Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - چهاردهم تیرماه روز قلم است اما هنوز هم اهمیت قلم در میان مردم و مسئولان گمشده است، گویی مردم این روز مهم را مانند سایر روزها با روزمرگی به پایان می‌رسانند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   شهرکرد  ، نوشتن یکی از مهم‌ترین راه‌های گسترش معرفت و پرورش فضیلت است و همچنین یکی از کارآمدترین شیوه‌های تعمیق فرهنگ به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم ثبت شده است، روزی که فرصت خوبی است برای یادآوری جایگاه، ارزش، حرمت و منزلت قلم در کشور و استان‌ها است اما افسوس که امروزه روز قلم هنوز آن جایگاه و ارزش والا و اصلی خود را در میان عموم مردم به ویژه قشر جوان و یا حتی اصحاب قلم و رسانه پیدا نکرده و شناخته نشده است.

در سال 1381 طبق نظر و پیشنهاد  انجمن قلم در کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی چهاردهم تیرماه به عنوان روز قلم در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد، همچنین جشن روز قلم در ایران باستان نیز جزو آیین و مراسمات مهم آن زمان به شمار می‌رفت.

قلم در جامعه تاثیر و جایگاه ویژه از نگاه فرهنگی دارد، شناخته نشدن درست این روز، برنامه‌های کم، نبود امکانات کافی و اعتبارات، نبود فرهنگ سازی درست و کم اهمیت دادن نویسندگی از جمله چالش‌ها و موانع این موضوع است چرا نباید جوان امروزی از روز قلم و اهمیت آن اطلاعی داشته باشد و فرهنگ سازی درست چه زمانی قرار است صورت بگیرد، همه اینها نکات، مسائل مهمی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی کرد.

هنوز جایگاه قلم ناشناخته است  

احمد رفیعی یکی از  شاعران استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تبریک روز قلم به قلم شناسان و همه قدرشناسان حرمت قلم با اشاره به اهمیت، جایگاه و تاثیر آن در جامعه و استان اظهار داشت: جایگاه قلم در جامعه مانند جایگاهی است که قلم در وضعیت شناخته خود دارد و به عنوان یک وسیله است، قلم یک ثبت کننده است و هر گفتاری تا به رشته‌ تحریر در نیاید از درجه‌ اعتبار ساقط و ممکن است فراموش شود.

وی در ادامه افزود: اهل قلم به ثبت و ثبات رساننده‌ جامعه هستند، بینش و بصیرت اهل قلم در دوران‌های مختلف به جامعه ثبات، امنیت و آرامش می‌دهد و راه را از بیراه مشخص می‌کند و این نشان‌دهنده مسئولیت خطیر اهل قلم است.

شاعر استان در ادامه با تاکید بر اینکه قلم به دست بودن کافی نیست و باید حرمت قلم را شناخت و قدر قلم و جایگاه آن را دانست تصریح کرد: هم فردی که قلم به دست می‌گیرد و هم افرادی که مخاطب قلم به دستان هستند باید از جایگاه آن آگاه باشند و حرمت و ارزش آن را بدانند، آنجا‌ که مداد علما را افضل از دماء شهدا دانسته‌اند نیز اشاره به همین مطلب دارد‌.

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در جامعه امروز نوشتن جایگاه خود را پیدا کرده است ولی متاسفانه خواندن هنوز جایگاه خوبی ندارد، این مشکل می‌تواند از ضعف نوشته شده‌ها باشد اما باید در نظر داشت که تا خواننده حرفه‌ای وجود نداشته باشد و مشتاقانه مطالب نوشته شده را دنبال نکند، نوشته‌ها پیشرفت محسوسی نخواهند کرد، به طور یقین اگر جایگاه و حرمت حقیقی قلم در جامعه امروزمان شناخته شود بسیاری از مشکلات بینشی و بصیرتی به راحتی برطرف خواهد شد.

حمایت‌ نقطه گمشده در مورد نویسندگان و اهالی قلم

سجاد خالقی یکی از نویسندگان و رمان‌نویسان استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این زمینه بیان داشت: روز قلم و جایگاه قلم در استان متاسفانه آن‌طور که باید شناخته و معرفی نشده است و هنوز در استان ما اهمیت قلم و نوشتن درک نشده و مسائل دیگری در اولویت و دغدغه مردم و مسئولان قرار دارد ولی باید در این زمینه در سال‌های آینده فرهنگ‌سازی و اهمیت‌‌ بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: امروزه هر فردی که تولید محتوا انجام می‌دهد اهل قلم است اینکه هنوز عده‌ای ارزش و اهمیت این موضوع و حتی این روز را نمی‌دانند به فرهنگ‌سازی ضعیف و شناخت کم قلم برمی‌گردد.

 نویسنده و رمان نویس استان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر برنامه‌ای جهت تقدیر از اهل قلم در استان نبوده و یا خیلی کم بوده است، بیان کرد: به اهل قلم در استان و یا حتی کشور اهمیت خاصی داده نمی‌شود و این مسئله باز هم به شناخت کم و فرهنگ‌سازی ضعیف در این زمینه باز می‌گردد.

خالقی در ادامه اضافه کرد: قلم مغز متفکر تمامی کارها و اقدامات است، کسی که تولید محتوا انجام می‌دهد تاثیر و سهم زیادی در جامعه دارد اما باید این محتواها بسیار قوی باشد، مسئله دیگر این‌ است که نبود اعتبارات برای کمک به اهل قلم یکی از چالش‌های مهم است، چرا که نه بودجه‌ و اعتبار کافی برای این‌ کار وجود دارد و نه این اعتبارات جوابگو نیاز‌های اهل قلم است.

وی یادآور شد: روز قلم روز کسانی است که هسته هر فعالیتی را به خاک می‌نشانند، به ثمر می‌رسانند و توسط افراد دیگر برداشت می‌شود.

جامعه‌ای که بخواهد پیشرفت کند باید در آن از اهل قلم حمایت شود  

حجت الله شیروانی رئیس حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر اهمیت روز قلم و جایگاه ویژه آن در جامعه اظهار داشت: روز قلم روز هیچ گروه خاصی نیست و تقریبا می‌توان این روز را برابر با روز علم و دانش گرفت، انسان یک موجود فرهنگی است و می‌تواند چیزی را بیاموزد و در اختیار دیگران قرار دهد، به همین خاطر مهم ترین ویژگی بشر قلم، یادگرفتن، آموزش و فرهنگ است و جامعه به ویژه استان چهارمحال و بختیاری به این موضوع خیلی نیاز دارد، قطعا بیش از هر زمان دیگری نیازمند علم دانش و فرهنگ هستیم و اهل قلم، نخبگان اولیه جامعه هستند.

وی گفت: قلم در استان جایگاه رفیع، بالا و ارزش بسیاری دارد و باید این روز را پاس بداریم و اهمیت دهیم زیرا روز ملی علم، دانش و حکمت است اما متاسفانه این روز شناخته شده نیست.

مدیرعامل خانه هنرمندان: آقای رئیسی شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعطیل کند و پولش را بدهد به ما! / ماندن و نماندن من به هیچ جایی ربطی ندارد! انحصاری در تشکیل انجمن های صنفی سراسری فرهنگ، هنر و رسانه وجود ندارد بسترهای لازم برای تقویت اقتصاد هنر در تبریز فراهم شود

شیروانی با اشاره به این که برنامه تقدیر از اهل قلم کمی ضعیف است و باید روی این مسئله کار کرد افزود: حوزه هنری استان در حد توان خود از اهل قلم حمایت و تقدیر کرده و به آن‌ها بها داده است اما نبود اعتبارات کافی مسئله دیگری است که در این بخش با آن روبه رو هستیم مسئله دیگر موضوع ویروس کرونا است که برگزاری اکثر مراسمات در این حوزه را از ما گرفته است.

رئیس حوزه هنری استان اضافه کرد: جامعه‌ای که بخواهد پیشرفت کند باید در آن از اهل قلم حمایت شود، باید فرهنگ‌سازی درست در زمینه گرایش مردم به قلم و کتابخوانی باشد تا پیشرفت صورت بگیرد.

وی در پایان با اشاره به چالش‌ها و موانع برای حمایت از اهل قلم بیان داشت: توانایی نویسندگان و افراد اهل قلم در استان بسیار زیاد است، نبود بازار برای ارائه کتاب های نویسندگان و شاعران، نبود اعتبارات برای حمایت، کاهش انگیزه‌سازی، مسئله هزینه‌های سرسام‌آور چاپ، عدم فرهنگ‌سازی، عدم حضور مسئولان تراز اول استان در برنامه‌ها جهت بالا رفتن انگیزه اهل قلم و اهمیت کم کتاب در استان همه از چالش‌های مهم استان در این حوزه است.

انتهای پیام/ح

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری قلم در استان فرهنگ سازی اهل قلم اهل قلم قلم حمایت چالش ها روز قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وزش باد در چهارمحال و بختیاری

اکبری کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه بارشی تا روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به تناوب در بعضی ساعات رگبار باران گاهی با رعد و برق، وزش باد به نسبت شدید و در برخی نقاط احتمال تگرگ پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: شدت بارش‌ها برای امروز پنج شنبه و اوایل روز جمعه خصوصاً در نواحی غربی و جنوبی استان است.

اکبری اضافه کرد: شدت وزش باد برای روز‌های جمعه و شنبه به نسبت شدید تا شدید است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • درخشش بوکسور‌های چهارمحال و بختیاری در رقابت‌های انتخابی تیم ملی
  • پیش بینی وزش باد در چهارمحال و بختیاری
  • چالش کمبود معلم در چهارمحال و بختیاری رفع شد
  • خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • تعیین تکلیف اردوگاه دانش‌آموزی شهید چمران پس از ۱۸ سال
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
  • فراخوان حمایت از فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای منتشر شد
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت