Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سه صندوق خرد زنان روستایی در کنار تعاونی زنان روستایی تیرتاش گلوگاه راه‌اندازی شد این کسب و کار و زنان روستایی منطقه در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع توسط یک خیر اهدا و از سوی سفارت ژاپن 75 هزار یورو اختصاص داده شد تا این فعالیت در استان رونق پیدا کند.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درساری از سال‌های دور، بشر برای درمان اغلب بیماری‌ها به شیوه‌های مختلف گیاهان دارویی را مورد استفاده قرار می‌داد و همین امر در طب سنتی کاربرد‌های فراوانی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شیوه‌های رایج استفاده از خواص درمانی گیاهان دارویی در آن دوران با استفاده از فرایند عرق‌گیری بود که امروزه هم بسیار مرسوم است. در حال حاضر، طیف وسیعی از گیاهان دارویی عرق‌گیری می‌شوند و برای التیام یا درمان امراض گوناگون مورد مصرف قرار می‌گیرند. از این رو، عرقیات گیاهی یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی به وسیله گیاهان محسوب می‌شوند.

گیاهان دارویی با توجه به تنوع و گستردگی آنها و خواصی که در درمان بیماری‌های مختلف دارند و همچنین بی‌ضرر بودن آنها در مقایسه با داروهای شیمیایی امروزه در دنیا با استقبال خوبی مواجه شده است.

گیاهان دارویی محصولات بومی مناطق مختلف کشور هستند که با توجه به ارزش بسیار، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه، سرمایه ارزشمند محسوب می‌شوند که حمایت و توسعه کشت آنها از اهمیت وافری برخوردار است.

استفاده از گیاهان‌ دارویی از گذشته تاکنون‌ مرسوم‌ بوده و امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آنها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

خطه سرسبز مازندران هم از کشت گیاهان دارویی بی‌نصیب نمانده و بیش از 800 گونه گیاهی به صورت خودرو و یا دست کاشت در مازندران وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب بر روی گیاهان دارویی روند تولید را تقویت کرد.

تابستان سال 96 بود که اولین کارگاه عرقیات گیاهی شمال کشور با حمایت مالی سفارت ژاپن برای ایجاد واحد عرقیات گیاهی برای زنان سرپرست خانوار در روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه احداث و افتتاح شد تا بتوان راهی مناسب برای اشتغال زنان خانوار و توانمندی آنان ایجاد شود.

تعداد سهام‌داران این شرکت 400 نفر هستند

به همین منظور گفت‌وگویی با سمیه لطفی مدیرعامل تعاونی زنان روستایی تیرتاش شهرستان گلوگاه داشتیم؛ وی تعداد سهام‌داران این شرکت را 400 نفر اعلام کرد و افزود: با حضور این بانوان در زمینه فرآوری انواع گیاهان دارویی شامل نعنا فلفلی،گل محمدی، شاه‌تره، کاسنی، بادرنجبویه، مریم گلی، خارشتر و هر گیاهی که خاصیت دارویی داشته باشد و متقاضی آن هم وجود داشته باشد فعالیت می‌کنیم.

خانم لطفی درباره درآمد اقتصادی و بازاریابی این کار گفت: فعالیت در این زمینه برای من و همه اعضای این شرکت تعاونی لذت‌بخش است چرا که با علاقه و اشتیاق کار می‌کنیم و  هرچه جلوتر می‌رویم کار کردن برای‌مان رضایت‌بخش‌تر می‌شود.

وی انتظار و خواسته خود را از مسؤولان بخش کشاورزی این‌طور بیان کرد: اگر بانک اطلاعاتی کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار ما قرار گیرد راحت‌تر می‌توانیم نسبت به تهیه گیاهان دارویی که از سوی کشاورزان کشت می‌شود اقدام کنیم چرا که دست واسطه‌ها در این زمینه کوتاه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستایی تیرتاش شهرستان گلوگاه اضافه کرد: در حال حاضر مجبور هستیم گیاهان دارویی را از واسطه‌ها خریداری کنیم و این امر برای ما صرفه اقتصادی ندارد و با قیمت‌های بیشتری به دست ما می‌رسد.

وی اظهار کرد: هر چقدر گیاهان دارویی با قیمت بالاتری به دست ما برسد قیمت تمام شده عرقیات گیاهی هم افزایش پیدا می‌کند و به همین منظور در اختیار قرار دادن بانک اطلاعاتی از سوی جهاد کشاورزی در زمینه تولید انواع گیاهان دارویی در استان و حتی سایر استان‌ها کمک فراوانی در تامین مواد اولیه به ما می‌کند.

خانم لطفی بیان کرد: اگر بازارهای هدف شناسایی شود، تجاری که وارد استان می‌شوند می‌توانند کمک فراوانی به ما برای فروش محصول کنند و جهاد کشاورزی اگر بتواند این افراد را به ما معرفی کند مشکلی در فروش محصول نداریم.

فاطمه یساری مشاور امور بانوان و خانواده جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شرکت تعاونی زنان روستایی تیرتاش به منظور توسعه اشتغال زنان و کمک به اشتغالزایی پایدار راه‌اندازی شد، گفت: در گذشته زنان این منطقه گیاهان دارویی را به صورت سنتی جمع آوری می‌کردند و در منزل اقدام به عرق‌گیری می‌کردند که برای توسعه این کسب و کار، شرکت تعاونی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه سه صندوق خرد زنان روستایی در کنار این شرکت تعاونی فعالیت می‌کنند، افزود: برای راه‌اندازی این کسب و کار و توانمندی زنان روستایی منطقه زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع توسط خیر اهدا و از سوی سفارت ژاپن 75 هزار یورو اختصاص داده شد تا این فعالیت در استان رونق پیدا کند.

یساری اظهار کرد: این تعاونی مجهز به سالن تولید، ذخیره سازی محصولات تولیدی، آزمایشگاه و فروشگاه سیار است و صفر تا صد فعالیت‌ها در این شرکت از سوی اعضا انجام می‌شود.

کارشناس مسؤول زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی به طرح زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح 5 هکتار با انواع مختلف گیاهان دارویی در مزارع این منطقه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با امور اراضی کشور، دفتر توسعه کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی منعقد شد و 10 هکتار از اراضی روستای تیرتاش اهدا و برای کشت سیاه دانه اختصاص پیدا کرد.

کارشناس بخش کشاورزی در این زمینه با بیان اینکه بیش از 600 گونه گیاهی در شهرستان گلوگاه وجود دارد که به صورت خودرو رویش دارند، گفت: کشت گیاهان دارویی نیاز به سرمایه‌گذاری فراوان ندارد و تعاونی زنان روستایی فعال در زمینه عرق‌گیری گیاهان می‌توانند از این منابع خدادادی استفاده کنند.

حمید فرجی درباره حمایت از کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌هایی که جهاد کشاورزی شهرستان انجام داده است، گفت: 10 هکتار زمین به اعضای شرکت تعاونی خرد زنان روستایی تیرتاش واگذار شد که می‌توانند در این مزارع اقدام به کشت گیاهان دارویی کنند.

سه محور اصلی "تامین گیاهان دارویی"، "فرآوری گیاهان دارویی" و " بازاریابی گیاهان دارویی" زنجیره ارزش گیاهان دارویی را شکل می‌دهند که اگر این روند ادامه پیدا کند مازندران با انبوه تولید گیاهان دارویی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور شناخته شود.

آنچه را که می‌توان در این رابطه مورد تاکید قرار داد این است که با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های کم‌نظیر طبیعی در مازندران لازم است هم در بعد پژوهش و تحقیقات و هم در بعد اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های لازم در این منطقه صورت گیرد تا با ایجاد کارخانه فراوری داروهای گیاهی، این استان برای صنعت دارویی کشور ارمغانی سبز را به همراه بیاورد.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: از کسب و کار در زمین اهدایی تا اختصاص 75 هزار یورو کشت گیاهان دارویی گیاهان دارویی گیاهان دارویی شهرستان گلوگاه عرقیات گیاهی جهاد کشاورزی شرکت تعاونی راه اندازی کسب و کار عرق گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-راضیه نظری‌زاده: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های خوش آب‌وهوا در ایران است که طبیعت بکر و زیبای آن می‌تواند هر انسانی را به وجد بیاورد.

چهارمحال و بختیاری از دیرباز به سرزمین آب و آینه و آفتاب شناخته می‌شده و همین ویژگی‌ها موجب شده تا این استان سرشار از نعمت‌های خدادادی باشد که رویش انواع گیاهان دارویی، خوراکی و ادویه‌ای یکی از این موارد به شمار می‌آید.

گیاهانی ارزشمند که هرساله با فرارسیدن فصل بهار و زنده شدن طبیعت و زمین سر از دل خاک بیرون می‌آورند و خواص درمانی و صنعتی بسیاری را با خود همراه دارند البته همین خواص موجب شده تا این گیاهان با خطر انقراض مواجه شوند.

استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی خودرو در چهارمحال و بختیاری سابقه طولانی دارد

یک کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هرساله با نزدیک شدن به فصل بهار بازار فروش گیاهان خود رو مانند کلوس، موسیر، کنگر، شنگ، ریواس، موچه، آویشن، تره کوهی، سیردینگ، سن سرخ، آنغوزه و… نیز در چهارمحال و بختیاری رونق پیدا می‌کند که هریک از آن‌ها خواص دارویی بی‌شماری دارد و همین امر نیز موجب محبوبیت بالای آن‌ها در بین مردم شده است.

زهرا امیری افزود: با توجه به اینکه شیوه زندگی در چهارمحال و بختیاری از دیرباز روستایی و عشایری بوده است بنابراین استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی خودرو در استان نیز تاریخچه‌ای طولانی دارد و مردم این نواحی از این گیاهان ارزشمند در پخت غذا و موارد درمانی استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: کلوس یکی از گیاهان دارویی است که در چهارمحال و بختیاری با فرارسیدن فصل بهار رشد می‌کند، این گیاه با وجود اینکه هرساله در بازار با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد و شاید بسیاری از افراد امکان خرید آن را نداشته باشند اما از خواص بسیاری برخوردار است.

این کارشناس منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: پیشگیری از ابتلاء به زخم معده، درمان چربی خون بالا، درمان اختلالات قلبی عروقی، درمان افسردگی، استرس و اضطراب، درمان اختلالات گوارشی و بیماری‌های التهابی روده همچنین خواص ضدویروسی تنها بخشی از خاصیت‌های کلوس هستند همچنین این گیاه ارزشمند به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن و جوان‌سازی پوست می‌شود.

امیری اضافه کرد: کلوس معمولاً همراه با ماست مصرف می‌شود همچنین به دلیل عطر بالای این گاه استفاده از آن در انواع خورشت‌ها و به صورت ترشی متداول است.

وی یادآور شد: شنگ و موچه از دیگر گیاهان خود رو با خواص دارویی هستند که در فصل بهار در چهارمحال و بختیاری رشد می‌کنند، مردم این استان از دیرباز با استفاده از این دو گیاه آش طبخ کرده و از مزایای دارویی آن‌ها بهره‌مند می‌شدند.

این کارشناس منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مصرف گیاه موچه در تسکین دردهای سیاتیک، رماتیسم و دردهای عصبی بسیار مؤثر است، گیاه شنگ نیز مقوی معده است و در درمان زخم معده اثرگذاری بالایی دارد این گیاه همچنین از خونریزی معده و ریه جلوگیری می‌کند، ریشه آن نیز برای افرادی که دارای اشتهای کمی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیری افزود: سایر گیاهان دارویی که به شکل خود رو در چهارمحال و بختیاری رشد می‌کنند نیز از خواص دارویی بسیاری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: وجود و رشد گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری در حقیقت موهبتی الهی است که می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری در استان داشته باشد اما این موضوع تنها در صورت برداشت اصولی و صحیح این گیاهان رقم می‌خورد.

این کارشناس منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه شاهد برداشت‌های غیراصولی، بی‌رویه و غیرقانونی گیاهان دارویی در سطح استان هستیم و همین امر این گیاهان ارزشمند را با خطر انقراض و نابودی مواجه کرده است بنابراین باید متولیان امر برای حفظ و نگهداری این گنجینه پربها تدابیر مؤثری در نظر بگیرند.

زنگ خطر انقراض گیاهان دارویی در استان به صدا درآمده است

عزت‌الله سلیمانی رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هرساله با نزدیک شدن به پایان سال یعنی از ابتدای اسفندماه تا پایان تابستان سال بعد بسته به زمان رویش انواع گیاهان مرتعی با خواص دارویی، عطری و ادویه‌ای شاهد فروش حجم بسیار قابل توجهی از این گیاهان مانند کلوس، تره کوهی، موسیر، قارچ‌ها، بن سرخ، کنگر، ریواس، آنغوزه، آویشن و… در بازارهای چهارمحال و بختیاری هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه حدود ۲۷۰ گونه گیاه در استان وجود دارد که خواص دارویی و صنعتی آن‌ها اثبات شده است ولی متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه و خارج از توان اکولوژیک مراتع و زودتر از موعد با خطر انقراض این گیاهان با ارزش مواجه شده‌ایم.

سلیمانی ادامه داد: گیاهان مرتعی و دارویی که در چهارمحال و بختیاری وجود دارند متأسفانه عمدتاً به صورت دست‌فروش و بدون رعایت مسائل و موارد بهداشتی به فروش می‌رسند همچنین نکته قابل توجه این است که این گیاهان معمولاً به شکل غیرقانونی و بدون مجوز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

سلیمانی عنوان کرد: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل تنوع اقلیمی، بهره‌برداری از روزهای آفتابی قابل توجه، بارندگی نسبتاً مناسب، ارتفاعات و رشته کوه‌های شاخص از قدیم خاستگاه بسیاری از گیاهان با ارزش بوده که طی دهه‌های گذشته به دلایلی که گفته شد دیگر شاهد وفور این گونه‌های گیاهی نیستیم.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: گیاهان دارویی و ادویه‌ای که در این استان به صورت خود رو وجود دارند دارای خواص متفاوت و قدرت دفع سموم بدن هستند و به همین جهت نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و طرفداران زیادی دارند بنابراین در صورتی که برای حفظ آن‌ها اقدامات مؤثری انجام نشود دیری نخواهد پایید که شاهد منقرض شدن آن‌ها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی، توسعه باغچه‌های خانگی، ایجاد مناطق ذخیره‌گاهی، اجرای طرح‌های صحیح مدیریت منابع طبیعی و طرح‌های مرتعداری، استفاده از تمامی پتانسیل‌های مراتع، تغییر معیشت جوامع محلی و اجرای طرح‌های بهره‌برداری اصولی در کنار مشارکت مردم می‌تواند راهکارهای مناسبی برای پایداری و بقای اکوسیستم‌ها باشد که یکی از اجزای این اکوسیستم‌ها نیز گیاهان با ارزش دارویی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، گیاهان دارویی و خوراکی در چهارمحال و بختیاری در حقیقت گنجینه‌ای ارزشمند هستند چراکه می‌توانند منجر به اشتغالزایی در استان شده و در رفع معضل بیکاری مؤثر باشند بنابراین لازم است تمامی مسئولان و جوامع محلی با همکاری یکدیگر برای حفظ و حراست از آن‌ها تلاش کنند.

کد خبر 6078647

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند