Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۲۵۴ شعبه شهرستان قوچان برگزار شد اما پس از اعلام نتایج حواشی و اعتراضاتی از طرف تعدادی از فعالان رسانه، مردم و کاندیداهای حاضر به همراه داشت.

مواردی همچون تحویل دیرهنگام تعدادی از صندوق‌های رأی‌گیری در سطح شهر و خرید و فروش آرا به‌ صورت گسترده در برخی از شعب اخذ رأی در مناطق حاشیه‌ نشین، شبهاتی مبنی بر احتمال وجود برخی تخلفات را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس تعدادی از کاندیداها به‌ صورت جمعی و جداگانه در موعد مقرر اعتراض خود به نهادهای برگزاری انتخابات را اعلام کردند تا در نهایت ۷ تیر ماه، برخی از صندوق‌های اخذ رأی مورد بازشماری قرار گرفت هر چند این بازشماری هم شائبه‌های بسیاری همچون روند نامتعارف بازشماری صندوق‌ها را به همراه داشت که منجر به ترک کاندیداهای معترض از جلسه بازشماری آرا شد اما تغییری در نتیجه نهایی فهرست هفت‌ نفره راه‌یافتگان به شورای ششم شهر قوچان ایجاد نشد.

همچنین امین رضا مرآتی فرماندار و رئیس هیأت اجرایی انتخابات شهرستان قوچان در جمع خبرنگاران بروز تخلفات سازمان‌ یافته را به‌ شدت رد کرده اما بر احتمال بروز خطای انسانی تأکید کرده و گفته بود نباید برای ارائه آمار صندوق‌های مورد بازشماری به جزئیات وارد شد و به همین دلیل از ارائه آمار صندوق‌های بازشماری‌ شده امتناع کرد که این موضوع هم به شایعات بیشتری دامن زد.

تمامی این وقایع دست‌ به‌ دست هم داد تا جمعی از کاندیداهای معترض به ششمین دوره انتخابات شورای شهر قوچان در جمع خبرنگاران به گلایه‌ها و دلایل اعتراضات خود بپردازند.

پیروزی کاندیدایی که تائید صلاحیت شد تا انصراف دهد

عباس قائینی ثانی کاندیدای معترض ششمین دوره انتخابات شورای شهر قوچان عنوان می‌کند که بعد از اعلام نتایج اولیه و غیررسمی و با توجه به آنالیز لحظه‌ای از آمار صندوق‌ها متوجه شبهاتی در شمارش آرا و تغییر در برخی از صندوق‌های رأی با آنچه درواقع اتفاق افتاده شدیم از این منظر با هماهنگی تعدادی از کاندیداهای معترض به این نتیجه رسیدیم نامه اعتراضی در خصوص شمارش اولیه آرا و نتایج غیررسمی به فرمانداری در بازه زمانی قانونی اعلام کنیم.

وی اضافه می‌کند که بعد از جلسه حضوری با فرماندار مقرر شد تعدادی از صندوق‌ها که بیشتر مورد نظر ما بود که ممکن است تخلفاتی در آن اتفاق افتاده باشد با هماهنگی هیأت‌های نظارت و اجرایی مورد بررسی مجدد قرار گیرد که در نهایت مورخه ۷ تیر ماه جلسه‌ای با حضور کاندیداهای معترض برگزار شد.

وی با ابراز تعجب از گفته‌های رئیس هیأت نظارت ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان مبنی بر اطمینان از عدم تخلف در انتخابات پیش از بازشماری آرا اظهار می‌کند که پیش از بازشماری آرا رئیس هیأت نظارت نتیجه را انتقال دادند و گفتند بررسی کردیم تخلفی انجام‌ نشده و شاید نیاز به برگزاری این جلسه هم نبوده است اما به خاطر احترام به شما جلسه بازشماری آرا برگزار می‌شود.

ثانی با اشاره به برگزاری این جلسه و طرح سؤالاتی از طرف کاندیداهای معترض می‌گوید: عمده سؤالات حول محور عدم اجرای وظایف قانونی هیأت نظارت همچون دلایل عدم برخورد با برخی کاندیداهای متخلف در بازه زمانی پیش از آغاز تبلیغات، دوره آغاز تبلیغات انتخابات و به‌ ویژه روز رأی‌گیری بود که باوجود اینکه تخلفات عدیده‌ای گزارش شد اما بازخوردی از هیأت نظارت با توجه به وظیفه ذاتی مشاهده نکردیم.

وی می‌افزاید: در روز رأی‌گیری تخلفات بسیار زیادی اعم از خرید آرا و اعمالی که موجب می‌شود یک کاندیدا با تهدید، تطمیع یا موارد دیگر سبد رأی خودش را پر کند به وقوع پیوست حتی برخی از خودروها توقیف‌ شده و افرادی توسط ضابطین قضایی دستگیر شدند اما عملاً در پاسخ به این سؤال که آیا تشکیل پرونده‌ای در دستگاه قضایی انجام‌ شده است پاسخی مقتضی دریافت نکردیم.

این معترض به نتیجه انتخابات شورای ششم شهر قوچان اظهار می‌کند: یکی از مباحثی که در بین عامه مردم شهرستان در حال نقل‌ قول است اخذ برخی از تائید صلاحیت‌ها مشروط بر انصراف بوده است به‌ ویژه یکی از منتخبین یکی از افرادی بوده است که طبق شنیده‌ها تائید صلاحیت مشروط مبنی بر انصراف داشته است ولی این اتفاق نیفتاده که اصل این موضوع رد شد اما مستندی هم در این خصوص ارائه نشد.

ثانی می‌گوید: به دلیل عدم پاسخ مقتضی به سؤالات و نداشتن بازخورد مثبت با تعدادی از معترضان ترجیح دادیم پیش از شمارش آرا جلسه را ترک کنیم و بعد از ترک جلسه با حضور تعدادی از کاندیداهای معترض که در محل حاضر بودند برخی از صندوق‌ها بازشماری‌ شده است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر صحت و چگونگی بازشماری آرا می‌افزاید: طبق اطلاعات دریافتی پس از بازشماری در تعدادی از صندوق‌ها مغایرت‌هایی دیده‌ شده است به‌ طوری که به‌ عنوان‌ مثال در صندوق منطقه جامی در ابتدا آرای من صفر اعلام‌ شده بود که پس از بازشماری این عدد به ۲۲ رأی رسید که این میزان اختلاف نیازمند بررسی مجدد است.

این کاندیدای معترض می‌گوید: از طریق هیأت نظارت استان حتماً پیگیری خواهیم کرد چون اگر مشابه این موضوع در تمام صندوق‌ها حتی به میزان کمتر اتفاق افتاده باشد نیازمند این است تا بازنگری جدی در امر شمارش آرا صورت بگیرد چرا که تأکید مؤکد بزرگان بر این است که در خصوص صیانت آرا باید دقت، حدت و شدت از ناحیه نهادهای نظارت و اجرایی صورت گیرد.

ثانی معتقد است باید تمام اموری که لازم به پیگیری است از طریق مجاری قانونی و در یک فضای آرام و به‌ دور از هرگونه جنجال و هوچی گری و با توسل به دستگاه‌های نظارتی و ابزارهای قانونی انجام شود و تأکید می‌کند اصلی‌ترین دلیل ما برای اعتراض وجود برخی شبهات و تأکید برای احقاق حق و مبحث حق‌الناس است.

خرید و فروش آرا عادی است!

علی حسین قاسم‌زاده یکی دیگر از کاندیداهای معترض ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان یکی دیگر از دلایل اعتراض نحوه بازشماری و در ادامه ترک جلسه را بی‌توجهی به قانون و خواسته معترضان می‌داند و می‌گوید: قرار بود ۱۵ صندوق و بر اساس قانون به‌ صورت صفر تا صد مورد بازشماری قرار بگیرند و آرای همه افراد بازخوانی شود اما به ناگهان ۱۵ صندوق به ۴ صندوق کاهش یافت و تنها آرای معترضان بازخوانی شد این در حالی بود که حتی باید تعرفه‌های دارای دو خط و دو خودکاره بررسی شود.

وی با طرح این سؤال که چگونه فرماندار شهرستان قوچان اعلام کرده است بازشماری آرا هیچ تغییری در نتیجه نهایی نداشته است معتقد است که بر اساس گزارش‌های دریافتی تعداد ۳ صندوق از مجموع ۴ صندوق بازشماری دارای مشکل بوده‌اند و می‌گوید: پیش از بازشماری فرماندار گفتند حتی یک رأی اشتباه هم جابه‌جا خواهد شد اما صحبت‌هایی مطرح هست که تعدادی از آرا تغییر پیدا کرده است و با توجه به نزدیکی آرا کاندیداها حتی ۵ رأی هم لیست را جابه‌جا می‌کند، پس این آرا تأثیرگذار بوده است.

قاسم‌زاده با تأکید بر حق‌الناس بودن آرای مردمی و اشکال اساسی در سه‌چهارم صندوق‌های بازشماری‌شده سؤالی مطرح می‌کند که چرا پس از بازشماری، تغییرات اعمال نشده و آرا بقیه کاندیداها در این صندوق‌ها شمارش نشده است.

وی می‌گوید: یکی از دلایل اعتراضات ما بحث خرید و فروش آرا بود ولی مسئولان به‌ گونه‌ای صحبت کردند که خرید آرا  عادی است. ما مثال‌هایی زدیم که در برخی شهرها لیدرهای خرید آرا شناسایی و بازداشت‌ شده‌اند اما دادستان قوچان مدعی شد که مدرک نداریم این در حالی است که حتی برخی لیدرها اعلام کردند که حاضر هستند شهادت دهند که پول گرفتند و رأی دادند اما قاضی مرتبط با تخلفات اعلام کردند این شواهد مستدل نیستند.

این کاندیدای معترض می‌گوید: رغبت و انگیزه‌ای برای مقابله با تخلفات از دستگاه قضا ندیدیم و مسئولان قبل از بازشماری صندوق‌ها پیش‌داوری کردند که تخلفاتی ایجاد نشده اما ۷۵ درصد صندوق‌ها نیاز به بازشماری داشت با این‌حال ادعای تخلف سازماندهی شده نداریم ولی خطای انسانی را ممکن می‌دانیم.

نگرانی برای تخلف سازمان‌یافته در ۱۴۰۲

محمد حسینی جعفرآباد دیگر کاندیداهای معترض ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان اعتراض به روند برگزاری در تمام مراحل پیش از تبلیغات تا روز انتخابات را حق همه کاندیداها و شهروندان می‌داند و می‌گوید: بر اساس قانون هر فردی می‌تواند اگر مواردی را مشاهده کرد اعتراض کند و بر همین اساس بعد از اخبار ضد و نقیضی که پیش از اعلام رسمی نتایج شنیده شد و مشاهداتی که در روزهای قبل انتخابات داشتیم با چند نفر از کاندیداهای شورای ششم به روند برگزاری انتخابات اعتراض کردیم.

وی با اعلام خواسته مشاهده صورت‌ جلسه بازشماری آرا می‌گوید: طبق قانون ۱۰ درصد صندوق‌ها را می‌توانند بازگشایی کنند و همه آرا باید بازشماری شود تا تغییرات حاصل شود. وقتی در یک صندوق از میان ۷ نفر کاندیدای معترض ۳۰ رأی تغییر کرده است قطعاً پس از خواندن آرای همه ۸۱ نفر کاندیدا تغییرات بیشتری ایجاد خواهد شد بنابراین خواسته ما این است مجدد باید صندوق‌ها بازشماری شود.

این کاندیدای معترض وجود تخلفات را محرز می‌داند و می‌گوید: در هر صندوقی که خرید و فروش بوده رأی حقیقی نیست و نهادهایی که وظیفه داشتند باید نظارت می‌کردند.

 وی می‌افزاید: در حین تبلیغات شاهد تخلفات بسیاری همچون تبلیغات زودرس و سوءاستفاده از عناوین و اشخاص بودیم حتی فردای انتخابات حضور افراد خاص در فرمانداری شائبه‌هایی ایجاد کرد.

حسینی معتقد است نباید از گفتن حقیقت انتخابات قوچان ترس داشته باشیم و باید اعلام کنیم تا مردم بدانند چه تخلفاتی ایجاد شد تا شاهد بی‌اعتمادی مردم نباشیم چرا که در صورت ادامه این روند باید نگران بروز تخلفات سازماندهی شده برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باشیم.

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قوچان پایان یافت اما بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های نامزدهای انتخابات باعث ناامیدی شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد بهترین راه برای رفع این نگرانی و جلوگیری از ایجاد شایعات پاسخگویی در خورشان مسئولان و در ادامه ورود نهادهای مرتبط برای بررسی صحت‌ و سقم گفته‌ها و صیانت از آرای مردم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها انتخابات ۱۴۰۰ قوچان کاندیداهای معترض کاندیدای معترض بازشماری آرا صندوق ها خرید و فروش هیأت نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در اجرای ماده (۷۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، فعالیت های تبلیغاتی کلیه نامزدهای واجد شرایط از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد روز پنجشنبه مورخ ۱۳ /۰۲ /۱۴۰۳ آغاز و در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ /۰۲ /۱۴۰۳ پایان می‌یابد.

بنا به روایت ایسنا، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این مرحله ۴۵ نماینده برای ۲۲ حوزه انتخاب می‌شوند.

در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد.

وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

البته رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفته است که انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود.

در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901941

دیگر خبرها

  • تاثیر جنگ غزه بر انتخابات انگلیس
  • تاثیر جنگ غزه در انتخابات انگلیس
  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شورا‌های شهر
  • شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شوراهای شهر/حزب مخالف خواستار برگزاری انتخابات سراسری شد
  • لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد | انتخابات در این ۸ حوزه تمام الکترونیکی برگزار می‌شود
  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی