Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک؛ ششم جولای هر سال همزمان با ۱۵ تیر، روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، به منظور مشارکت همه سازمان‌ها برای کنترل و پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

طبق نظر وزارت بهداشت؛ لیشمانیوز‌ها (ازجمله سالک و کالاآزار)، هاری و حیوان گزیدگی، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم، لپتوسپیروزیس، کیست هیداتید، مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۶۱درصد بیماری‌های عفونی و ۷۵درصد بیماری‌های نوپدید زئونوز هستند.

بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دارای عوامل ایجاد کننده مختلف و تظاهرات بالینی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و پریون (عامل جنون گاوی) هستند. برخی از این بیماری‌ها دارای خطر انتقال بیمارستانی (تب خونریزی دهنده کریمه کنگو) هستند. این بیماری‌ها توانایی ایجاد همه گیری مانند سالک، تب مالت و ... را دارند.

با توجه به استفاده روزانه از فرآورده‌های دامی در صورت عدم اطمینان از سالم بودن آن‌ها، امکان ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وجود دارد.

بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان توانایی آلودگی در گونه‌های مختلف حیوانات را دارد. به دلیل سهولت تماس با دام‌ها و سایر حیوانات حتی در مناطق شهری، احتمال انتقال این بیماری‌ها وجود دارد.

برخی عوامل توانایی بیماری زایی را در حیوانات ندارند، ولی بالقوه خطر انتقال آن‌ها به انسان وجود دارد. به طوریکه از حیوانات به انسان چند برابر خواهد شد. وجود بند پایان به عنوان ناقل و مخزن برخی از این بیماری‌ها، موجب پیچیدگی بیشتر در کنترل این بیماری‌ها می‌شود.

 این بیماری از طریق  آب، خاک، حشرات، غذا، محیط و ... منتقل شده و باعث موجب بروز مشکل در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

گفتنی است؛ کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان نیازمند همکاری تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست. اطمینان از سلامت حیوان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا انسان به بیماری‌های قابل انتقال از حیوان دارد. آگاه سازی جامعه در مورد اقدامات پیشگیری برای بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری واگیر سالک وزارت بهداشت هاری بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین

جلوخانی مدیر کل دامپزشکی قزوین گفت: هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند و میزان کشندگی آن بسیار بوده و در گوشتخواران اهلی، وحشی و انسان و غالبا از طریق گزش با بزاق آلوده ایجاد می‌شود وحیوان هار علایمی از قبیل ترشح شدید بزاق، عدم توانایی در بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام و ناله کشیدن را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ به دنبال دارد.

جلوخانی، واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در روستا‌ها را موثرترین اقدام در راستای کنترل و پیشگیری این بیماری برشمرد و افزود: این اداره کل ضمن ایمن نمودن این دسته از دام‌ها، در صورت رخداد کانون‌های احتمال هاری، به بازدید و اقدامات میدانی مثل نمونه‌برداری از دام مشکوک به هاری و ارسال به آزمایشگاه مرجع ملی، واکسیناسیون اورژانسی متعاقب گزش، مراقبت فعال در کانون و واحد‌های موجود در شعاع کانون بیماری، نظارت بر دفن بهداشتی و ضدعفونی جایگاه دام مشکوک به هاری و آموزش و ترویج را به مرحله اجرا درمی‌آورد.

مدیرکل دامپزشکی قزوین از دامداران خواست در راستای کنترل بیماری ضمن همکاری با تیم‌های دامپزشکی، از تماس سگ‌های نگهبان با سگ‌های بلاصاحب از طریق حصارکشی مناسب خانه و دامداری جلوگیری به عمل آورده و در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند و یا با شماره گویای ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • کل منچستریونایتد برای فروش غیر از سه بازیکن!
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است