Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:20:02 GMT

روزهای خوش در انتظار حمام یان‌یان خرم‌دره

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۰۰۷۵

روزهای خوش در انتظار حمام یان‌یان خرم‌دره

ایسنا/زنجان  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از اتمام مرمت و آغاز بهره‌برداری حمام یان‌یان خرم‌دره خبر داد.

حمام تاریخی یان‌یان خرم‌دره یکی از بناهای تاریخی این شهرستان است که در مرکز شهر خودنمایی می‌کند. این حمام طی سال‌های اخیر کش و قوس‌های فراوانی به خود دیده است تا جایی که ساماندهی و حفاظت از آن به یکی از مطالبات اصلی مردم خرم‌دره شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حمام تاریخی پس از سه سال پیگیری در سال ۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این حمام تاریخی ظرفیتی است که با رسیدگی خوب و داشتن متولی می‌تواند با حفظ هویت تاریخی خود به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری این منطقه تبدیل شود.

در رابطه با آخرین وضعیت این‌ حمام تاریخی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان می‌گوید: مراحل مرمت این بنای تاریخی شامل آواربرداری، استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بخش فوقانی حمام، آجرفرش، کاشی‌کاری، دیوارکشی، تراش گچ‌کاری‌­های فرسوده، سبک‌سازی بام، ایزوگام پشت‌بام و رطوبت‌زدایی داخلی حمام، کف‌سازی بام و نرده‌کشی با مصالح سنتی و آجر توسط سمن یادآوران کهن و زیر نظر معاونت میراث‌فرهنگی انجام شد و اکنون به موزه رستوران تبدیل‌ شده و قابل بهره‌برداری است.

امیر ارجمند با بیان اینکه این حمام تاریخی بیانگر پیشینه، قدمت و تاریخ منطقه است، می‌افزاید: در این موزه - رستوران از اشیای قدیمی و شیوه‌های زندگی آیینی و بومی گذشتگان‌ استفاده خواهد شد ت‍‍ا گ‍ردش‍گ‍ران‌ ب‍ی‍ش‍ت‍ر ب‍‍ا ‌آداب‌ و رسوم‌ این منطقه آشنا ش‍ون‍د.

وی با تاکید بر اینکه این فضا می‌تواند نقش مهمی در رشد و توسعه گردشگری این منطقه ایفا کند، ادامه می‌دهد: افق و آینده درخشانی برای توسعه زیرساخت‌های شهرستان خرم‌دره پیش‌بینی‌ شده که با بهره‌برداری از این حمام، امکان نمایش برخی از آثار تاریخی در این فضا به وجود می‌آید.

این مسئول با بیان اینکه این بنای تاریخی آماده بهره‌برداری برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و آیین­‌های سنتی و پذیرایی از گردشگران در فضای باز است، تاکید می‌کند: بنای تاریخی حمام یان‌یان در مرکز شهر و در میان بافت سنتی در حاشیه رودخانه کبیر و ضلع غربی خیابان سردار جنگل واقع‌ شده است.

به گزارش ایسنا، بنای تاریخی حمام «یان‌یان» یکی از قابلیت‌های گردشگری شهرستان خرم‌دره است که در مرکز شهر و در میان بافت سنتی در حاشیه‌ رودخانه کبیر و ضلع غربی خیابان سردار جنگل واقع است.

کلمه (یان‌یان) در زبان ترکی فعل امر از مصدر (یانماق) به معنای (سوختن) آمده است و با توجه به کاربری و عملکرد این بنا که گرمابه است، تاکیدی بر وجود آب‌گرم و گرمای دائمی و نسبتاً زیاد در این بنا است. البته روایت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد، مبنی بر اینکه کوچه‌ای که این حمام در آن قرار گرفته، به قدری باریک و کم‌عرض بوده که مردم هنگام عبور از آن مجبور بودند به اصطلاح (یه‌وری) راه بروند، در زبان ترکی «یان» همان به معنای یه‌وری نیز است.

حمام یان‌یان در ساحل رودخانه کبیر و در منتهی‌الیه سمت شمالی شهر خرم‌دره قرار گرفته، که امروزه با گسترش شهر به سمت جاده ترانزیت، در مرکز آن قرار گرفته است. نزدیکی حمام به رودخانه، احتمالاً به منظور دفع فاضلاب و یا استفاده از آب رودخانه بوده است.

بنای تاریخی حمام «یان‌یان» در مرکز شهر و در میان بافت سنتی در حاشیه‌ رودخانه‌ کبیر و ضلع غربی خیابان سردار جنگل قرار گرفته است. این بنا با ۲۱۰ مترمربع وسعت با سبک معماری حمام‌های دوره‌ صفوی اما در ابعاد کوچک‌تر بنا گشته است.

این بنا شامل فضاهایی چون هشتی ورودی، پای‌شوی‌خانه، گرماخانه، نظافت‌خانه، خزینه‌های آب سرد و آب گرم و گلخن است و تاریخچه‌ ساخت این بنا متعلق به اواخر دوره‌ قاجاریه بوده و تا حدود ۲۵ سال گذشته نیز استفاده می‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان حمام تاریخی خرم دره حمام یان یان حمام تاریخی بنای تاریخی بهره برداری مرکز شهر خرم دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه

مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه در پی اجرای عملیات استقرار بالابر، تأمین، نگهداری و کالیبراسیون دوربین‌های ثبت تخلف جاده‌ای خبر داد.

به گزارش ایمنا، بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در پی اجرای عملیات استقرار بالابر، تأمین، نگهداری و کالیبراسیون دوربین‌های ثبت تخلف جاده‌ای در مسیر رفت‌وبرگشت آزادراه تهران-پردیس، محدودیت تردد در این محور اعمال می‌شود.

بازه زمانی این عملیات از تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغایت ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ و از ساعت ۱۲ الی ۱۶ روزهای شنبه، از ساعت ۹ الی ۱۶ روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه و از ساعت ۹ الی ۱۲ روزهای چهارشنبه هر هفته خواهد بود. همچنین عملیات در روزهای پنجشنبه و جمعه، ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد تعطیلات چندروزه متوقف می‌شود.

موقعیت دقیق اجرای عملیات نیز کیلومتر ۵۰۰+۲ الی ۰۰+۵ آزادراه تهران-پردیس خواهد بود و امکان تردد هم‌زمان با اجرای عملیات با اعمال محدودیت و رعایت جوانب احتیاط وجود دارد.

تردد در محور تهران-ساوه محدود می‌شود

مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از محدودیت تردد در محور تهران-ساوه به دلیل اجرای عملیات استقرار بالابر، تأمین، نگهداری و کالیبراسیون دوربین‌های نظارت تصویری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در پی اجرای عملیات استقرار بالابر، تأمین، نگهداری و کالیبراسیون دوربین‌های نظارت تصویری در مسیر رفت‌وبرگشت آزادراه تهران-ساوه، محدودیت تردد در این محور اعمال می‌شود.

بازه زمانی این عملیات از تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغایت ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ و از ساعت ۹ الی ۱۵ روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته خواهد بود. ضمن این که در روزهای پنجشنبه و جمعه، ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد تعطیلات چندروزه عملیات متوقف می‌شود.

موقعیت دقیق اجرای عملیات نیز از کیلومتر ۲ الی ۲۹ این محور خواهد بود. این در حالی است که تردد هم‌زمان با اجرای عملیات با اعمال محدودیت و رعایت جوانب احتیاط امکان‌پذیر است.

کد خبر 748609

دیگر خبرها

  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • محدودیت تردد در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-ساوه
  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو