Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:40:21 GMT

تلاش هنرمندانه به یاد شهیده مدافع سلامت شیراز

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۵۷۸۷

تلاش هنرمندانه به یاد شهیده مدافع سلامت شیراز

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بیژن کیا هنرمند خوش نام شیرازی که رمان‌هایی چون پرواز ناتمام، وینسنس و گرگ خندان در کارنامه اش می‌درخشد، در خصوص اینکه چرا شهادت یکی از مدافعان سلامت را دست مایه نوشتن رمان جدید خود کرده در گفتگو بامهر گفت: کم و بیش هر نویسنده‌ای نسبت به نوسانات جامعه توجه نشان می‌دهد. همه گیری ویروس کرونا علاوه بر تهدیدات زیستی و اجتماعی فرصتی برای بروز عیار انسانیت و ظهور جلوه‌هایی از خودگذشتگی شهروندان به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که این بیماری مهمترین سرمایه هر انسان یعنی حیات را هدف قرار گرفته بود و هنوز هیچ درمان قطعی و یا پادتنی برای کنترل این ویروس وجود نداشت مردان و زنانی نیک نهاد به میدان آمدند تا از درد و رنج بیماران و همراهان آنان بکاهند و این تلاش گاهی به قیمت شهادت این عزیزان تمام شد.

شهدای مدافع سلامت نه تنها از سلامت جسم بلکه از سلامت اخلاق جامعه دفاع کردند

وی افزود: به نظرمن شهدای مدافع سلامت نه تنها از سلامت جسم که از سلامت اخلاق جامعه دفاع کردند و نشان دادند علیرغم تمامی اما و اگرها هنوزهم هستند انسان‌هایی که گوهر انسانیت را در کشاکش سختی‌ها حفظ می‌کنند.

از سوی دیگر مثل بیشتر مواردی که برایم هنگام نوشتن رمان یا داستان کوتاه اتفاق می‌افتد این موضوع و سوژه بود که مرا برای نگارشش انتخاب کرد. در واقع پیشنهاد چند تن از جوانان فعال فرهنگی وجهادی شیراز موجب رقم خوردن این اتفاق شد و باز هم مثل همیشه وقتی برخی نهادها و سازمان‌های عریض و طویل فرهنگی خواب بودند جوانان شهر همت کرده و چراغ ادبیات داستانی را روشن نگه داشته‌اند.

این نویسنده و مدرس داستان نویسی در خصوص انتخاب قالب این اثر نیز توضیح داد: در چنین مواردی از قالب‌های متنوعی می‌توان برای نگارش یک اثرهنری استفاده کرد. من رمان را ترجیح می‌دهم چون فضای مناسبی برای گفتگوی متن و مخاطب ایجاد می‌کند. رمان قابلیت‌های زیادی دارد. خلق کلان جهان داستانی، قابلیت ترجمه، غنای ادبی به همراه اندیشه مندی آن از جمله مواردی ست که رمان را شاخص می‌کند. من مورخ یا تاریخ نگار نیستم و سر رشته‌ای هم در این موارد ندارم. تصورم این است که زندگینامه، تاریخ شفاهی و کارهایی از این دست را نباید با جهان داستان در هم آمیخت. بنظرم رمان حتی در واقع‌گراترین اشکال خود لازم است با بال‌های تخیل و نوآوری از فراز واقعیت‌های بیرونی عبور کند تا به کشف حقیقت درونی نزدیک شود.

کیا در خصوص پیشرفت کار ابراز داشت: ساختار کلی و فصل بندی‌های این اثر انجام شده و کاراکترهای اصلی را پردازش کرده‌ام و به طور کلی نگارش آن شروع شده است. هر چند در ابتدای کار هستم اما امیدوارم بتوانم سرعت و شتاب نوشتن رمان را افزایش دهم.

وی در خصوص زمان انتشار این اثر نیز مژده داد: امیدوارم که تا اواخر تابستان نگارش این رمان به پایان برسد. با توجه به حضور و حمایت کنشگران و جهادگران فرهنگی به نظر می‌رسد مراحل چاپ و توزیع بسرعت انجام شود و در نخستین سالگرد شهادت این پرستار ایثارگر بتوانیم از رمان رونمایی کنیم.

برنامه نذرحیا طلیعه معرفی هنرمندانه شهید رحیمی بود

سید عبدالغفار حسینی از جهادی‌های فعال گروه علمدار جهاد که پیگیر تولید اثر هنری درباره این شهید مدافع سلامت شیرازی بود و نویسندگان خوشنام شهر را به این کار دعوت کرد، نیز در گفتگو بامهر درباره آشنایی باشهید و انگیزه تولید این اثر گفت: ما در برنامه «نذر حیا» با این شهید عفیفه و مدافع سلامت آشنا شدیم.

وی ادامه داد: طرح نذر حیا خودش خیلی ماجرای عجیبی داشت و باتماس یکی از خانواده‌های نیازمند آبرو دار که درخواست چادر داشتند تلنگر خوردیم که ما در این مدت فکر معیشت اقشار هدف مان بودیم اما فکر حیا وعفاف مردم نبودیم. پس از آن فراخوان تهیه چادر را آماده کردیم و طرح با استقبال خوبی مواجه شد. همان مرحله اول وهنگام طراحی پوستر نذر حیا مصادف شد با ایام‌شهادت این شهید بزرگوار که در راه نجات بیماران از کرونا جان خود و فرزندش را فداکرد.

او اضافه کرد: ما در ایام کرونا با یک تیمی از جهادی‌ها در بیمارستان مشغول بودیم و از وضعیت تلاش کادر درمان اطلاع داشتیم. بین کادر درمان هم پرتلاشی و حجب و حیای این شهید بزرگوار زبانزد بود، به ذهنمان رسید از این ظرفیت بهره ببریم و برنامه نذرحیا را به نیابت از این شهید انجام دادیم و پوستر خود شهید هم روی بسته‌های چادر اهدایی چشم نوازی می‌کرد تا هم برکت کار ما باشد هم ادای دینی به شهدای مدافع سلامت شهرمان کرده باشیم.

این فعال جهادی گفت: این قضیه انجام شد و خانواده شهید هم که مطلع شدند ازاین کار استقبال کردند و در مرحله دوم برنامه نذر حیا مهمان ما شدند.

حسینی خاطرنشان کرد: در مرحله توزیع چادرها با پیشنهاد جهادی‌ها کتاب داستان و رمان هم ضمیمه بسته‌های چادر اهدایی که با روبان تزئین شده بودند، می‌کردیم و همین کار جرقه‌ای شد که در بحث تولید اثر هنری برای معرفی این مادر وپرستار شهید هم ورود کنیم که در مراحل بعدی برنامه نذر حیا یک اثرهنری بومی هم توزیع کنیم و با یک تیر دونشان بزنیم هم یک قدم مؤثر برای معرفی شهید مدافع سلامت برداریم و هم هنرمندانه حیاوعفاف را ترویج کنیم. البته علاوه براین رمان، پیگیر تولید یک مجموعه داستان کوتاه هم درباره زندگی و ایثارگری شهید مریم رحیمی هستیم.

کد خبر 5250394

منبع: مهر

کلیدواژه: بیژن کیا مدافعان سلامت ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا بوشهر ایلام گرگان خطبه های نماز جمعه انتخابات 1400 عکس استانها اردبیل اراک خشکسالی واکسن کرونا مدافع سلامت برنامه نذر نذر حیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود

سرهنگ دوم مظلوم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به تازگی هویت هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس مشخص شده که از این هشت شهید، هفت شهید گمنام در فارس به خاک سپرده شده بودند که نام این شهدا به سپاه استان‌های مربوطه اعلام شده است.

رییس امور ایثارگران سپاه فجر فارس با بیان اینکه هویت این شهدا از طریق تطبیق دی ان ای آنها با خانواده‌شان مشخص شده خاطرنشان کرد: دو شهید از این شهدا مربوط به استان کرمان است که یکی از آنها در گلزار شهدای مرودشت و دیگری در گلزار شهدای دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شده بودند.

سرهنگ دوم مظلوم بیان کرد: پیکر دو شهید دیگری که در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شده‌اند نیز مربوط به خانواده‌هایی در استان‌های تهران و زنجان است.

وی افزود: پیکر شهید مدفون در سپیدان مربوط به خانواده‌ای از قم و پیکر شهید مدفون در جهرم نیز مربوط به خانواده‌ای در تهران است و یک شهید دیگر مربوط به استان گلستان بوده که در شیراز دفن شده است که پیکر این شهدا از سال ۱۳۸۴ در استان فارس خاکسپاری شده بودند.

سرهنگ دوم مظلوم رضایی در ادامه گفت: سال گذشته از ۱۱۳ شهید گمنام و مفقودالاثر مدفون در فارس نمونه دی ان ای گرفته شد و فرایند تشخیص هویت جهت تطبیق دی ان‌ای این شهدا با دی ان‌ای گرفته شده از خانواده‌های آنها همچنان ادامه دارد.

رئیس امور ایثارگران سپاه فجر فارس گفت: در جمع شهدای تازه تفحص شده، هویت شهید سید علاءالدین اسدپور اهل یکی از روستاهای شهرستان زرقان نیز که بیست و سوم خردادماه هزار و سیصد و شصت و هفت در تک شلمچه به شهادت رسیده از طریق پلاک وی مشخص شده و پیکر وی همراه با پلاک هم اکنون در معراج شهدای تهران است.

وی افزود: پیکر این شهید گرانقدر ساعت هفت صبح فردا چهارشنبه وارد شیراز خواهد شد و روز شنبه ۱۵ اردیبهشت هم زمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، بر روی دستان مردم شهیدپرور استان فارس تشییع خواهد شد.

کد خبر 6092917

دیگر خبرها

  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند
  • ‌ پایتخت زیست‌محیطی آسیا مرهون تلاش پاکبانان است
  • علم وایمان دو شاخصه وجودی شهید مطهری است
  •  کارگران، ستون‌های استوار نظام و مظهر خلاقیت و تلاش بی‌وقفه
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد
  • تلاش استقلال برای رساندن مدافع مصدوم به تراکتور
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است