Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتی در صورت صرف‌نظر از قوانین جمعیّتی برزمین مانده اتفاقاً روحیه دولت دوازدهم بر این نبوده که تشکیل خانواده جوان‌ها و به دنیا آمدن تعداد فرزند مطلوب خانواده‌های ایرانی تسهیل شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ نرخ فرزندآوری کل، تعداد فرزندی است که هر خانم در دوره باروری‌اش به دنیا می‌آورد، این عدد برای هر خانم ایرانی در زمان حاضر، 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 و 1.7 فرزند است؛ نرخ فرزندآوریِ حداقل یا حد جایگزین 2.1 است، که می‌گوید اگر از این حد پایین تر بیاید کشور از نظر جمعیّتی آسیب می‌بیند. 

در زمان حاضر حدود دو دهه است که جمعیت کشور زیر حدّ جایگزین است و فاصله‌ 0.5 یا 0.4 از حدّ جایگزین وجود دارد در حالی که هر دهم اضافه کردن به نرخ فرزندآوری، هزینه‌های گزافی را می‌طلبد؛ طبیعتاً، هرکسی که به این آب و خاک عِرق دارد و شرایط موجود فرزندآوری در کشور را می‌بیند، اگر ناراحت نشود، باید تعجب کرد! این در حالیست که سطح فرزندآوری در ایران پایین‌تر از حدّ جانشینی است، حدّ جانشینی 2.1 فرزند یکی از شاخصه‌های مهّم ارزیابی میزان فرزندآوری و سطح فرزندآوری در سطح جامعه است.

اما چرا در کشور ما کاهش جمعیت رخ داده‌ است؟ عوامل متعددی وجود دارد که بسیار به آن پرداخته شده است؛ بعضی از فرضیه‌ها  قوی‌تر و برخی از ضعیف‌تر است؛ برای سنجش درست باید ببینیم که مقوله‌ فرزندآوری چقدر برای کشور اهمیت داشته‌ است.

اهمیت فرزندآوری از دو منظر قابل توجه است:

1. میزان اهمیت فرزندآوری از نگاه دولت‌ها

2. اهمیت فرزندآوری از منظر مردم

در صورت جستجو در اسناد بالادستی، می‌بینیم که در قانون اساسی، خانواده واحد بنیادین جامعه ماست؛ در سیاست‌های کلّی به خانواده محور بودنِ جامعه و تسهیل تشکیل خانواده و فرزندآوری تاکید شده است، پس می‌بینیم که حکومت دارد به این مسئله اهمیّت می‌دهد.

بر اساس پیمایش‌ها، درصد بالایی از مردم مایل به تشکیل خانواده و فرزندآوری هستند، چون جایگاه پدری و مادری در جامعه ایرانی نهادینه شده و تصور زندگی بدون فرزند برای مردم ایران دشوار است؛ فرزند، شیرینی و مایه ثبات زندگی آنهاست و آرامش بیشتری به زندگیشان می‌دهد؛ این تمایل یک نعمت برای کشور ماست، اینکه مردم ما علاقه شدیدی به بچه دارند و وقتی بچه می‌بینند قند در دلشان آب می‌شود.

در پیمایشی مشخص شده است که بیش از 60 درصد مردم ایران می‌خواهند بیش از 3 بچه داشته باشند و فقط 0.5 درصد از مردم ایران دوست ندارند فرزند داشته باشند! یا بهتر بگوییم بیشتر از 99.5 درصد از مردم ایران دوست دارند فرزند داشته باشند؛ سهم قابل توجهی از جوانان مجردِ در سن ازدواج‌ نیز مایلند هر چه زودتر خانواده تشکیل دهند؛ اینها نکات مثبتی است که هنوز با قدرت در جامعه ما پا برجاست؛ خب پس چرا با وجود این دو مقوله‌ جدی، در عمل روند تغییرات تعداد ازدواج‌ و فرزندآوری در این سال‌ها کاهشی بوده است؟!

مهم‌ترین دلیل عدم تحقق این رخدادها این است که متاسفانه در مقام اجرا، برای تحقق آرزوهای جوانان و خانواده‌های ایرانی نه دولت‌ها اهتمامی داشتند و نه نمایندگان مجلس به عنوان ناظران اجرایی قوانین به وظایفشان عمل کرده‌اند، درحالی که آخرین بند سیاست‌های کلی جمعیّت، رصد و پایش سیاست‌های جمعیّتی‌ است و بند 4 سیاست کلّی جمعیّت به  رصد مستمر سیاست‌های کمّی و کیفی و ... اشاره دارد.

یکی از وظایف جدی نمایندگان مجلس از سال 93 تاکنون همین بوده‌ است؛ آیا از سال 93 تا کنون دولت به عنوان مجری اصلی قوانین در کشور مواخذه شده است؟! از طرفی، در این مورد، نگاه دولت‌ها در سالیان اخیر نگاه سازنده‌ای نبوده و بعضاً مخرب هم بوده‌ است؛ در صورت بررسی، عملکرد دولت آقای روحانی، هیچ اعتقادی به مقوله‌ تشکیل خانواده و فرزنددار شدن مردم نداشته‌است! از سال 92 تا 98 حدود 32 درصد از ازدواج‌ها و تعداد قابل توجهی از موالید کاهش پیدا کرده‌ است.

حتی در صورت صرف‌نظر از قوانین جمعیّتی برزمین مانده اتفاقاً روحیه دولت دوازدهم بر این نبوده که تشکیل خانواده جوان‌ها و به دنیا آمدن تعداد فرزند مطلوب خانواده‌های ایرانی تسهیل شود؛ به عنوان مثال، تلاش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای  محدود کردن ازدواج جوانان ایرانی به دلایل واهی! یا اینکه، سال پیش دولت اعلام کرد که قصد دارد پرداخت یارانه‌ نوزادان جدید را مشروط کند! که به معنی محدود کردن فرزندآوری است.

تلاش برای محدود و ممنوع کردن وام ازدواج برای جوان‌های ایرانی مثالی دیگر از این دست است؛ کدام دولت عاقلی تیشه به ریشه‌ خودش می‌زند؟ وام یک میلیون تومانی کرونا نیز برای همه خانواده‌ها، بدون در نظر گرفتن تعداد فرزندان قرار گرفت، مثلاً یک جوان مجرد با یک خانواده دونفره یا یک خانواده 8 نفره هیچ تفاوتی نمی‌کرد!

اگر اعتقادی به فرزندآوری وجود داشت باید در چنین مواردی تفاوتی هم ایجاد می‌شد؛ ما این را به طریق اولی در مسئله پرداخت یارانه معیشتی هم دیدیم، مثلاً شما اگر فرمول پرداخت یارانه معیشتی را نگاه بررسی کنید، می‌بینید که به مجرد اضافه شدن یک نفر به اعضای خانواده، سهمش از یارانه‌ معیشتی کم می‌شود! برآیند همگی این موارد این است که دولت حاضر، اهتمام جدی برای مسئله جمعیت نداشته است.

این نگاه انفعالی و مخرّب نه تنها وضعیت ما را در روند تشکیل خانواده و فرزندآوری جبران نکرده بلکه وضعیت را بدتر کرده‌ است؛ برخی هم دلسوزانه سعی می‌کنند وضعیت را بهتر کنند اما لایه محتوایی و کارشناسی آن کارها، محدود بوده و عمیق نیست! که باعث شده اگر نسخه‌ای هم برای مساله‌ فرزندآوری می‌پیچند، روحیه‌ پلیسی داشته‌ باشد! با توجه به اینکه نه روحیه‌ پلیسی در مسئله‌ جمعیّت جواب می‌دهد و نه مردم آن را برمی‌تابند.

یک نگاه سوّمی نیز وجود دارد، اینکه انسان به صورت دلسوزانه و منطقی به مساله نگاه کند و واقع بین باشد؛ دولت سیزدهم آخرین فرصت اصلاح شاخص‌های جمعیتی است، از شروع دولت، مسئولان و قانونگذاران باید میان مردم باشند، و با توجه به وضعیت مردم اقدام به طراحی مشوق و تسهیلات کنند؛ در صورتی که یک برنامه دقیق و هدفمند طراحی و مسیر مشخص باشد و برنامه تعیین شده مورد اجماع و وفاق کارشناسان دلسوز و خبره این موضوع قرار گیرد، ان شاءالله روزهای بهتری را برای جمعیت کشورمان شاهد خواهیم بود.

"بهزاد خلیلی؛ کارشناس و پژوهشگر جمعیت"

جمعیت کشور در سراشیبی میانسالی و سالخوردگی!/ خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی کشورروستاها پیشتاز سالخوردگی جمعیت در ایرانسبک مدرنیته در زندگی نرخ فرزندآوری را به سرعت کاهش داده است"حیوانات خانگی" نتیجه بی‌فرزندی بسیاری از زوج‌های ایرانی!فرزندآوری هزینه نیست سرمایه‌گذاری است!پرداخت حقوق 1800یورویی به "مادران خانه‌دار آلمانی" در قبال نگهداری از فرزند!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرزندآوری سالمندی جمعیت کاهش جمعیت فرزندآوری سالمندی جمعیت کاهش جمعیت نرخ فرزندآوری تشکیل خانواده تعداد فرزند جمعی تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رقیه موسویان، مسئول جامعه زنان سپاه شهدای استان آذربایجان غربی گفت: خواهران بسیجی از همان روزهای شکل گیری انقلاب همواره پا به پای مردان در عرصه‌های مختلف مجاهدات کرده اند.    وی افزود: بسیج جامعه زنان فعالیت‌های خودش را بر اساس چند محور استوار کرده است که مهمترین مبحث در فعالیت‌های بسیج جامعه زنان تشکیل تحکیم و تعالی خانواده است و مهمترین این بخش ایجاد و تشویق جوان‌ها و خانواده‌ها به سمت تشکیل خانواده و یا ازدواج آسان پایدار و آگاهانه است.    موسویان ادامه داد: در موضوع افزایش جمعیت که یکی از بحران‌های پیش روی کشور ما است و به یک مسئله ملی و مورد تاکید مقام معظم رهبری تبدیل شده، سازمان بسیج جامعه زنان آذربایجان غربی نیز طرح های مختلفی با عنوان افزایش جمعیت به استان‌ها و طبیعتاً پایگاه‌های مقاومت ابلاغ کرده است.   مسئول جامعه زنان سپاه شهدای استان آذربایجان غربی برگزاری جشن وصال گروهی برای ۴۴ زوج به منظور ترویج ازدواج آسان، برگزاری کارگاه‌های جوانی جمعیت به صورت متناوب در طول سال و ارتباط مستمر با سمن‌های فعال در حوزه خانواده و فرزند،تهیه پوسترهای سرمایه‌های زندگی و توزیع در مکان‌های عمومی و تعامل با شهرداری ارومیه و الصاق پوسترها در ناوگان عمومی، برگزاری نشست‌های تخصصی جوانی جمعیت به صورت حضوری و مجازی برای نخبگان و تجلیل از مادر بسیجی دارای خانواده خوش جمعیت در حاشیه نشست ها، انتشار ویژه‌نامه جمعیت و تعامل با گروه های درون سازمانی و برپایی جشن ازدواج آسان برای زوج های روستایی را از جمله فعالیت های این حوزه عنوان کرد.     موسویان تهیه جهیزیه و مسکن برای زوج های کم برخوردار، توزیع کتاب با مضامین جمعیت،  خانواده و فرزند آوری، پویش دیوار نویسی، برگزاری نشست‌های مجازی با هدف آموزش، پویاسازی شبکه‌های کنشگری در حوزه جمعیت و خانواده،    دیدار از مادران خوش جمعیت و تجلیل از این مادران، حمایت چهره به چهره از مادران کم برخوردار و پخش مستند «خونریزی»در پایگاه ها با هدف آشناسازی مادران از عوارض مخرب سقط جنین را از دیگر برنامه های جامعه زنان سپاه در حوزه جمعیت عنوان کرد.    وی ارائه بسته‌های محتوایی فرهنگی و آموزشی بین مادران، تجلیل از پزشکان، پرستاران و بهیاران فعال در حوزه جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع جمعیت و تببین هدف دشمن از ایجاد جنگ نرم و تغییر ذائقه سبک زندگی و اسلامی و تعامل خانواده ها به فرزند کمتر و تجملگرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج آسان و تهیه و اهدای جهیزیه به نوعروسان بی بضاعت، راه اندازی گروه‌های واسطه گری برای رفع موانع در ازدواج، راه اندازی غرفه کودکان با بهره گیری از مشاوران جوان و اسلامی در حاشیه کارگاه‌ها، برپایی پویش بر دستان مادر، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و فرهنگی در محلات اسلامی، برگزاری اردوهای تفریحی با عناوین مختلف مثل اردوی مادر و دختری با هدف ایجاد نشاط، تولید محتواهای مختلف در حوزه ازدواج و تجلیل از پایور خواهر دارای ۵ فرزند را از دیگر برنامه‌های جوانی جمعیت جامعه زنان سپاه عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند
  • نیروی جوان کیفیت جمعیت هر کشور را معرفی می‌کند
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • سیدرضا اکرمی: امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است/ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی کار نیست؟
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی‌ها کار نیست؟!