد فرودگاه نوشهر می شوند، ایجاد شده است.

وی ، رفع نواقص فنی دستگاه کمک ناوبری را از دیگر اقداماتی دانست که با هدف پیشگیری از لغو پرواز ها در شرائط بدی آب و هوا  به اجرا در آمد و توضیح  داد : این دستگاه  در سال ۱۳۹۲ پیش از آغاز به کار دولت یازدهم افتتاح شد منتهی به خاطر نقص فنی عملا کارایی نداشت که نواقص آن با صرف اعتباراتی در این دولت بر طرف شد.

مدیرکل فرودگاه های مازندران بازپس گیری حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ متر از اراضی تحت تصرف افراد سودجو را از دیگر برنامه های به سرانجام رسیده فرودگاه نوشهر در این دولت نام برد و گفت : عده ای از افراد سودجو که در سال های دور بخشی از زمین های فرودگاه را به نام خودشان سند زده بودند با پیگیری انجام شده در مراجع قضایی در سه سال گذشته این اسناد ابطال شد و زمین به مالکیت فرودگاه نوشهر تغییر پیدا کرد.

وطن خواه ، ساماندهی ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم زمینی و هوایی فرودگاه نوشهر را از کارهای انجام گرفته در این منطقه برشمرد و افزود : در این حوزه حکم قضایی تخریب یک مرکز اقامتی ، پذیرایی و تجاری که در مسیر قیف پروازی ضلغ غربی فرودگاه ساخته شده بود و مانع نشست و برخاست هواپیما از این سمت می شود ، دریافت شد.

سال ۱۳۸۵ فردی پس از دریافت مجوز از مسئولان وقت شهرداری چالوس که فرودگاه نوشهر در حوزه جغرافیایی آن قرار دارد ، بدون استعلام از فرودگاه نوشهر اقدام به ساخت یک مرکز رفاهی و اقامتی بلند مرتبه هتل کوشال کرد. زمینی که این مجتمع در آن بنا شده در ابتدای باند ۲۸  ضلع غربی فرودگاه نوشهر واقع است و به همین خاطر هم از زمان ساخت این مجتمع باند فرودگاه در این مسیر بلااستفاده شده بود.

وی اظهارکرد : سه سال پیش هم یک دستگاه پل فلزی با ارتفاع بالا در ضلع شرقی فرودگاه نوشهر که بیش از یک دهه  از سوی شهردار وقت ساخته شده بود  و متاسفانه این پل باعث شده بود که هواپیما در زمان فرود نتواند در ابتدای باند بنشیند با دستور دادستان و همکاری فرماندار وقت این پل هم تخریب و این مشکل هم برطرف شد.

رشد ۶۸ درصدی پروازها 

مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : به دنبال توسعه زیرساخت ها و تکمیل تجهیزات در این فرودگاه طی سال های اخیر بویژه تا پیش از شیوع ویروس کرونا شاهد رشد ۶۸ درصدی پرواز ها در زمینه جابه جایی مسافر و بار در فرودگاه نوشهر بودیم.

وطن خواه افزود : این درحالی است که تا قبل از شکل گیری دولت یازدهم تنها هفته ای یک سورتی پرواز در مسیر رفت و برگشت تهران و گاهی اوقات در مسیر نوشهر - مشهد از این فرودگاه انجام می شد ، ولی در سال های اخیر و بویژه پس از سال ۱۳۹۵ آمار پروازها چندین برابر شد اگر چه با شیوع کرونا مانند تمامی فرودگاه های کشور پروازها کاهش یافت.

وی ادامه داد : طی سال های اخیر با فراهم شدن زیرساخت های لازم در فرودگاه نوشهر، رقابتی میان شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز ایجاد و در نتیجه پرواز در مسیرهای رفت و برگشت نوشهر - تهران ، نوشهر - مشهد ، نوشهر - ایلام ، نوشهر - بندرعباس و نوشهر - شیراز در فرودگاه این شهر گردشگرپذیر برقرار شد.

این مسئول استانی ، دوره فعالیت دولت دوازدهم را « طلایی ترین زمان » برای توسعه فرودگاه نوشهر توصیف کرد و توضیح داد : چهار سال گذشته اوج گیری پروازها در فرودگاه نوشهر بود و با مروری به گزارش عملکرد این سال ها مشخص می شود که در برخی از روزهای ما شاهد چهار سورتی پرواز در این فرودگاه بودیم .

برچسب‌ها نوشهر وزارت راه و شهرسازی مازندران اعتبارات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوشهر وزارت راه و شهرسازی مازندران نوشهر وزارت راه و شهرسازی مازندران اعتبارات فرودگاه های مازندران میلیارد تومان فرودگاه نوشهر اجرای این طرح روکش آسفالت دولت یازدهم طول حدود برای توسعه راه دسترسی وطن خواه ساخت ها سال ها حدود ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۳۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۲ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی اکبر درویشی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت یک شرکت هرمی در شهرستان نوشهر، موضوع در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی مأموران، اعضای این شرکت هرمی که با اجاره منزلی در این شهرستان اقدام به فعالیت و عضوگیری و آموزش افراد می‌کردند شناسایی شدند.

فرمانده انتظامی نوشهر، تصریح کرد: پس از هماهنگی قضائی، کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی با تشکیل تیم‌های عملیاتی، ۲۲ نفر از اعضای این باند را دستگیر کردند.

وی با اشاره به کشف سیستم‌های رایانه‌ای، جزوات و کتاب‌های آموزشی در بازرسی از محل فعالیت این افراد، افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ علی اکبر درویشی با اشاره به اینکه وعده سرمایه‌گذاری با دریافت سود بالا مهمترین شگرد شرکت‌های هرمی است از شهروندان خواست ضمن خودداری از شرکت در اینگونه فعالیت‌ها و تأمل در انجام معاملات وسوسه انگیز در صورت شناسایی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 6090249

دیگر خبرها

  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • دستگیری ۲۲ عضو یک شرکت هرمی در نوشهر
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • ۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • دستگیری ۲۲ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر