Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با بیان اینکه عملیات نهالکاری و احیای ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی بخش اشکنان شهرستان لامرد آغاز شد، گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: با توجه به قرار داشتن شهرستان لامرد در منطقه گرم و خشک و بیابانی، توسعه و غنی سازی جنگل‌ها و مقابله با بیابان زایی امری ضروری است و به همین منظور طی چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.

نکوگو با اشاره به استفاده از نهال‌های بومی و خشکی پسند شهرستان لامرد از جمله کنار، مُغیر، کَرَت، آکاسیا و کَهور در اجرای این طرح تصریح کرد: کاشت این نهال‌ها در بخشی از عرصه‌های طبیعی شهر اشکنان پیش بینی شده که با مساعد شدن شرایط آب و هوایی عملیات کاشت نهال‌های مورد نظر در این طرح اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با تاکید بر کاشت ۱۵ هزار اصله نهال در طرح مدیریت بیابان ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر توسعه فضای سبز، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذپذیری نزولات جوی، ترسیب کربن و مقابله با ریز گرد‌ها نقش موثری در بهبود شرایط آب و هوا و میزان تولید بیوماس گیاهی در بخش اشکنان دارد.

او، افزود: با توجه به خشکسالی پارسال و نیاز آبی نهال‌های کاشته شده به ویژه در تابستان عملیات آبیاری نهال‌ها به صورت دوره‌های ۱۵ روزه در دستور کار قرار گرفت.

اخذ ۴۰۰ تعهدنامه کتبی ازمرتعداران و عشایر قیروکارزین

به منظور حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی و شرکت در عملیات اطفاء حریق بیش از ۴۰۰ تعهد نامه از مرتعداران و صاحبان پروانه چرای دام شهرستان قیروکارزین اخذ شد.

مجاهد مهدی علیشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: این اقدام برای افزایش مشارکت‌های محلی، مسئولیت پذیری مرتعداران و حفاظت بهتر از اراضی ملی اجرا شده است.

او اظهار کرد: به منظور دستیابی به تعهدات ابلاغی سازمان جنگل‌ها و طرح اجرایی ۳*۱۴*۱۴۰۰ از شرشاخه پشتیبانی بخش پیشگیری و اطفا حریق، بیش از ۴۰۰ تعهد نامه از عشایر و مرتعداران اخذ شد.

علیشاهی گفت: مطابق مفاد تعهد نامه اخذ شده مرتعداران در صورت حضور موظف به حفاظت از مرتع بوده و در فصل ییلاق نیز موظف به تعیین قرقبان و معرفی او به اداره منابع طبیعی هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین ضمن قدردانی از همکاری بی دریغ آحاد مردم در مواقع بروز آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بیان کرد: تلاش برای کاهش بحران آتش سوزی در مناطق حساس و مراتع از اولویت‌های نخست بوده که این امر مستلزم همکاری بهره برداران و ذینفعان با نیرو‌های منابع طبیعی است.

او، تصریح کرد: مرتعداران و صاحبان پروانه چرا به استناد ماده ۳۹ اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع مکلف به شرکت در عملیات اطفا حریق هستند و درصورت مشارکت نکردن و یا سهل انگاری در این امر علاوه بر ابطال پروانه چرا برابر قانون با آنان برخوردقضایی می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیرکارزین با تاکید بر فصل گرما و خشک شدن علوفه‌های مرتعی از طبیعت گردان و مرتعداران درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک و یا تخریب و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی مراتب را به سامانه تلفنی رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

اخذ سند تک برگ برای اراضی ملی کازرون

به منظور حفاظت از اراضی ملی سند تک برگ ۴۹۷ هکتار از اراضی ملی شهرستان کازرون صادر شد.

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: این اسناد مربوط به پلاک ۱۹ محمد آباد از توابع بخش جره و بالاده این شهرستان است.

او هدف از صدور این اسناد را تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از تصرفات و نیز پیشگیری از وقوع جرم در عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: با تعامل انجام گرفته با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سند تک برگ اراضی ملی این پلاک صادر شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون ضمن تاکید بر همکاری مطلوب و موثر با اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان گفت: صدور اسناد تک برگ برای دیگر پلاک‌های این شهرستان در دست اقدام است.

او در ادامه تصریح کرد: اسناد تک برگ به جهت ویژگی‌های خاص حقوقی همواره به عنوان ادله‌ای محکمه پسند مورد استناد مراجع قضایی و اداری قرار دارد.

اجرای عملیات قرق در سطح ۱۰۰ هکتار از ذخیره گاه جنگلی

در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور عملیات قرق در محدوده ۱۰۰ هکتاری ذخیره گاه جنگلی پلاک ۷۷۱۲ موسوم به بن دشت شهرستان زرین دشت قرق اجرا شد.

مریدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت افزود: نوع پوشش ذخیره گاه جنگلی قرق شده درخت بنه می‌باشد و به مدت ۱۰ سال تحت قرق و حفاظت خواهد بود.

او افزود: این عملیات براساس ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی اجرا می‌شود.

مریدی اظهار داشت: هرگونه دخل و تصرف، چرای دام، بوته کنی، قطع اشجار و تخریب در این محدوده به استناد مواد ۴۲ و ۴۳،۴۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع و نیز ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ممنوع ودر صورت ارتکاب جرم متخلفین تحت تعقیب مراجع قضایی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت درپایان از طبیعت دوستان و همیاران طبیعت خواست هرگونه تخریب و تصرف در اراضی جنگلی و مرتعی را به سامانه رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

دستگیری قاچاقچیان چوب در بخش کوهمره نودان شهرستان کوه چنار

با تلاش مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان کوهچنار قاچاقچیان چوب در بخش کوهمره نودان شهرستان کوه چنار شناسایی و دستگیر شدند.

عبدالقادر غلامی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهچنار گفت: با توجه به گزارشات دریافت شده مبنی بر تهیه و قاچاق چوب در منطقه چکک این شهرستان بلافاصله ماموران یگان حفاظت شهرستان به این منطقه اعزام و در نهایت موفق به دستگیری متخلفان شدند.

او افزود: افراد سودجو با دپوی هیزم بلوط در یک واحد دامداری اقدام به حمل فرآورده‌های جنگلی در منطقه چکک از توابع بخش نودان این شهرستان می‌کردند که با هوشیاری نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

غلامی ضمن هشدار به مخربان و متجاوزان به عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان کوهچنار از تشدید فعالیت‌های حفاظتی و عملیات گشت و مراقبت مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی در این عرصه‌ها خبر داد و گفت: دراین راستا با افراد فرصت طلب و سودجویانی که قصد تعرض به اراضی ملی راداشته هیچ گونه مماشاتی نداریم و برابر قانون با آنان برخورد خواهیم کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهچنار از شهروندان و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از تخریب، تصرف ویا قطع درختان جنگلی مراتب را با تلفن رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد طبیعت اطلاع دهند.

انتهیا پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی فارس قاچاقچیان چوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان عرصه های منابع طبیعی شهرستان کوهچنار شهرستان لامرد جنگلی و مرتعی یگان حفاظت اراضی ملی نهال ها تک برگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۵۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود

کوروش لشنی در حاشیه دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی اظهار کرد: با توجه به گشت و کنترل مستمر نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این اداره در سطح حوزه استحفاظی شهرستان دورود در رودخانه تیره و مار وره به سه گروه از صیادان غیر مجاز ماهی برخورد کردند که موفق شدند متخلفین را دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دادند.

وی افزود: از این متخلفین زیست محیطی بیش از ٣٠ قطعه ماهی رودخانه‌ای به همراه سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دورود گفت: پس از تنظیم صورت‌جلسه اولیه، پرونده این متخلفان تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

لشنی از دوستداران محیط زیست درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلفات زیست محیطی با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • چرا شهرداری تهران درختان پارک جنگلی سرخه حصار را قطع کرد؟
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود