Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:25:30 GMT

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ در آستانه خیز پنجم

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۱۵۴۲

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ در آستانه خیز پنجم

به گزارش ایرنا، شیوع کرونا همچنان مهمترین موضوع در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان غربی است و روزانه صدها خانواده را در این استان درگیر خود می‌کند.

این ویروس که با بی توجهی مردم قدرت می‌گیرد و با توجه به انجام و اِعمال ملزومات بهداشتی و شیوه نامه ها، رو به زوال می گذارد، طی بیش از ۱۵ ماه گذشته همواره در شهرهای مختلف آذربایجان غربی جولان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود ایجاد روند کاهشی در هفته های گذشته، جولان کرونا پس از بی توجهی به پروتکل ها در ایام اخیر دوباره روند افزایشی به خود گرفت و در حال حاضر، ۱۰ شهرستان آذربایجان غربی در وضعیت نارنجی است که این روند افزایشی به نظر می رسد که ادامه داشته باشد.

هرچند این رقم در روز شنبه هفته گذشته، به هفت شهرستان رسیده بود و امیدواری ها برای کاهش آن به ارقام کمتر و حتی آبی شدن بخشی از آذربایجان غربی وجود داشت، ولی روند برعکس شد و سه شهرستان به جمع نارنجی های کرونایی اضافه شدند تا این امیدواری ها برای بهبود وضعیت بسیار کمرنگ شود.

۱۰ شهرستان آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از ۱۷ شهرستان این استان، ۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی است در حالی که این رقم در ابتدای هفته گذشته، هفت مورد بود.

علی مصطفوی افزود: هم اینک شهرستان های ارومیه، خوی، بوکان، ماکو، پیرانشهر، سلماس، اشنویه، چالدران و شاهین دژ در آذربایجان غربی وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان‌های مهاباد، تکاب، نقده و سردشت در جنوب و پلدشت، شوط و چایپاره در شمال این استان در وضع زرد کرونایی هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای زرد و نارنجی از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

مصطفوی افزود: شهروندان همچنین ضمن حضور پرشور در پای صندوق های رای، رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند تا مشکلی در خصوص سلامتی شهروندان و ابتلای آنان به کرونا ایجاد نشود.

با این آمار، درحال حاضر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی در وضع نارنجی هستند و این آمار، رعایت پروتکل ها را بسیار مهمتر نشان می دهد؛ همان کاری که استاندار در جلسه اخیر ستاد کرونا روی آن تاکید کرد.

رعایت موارد بهداشتی در آذربایجان‌غربی نگران کننده است

استاندار آذربایجان غربی گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان نگران کننده بوده و باید پروتکل ها برای جلوگیری از بروز خیز پنجم در استان به طور کامل رعایت شود.

محمدمهدی شهریاری افزود: خطر آغاز موج جدید شیوع کرونا بیشتر شده و عادی انگاری ما، مسوولان و مردم موجب شده تا خطر شیوع موج جهش یافته کرونا بیش از پیش احساس شود.

وی با قدردانی از تلاش کادر درمان و پرستاری، نوع جدید کرونای جهش یافته را بسیار خطرناک‌تر دانست و اضافه کرد: اگر ما و مردم موارد را به درستی رعایت نکنیم و به وظایف خود به درستی عمل نکنیم، با شرایط خطرناکی مواجه خواهیم بود.

استاندار آذربایجان غربی تنها راه مقابله با هر نوع کرونایی را رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی ها عنوان کرد و ادامه داد: باید با رعایت دقیق موارد لازم و اطلاع رسانی موثر از وقوع موج جدید حتی الامکان جلوگیری کنیم و اگر هم این نوع ویروس در استان شعله ور شد با خسارت‌های کمتری مواجه باشیم.

شهریاری از اصناف خواست تا موارد بهداشتی را به درستی رعایت کنند تا شاهد قرمز شدن وضعیت شهرها و تعطیلی صنوف نباشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هم نظری مشابه استاندار آذربایجان غربی دارد و معتقد است که با ادامه روند فعلی، ناگزیز به ورود به موج پنجم کرونا در استان هستیم.

احتمال ورود آذربایجان غربی به موج پنجم کرونا طی روزهای آتی زیاد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: با توجه به افزایش مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته و افزوده شدن تعداد بستری ها، احتمال ورود استان به موج پنجم کرونا طی روزهای آتی زیاد است.

دکتر جواد آقازاده افزود: تا امروز وضعیت آذربایجان غربی بهتر بوده ولی نباید به این امر بسیار خوش بین باشیم و رعایت پروتکل ها را باید با دقت انجام دهیم.

وی اضافه کرد: همه ما باید آماده باشیم و تلاش کنیم تا میزان تلفات و گرفتاری به کرونا در روزهای یآینده در آذربایجان غربی کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، ویروس هندی یا دلتا را جزو خطرناکترین نوع جهش‌های کووید ۱۹ اعلام کرده که در ۹۶ کشور آغاز شده و خوشبختانه در استان ما موردی از این ویروس تا بحال دیده نشده است.

آقازاده اظهار کرد: میزان انتشار و تعداد بیمارانی که به علت ابتلا به ویروس هندی  بستری می شوند، بسیار زیاد است.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی مسافرانی از کشورهای  پاکستان و افغانستان دارد، افزود: افرادی به صورت غیرقانونی از پاکستان و افغانستان وارد کشور شده و در مسیر ترکیه، در شهرهای خوی،   چالدران، ماکو و پلدشت اسکان پیدا می‌کنند که مشکلات مربوط به بیماری کووید ۱۹ را بسیار بیشتر می کند.

وی تاکید کرد: شهرهایی که در وضعیت نارنجی هستند شامل ارومیه، خوی، ماکو، میاندوآب، شاهین دژ، بوکان، چالدران، اشنویه و پیرانشهر باید با رعایت موارد بهداشتی، از ورود به وضعیت قرمز جلوگیری کنند.

فرماندار ارومیه هم به خاطر افزایش آمار مبتلایان در این شهرستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری ابراز نگرانی کرده است.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ارومیه نگران‌کننده است

فرماندار ارومیه گفت: افزایش آمار مبتلایان به کرونا در مرکز استان، نگران‌کننده است که برای جلوگیری از تداوم این روند، همراهی مردم و مسوولان ضروری به نظر می رسد.

رسول مقابلی توجه به عوامل پیشگیرانه و تشدید نظارت ها را ضروری دانست و اضافه کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی، جلسات و فضاهای سربسته لازم بوده و نظارت بر تجمعات و مراکز خرید به ویژه رستوران ها و تالارها افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر آمادگی بیشتر برای زمان بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: تشدید نظارت ها برای برگزاری آزمون سراسری کنکور در هفته جاری باید جدی گرفته شود.

فرماندار ارومیه همچنین نظارت دستگاه های متولی بر تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، سواحل رودخانه ها را ضروری دانست و گفت: جهت پیشگیری از افزایش بستری ها و انتقال این ویروس توسط مسافران تابستانی، اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود.

مقابلی همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها و مردم را تنها راه مقابله با کرونا معرفی کرد و افزود: در کنار اطلاع رسانی رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت مستمر توسط دستگاههای مختلف و بخصوص رسانه ها، آموزش های لازم نیز با استفاده از روشهای تبلیغاتی مبتکرانه به مردم داده شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار نفر از مردم آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این میزان، چهارهزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

با این آمار بیش از پنج درصد مردم آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند.

البته هرچند آمار دقیقی از واکسیناسیون در آذربایجان غربی وجود ندارد ولی پیش بینی می شود که حدود ۱۵۰ هزار نفر در این استان حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

برچسب‌ها ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه آذربایجان غربی ارومیه سازمان جهانی بهداشت محمدمهدی شهریاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ارومیه سازمان جهانی بهداشت محمدمهدی شهریاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رعایت دستورالعمل های بهداشتی استاندار آذربایجان غربی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی آذربایجان غربی آذربایجان غربی وضعیت نارنجی نگران کننده پروتکل ها هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۱۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت: به دنبال گزارشى مبنی بر بارش باران و آبگرفتگی در روستای عذاب و مساکن مهر شهرک ولیعصر خوی ۳ تیم امداد نجات سیلاب هلال احمر این شهرستان به محل های متاثر از آبگرفتگی اعزام شدند.

حمید محبوبی افزود: ارزیابی منازل آبگرفته انجام شده و امدادگران توانستند به ۱۰ خانوار آسیب دیده در این حادثه امداد رسانی کنند.

 

دیگر خبرها

  • شوط پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در ۲۴ ساعت گذشته بود
  • بارش شدید باران و سیلابی شدن شهر دیزج دیز + فیلم
  • بارش باران بهاری موجب آبگرفتگی معابر در شهرهای آذربایجان غربی شد
  • دستبند پلیس آگاهی آذربایجان غربی بر دستان کلاهبردار میلیاردی
  • دستبند پلیس آگاهی آذربایجان غربی بردستان کلاهبردار میلیاردی
  • امداد رسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی
  • امدادرسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • دیدار مردمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی