Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@18:05:36 GMT

وابستگی نیروگاه نکا به آب زیرزمینی پایان یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۴۴۷۹۳

وابستگی نیروگاه نکا به آب زیرزمینی پایان یافت

به گزارش ایرنا ، طرح آب شیرین کن نیروگاه نکا قرار است فردا سه شنبه در هفته سیزدهم پویش « #هرهفته_الف_ب_ایران » با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر افتتاح شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا روز دوشنبه با اعلام این که برداشت آب از سفره های زیرزمینی دشت شرق مازندران برای این نیروگاه از فردا متوقف می شود ، گفت که تا پیش از این هر شبانه روز تا۶ میلیون لیتر آب برای خنک سازی دستگاه های نیروگاه از دشت شرق مازندران برداشت می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن نعمتی افزود : آب شیرین که خنک کردن توربین های نیروگاه کاربرد دارد تاکنون از سه حلقه چاه عمیق تامین می شد ولی زمانی که دستگاه آب شیرین کن وارد مدار شود ، این مقدار آب از آب دریای خزر تامین و شیرین سازی می شود.

وی بهره برداری از دستگاه آب شیرین کن نیروگاه نکا را باعث بهبود منابع آبی دشت شرق مازندران دانست و گفت : مصرف آب و سوخت دو مقوله نیاز مهم نیروگاه است و همواره تلاش بر این بوده تا تمامی طرح های توسعه ای مرتبط با رعایت مسایل زیست محیطی همراه شود.

نعمتی با اعلام این که راه اندازی دستگاه آب شیرین کن برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است ، از افزایش اطمینان تولید برق  ، رفع محدودیت تولید برق به دلیل کمبود آب بدون یون ، افزایش ظرفیت تولید تصفیه خانه آب بدون یون ،کاهش برداشت آب شیرین از منابع آب های زیرزمینی به میزان ۶ میلیون لیتر در شبانه روز ، کاهش مصرف مواد شیمیایی، کاهش آلودگی های زیست محیطی  کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری به عنوان دیگر مزیت های این طرح یاد کرد.

وی توضیح داد : بهره برداری مطمئن و مستمر نیروگاه های تولید برق مستلزم تامین مواد اولیه خام از لحاظ کمی و کیفی است و  آب یکی از مواد اولیه خام مهم و اساسی نیروگاه های بخار به شمار می رود که علاوه بر مقدار آن، پارامترهای کیفی آن نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

نعمتی گفت : آب خام مورد نیاز سیکل آب و بخار نیروگاه از طریق چاه های عمیق که در حومه شهر نکا و در فاصله ۲۵ کیلومتری نیروگاه حفر شدند، تامین می شود ولی با توجه به کاهش آب سفره های زیر زمینی و نزولات جوی در سال های اخیر، هم سطح آب چاه های پایین تر رفته و هم کیفیت آب چاه کاهش یافته که از آن جمله می توان به افزایش شوری و هدایت الکتریکی آب چاه ها اشاره کرد.

وی افزود : به دلیل افزایش هدایت الکتریکی و پارامترهای دیگرآب چاه ها  که آب خام ورودی به تصفیه خانه های نیروگاه را تامین می کنند ، فاصله زمانی بهره برداری از تصفیه خانه و تولیدآب بدون یون کوتاه شده و در عوض تعداد احیاءهای ستون های رزین تصفیه خانه افزایش یافته است و این امر موجب کاهش تولیدآب بدون یون مورد نیاز واحدهای بخاری برای تولید برق در پیک مصرف تابستان شده و به تبع آن محدودیت تولید برق را در پی داشت ، ضمن این که باعث افزایش مصرف آب بدون یون و مواد شیمیایی برای احیاء رزین های تبادل یون تصفیه خانه می شد.

مدیرعامل نیروگاه نکا گفت : همچنین در بسیاری ازمواقع اتفاق افتاده که به دلیل کمبودآب بدون یون ، زمان راه اندازی واحدها و تولید برق به تعویق می افتد که شبکه برق کشور را متاثر می کند و به عبارتی موجب خاموشی در شبکه برق کشور می شود.

