Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز بکشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشته است:  از زمانیکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر اعلام کرد، خشونت در سراسر افغانستان به شدت ادامه داشته است.

در این میان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران همچنین نگران وضعیت آینده افغانستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"مالک میر" یک مکانیک در بگرام که شاهد حضور ارتش شوروی سابق و هعمچنین ورود و خروج آمریکایی ها از افغانستان  بوده، نسبت به بی‌فایده بودن حضور نیروهای خارجی در افغانستان ناراحتی شدید خود را ابراز داشت و گفت: نیروهای خارجی با بمباران مواضع طالبان و همچنین با هدف خلاص شدن از حکومت طالبان به افغانستان آمدند اما خارجی ها زمانی افغانستان را ترک می‌کنند که طالبان بسیار قوی شده است که بزودی بر امور مسلط خواهد شد

وی افزود: هدف این همه نابودی‌ها، کشتار و بدبختی که نیروهای خارجی برای ما به ارمغان آوردند، چه بود؟ امیدوارم دیگر هرگز به افغانستان بازنگردند.

براساس آمارهای سازمان ملل، بیش از ۳۵۰۰ نیروی خارجی طی دو دهه جنگ در افغانستان کشته شدند این در حالی است که بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی به تنهایی از سال ۲۰۰۹ تاکنون در این کشور جان خود را از دست داده اند.

"سید نقیب الله" یک شهروند افغان که مغازه ای در بگرام دارد، نیز در این رابطه گفت: آمریکایی‌ها میراثی از  ناکامی و شکست را در افغانستان برجای گذاشتند. آمریکایی ها در مهار کردن طالبان و یا فساد مالی در افغانستان ناکام ماندند. از اینکه خارجی ها از افغانستان رفتند، خوشحالیم. ما شهروندان افغان هستیم و راه‌مان را پیدا خواهیم کرد.

"مژده" ۲۲ ساله دانشجوی پزشکی که به دلایل امنیتی فقط یک نام از خود عنوان کرد، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان در آینده گفت: اکنون آشکار شده است که آمریکایی ها بنابر بر اهداف خودشان به افغانستان آمدند و هدف‌شان کمک به افغانستان و همکاری با این کشور نبوده است. بسیار غمگین و ناامید هستم. رویاهای زیادی داشتم که به حقیقت نخواهد پیوست.

آمریکا که با گذشت ۲۰ سال از اشغال نظامی افغانستان موجب ایجاد طولانی ترین جنگ آمریکا، کشته شدن هزاران نظامی این کشور و ناتو شد و میلیاردها دلار هزینه به مردم آمریکا تحمیل کرد؛ در حالی افغانستان را ترک می‌کند که این کشور بیش از هر زمان دیگری گرفتار ناامنی و بی ثباتی است.

آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه همه نیروهایشان را از پایگاه هوایی بگرام در شمال  کابل پایتخت افغانستان خارج کردند و این پایگاه را تحویل نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان دادند که آنان نیز اعلام کردند از این پایگاه برای مبارزه با تروریسم استفاده خواهند کرد.

بر اساس تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است روند خروج همه نیروهای ارتش این کشور و ناتو از افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه)  سال جاری تکمیل شود. 

آمریکایی‌ها با اقدامات اشتباه و تحریک‌آمیز خود طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان که شامل شکنجه زندانیان، عملیات شبانه، کشتن یک افسر آمریکا در روستای پنجوایی در قندهار، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و ده ها مورد دیگر می شود، باعث به وجود آمدن وضعیت امروز در افغانستان شده‌اند. 

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا پایگاه هوایی بگرام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا پایگاه هوایی بگرام افغانستان ایالات متحده آمریکا پایگاه هوایی بگرام نیروهای خارجی آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که سفر اخیر دیپلمات‌ها و هیأت‌های خارجی به کابل نشان‌دهنده‌ آن است که این گروه به سطح گسترده پذیرفته‌ شده و منزوی نیست.

مجاهد در پیامی در ایکس نوشته است که در این اواخر کابل شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی است.

او افزوده است که از این میان، دیدار معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیأت همراه‌اش و همچنین دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقام‌های طالبان قابل توجه است.

سخنگوی طالبان گفته است: «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش در حال خراب‌شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، این همه نادرست ثابت شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم