Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:00:49 GMT

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی گاز در کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۲۴۲۱

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد متر مکعبی گاز در کشور

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف گاز با استفاده از زغال سنگ برای تولید برق در نیروگاه طبس گفت: برای تولید ۶۵۰ مگاوات دو میلیون تن زغال سنگ حرارتی سالانه با ارزش ۵۰۰۰ کیلوکالری نیاز داریم که اگر قرار بود گاز مصرف شود معادل ۱.۲ میلیارد متر مکعب خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا نصراللهی در نشست خبری با اشاره به هزینه و افزایش تولید نیروگاه زغال سنگ طبس گفت: این نیروگاه ۶۵۰ مگاوات ظرفیت و قابلیت توسعه در دو فاز را دارد، با استفاده از سوخت زغال سنگ ما هیچ سوخت دیگری در نیروگاه مصرف نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را در دو سال اول نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان و طی مدت چهار سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نیروگاه طبس در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به آلایندگی زغال سنگ برای سوخت نیروگاه گفت: هیچ نگرانی بابت آلایندگی وجود ندارد زیرا از سیستم مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود که ذرات معلق را حذف می‌کند و میزان گوگرد زغال سنگ نیز همزمان با سوخت خارج و از دودکش نیروگاه صرفا co۲ خارج می‌شود، گازهای دیگر نیز نه در سطح استاندارد ایران بلکه در سطح استاندارد جهانی است. تمامی پارامترهای زیست محیطی در این نیروگاه در نظر گرفته شده است.

نصرالهی با بیان اینکه طبس در آینده تبدیل به قطب انرژی خواهد شد، اظهار کرد: ۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ داریم که قابلیت بزرگی برای منطقه دارد و با این نیروگاه توانسته‌ایم ارزش زغال سنگ را مطرح کرده و نگرانی بابت خام فروشی را نیز رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در سبد انرژی کشور باید از تمامی منابع قابل استحصال برای تولید برق استفاده کنیم، گفت: به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت دارند، استفاده از زغال سنگ نیز می‌تواند مصرف گاز را کاهش دهد تا در پتروشیمی‌ها مصرف کنیم و همچنین تولید برق مطمئن داشته باشیم ضمن اینکه منبع سوخت و مصرف کنار هم باشد به لحاظ پدافند غیرعامل دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه با استفاده از زغال سنگ در تولید برق نیازی به سوخت منابع نخواهیم داشت، گفت: برای پسماند زغال سنگ نیز پروژه‌های خوبی تعریف شده که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در کشور ما زغال سنگ در جایگاه مناسبی به لحاظ ارزش قرار ندارد افزود: در تمام کشورهای پیشرفته از این سوخت با ظرفیت بالایی استفاده می‌کنند مثلا در آمریکا ۲۸ درصد تولید برق  در لهستان ۹۰ درصد و در چین ۳۶ درصد از تولید برق زغال سنگ جهت تولید برق استفاده می‌شود.

به گفته نصرالهی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه با مصرف زغال سنگ جانمایی شود که به همان میزان در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه بخاری شمال کشور است، اظهار کرد: این نیروگاه شامل چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی است اما از سالیان گذشته مشکل نیروگاه تولید و مصرف آب بوده که ما با اجرای یک آب شیرین کن در کنار نیروگاه که فردا به افتتاح می شود این محدودیت را برطرف خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه عایدی این اقدام اطمینان از تولید و رفع محدودیت است، گفت: فردا پروژه‌های برقی در استان‌های مرکزی، خراسان و مازندران در راستای ارتقای تولید برق کشور به اجرا می‌رسد، این سه پروژه بزرگ در راستای رفع محدودیت نیروگاهی فردا بهره‌برداری می‌شود.

نصرالهی گفت: برای پروژه نیروگاه زغال سنگ سوز در خراستان جنوبی مطالعات گسترده‌ای انجام شد عملیات اجرایی از یک سال پیش آغاز شد و همزمان بازگشایی معدن و شناسایی پیمانکار را داشتیم که بر این اساس فردا معدن بازگشایی خواهد شد.

وی به پروژه نیروگاه شازند اراک اشاره و اظهار کرد: این نیروگاه به لحاظ جغرافیایی دارای اهمیت است با توجه به باد شدید و درجه حرارت بالا در منطقه کاهش تولید را داشتیم که با اجرای یک طرح دانش بنیان و مطالعات یک دهه روی سیستم‌های خنک کن به طرحی رسیدیم که بدون شک برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود به این ترتیب که یک سیستم خنک کن موازی با سیستم قبلی نصب خواهد شد و اثرات کاهش توان تولید با این سامانه ضبط می‌شود.


مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه با اجرای پروژه سیستم خنک کن نیروگاه شازند ۲۸ مگاوات از ظرفیت محدود شده نیروگاه برمی‌گردد، اظهار کرد: با اجرای این سامانه ۲۷ هزار متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.


نصرالهی با بیان اینکه این طرح برای سایر واحدهای نیروگاهی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و ارتباط برق حرارتی با دانشگاه‌ها را افزایش خواهد داد، گفت: طرح‌های یاد شده تاثیر بسزایی در پایداری شبکه برق خواهند داشت و قابلیت اطمینان را بالا می‌برند.


وی ادامه داد: نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰ مگاوات است که عمر آن به ۴۰ سال می‌رسد.


مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی هزینه اجرای پروژه آب شیرین کن برای نیروگاه را ۸۵ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: در نیروگاه شازند نیز ۲۸ مگاوات به ظرفیت برمی‌گردد که بابت آن ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی با اشاره به هزینه و افزایش تولید نیروگاه زغال سنگ طبس نیز گفت: این نیروگاه ۶۵۰ مگاوات ظرفیت دارد و قابلیت توسعه در دو فاز را دارد، با استفاده از سوخت زغال سنگ ما هیچ سوخت دیگری در نیروگاه مصرف نخواهیم کرد.


نصرالهی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را در دو سال اول نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان و طی مدت چهار سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نیروگاه طبس در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.


وی با اشاره به آلایندگی زغال سنگ برای سوخت نیروگاه گفت: هیچ نگرانی بابت آلایندگی وجود ندارد زیرا از سیستم مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود که ذرات معلق را حذف می‌کند و میزان گوگرد زغال سنگ نیز همزمان با سوخت خارج و از دودکش نیروگاه صرفا co۲ خارج می‌شود گازهای دیگر نیز نه در سطح استاندارد ایران بلکه در سطح استاندارد  جهانی  است. تمامی پارامترهای زیست محیطی در این نیروگاه در نظر گرفته شده است.


مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه طبس در آینده تبدیل به قطب انرژی خواهد شد، اظهار کرد: ۱.۷ میلیارد تن ذخیره زغال سنگ داریم که قابلیت بزرگی برای منطقه دارد و با این نیروگاه توانسته‌ایم ارزش زغال سنگ را مطرح کرده و نگرانی بابت خام فروشی را نیز رفع کنیم.


نصرالهی با بیان اینکه در سبد انرژی کشور باید از تمامی منابع قابل استحصال برای تولید برق استفاده کنیم، گفت: به همان اندازه که گاز و انرژی‌های تجدید پذیر اهمیت دارند استفاده از زغال سنگ نیز می‌تواند مصرف گاز را کاهش دهد تا در پتروشیمی‌ها مصرف کنیم و همچنین تولید برق مطمئن داشته باشیم ضمن اینکه منبع سوخت و مصرف کنار هم باشد به لحاظ پدافند غیرعامل دارای اهمیت است.


وی با بیان اینکه با استفاده از زغال سنگ در تولید برق نیازی به سوخت منابع نخواهیم داشت، گفت: برای پسماند زغال سنگ نیز پروژه‌های خوبی تعریف شده که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه در کشور ما زغال سنگ در جایگاه مناسبی به لحاظ ارزش قرار ندارد افزود: در تمام کشورهای پیشرفته از این سوخت با ظرفیت بالایی استفاده می‌کنند مثلا در آمریکا ۲۸ درصد تولید برق  در لهستان ۹۰ درصد و در چین ۳۶ درصد از تولید برق زغال سنگ جهت تولید برق استفاده می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قطع برق استفاده از زغال سنگ تولید برق استفاده سطح استاندارد استفاده می شود میلیارد تومان نگرانی بابت زغال سنگ برای تولید صرفه جویی خواهد شد مصرف گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