Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی مخالفت امارات با توافق عربستان و روسیه درباره تولید نفت، وزیر انرژی سعودی انتقاد تندی از ابوظبی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العربی الجدید، عصر روز گذشته «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی از امارات متحده عربی به دلیل مواضع مخالف آن با توافقی که روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت از اوت تا دسامبر مطرح کردند به شدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر انرژی عربستان در مصاحبه با شبکه الشرق گفت که من چندین سال در جلسات اوپک پلاس شرکت کرده‌ام و هرگز تقاضایی مانند درخواست امارات را ندیده بودم.

وی افزود، همه به جز امارات پیشنهاد عربستان و روسیه را برای افزایش تولید نفت پذیرفتند و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی سطح تولید خود را در یک ماه تعیین کند.

عبدالعزیز بن سلمان در ادامه اظهار داشت، باید تولید نفت در تابستان افزایش یابد تا کمبودها را جبران کنیم و ما می‌خواهیم تعادل میان نیاز کشورهای تولیدکننده در مراقبت از منافع خود برقرار گردد و همچنین منافع کشورهای مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم.

در همین حال منابع از تشدید اختلافات میان عربستان و امارات در سطوح مختلف خبر دادند که اخیراً با مخالفت ابوظبی با توافق عربستان و روسیه در زمینه تولید نفت این اختلافات به اوج رسیده است.

پس از آن که صد و هشتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هجدهمین نشست اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس که روز پنجشنبه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت، وزرای تمامی کشورهای عضو به جز امارات عربی متحده در نشست روز جمعه در مورد بالا بردن انتقال نفت به بازارهای جهانی از ماه اوت و تمدید توافق آوریل 2020 مبنی بر کاهش 5.7 میلیون بشکه‌ای تولید به جای آوریل تا دسامبر سال 2022 به اجماع رسیدند.

اعلام جنگ عربستان علیه امارات در میدان یمنرقابت عربستان با امارات و قطر در زمینه حمل و نقل

با توجه به این که نهایی شدن توافق‌‌ اعضا اوپک پلاس نیازمند اتفاق آراست، رایزنی‌ها با وزیر انرژی امارات برای نهایی شدن این توافق ادامه یافت. با این حال، دولت امارات عربی متحده، روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور(وام) منتشر شد، توافق روز جمعه وزرای نفت اوپک پلاس را «ناعادلانه» توصیف کرد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده که قصد امارات عربی متحده برای افزایش معنادار سطح تولید از سال 2018 تاکنون معطل مانده و با نهایی شدن توافق روز جمعه این معطلی به جای آوریل سال 2022 تا دسامبر آن سال طول خواهد کشید.

بدین ترتیب، ابوظبی در نشست دوشنبه همچنان خواستار بازبینی پایه سهمیه تولید خود خواهد بود که در اکتبر سال 2018 به تصویب اعضای اوپک پلاس رسیده است.

بر این اساس، اختلاف نظر سنتی عربستان سعودی و روسیه در مورد افزایش تولید نفت، این بار جای خود را به رویارویی امارات عربی متحده و سایر اعضای اوپک پلاس داده است.

پس از دو روز مذاکرات تلخ، امارات متحده عربی که همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کرد باعث شد مذاکرات به‌روز دوشنبه کشیده شود و بازار در شرایطی که قیمت نفت به بالای 75 دلار در هر بشکه صعود کرده است، در برزخ بماند.

بیست و سه عضو اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه از سال 2018 سیاست مهار تولید برای حمایت از قیمت بالای نفت را در پیش گرفته و این سیاست با همه‌گیری کرونا ابعاد سخت‌گیرانه‌‌تری به خود گرفت؛ به طوری که از ماه مه و با وجود آغاز رفع محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورها، اعضای آن با کاهش بیشتر تولید و عرضه نفت موافقت کردند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امارات عربی متحده عربستان و روسیه وزیر انرژی تولید نفت اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو مانع اصلی توافق آتش‌بس در غزه است
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • نتانیاهو مانع از انعقاد توافق درباره جنگ غزه می‌شود