Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:00:35 GMT

حذف «سهراب مرادی» از شایعه تا شائبه

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۴۳۸۶

حذف «سهراب مرادی» از شایعه تا شائبه

ایران اکونومیست- حذف عمدی نام دارنده مدال طلای المپیک ریو از لیست اعزام به توکیو شایعه‌ای است که شائبه‌های زیادی را به وجود آورده و نیاز به شفاف‌سازی از سوی نهاد مرجع ورزشی دارد.

 داستان اعزام ورزشکاران دسته ۹۶ کیلوگرم ایران به بازی‌های المپیک توکیو در حالی هنوز نقل محافل است که برخی باور دارند فدراسیون عمدا نام دارنده مدال طلا المپیک ۲۰۱۶ ریو را از لیست اعزام خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استناد این منتقدان هم به نامه‌ای است که از سوی نهادهای بین‌المللی ورزشی به فدراسیون ارسال شده و در آن نام سهراب مرادی به عنوان یکی از شانس‌های حضور در المپیک دیده می‌شود.

این نامه بنا به ادعای برخی از ورزشی نویسان توسط فدراسیون وزنه‌برداری پنهان تا مرادی از لیست اعزام خط بخورد. اما واقعیت داستان چیست و پنهان‌کاری فدراسیون کجا و چه زمانی رخ داده است؟

سهراب مرادی و کیانوش رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم از امیدهای اصلی اعزام ایران به المپیک توکیو و مدعیان کسب مدال طلا بودند اما عملکرد این ۲ ورزشکار در مسابقات گزینشی المپیک موجب شده بود تا دارندگان مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو نتوانند عملکرد مناسبی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم داشته باشند و در نهایت امتیازات پایینی را از آن خود کردند. سهراب مرادی در این جدول ۳۰۸۹ امتیاز  و کیانوش رستمی نیز ۳۰۱۴ امتیاز کسب کردند.

این امتیازات موجب شده بود تا آنان با شیوه جدید کسب سهمیه شانسی برای حضور در توکیو نداشته باشند. براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی پس از برگزاری ۶ گزینشی المپیک در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه هشت نفر برتر هر دسته و ورزشکاران برتر قاره‌ها سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد.

با وجود آنکه مرادی و رستمی ۲ مدعی کسب مدال طلا در المپیک توکیو بودند اما نتوانستند در گزینشی‌ها عملکرد خوبی داشته باشند و امتیازات آنان در این دسته کار را به دقیقه ۹۰ و  مسابقات قهرمانی آسیا که فروردین ماه در ازبکستان برگزار شد، کشاند. این رقابت‌ها آخرین شانس آنان بود که آن را هم به راحتی از دست دادند. البته بعد از مسابقات تاشکند، سهراب مرادی به گزینشی کلمبیا اعزام شد اما به خاطر مصدومیت نتوانست امتیازی کسب کند. 

بعد از مسابقات کلمبیا و جمع‌بندی امتیازات فدراسیون بین‌المللی در نامه‌ای وزنه‌برداران شانس کسب سهمیه را به کشورهای مبدا معرفی کرد. ایران در سه دسته ۹۶، ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم شانس کسب سهمیه داشت و فدراسیون بین‌المللی نیز نام سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی را برای اعزام به توکیو به ایران اعلام کرد.

اما آیا فدراسیون این نامه را پنهان کرد تا نام مرادی در لیست اعزام قرار نگیرد؟ 

پاسخ به این پرسش نه است؛ زیرا «علی مرادی» روز پنجشنبه (۲۰ خرداد) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید قرار گرفتن نام «سهراب مرادی» در جمع شانس‌های رسیدن به سهمیه المپیک اظهار داشت: فدراسیون بین‌المللی در نامه‌ای رسمی به ما و کمیته ملی المپیک اعلام کرده است تا برای معرفی ۲ وزنه‌بردار جهت اعزام به توکیو اقدام کنیم. این سه وزنه‌بردار علی داودی، علی هاشمی و سهراب مرادی هستند. این نامه اکنون برای ما ارسال شده و باید با کمک کمیته ملی المپیک برای اعزام ۲ وزن تصمیم لازم را بگیریم. 

رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران درباره احتمال حضور سهراب مرادی در توکیو افزود: شانس سهراب زیاد است و جدول دچار تغییراتی خواهد شد او اکنون پشت سر «رسول‌ بیک‌اف» ورزشکار قرقیز قرار دارد و با ریزش‌های احتمالی جدول دسته ۹۶ کیلوگرم، به احتمال زیاد مرادی سهمیه کسب خواهد کرد. 

خبر این نامه با تیتر «فدراسیون بین‌المللی به ایران برای معرفی وزنه‌برداران المپیکی نامه داد» در خروجی ایرنا قرار گرفته است. 

اما چرا نام مرادی از لیست اعزام به توکیو خارج و علی هاشمی جایگزین او شد؟ بنا به اعلام فدراسیون جهانی هر کشور هشت سهمیه در وزنه‌برداری برای اعزام به المپیک دارد و این هشت سهمیه در ۲ بخش زنان و مردان به صورت مساوی تقسیم خواهد شد. سهمیه ایران در این دوره از بازی‌ها به نصف کاهش یافته و در بخش مردان ایران تنها ۲ نماینده می‌تواند داشته باشد و در بخش زنان نیز این عدد به ۲ می‌رسد. البته کاهش سهمیه المپیک به دلیل افزایش تعداد دوپینگ در بین وزنه‌برداران جهان بود که سبب شد کمیته بین‌المللی المپیک تعداد سهمیه وزنه‌برداری را کاهش دهد و برهمین اساس فدراسیون بین‌المللی نیز با توجه به تعداد دوپینگی‌های هر کشور در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ سهمیه المپیک را توزیع کرد.

با این وجود برای ۲ سهمیه مردان ۴ مدعی (داودی، هاشمی، رستمی و مرادی) حضور داشتند که پس از تغییر سیستم گزینشی در اواسط اردیبهشت علی میری و رضا بیرالوند نیز به آنان اضافه شد. اما چه کسانی شانس نخست کسب سهمیه بودند؟

علی داودی با تغییرات جدول دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم از رده چهارم به رده دوم رفت و پشت سر «لاشا تالاخادزه» قرار گرفت. داودی با ۳۷۱۶ امتیاز اکنون در رده دوم قرار دارد.

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم نیز علی هاشمی با یک جهش چشمگیر از رده هشتم به رده چهارم رسید و پایین‌تر از «سیمون‌ ماتروسیان»، «اکبر ژورایف» و «تیمور نانیف» قرار گرفت.

داودی و هاشمی با کسب این امتیازات عملا سهمیه خود را قطعی کردند و در جمع هشت نفر برتر دسته ۱۰۹ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قرار گرفتند. 

اما داستان چهار وزنه‌بردار دیگر متفاوت از هاشمی و داودی بود. فدراسیون وزنه‌برداری با خارج کردن نام میری و بیرالوند از جدول دسته ۹۶ کیلوگرم عملا راه را برای مرادی و رستمی باز کرد اما این تدبیر نیز کارساز نشد زیرا بنا به فرمول جدید گزینشی المپیک هشت نفر برتر هر دسته و برترین وزنه‌برداران هر قاره جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند. 

یکی از امیدهای اصلی مرادی برای رسیدن به توکیو کسب عنوان برترین ورزشکار قاره بود که حضور ورزشکار ژاپنی و قرقیز این عنوان را از وی گرفت. مرادی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم که تا این لحظه هم تغییری نکرده با سه هزار ۸۹ امتیاز بعد از رسول بیک‌اف قرقیز در جایگاه دوازدهم قرار گرفت و عملا شانسی برای حضور در المپیک به عنوان برترین ورزشکار قاره در این دسته نداشت زیرا ورزشکاران قطر، کلمبیا، گرجستان، کانادا، بلاروس، ونزوئلا و ژاپن به عنوان هشت وزنه‌بردار سهمیه مستقیم را کسب کرده و ورزشکار قرقیز با سه هزار و ۲۲۸ امتیاز در جایگاه دهم قرار گرفت و عنوان برترین ورزشکار قاره کهن را از آن خود کرد و این همان نکته‌ای بود که علی‌ مرادی در گفت وگو با ایرنا به آن اشاره کرد. 

امید کم فدراسیون و کمیته ملی المپیک برای قرار گرفتن نام سهراب مرادی در جمع مسافران توکیو موجب شد تا این نهادهای ورزشی در نهایت علی هاشمی را جایگزین وی کنند. با حذف مرادی وزنه‌بردار یونانی با سه هزار و ۷۴ امتیاز به رده دوازدهم امد و «پو چن چن» تایوانی نیز سیزدهم شد. با این معادلات عنوان برترین ورزشکار قاره آسیا به رسول بیک‌اف قرقیز رسید و دست مرادی و پو چن چن تایوانی از سهمیه کوتاه ماند. 

این شرایط جدول موجب شد تا فدراسیون و کمیته ملی المپیک ریسک اعلام رد کردن نام مرادی را انجام ندهند، زیرا در صورت ماندن ورزشکار قرقیز در جدول، یکی از سهمیه‌های المپیک ایران از بین می‌رفت و علی داودی تنها نماینده ایران در توکیو می‌شد. البته اینکه سهراب مرادی از وجود نامه ارسالی فدراسیون بین المللی به وزنه‌برداری باخبر بوده خود شائبه‌ای است که فدراسیون باید به آن پاسخ دهد.

شفاف‌سازی در مورد اعزام مرادی و چرایی اعزام نشدن وی به توکیو مقوله‌ای نیست که در یک گزارش خبری آن را جمع‌بندی کنیم، بلکه فدراسیون وزنه‌برداری باید نسبت به آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد تا شائبه‌ها درباره تصمیم این نهاد ورزشی را برطرف کند.

 

 

 ایرنا  

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فدراسیون وزنه برداری فدراسیون بین المللی کمیته ملی المپیک اعزام به توکیو لیست اعزام سهمیه المپیک وزنه برداران ۱۰۹ کیلوگرم سهراب مرادی قرار گرفت علی داودی علی هاشمی کسب سهمیه موجب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است

به گزارش خبرنگار مهر، دوومیدانی یکی از رشته هایی است که مدتهاست با سرپرست اداره می‌شود و هنوز تکلیف برگزاری انتخابات این فدراسیون نیز مشخص نشده است. در حال حاضر حسین مطیعی سرپرستی فدراسیون را بر عهده دارد.

پژمان معتمدی دبیر سرپرست فدراسیون دوومیدانی امروز (دوشنبه) در گفت وگو با اهالی رسانه اظهار داشت: از سال ۷۸ در فدراسیون دوومیدانی در بخش‌های مختلف فعالیت داشتم.‌این انتخابات یکی از نادرترین انتخابات در رشته دوومیدانی است چون تمام افرادی که نام نویسی کردند از نخبه‌های این رشته به شمار می‌روند. تلاش ما این است که در این شرایط یک محیط خنثی برای همه داشته باشیم. دغدغه دوومیدانی برای من کلیدی است و تمام وقتم را برای آن گذاشتم.

وی افزود: ثانیه به ثانیه وقت ورزشکارانی المپیکی برای من ارزشمند است. در این یک سال هم تغییرات مدیریتی زیادی داشتیم بنابراین ضرورت داشت ما زمان را از دست ندهیم چون فرصتمان برای کسب سهمیه کوتاه است. بنابراین جلسه‌ای با ورزشکاران داشتیم که همراه مربی‌های خود آمدند و برنامه‌ها و قرارداد بین ما و ورزشکاران منعقد شد. از ورزشکاران خواستیم تمام هم و غم خود را برای کسب سهمیه بگذارند.

سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی ادامه داد: اخیرا جلسه هیات رییسه را هم داشتیم تا هر چه سریعتر مجمع را برگزار کنیم. بر اساس آیین نامه ۴۵ روز بعد تشکیل جلسه هیات رییسه می توان مجمع را برگزار کرد که بر اساس آن از اوایل و یا نهایتا نیمه خرداد می‌توانیم بعد از آمدن تایید صلاحیت‌ها مجمع را برگزار کنیم. مجمعی که سلامت و بی‌طرف باشد.

معتمدی اضافه کرد: اولویت ما در حال حاضر بچه‌های المپیکی هستند اما مسابقات دیگری در سطح ملی و حتی برون مرزی در نظر گرفتیم تا قدم مثبتی برای سایر دونده‌ها نیز برداریم. ما روی دانش روزامد مربیگری خیلی فعالیت خاصی نداشتیم. فکر میکنم بدون شک یک تحول در حاضر در این حوزه نیز رخ داده است. در اوایل خرداد یک سمینار بین اللملی خواهیم داشت که به صورت مجازی هم خواهد بود. تلاش داریم مدرس بین‌المللی را بیاوریم که تاکنون از سه مربی بین‌المللی دعوت کردیم و مکاتبات لازم انجام شده است.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های فدراسیون دوومیدانی گفت: ما سال ۸۵ یک طرح ملی استعدادیابی را انجام دادیم که ۱۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۲ ساله از ۱۴ استان حضور داشتند که از بین آنها ۵۰۰ نفر انتخاب شدند. قطعا برنامه استعدادیابی را همراه با جوایز مناسب ادامه خواهیم داد.

معتمدی در واکنش به انتقاد حسین رسولی به نحوه برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران توضیح داد: کمیسیون ورزشکاران را برگزار کردیم. آقای باقری به عنوان نماینده وزارت ورزش در آن جلسه حضور داشتند. در جلسه باید افرادی حضور شرکت می‌کردند که فرزانه فصیحی چون در مسابقات بودند، نتوانستند بیایند. دو سوم اعضا در واقع در آن جلسه حضور داشتند آرای مجازی را وقتی به عنوان آرای اصلی آوردیم که جای سوال داشت که من خودم گزارش آن را به وزارت ارسال کردم و منتظر جواب هستیم. اگر برخلاف آیین نامه باشد ما مجددا جلسه را برگزار خواهیم کرد. کمیسیون داوران و مربیان مشکلی نداشت و برای کمیسیون ورزشکاران منتظر پاسخ وزارت ورزش هستیم تا تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

وی افزود: من خودم ورزشکار بودم و کامل ورزشکاران را درک میکنم. واقعا درخواست برای امکانات و اردو یک عامل برحق است ولی مدل انتقال درخواست مهم است. ورزشکاران ما یک نمونه اخلاقی برای یک جامعه هستند بنابراین انتظار داریم انتقادها ابتدا به خود فدراسیون گفته شود و وظیفه ماست که رسیدگی کنیم. تا جایی که می‌دانم ورزشکاران ما همگی تمام حقوق خود را دریافت کردند.

سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی در واکنش به صحبت‌های مهدی پیرجهان دونده ۴۰۰ متر با مانع ایران که گفته بود به فدراسیون تعهد داده در صورت عدم کسب سهمیه باید هزینه‌های اعزام و اردو را به فدراسیون برگردانند، گفت: همچین جسارتی به ورزشکاران نکردیم. این باور وجود ندارد که حتما ورزشکاران نتیجه بگیرند. آن چیزی که در جلسه مطرح شد تعهدات برای فدراسیون و ملی پوشان است.

وی در مورد روش کسب سهمیه المپیک گفت: برای کسب سهمیه رکورد مستقیم داریم که سخت و دست نیافتنی است و یک روش هم بر اساس رنکینگ است. در حال حاضر مشکل ما گرفتن ویزا برای کشورهای اروپایی است. سعی کردیم مسابقاتی را انتخاب کنیم که در لیست جهانی باشد. ما ورزشکاران را جمع کردیم و جلسه‌ای با مسوول بین‌الملل فدراسیون برگزار کردیم تا همه چیز بررسی شود. ما از هشتم تا دهم تیر به ریز برنامه‌ها را نوشیم که امیدوارم فدراسیون بتواند به تعهدات خود برسد.

معتمدی درخصوص برگزاری مجمع انتخاباتی گفت: شک نکنید ما قرار است یک انتخابات کاملا بی‌طرفانه را برگزار کنیم. حداقل از سمت من هیچ جهت گیری وجود ندارد که فکر میکنم خود وزارت ورزش هم جهت گیری خاصی نداشته باشد. بحث تایید صلاحیت‌ها هنوز مشخص نیست.

وی در پایان در مورد بدهی‌هایی که از زمان سرپرست قبلی فدراسیون به جا مانده است، گفت: در جریان بدهی‌ها نیستم. مطیعی بهتر می‌تواند پاسخ بدهد. او با روی باز این پست را پذیرفته است و در تلاش هستند که بدهی ‌ها را پرداخت کنند.

کد خبر 6091729

دیگر خبرها

  • هدف فدراسیون کشتی از اعزام یزدانی/ نگرانی برای تکرار اتفاق تلخ
  • دیلانچیان: شانس کسب دو سهمیه المپیک را برای اولین بار داریم/ یاوری در دسته‌بندی نمایندگان شنای ایران نیست
  • کیومرث هاشمی: با زحمات فدراسیون ژیمناستیک، سهمیه المپیک کسب شد
  • تقدیر وزیر ورزش از مهدی الفتی بعد از کسب سهمیه المپیک
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • حسن یزدانی بحران ملی نیست
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • اسبقیان خطاب به دوومیدانی‌کاران: عملکرد شما را تحت نظر داریم
  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است