توان داخلی در اجرای طرح
نعمتی با اعلام این که طرح  آب شیرین کن نیروگاه نکا را متخصصان داخلی به سرانجام رسانده اند ، گفت : با توجه به اینکه در این پروژه ، نمک زدایی به صورت برداشت مستقیم از آب دریای خزر انجام می شود، طراحی سیستم با ضرایب اطمینان کافی در بخش های پیش تصفیه و آب شیرین کن صورت پذیرفته است.

وی توضیح داد : از آنجا که روش های مختلفی برای نمک زدایی از آب های شور در جهان مرسوم است ، پس از بررسی های انجام شده و از بین روش های مختلف نمک زدایی از آب دریا، روش غشایی اسمز معکوس موسوم به « آر او RO» به عنوان طرح منتخب در نظر گرفته و اجرا شد.

کمبود آب در مازندران و فروکش کردن سفره های زیرزمینی در فصل تابستان اگر چه موضوع جدیدی نیست ولی امسال به خاطر گرمای زودرس و کاهش شدید بارندگی ، تشدید شده تا جایی که ضربه  آن  از بخش آب مصرفی خانوارها و کشاورزی  فراتر رفته و به صنایع از جمله نیروگاه ها رسیده است.

بر اساس بررسی های شرکت آب منطقه ای مازندران ، از پنج سال پیش این استان بویژه در مناطق شرقی به خاطر اضافه برداشت از چاه های مجاز و حفر چاه های غیر مجاز در معرض تهدید جدی شوری آب قرار گرفت و  یکی از پیامدهای ناشی از افت مستمر سطح آب زیرزمینی یا اضافه برداشت از چاه ها ، شور شدن تدریجی آب زیرزمینی و پیشروی جبهه آب شور به طرف جبهه آب شیرین در مناطق ساحلی استان بوده است که این معضل در دشت حسین آباد بهشهر که همجوار با نیروگاه نکا است ، رنگ واقعی به خود گرفته است.
کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران معتقدند در صورتی که افت سطح آب زیرزمینی دشت ها همچنان ادامه یابد ، علاوه بر شوری آب ، منجر به تهی شدن کامل سفره ها خواهد شد و در این صورت همه سرمایه گذاری های انجام شده و امکانات معیشتی از بین خواهد رفت.
بر اساس آمار آب منطقه ای مازندران ، حدود ۸۱ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق دارای پروانه بهره برداری و به همین تعداد هم چاه غیرمجاز در استان وجود دارد .

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

این نیروگاه در ساحل دریای خزر در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکاء در استان مازندران واقع است. نیروگاه شهید سلیمی در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

برچسب‌ها دریای خزر شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران مازندران پویش هرهفته_الف_ب_ایران نکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریای خزر مازندران دریای خزر مازندران پویش هرهفته الف ب ایران نکا نیروگاه نکا بهره برداری آب زیرزمینی آب شیرین کن تصفیه خانه نیروگاه ها دریای خزر تولید برق برق کشور سفره ها چاه ها آب چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی

حمیدرضا کریمی‌فرد اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش از۳۸ هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۵۰۰ کیلو وات در سطح استان با سرمایه‌گذاری ۱۲۵هزار میلیون ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: علاوه‌ بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد ۵ نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت ۳.۲ مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان فارس هم اکنون فعال هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، متوسط میزان تابش این استان را بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و افزود: این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است. 

کریمی‌فرد، درباره شرایط راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان فارس نیز گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت‌نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • رویای شیرین پریشان و دریاچه‌ای که دیگر نیست
  • تابستان منهای خاموشی
  • پایان آخرین تعمیرات دوره‌ای واحد‌های بخاری نیروگاه شهید رجایی
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • میزان تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلو وات ساعت گذشت
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها