Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری کارخانه حجاب شهرکرد تنها تولیدکننده چادر مشکی در کشور محسوب می‌شود، ظرفیت اسمی تولید پارچه چادر مشکی در این کارخانه ۱۰ میلیون متر است، این واحد از ابتدای راه‌اندازی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است و به‌نظر می‌رسد مشکلات پیش پای این تولیدکننده و سایر تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف پایانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چادر مشکلی محصولی استراتژیک و ملی است، بنابراین اهمیت تولید این محصول در کشور برای تامین نیاز داخلی بیش از گذشته احساس می‌شود، پروژه تولید پارچه چادرمشکی در چهارمحال و بختیاری از سال ۹۵ کلید خورد و در حال حاضر این واحد بیش از ۲۵ درصد نیاز کشور به چادر مشکی را تامین می‌کند.

طرح توسعه تولید پارچه چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکرد بنا به دلایل گوناگون از جمله داشتن بدهی ارزی به بانک برای احداث فاز نخست و عدم تخصیص مجدد تسهیلات اجرایی نشد، با اجرایی شدن طرح توسعه این واحد بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این محصول مرتفع می‌شد.

دانش تولید پارچه تولید چادر مشکی در کارخانه حجاب شهرکرد از کشور کُره وارد و بومی‌سازی شد، کیفیت پارچه چادری تولیدی در این واحد بسیار بالا  و قیمت عرضه آن نیز پایین‌تر از چادرهای وارداتی خارجی است و به گفته مسئولان این واحد تولیدی کیفیت تولیدات کارخانه حجاب شهرکرد با اجناس مشابه خارجی برابری می‌کند و تجهیزات موجود در این کارخانه کاملا مدرن هستند.

کارخانه چادرمشکلی حجاب شهرکرد در کشور بدون رقیب است، بنابراین می‌طلبد مسئولان استانی و کشوری تمام توان خود را برای حمایت از این واحد تولیدی به‌کار بگیرند تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این واحد بتواند نیاز کشور را به این محصول تامین کند.

تاجران کره‌ای مشتری رنگرزی پارچه چادر مشکی در شهرکرد

محمد حسین میری- مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید پارچه چادر  مشکی در کارخانه نساجی حجاب شهرکرد، اظهار کرد: سالانه ۱۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی در خط تولید این واحد تولید می‌شود، درصدد هستیم با اجرای طرح توسعه میزان تولید را در سال اول اجرای طرح به ۱۶ میلیون متر برسانیم.

وی با بیان اینکه کیفیت پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب بالاتر از نمونه‌های مشابه خارجی در بازار است و قیمت پایین‌تری نیز دارد، عنوان کرد: کشور ژاپن در حال حاضر تولیدی در حوزه پارچه چادر مشکی ندارد و پارچه‌هایی که با این نام در بازار عرضه می‌شوند، مربوط به این کشور نیست.

میری افزود: پارچه‌های چادری مشکی وارداتی باکیفیت در کشور عموما تولید کشور کُره هستند و عمدتا کارخانجات تولید پارچه چادر در این کشور قدمت بالایی دارند، در حالیکه کارخانه حجاب شهرکرد از چند سال قبل وارد تولید پارچه چادر مشکی شده است و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه کاملا مدرن و بروز است و چنین واحدی با این ظرفیت و تجهیزات در کره وجود ندارد.

 مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد توضیح داد: عموما کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی در کره به‌صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند، برای مثال نخ در یک کارخانه، رنگ‌آمیزی پارچه در یک کارخانه، تولید در کارخانه دیگر و بسته‌بندی نیز در کارخانه دیگر انجام می‌شود، در حالیکه در واحد نساجی حجاب تمامی مراحل تولید به‌صورت زنجیره انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی توسط تکنسین‌های کره‌ای در این استان به‌مدت دو سال انتقال پیدا کرد و بومی‌‎سازی شد، گفت: باتوجه به بالا بودن کیفیت پارچه چادر تولیدی در این کارخانه، یکی از تاجران پارچه چادر مشکی حدود ۱۰۰ هزار متر پارچه خام چادر را از کره وارد ایران کرد و پس از رنگ‌آمیزی توسط واحد نساجی حجاب به کشور عراق صادر کرد، زیرا این کیفیت رنگ در کره وجود ندارد.

میری یادآور شد: برخی از سازمان‌ها و ادارات اطلاع کافی از وضعیت تولید پارچه چادر مشکی در شهرکرد ندارند، این سازمان‌ها و ادارات می‌توانند سفارشات خود را برای خرید به کارخانه حجاب ارسال کنند تا چادر مشکی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد، معمولا چادرهای وارداتی از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند، زیرا واردات از مبادی رسمی مقرون به‌صرفه نیست و قیمت آن بالا می‌رود، بنابراین واردکننده توان رقابت را پارچه تولید داخل را نخواهد داشت.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد ادامه داد: اگر افراد  برای یکبار از پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب در شهرکرد استفاده کنند، قطعا متوجه کیفیت پارچه تولیدی این کارخانه با سایر تولیدات موجود در بازار خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پارچه چادر مشکی از خارج از کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده است، همچنین هزینه‌های تولید مانند دستمزد نیروی انسانی، هزینه حمل و نقل به‌صورت کاملا چشمگیری افزایش داشته است، برای مثال هزینه حمل و نقل از ۸۰ هزار تومان به حدود پنج تا ۱۷ میلیون تومان برای یک تریلی افزایش داشته است.

میری افزود: قیمت نخ تولید داخل حدود ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است، بنابراین تمامی این موارد باعث افزایش قیمت تمام شده پارچه چادر مشکی خواهد شد، این افزایش قیمت چادر بر روی تقاضا نیز تاثیر مستقیم داشته است، البته کاهش تقاضا تنها مختص به پارچه چادر مشکی نیست و در حوزه پوشاک نیز با کاهش تقاضا در بازار مواجه هستیم.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد بیان کرد: تلاش کردیم حاشیه سود پایینی برای پارچه چادر مشکی تولیدی در کارخانه حجاب شهرکرد در نظر بگیریم، همچنین برای کنترل قیمت، پارچه چادر مشکی در سایت این کارخانه به‌صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه می‌شود، خریداران می‌توانند حتی یک قواره را از طریق سایت خریداری کنند، قیمت فروش در سایت بسیار پایین‌تر از بازار است.

وی در خصوص اخبار منتشره در رابطه با راه‌اندازی یک واحد تولید پارچه چادر مشکی در کشور، گفت: تولید، فروش و توزیع پارچه چادر مشکی کار چندان ساده‌ای نیست و سرمایه‌گذاران بی‌گدار به آب نزنند، این سرمایه‌گذار برای آشنایی با شرایط می‌تواند در منطقه‌ای که احساس نیز بر ای پارچه چادر مشکی وجود دارد، مقداری از پارچه تولیدی در کارخانه حجاب را خریداری و به‌فروش برساند، این کار کمک می‌کند فرد با بازار آشنا شود.

میری اضافه کرد: احداث کارخانه تولید چادرمشکی زحمت فراوانی دارد، برای راه‌اندازی یک واحد جدید دیر نیست، آمادگی داریم سرمایه‌گذار این طرح را برای آشنایی با بازار قبل از احداث کارخانه  راهنمایی کنیم تا در آینده گرفتار مسائل و مشکلات مختلف در این حوزه نشود، راه‌اندازی کارخانه جدید می‌تواند برای تامین نیاز داخلی مفید باشد، اما در حال حاضر آمار دقیقی از میزان نیاز کشور به چادر مشکی وجود ندارد.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد عنوان کرد: طرح تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه حجاب شهرکرد تا ۴۰ میلیون متر در سال تهیه شده است، برای توسعه این واحد تولیدی باتوجه به موجود بودن زیرساخت‌‎های موردنیاز تنها یک چهارم راه‌اندازی اولیه برای تولید ۱۰ میلیون متر مکعب هزینه مورد نیاز است.

وی در پایان گفت: اکنون راه‌اندازی واحد جدید بدون داشتن زیرساخت هزینه گزافی مورد نیاز است.

سنگ‌اندازی بانک صنعت معدن در مسیر توسعه کارخانه حجاب شهرکرد

کاظم منزوی- معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت کارخانه تولید چادر مشکی در شهرکرد، اظهار کرد: رکورد تولید در سال ۹۹ در کارخانه حجاب شهرکرد شکسته شد، در حال حاضر این واحد به ظرفیت اسمی تولید سالانه ۱۰ میلیون متر مربع رسیده است و تولید با قدرت ادامه دارد.

وی بیان کرد: این واحد مشکلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز ندارد، تنها مشکل پیش‌رو برای توسعه و افزایش تولید در این واحد تولیدی سنگ‌اندازی بانک صنعت، معدن و تجارت برای تعیین تکلیف تسهیلات ارزی دریافتی توسط این واحد است و این مسئله اکنون سدی برای توسعه این واحد محسوب می‌شود.

منزوی ادامه داد: بنیاد مستضعفان موافقت با اجرای طرح توسعه نساجی حجاب در شهرکرد را منوط به تعیین تکلیف تسهیلات ارزی دریافتی توسط بانک عامل کرده است، اگر بانک نحوه بازپرداخت این تسهیلات را بر اساس قوانین تعیین تکلیف کند، بنیاد مستضعفان با طرح توسعه کارخانه چادرمشکی حجاب موافقت می‌کند و ظرفیت تولید در این واحد به ۲۰ میلیون متر مربع در ظرف چند سال می‌رسد و قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بانک صنعت، معدن و تجارت کشور با پیشنهادات برای تعیین تکلیف و تسویه تسهیلات اعطایی به کارخانه حجاب شهرکرد مخالفت کرده است، گفت: بانک درصدد است نرخ ارز ۳۳۰۰ تومانی که این واحد در چند سال گذشته دریافت کرده است را با نرخ ارز فعلی محاسبه کند که این موضوع یک ظلم آشکار است، در حالیکه طبق مصوبه رفع موانع تولید این نرخ باید با یک سود منطقی و طبق یک فرمول خاص محاسبه شود، این مسئله از حدود دو سال قبل در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات اجرایی بانک صنعت، معدن و تجارت برای این واحد مشکل‌ساز شده است، افزود: از سوی بنیاد مستضعفان برای تسویه بدهی کارخانه حجاب شهرکرد به بانک پیشنهاداتی ارائه شد تا بخشی از این بدهی از طریق نقدی و بخش نیز از طریق واگذاری یک زمین مرغوب تسویه شود، اما بانک عامل با این مسئله مخالفت کرد، بنابراین این موضوع در حال پیگیری از طریق مراجع قضایی است.

منزوی در پایان تاکید کرد: باوجود سنگ‌اندازی‌های بانک صنعت، معدن و تجارت برای بحث تولید چادر مشکی در واحد  نساجی حجاب شهرکرد با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل ادامه دارد و مانع از تعطیلی کارخانه شدیم، خوشبختانه خدشه‌ای به تولید در این واحد وارد نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری بنیاد مستضعفان کارخانه حجاب شهرکرد کره تولید چادر مشکی تولید پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب شهرکرد چهارمحال و بختیاری واحد تولیدی واحد تولید ۱۰ میلیون متر معدن و تجارت کیفیت پارچه افزایش قیمت پارچه تولید تعیین تکلیف حال حاضر نساجی حجاب سنگ اندازی تولید چادر راه اندازی نیاز کشور مورد نیاز بانک صنعت اجرای طرح طرح توسعه توسعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرآیند تولید سوسیس و کالباس در کارخانه‌های معروف (فیلم) نوشابه پپسی چگونه در کارخانه تولید و بسته بندی می‌شود؟ (فیلم) فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • پیش راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام در عسلویه
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه