Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص طب کودکان و یکی از شاگردان دکتر قریب در این مراسم گفت: من کمال مکارم اخلاق، فروتنی در عین برخورداری از علم فراوان را در ایشان دیدم، ایشان علاوه بر تسلط کامل به علوم پزشکی روز، حافظ کلیله و دمنه، کلیات سعدی و مبانی ادبی فاسی و از اساتید درد آشنا و نماد صداقت در میان پزشکان کشور بود.

دکتر هادی امیریان افزود: وی با آنکه بعد از اتمام تحصیلات در فرانسه و دریافت مدرک علمی می توانست در آن کشور بماند و در رفاه و آسایش زندگی کند اما برای خدمت به مردم و کشور خود به ایران بازگشت و کرسی طب اطفال را در ایران احداث کرد و دلسوز کودکان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر علم سم شناسی ایران و از دیگر شاگردان دکتر قریب نیز گفت: تاکید دکتر قریب اهمیت به علم پزشکی اطفال و کودکان برای تربیت نسل سالم در آینده بود.

پرفسور مهدی بلالی مود افزود: ایشان بدون تظاهر از کمالات انسانی بی نظیر برخوردار بود و بدون هیچ چشم داشتی در خفا برای یک نگهبان زمین تنیس و خانه ملکی خریداری کرده بود.

رونمایی از پرتره نقاشی دکتر محمد قریب، بقراط و ابوعلی سینا اثر امیدخدا هنرمند مشهدی از دیگر بخشهای این مراسم بود.

دکتر محمد قریب متولد ۱۴ تیر ۱۲۸۸ در تهران و متوفی یکم بهمن ۱۳۵۳ از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیانگذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران و از بنیانگذاران نخستین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران و مرکز طبی کودکان تهران بود.

وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون گذراند و در سال ۱۳۰۶ خورشیدی در زمره اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل به فرانسه رفتند.

دکتر قریب در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتوار تشریح دانشکده پزشکی شد و در سال ۱۳۱۴ نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود.

وی در سال ۱۳۱۵ با زهرا قریب دختر عبدالعظیم قریب ازدواج کرد و ایران را ترک نمود و در سال ۱۳۱۷ به ایران بازگشت.

دکتر قریب پس از طی دوره سربازی در سال ۱۳۱۹ به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمی مشغول شد و ابتدا در بیمارستان رازی به اداره بخش اطفال پرداخت و سپس به بیمارستان هزار تختخوابی رفت و در آنجا بخش اطفال را دایر نمود.

او در سال ۱۳۱۹ کتاب بیماری‌های کودکان را به چاپ رساند و در سال ۱۳۳۵ با همکاری حسن اهری آن را با اصلاحات جدید تجدید چاپ نمود.

محمد قریب در سال ۱۳۲۱ موفق به دریافت نشان عالی دولت فرانسه شد و در سال ۱۳۵۰ به عضویت هیات مدیره انجمن بین‌المللی بیماری‌های کودکان درآمد، همچنین در آخرین سال‌های عمرش موفق به دریافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش شد.

وی در طول سال‌های فعالیت علمی خود در کنگره‌های مختلف بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش دعوت شد و عضویت چندین مجمع علمی بین‌المللی را برعهده داشت، او نخستین تعویض خون را در ایران انجام داد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران بود.

دکتر محمد قریب دروس پزشکی را در دانشگاه تهران به دانشجویان رشته پزشکی تدریس کرد، او در حین فعالیت علمی فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز داشت به گونه‌ای که بارها در کلاس درس از اقدامات محمدرضا شاه پهلوی انتقاد نموده و پس از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز پس از امضای یک بیانیه به همراه ۱۰ تن دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه مانند مهدی بازرگان، یدالله سحابی و نعمت‌الهی به دستور محمدرضا پهلوی از دانشگاه اخراج شد.

از دیگر اقدامات دکتر قریب بنیانگذاری و تأسیس اولین بیمارستان تخصصی کودکان یعنی بیمارستان مرکز طبی کودکان به همراه حسن اهری بود که این اقدام را در زمان بازنشستگی خود انجام داد.

محمد قریب در سال ۱۳۵۱ به بیماری دفع خون از دستگاه ادراری مبتلا شد که بعدها سرطان مثانه تشخیص داده شد و اقدام‌های درمانی انجام شده در ایران و آمریکا تأثیر چندانی بر بیماری وی نداشت و سرانجام به دلیل ضعف بدن روز سه شنبه اول بهمن ماه ۱۳۵۳ در بیمارستان مرکز طبی کودکان و محل خدمت خود درگذشت و طبق وصیتش در گورستان شیخان قم و نزدیک قبر پدرش به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها مشهد سازمان نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محمد قریب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد سازمان نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد سازمان نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محمد قریب دکتر محمد قریب دکتر قریب طب اطفال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد

ایسنا/بوشهر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از دومین ایثار ماندگار سال جاری خبر داد و گفت: بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد.

دکتر نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در بوشهر اظهارکرد: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوعدوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

وی تصریح کرد: این بانوی ۵۰ ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان آورده می‌شود که بعد از انجام سی.تی.اسکن، تشخیص خونریزی در بطن‌های مغزی به علت فشارخون کنترل نشده، مرگ مغزی وی تایید شد.

دکتر شکیب آزاد اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربانش، توسط دکتر مجد فلو پیوند و با همکاری دکتر مجاهد متخصص بیهوشی بیمارستان شهید گنجی برازجان و پرسنل اتاق عمل، کلیه‌ها و کبد ایشان برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تقدیر از زحمات پرسنل ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان خاطرنشان کرد: این صد و هفدهمین برداشت عضو استان و دومین برداشت سال جدید است. همچنین تاکنون هفت قلب به صورت هوایی به تهران و شیراز انتقال داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله