Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  سال ۷۲ بود که با راه اندازی یک کارخانه صدای اشتغال و خودکفایی در این سوی مرز ایران و افغانستان یعنی شهرستان سربیشه به گوش رسید. کارخانه‌ای که توانست بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور را به نام خودش ثبت کند.

محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه مورد استفاده در صنعت فولاد سازی کشور است که با راه اندازی خط جدید تولید آجرهای نسوز در کارخانه ، این واحد تولیدی توانسته به مرحله جدیدی از خودکفایی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واحد که بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور است محصولاتی از جمله اکسید منیزیم، اکسید منیزیم سینتره، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز قلیایی تولید و روانه بازار می‌کند.

صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع سیمان، فولاد و ذوب فلزات مهمترین مصرف کنندگان محصولات این کارخانه هستند و مواد معدنی اولیه این کارخانه از بیش از ۱۴ محدوده معدنی در داخل و خارج از استان تأمین می‌شود.

استان خراسان جنوبی با داشتن ذخایر بزرگ منیزیت به قطب تولید اکسید منیزیم کشور تبدیل شده است و استان‌های صنعتی مانند اصفهان ، تهران ، خوزستان و ... کارخانجاتی هستند که منیزیت سربیشه نیاز به ماده اولیه آنها را برآورده می‌کنیم.

وقتی آوای کار و تلاش از قطب منیزیت شرق کشور شنیده می شود

دهجو سرپرست پرس پخت و کوره‌های کارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: در این کارخانه بالغ بر۹۵ درصد از توان داخلی کشور استفاده کردیم و همه دستگاه و تجهیزات موجود در این واحد به همت متخصصان داخلی کشور ساخته شده است.

او با بیان اینکه با راه اندازی خط تولید جدید این کارخانه وارد فاز جدیدی شد، افزود: اکنون در این کارخانه علاوه بر اکسید منیزیم، جرم‌های نسوز تولید می‌کند که نیاز بسیاری از کارخانه هاست.

دهجو گفت: با راه اندازی خط جدید ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ به صورت غیر مستقیم جذب شدند.

او بیان کرد: اکثر دستگاه‌ها و تجهیزات موجود ساخت داخل کشور هستند و ۹۰درصد کارشناسان فعال در این محل بومی استان اند.

تولید ۱۸ هزار تن آجرنسوز با تکیه بر توان داخلی

محصول جدیدی را که به محصولات کارخانه اضافه کردیم تولید آجر‌های نسوز است که در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشم آبادی مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: با راه اندازی خط جدید به میزان ۵۰ درصد تولیدات کارخانه افزایش یافته است و به سبد محصولات جرم‌های دیرگداز قلیایی اضافه شد.

او افزود: سالانه ۱۸ هزار تن آجرنسوز در خط جدید تولید خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید

 بهشت معادن شرق ایران زیرپای سرمایه گذاران/اینجا از خاک کویر طلا می روید  معادن زیاد، بهره برداری کم / معادن نهبندان و سربیشه را دریابید  گوهر تراشی به جای خام‌فروشی در دل کویر

هاشم آبادی بیان کرد: تولید آجرنسوز عموما مورد استفاده صنایع فولاد کشور است و برای کشورمان که دارای صنایع راهبری است ضروریست.

مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه منیزیم کلسینه و زنیتر، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز را از جمله تولیدات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه دانست و گفت: این تولیدات بخش بزرگی از نیاز صنایع محتلف کشور به مواد دیرگداز قلیایی منیزیتی را تامین می‌کند.

جلوگیری از خروج ارز با تکمیل زنجیره تولید

توکلی مدیر کارخانه اکسید منیزیم سربیشه هدف اصلی راه اندازی این خط را توجه به نیازبازار و صنعت فولاد کشور، جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور است.

او با بیان اینکه توجه مواد اولیه آجر‌های نسوز در استان تولید می‌شود افزود: خط تولید جدید در جهت تکمیل محصولات خودمان و با تلاش هم استانی‌ها به بهره برداری رسید.

این افزایش تولید علاوه بر افزایش بهره وری و پایدارسازی تولید کارخانه و مواد اولیه مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای این واحد، زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم می‌کند.

محمدی رئیس بهره برداری کارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: قبلا اکسید منیزیم به طور مستقیم به مشتریان عرضه می‌شد و در کارخانجات دیگر فرآوری انجام و سپس به فولادسازی‌ها ارائه می‌شد که اکنون فرآوری جرم‌های نسوز در خط جدید انجام می‌شود.

او افزود: وقتی جرم‌های نسوز در اختیار فولادسازی کشور انجام می‌شود، ارزش افزوده بیشتری را عاید استان می‌کند.

افق های روشن خودکفایی با اجرای طرح های توسعه ای جدید

کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با تولید محصول جدید تولید ، نیاز صنعت فولاد سازی کشور به آجرهای نسوز را تامین می کند.

اما مسیر تولید به اینجا ختم نمی شود و زنجیره تولید انواع مواد نسوز در این کارخانه همچنان ادامه دارد و طرح توسعه‌ای بعدی در راه است تا تولیدات جدید به صنایع فولادسازی در استان‌های مختلف برسد.

راه اندازی خط تولید فرآورده‌های نسوز در این کارخانه به توسعه شرق کشور و خراسان جنوبی کمک کرد ، استانی که باید ظرفیت معدنی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اکسید منیزیم ماده معدنی کارخانه اکسید منیزیم سربیشه راه اندازی خط جرم های نسوز خط جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ وزیر کشور در بازدید از یکی از کارخانه‌های احیا شده در مشهد گفت: از ابتدای دولت در استان خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کارخانه راکد به چرخه تولید بازگشتند و این اقدام استاندار برای حمایت از تولید تا پایان دولت، توسط ایشان باید پیگیری و ادامه پیدا کند.

احمد وحیدی افزود: این بنگاه‌های اقتصادی در حوزه صنعت «صنوف تولیدی و واحد‌های تولیدی»، معدن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی بودند که به چرخه تولید برگشتند.

وی خطاب به نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: جای دارد استاندار خراسان رضوی با همین رویه و روش که منجر به احیای واحد‌های تولیدی شد، حمایت خود را از کارخانه‌ها تا پایان دولت ادامه دهد.

وزیر کشور افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، همه ما باید دست به دست هم دهیم تا کارنامه‌ای ماندگار از این عرصه به یادگار بگذاریم.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • آشنایی با کابل نسوز
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی