Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایدرو، ۲ خودروساز بزرگ کشور، بنیاد شهید و بانک مرکزی اعلام‌کرد: با تلاش خودروسازان و قطعه‌سازان، وابستگی چهار میلیارد دلاری صنعت خودروسازی‌ به خارج، امروز به ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته و عمق داخلی‌سازی‌ها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این مهم و کاهش وابستگی به دلیل محقق شدن چهار میز ساخت داخل در قالب نهضت ساخت داخل قطعات خودرو بوده است.

«آرش محبی‌نژاد» بیان‌داشت: دستاورد به دست آمده از برکات تحریم بوده و با همکاری قطعه‌سازان و حمایت خودروسازان موفق شدیم بخش زیادی از قطعات خودروها را داخلی‌سازی کنیم.

وی خواستار برگزار شدن میز پنجم داخلی‌سازی قطعات خودرو شد و ابراز امیدواری‌کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها نیز این رویه و حمایت از داخلی‌سازی‌ها تداوم یابد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: دستاورد به دست آمده و کاهش ۲.۵ میلیارد دلاری وابستگی به خارج در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی، انتخابی نبوده و حاصل تحریم‌ها و کمبود ارز بود که نگاه به داخل را تقویت کرد.

وی در عین حال به کمبود قطعات «هایتک» (با فناوری بالا) خودرو در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این کمبود بیشتر در میکروچیپ‌ها و ریز تراشه‌ها است که بخشی از آن یک بحران جهانی بوده و از پاندمی کرونا و دیگر دلایل متأثر است.

محبی‌نژاد یادآور شد: بخشی از مشکلات نیز داخلی است و به عدم تامین کافی نقدینگی، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، مشکلات گمرکی و تولید نشدن برخی اقلام از جمله نیمه هادی‌ها، آی.سی‌ها، میکرو چیپ‌ها و مدارهای الکترونیکی بر می‌گردد.

وی گفت: قطعات یاد شده در تیراژهای چند میلیاردی و فقط در چند کشور خاص تولید می‌شود، به‌طوری‌که امروز هیچ کشوری به صورت مستقل و فقط برای داخلی‌سازی اقدام به تولید آی.سی‌ها، میکروچیپ‌ها و مدارهای الکترونیکی نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: که اولویت اصلی این وزارتخانه تقویت صنایع کشور و مدیریت واردات است و قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند اجازه وارات نخواهند یافت؛ مشکلی که در دور گذشته تحریم‌ها شاهد آن بودیم.

بر اساس مجوز صادر شده از سوی شورای هماهنگی سران قوا، واردات نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف از مجموع هشت هزار ردیف تعرفه کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید می‌شوند، ممنوع است و این ممنوعیت‌ها ادامه دارد.

قطعه‌سازی یکی از این صنایع است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با خودروسازی که در نوک پیکان تحریم‌های آمریکایی قرار داشت، شرایط دشواری را تجربه کرده و می‌کند. با این حال اتفاق‌هایی همچون تولید خودروی تارا و شاهین با درصد ساخت داخل بالا یا ساخت نخستین موتور سه سیلندر ملی، بار دیگر توان و تعهد تولیدکنندگان داخلی را به اثبات رساند که لازم است در ادامه راه نیز مورد حمایت قرار بگیرند.

برچسب‌ها خودرو صنعت قطعه سازی داخلی سازی پرسش از خبر خودرو سازی ایران پروندهٔ خبری بازار خودرو | پیش فروش خودرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خودرو صنعت قطعه سازی داخلی سازی خودرو صنعت قطعه سازی داخلی سازی پرسش از خبر خودرو سازی ایران قطعه سازان داخلی سازی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۹۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

تین نیوز

عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران ضمن اشاره به موضوع تغییر تعرفه های گمرکی و عدم تخصیص ارز، این موارد را مشکلات روزمره تجار و فعالان بخش خصوصی دانسته و تاکید کرد: امروز بازرگانان و فعالان اقتصادی چالش های فراوانی دارند که یکی از آن ها پیش بینی ناپذیری فضای کلان اقتصادی و کوتاه مدت بودن سیاست گذاری های اقتصادی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمجید سادات خوانساری ضمن اشاره به افزایش نرخ تعرفه های گمرکی گفت: نرخ تعرفه گمرکی قطعات یدکی خودرو پرمصرف تا ۵۱ درصد افزایش یافته و حجم واردات آن نیز قابل توجه است، همانطور که می دانید ۸۰ درصد قطعات در بازار لوازم یدکی خودرو وارداتی بوده و تنها دلیل این موضوع هم کسب درآمد بیشتر از واردات این قطعات است که پیش بینی ما این است که با اعمال این تعرفه های قطعات پرمصرف خودرو رشد را به دنبال خواهد داشت.

سادات خوانساری ضمن اشاره به تفاوت نگاه مسئولان به واردات و تامین کننده خط تولید خودروساز و بازار لوازم یدکی خودرو گفت: متاسفانه تصویر غلط مسئولان در جهت حمایت از تولیدکنندگان خودرو داخلی و حمایت از تولید داخلی که باعث رانت در این بخش شده است؛ از سوی دیگر، امروزه شاهد کیفیت پایین خدمات پس از فروش این تولیدکنندگان هستیم و اگر زنجیره تامین در بخش بازرگانی بخش خصوص نباشد، بسیاری از مصرف کنندگان دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: خوشبختانه امروز اعضای صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران سهم بزرگی از تامین قطعات یدکی خودرو را برعهده دارند؛ اما متاسفانه با رانت های متعددی که در اثر این تصویر غلط شکل گرفته فعال بخش خصوصی را در فشار قرار داده و منجر به انحصار کالا در بازار در آینده خواهد شد.

سادات خوانساری ضمن اشاره به موضوع تغییر تعرفه های گمرکی و عدم تخصیص ارز، این موارد را مشکلات روزمره تجار و فعالان بخش خصوصی دانسته و تاکید کرد: امروز بازرگانان و فعالان اقتصادی چالش های فراوانی دارند که یکی از آن ها پیش بینی ناپذیری فضای کلان اقتصادی و کوتاه مدت بودن سیاست گذاری های اقتصادی است که توان تحلیل بلندمدت را از فعالان بخش خصوصی سلب کرده و در مورد ابتدایی ترین الزامات در کسب و کار و برنامه ریزی و تدوین استراتژی به سختی ممکن است. تغییرات قیمت مواداولیه و محصولات و همچنین بی ثباتی سیاست ها، قوانین، مقررات و رویه های اجرایی در فضای کسب و کار از بزرگ ترین موانع پیش رو فعالان بخش خصوصی است.

این فعال بخش خصوصی دلیل نگاه خاص به موضوع ارز و همچنین نرخ آزاد ارز را تفاوت بین نرخ ارز رسمی و بازار آزاد دانسته که رانت های متعددی را برای برخی ایجاد کرد و گفت: مسئولان نیز برای جلوگیری از سو استفاده بیشتر از این تفاوت نرخ ارز وادار به صدور بیش از ۱۷۰۰ بخشنامه و آئین نامه در مدت تنها پنج سال کرده است که این خود نشانه تصمیم های غلط متعدد و ایجاد بروکراسی های اداری متعدد برای بازرگان در فرآیند تخصیص ارز کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • هدفگذاری برای واگذاری ۲۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن طی سه ماه در سمنان