Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از تهران؛ در اولین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۰ و در اوج گرما، خاموشی‌های بی‌برنامه و قطعی افسار‌گسیخته باعث سردرگمی و کلافگی مردم شده زیرا قطعی برق در شرایطی که تمام امکانات زندگی امروزه به صنعت برق گره خورده، زندگی را برای مردم دشوار کرده است.  

قطعی‌های پراکنده در سراسر کشور مشاهده می‌شود اما در برخی استان‌ها ازجمله تهران بی‌تدبیری در خاموشی‌ها از حد گذشته و طی روزهای اخیر در طول روز دوبار و سه بار شاهد قطعی بودیم و در شرایطی که ۶ ساعت از طول روزبرق قطع باشد عملا زندگی فلج می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقشار مختلف مردم طی روزهای گذشته با ارسال پیام‌های متعدد از وضعیت نابسامان خاموشی‌ها گلایه کرده‌اند؛ برق که قطع می‌شود به دنبال آن آب نیز در برخی مناطق قطع می‌شود، اینترنت قطع می‌شود، تلفن همراه از شبکه خارج می‌شود، آزمون‌های آنلاین دانش آموزان و دانشجویان انجام نمی‌شود، بیماران بستری در منازل که با دستگاه‌های تنفسی زنده هستند دچار مشکل شده و حتی در مواردی جان خود را از دست داده‌اند، عبور و مرور در تاریکی شب مشکل می‌شود، فرصت سوء استفاده برای سارقان زیاد می‌شود.

بدون شک قطعی برق  باعث بر هم خوردن روال زندگی خیلی از مردم شده است. استفاده روزانه عموم مردم از لوازم خانگی برقی همچنین استفاده از آسانسور و هرج و مرج در چهارراه‌ها به دلیل خاموشی چراغ راهنما از دیگر مواردی است که زندگی شهروندان را در این روزها دچار چالش کرده و شاهد موارد زیادی از خرابی وسایل برقی و گیر کردن افراد در آسانسور به دلیل قطعی برق بودیم.

خاموشی‌های پی در پی فقط مردم عادی را بی امان نکرده است بلکه اصناف زیادی در این شرایط دچار خسارت می‌شوند نانوایی‌ها، لبنیاتی‌ها، قنادی‌ها، سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها و تمام صنوفی که به برق نیاز دارند، دچار ضررهای مالی می‌شوند، تمام صنوفی که مجهز به دستگاه کارتخوان هستند نیز در خریدوفروش دچار اختلال می‌شوند همچنین ادارات و بانک‌هایی که به دلیل قطعی سیستم کار انجام نمی‌دهند و در پی همه این‌ها مردم سردرگم می‌شوند.

قطع شدن اینترنت و آنتن گوشی بعد از قطعی برق

پس از قطع شدن برق، عموما اینترنت و آنتن اپراتورهای همراه هم قطع می‌شود که ارتباطی به اپراتور خاصی ندارد و در مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد. وزیر ارتباطات در توییتی، درباره دلیل قطع شدن اینترنت و آنتن گوشی بعد از قطعی برق صحبت کرد.

آذری جهرمی در توییت خود گفته است: همه باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ ساعت پاسخگوی قطع برقند؛ پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال به شارژرند تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل بوجود آمده پوزش می‌طلبیم.

خسارت سنگین صنعتگران در پی قطعی‌های بی‌برنامه

داود ولی عضو هیأت‌مدیره شهرک صنعتی شمس‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به خسارات سنگین قطع برق در حوزه صنایع و تولیدی‌ها اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد قطعی برق گسترده در شهرک صنعتی شمس‌آباد هستیم که موجب آسیب‌های زیاد به دستگاه‌ها و مواد مورد استفاده می‌شود.

وی افزود: قطع برق در شهرک صنعتی شمس‌آباد موجب خسارت سنگین به واحدهای صنعتی و تولیدی و تأخیر در فعالیت‌های این واحدهای صنعتی می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره شهرک صنعتی شمس‌آباد در رابطه با اعلام جدول زمان بندی قطعی گفت: طبق برنامه، قطعی برق در این شهرک دو روز در هفته است که همان دو روز طبق برنامه قطع می‌شود اما غیر از آن دو روز در روزهای دیگر نیز بدون اطلاع شاهد خاموشی‌های مکرر هستیم.

ولی با بیان اینکه هیچ کمک و توجهی به حوزه صنعت و تولید نمی‌شود، تصریح کرد: قطعی برق در شهرک صنعتی دارای خطرات فراوان و غیرقابل‌جبران است و و روند فعالیت ۴۰ هزار کارگر این شهرک را با اختلال مواجه می‌کند.

بی‌برنامگی؛ مهمترین دلیل اعتراضات مردمی

اما مهمترین خواسته مردم در رابطه با خاموشی‌ها عدم اطلاع رسانی صحیح است و بسیاری از شهروندان می‌گویند علت قطعی هرچه که باشد، اطلاع رسانی خاموشی باید به درستی اعلام شود تا مردم و به ویژه مشاغلی که کارشان وابسته به برق است، با برنامه‌ریزی‌های لازم آسیب و زیان کمتری داشته باشند اما آنچه مشهود است میزان و نحوه قطعی طبق اعلام جداول زمانی نیست و به طور نامرتب و چندین مرتبه در روز قطع می شود.

مردم شهرستان‌های استان تهران گلایه‌های بیشتری دارند و باتوجه به امکانات محدود می‌گویند در طول روز چندین مرتبه قطعی برق داریم و هیچ کسی پاسخگو نیست این وضعیت غیرقابل تحمل است و نمی‌دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم.

فرماندار ری: قطعی بدون برنامه را پیگیری می‌کنیم

حسین توکلی کِجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: افزایش دما، گرم شدن هوا همچنین کاهش سطح آب سدها و افزایش مصرف برق، شرایط تولید برق را با مشکل مواجه کرده که برای خروج از پیک مصرف و مدیریت شبکه، قطعی برق انجام می گیرد.

وی گفت: برنامه قطعی برق در کشور به دلیل شبکه توزیع نیست بلکه به علت کمبود تولید است که به طور سراسری اجرا می‌شود و در شهرستان ری نیز بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت توانیر و مرکز دیسپاچینگ به شرکت توزیع برق استان تهران محدودیت مصرف برق اعمال می‌شود که در برخی از نقاط شهرستان قطعی برق دو مرحله‌ای داشتیم که این موضوع بصورت جدی مورد بررسی و از برق استان، انتشار جدول قطعی برق بصورت مشخص در شهرستان پیگیری شده تا شهروندان در جریان قرار گیرند.

فرماندار ویژه شهرستان ری تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل گرما قطعی برق شرایط سختی را بوجود می‌آورد، از تمامی شهروندان درخواست می‌شود ضمن شکیبایی و درنظر گرفتن صرفه جویی در ساعات پیک مصرف، در صورت مشاهده استخراج غیرقانونی رمز ارزها، موارد را به اداره برق شهرستان ری اطلاع دهند تا با تلاش نیروهای اداره برق و همراهی مردم، ساعات قطعی برق کاهش یابد.

قطعی برق به دلیل کمبود تولید است

داود رحیمی رئیس اداره برق شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکل قطعی برق به دلیل کمبود تولید است و مربوط به توزیع نیست.

وی گفت: طی یکی دو روز اخیر درجه حرارت بالا رفته و در تمام مناطق تهران و شهرستان ها قطعی برق به یک میزان است.

رئیس اداره برق شهرری با بیان اینکه نیروهای برقابی تعطیل است، افزود: برای هردرجه افزایش دما 1500 مگاوات افزایش بار مصرف می شود.

رحیمی در پایان ضمن عذرخواهی از مردم خواستار صرفه جویی و همکاری مردم شد تا زودتر این بحران را رد کنیم.

ورود دادستانی پیشوا به قطعی‌های مکرر برق و خسارات مردم

مرتضی طهماسبی دادستان پیشوا در خصوص قطعی‌های مکرر برق طی روزهای اخیر در پیشوا اظهار داشت: به دلیل عدم اجرای صحیح برنامه زمان بندی شده خاموشی در پیشوا و خسارت دیدن مردم، دستگاه قضا به صورت جدی به این مسئله ورود کرده است.

دادستان پیشوا افزود: دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان پیگیر قطعی گسترده و بی برنامه برق در پیشوا شده است تا از آسیب بیشتر به زندگی و کسب و کار مردم و لوازم آنها جلوگیری شود.

طهماسبی گفت: رفع مشکلات مردم و رسیدگی به مسائل آنها بویژه در مورد قطعی برق باید اولویت مسئولان شهرستان باشد تا هر چه سریع‌تر مشکل خاموشی‌ها برطرف شود.

مدیران ادارات برق در شهرستان‌ها توپ را به زمین استان انداخته و ادعا می‌کنند در این مورد مسؤولان استانی تصمیم می‌گیرند و شهرستان‌ها اختیاری ندارند که با مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران در این باره گفت‌وگو کردیم.

خاموشی‌های ناخواسته به‌دلیل دیسپاچینگ ملی است

حاجی رضا تیموری مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قطعی مکرر برق به دلیل دمای بالای هوا و کمی بارش نزولات آسمانی و در نتیجه کمبود منابع آبی در پشت سدهای نیروگاهی است که موجب شده تولید برق نیروگاه‌ها از ۱۰ هزار مگاوات به حدود ۴ تا ۵ هزار مگاوات کاهش یابد.

وی گفت: به دلیل کمبود میزان تولید برق، خاموشی‌ها به صورت نوبتی‌ انجام شده و نیاز است مشترکان جهت کاهش بار انرژی برق مصرفی خود، مصرف را مدیریت کنند.

یک‌سوم مصرف برق کشور توسط دستگاه‌های سرمایشی است

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به اینکه گرمای زیاد هوا بر شدت برق مصرفی تاثیر گذار بوده در ادامه افزود: وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی، کولرهای آبی، چیلرها و انواع دستگاه‌های تولید سرما حدود یک سوم برق کشور را استفاده کرده و بار شبکه را با افزایش مواجه کرده است.

وی بیان کرد: سازمان هواشناسی اعلام داشته ۳ روز داغ را پیش‌رو خواهیم داشت و از روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه دما تهران ۳ تا ۵ درجه گرمتر می.شود و به ازاء هر درجه گرمتر شدن هوا تا ۱۵۰۰ مگاوات به بار کشور اضافه خواهد شد.

یک درجه افزایش دمای کشور معادل ۶ برابر برق مصرفی در شهریار

تیموری افزود: به عنوان مثال حداکثر بار شهرستان شهریار ۲۵۰ مگاوات و حداکثر بار تمام شهرستان‌های استان تهران ۳۲۰۰ مگاوات است و با افزایش یک درجه گرما در کشور، معادل ۶ برابر مصرف شهرستانی مثل شهریار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پاسخگویی به نیاز مردم با کمبود مواجه است و برای رفع آن ناچار هستیم در سراسر استان خاموشی‌هایی اعمال کنیم عنوان کرد: پیک مصرف برق کشور به ۶۶ هزار مگاوات رسیده که فقط با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی آن توسط مشترکان می‌توان نیروگاه‌هایی مجازی با قدرت بیش از ۶ هزار مگاوات بدون صرف هزینه و بدون صرف زمان ساخت.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران ضمن عذرخواهی از مردم در ارتباط با قطعی‌های بعضا خارج از اطلاع‌رسانی‌ها گفت: تولید برق تابعی از مصرف برق توسط مشترکان نیست و هرگونه کاهش تولید و یا افزایش مصرف نیاز است تعدادی از مشترکان خارج از برنامه اطلاع‌رسانی‌ها خاموش شوند.

خاموشی‌های ناخواسته به‌خاطر پایداری و حفظ شبکه است

وی ادامه داد: برای نمونه اگر امروز برای ۷ بازه زمانی ۲ ساعته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، ۵۰۰ مگاوات کسری تولید اطلاع رسانی شود ولی فردا به دلیل مشکل تولید این کسری به ۷۰۰ مگاوات افزایش یابد به اجبار بایستی در هر بازه دو ساعته ۲۰۰ مگاوات خارج از برنامه خاموش کرد و این افزایش بار ناخواسته، تمام برنامه‌های ۷ دوره ۲ ساعته اطلاع رسانی را به‌هم می‌ریزد و در بعضی از مواقع دیسپاچینگ ملی برای حفظ پایداری شبکه کشور، خارج از برنامه اعلامی این شرکت، برق مشترکان را قطع می‌کند و همین اقدام موجب می‌شود تعداد قطع برق مشترکان در یک روز چندین بار اتفاق افتد.

تیموری با بیان اینکه نیروگاه‌های کشور به یکدیگر متصل بوده و برق سراسری کل کشور را تامین می‌کنند، خاطر نشان کرد: خاموشی‌های ناخواسته‌ای به دلیل دیسپاچینگ(هماهنگ کردن تولید و مصرف) ملی اعمال می‌شود که به خاطر پایداری و حفظ شبکه انجام گرفته که فروپاشی در شبکه برق کشور ایجاد نشود و اطلاع رسانی نشده و خارج از قطعی‌های اطلاع رسانی شده است که موجب شده مردم نسبت به این خاموشی‌ها گلایه مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه جهت جلوگیری از فروپاشی شبکه برق کشور باید همگی کمک کنند تا بتوان برق پایدار را تامین کرده و کمبود تولید را جبران کنیم گفت: جهت پایداری شبکه برق کشور نیاز است در این شرایط سخت همه مشترکان با مصرف بهینه خود کمک کنند تا بتوانیم برق استاندارد و مطمئن را تامین کنیم و کمبود تولید شرایط بحران را جبران کنیم.

سرمایه‌گذاری در پنل‌های خورشیدی

تیموری در خصوص منابع تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی ابراز کرد: اگر سرمایه‌گذاران در استان بخواهند در این خصوص سرمایه‌گذاری کنند شرایط مهیا است و معاونت وزیر نیرو در شرکت ساتبا، برق تولیدی نیروگاه‌های آنان را با نرخ تضمینی خریداری خواهد کرد و در این زمینه در شهرک‌های صنعتی، امکانات و شرایط سرمایه‌‌گذاری فراهم و در تمام مراحل همکاری می‌شود تا سرمایه گذاران نیروگاه‌ها را احداث نمایند.

مزارع رمزارزها غیرفعال هستند

وی در مورد فعالیت استخراج رمز ارزها گفت: هیچگونه مزرعه استخراج رمز ارز فعالی وجود ندارد و چنانچه کسانی بخواهند به طور غیر مجاز فعالیت کنند با هماهنگی نماینده دادستانی و حضور نیروی انتظامی، علاوه بر دریافت جریمه و قطع برق مشتر‌کان متخلف، دستگاه‌های آنان جمع آوری و تا پایان شهریور ماه عودت نخواهند شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در ارتباط با دستگاه‌های برقی آسیب دیده ناشی از حوادث برقی بیان کرد: در این خصوص مدارک لازم بایستی تحویل شرکت بیمه‌گر کوثر داده شود تا پس از تایید، شرکت خدماتی بیمه‌گر خسارات وارده را پرداخت کند.

خشک‌‌سالی و ماینرها علت قطعی برق نیست

حشمت اله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه تولید برق در استان تهران انجام نشده است و هم‌خوانی با رشد تقاضا ندارد.

وی گفت: سالانه حدود ۱۰ درصد رشد صنعت را در تهران داشته‌ایم که این خود نوعی تقاضای قابل توجه برای مصرف برق است علاوه بر واحد‌های تولید، هر ساله حدود ۲۰۰ هزار نفر بر جمعیت استان تهران اضافه می‌شود که این خود در کنار واحدهای تولیدی مصرف برق را بالا می‌برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر حتی ۱۰۰ مگاوات افزایش تولید برق در استان تهران نداشته‌ایم، تصریح کرد: در ۸ سال اخیر سرمایه گذاری واقعی به قیمت ثابت در بخش برق نزدیک به ۱۶ درصد منفی بوده، یعنی حتی ۱۶ درصد از اصل سرمایه هم به دلیل استهلاک از بین رفته و جایگزینی انجام نگرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه ماینرها و خشک سالی به نظرم نکات انحرانی است، گفت: دلیل اصلی مشکل برق، کمبود تولید در سال‌های اخیر است ولی برخی‌ها برای توجیه و رد گم‌کنی دلیل را وجود مایبنرها یا خشک سالی معرفی می‌کنند.

عسگری با بیان اینکه فقط ۸ درصد از برق کشور در نیروگاه‌های غیر حرارتی تولید می‌شود، افزود: کلاً ۸ درصد از برق توسط نیروگاه‌های غیر حرارتی یعنی نیروگاه های آبی، بادی و دیگر نیروگاه‌های غیر حرارتی و ۸۲ درصد برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی که سوخت آن گاز یا سوخت‌های ترکیبی است، تولید می‌شود؛ لذا اینکه می‌گویند به علت خشک‌سالی برق قطع شده و تولید نمی‌شود درست نیست چون اکثر برق ما توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس کل ماشین آلات و دستگاه‌های ماینری که وارد کشور شده است، ۱ و ۲ دهم از کل مصرف برق مربوط به دستگاه‌های ماینر است. لذا این غلط است که فقط مشکل برق را خشک‌سالی و ماینرها اعلام کنیم.

خاموشی بی پایان و نگرانی مردم

قطعی برق، نگرانی بسیاری از مردم را برانگیخته است؛ و بسیاری از افراد، نگران اختلال در انجام امور روزمره‌شان در پی قطعی برق هستند اما موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که این قطعی برق، حیات افراد و برخی بیماران را تهدید جدی می‌کند.

در همین راستا، زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران هشدار داده است: «قطعی برق در بیمارستان‌ها نه تنها باعث قطع دستگاه اکسیژن بیماران می‌شود و جان آنها را به خطر می‌اندازد بلکه به دستگاه‌های پزشکی نظیر MRI و سی تی اسکن نیز آسیب جدی می‌زند؛ در حوزه واکسیناسیون نیز زنجیره سرد از اهمیت بسزایی برخوردار است که همین امر موجب نگرانی‌هایی شده، با قطع برق و وصل شدن آن به ژنراتورهای اضطراری حتی یک تا دو دقیقه هم زمان زیادی است چراکه ممکن است جان بیمار به خطر بیفتد.»

در شرایطی که همه زندگی مردم و حتی حیات بیماران با برق درآمیخته است انتظار می‌رفت مسؤولان، مدیریت بهتری برای جلوگیری از این بحران می‌کردند و لذا آرزویی شاید دست نیافتنی در این روزها می‌تواند این باشد که دولت تدبیروامید پس از هشت سال بی‌تدبیری، در روزهای آخر عمر دولتش چاره‌ای برای رهایی از این چالش بیندیشد و اگر توان تولید برق به میزان نیاز و مدیریت لازم برای توزیع و مصرف را ندارد، حداقل اطلاع‌رسانی صحیح انجام دهد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

منبع: فارس

کلیدواژه: قطعی برق خاموشی قطعی بی برنامه قطع شدن اینترنت شهرک صنعتی شمس آباد فرماندار ویژه شهرستان ری دادستان پیشوا گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار مدیر عامل شرکت توزیع شهرک صنعتی شمس آباد اطلاع رسانی هزار مگاوات کمبود تولید قطعی برق نیروگاه ها شهرستان ری شهرستان ها قطع می شود اداره برق دستگاه ها خاموشی ها تولید برق بی برنامه برق کشور مصرف برق خشک سالی قطع برق دو روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، تولید و پخش رئالیتی‌شوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکه‌های نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامه‌ها که این‌روزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتی‌شو «زودیاک» است که با عنوان «شب‌های مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش می‌کند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می‌دهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: موسیقی درمانی شیوه‌ای جدید در درمان بیماران

سریال «شب‌های مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال‌۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتی‌شو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدی‌پور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداخته‌اند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناخته‌شده و پرطرفدار پاپ است؛ خواننده‌ای که توانسته جایگاهش را با کنسرت‌هایی که برگزار می‌کند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تک‌آهنگ‌هایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفت‌وگو از حضورش در برنامه «شب‌های مافیا» می‌گوید و در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.

این روزها رئالیتی‌شوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. چطور شد که در برنامه «شب‌های مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟

از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور می‌توانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما به‌نظرم «زودیاک» شیک‌تر است و پیچیدگی‌هایش بازی را برای بیننده جذاب‌تر می‌کند.

خیلی‌ها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت می‌دهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟

شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. این‌طور نگاه می‌کنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بیننده‌های برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد ‌کنیم که امیدوارم به چنین نتیجه‌ای رسیده باشیم.

اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزه‌های مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامه‌های حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟

ساخت برنامه‌های خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک می‌کند، اما اینکه این برنامه‌ها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفه‌ای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمی‌رسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفه‌ای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکی‌دو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شده‌اند و اگر از این قبیل برنامه‌ها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی می‌کند.

پیشنهادی برای حضور در برنامه‌های موسیقی داشته‌اید؟

پیشنهاد داشته‌ام، اما علاقه نه، چون به‌نظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی به‌صورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقه‌ای می‌شود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.

این روزها بازار کنسرت‌های پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم می‌کند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟

به‌نظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سال‌های اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفه‌ای‌تر و صداهای قشنگ‌تر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون می‌آید و خودش را ترمیم می‌کند.

برویم سراغ مسئله‌ ترند شدن برخی از قطعه‌های موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه می‌شود که یک کار این‌طور دیده و شنیده و پرطرفدار می‌شود؟

بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته می‌کنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی می‌رسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر می‌کنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.

شما در قطعه‌های معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعه‌های احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟

اگر به تاریخمان رجوع کنید، می‌بینید که مردم ما پر از غم و غصه بوده‌اند و طبیعتا تمایلشان به آهنگ‌های شاد بیشتر است. در کنسرت‌ها هم همین‌طور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانواده‌اش کنار می‌گذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمی‌خواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگ‌های شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.

این روزها مدام نام خواننده‌های جدیدی را می‌شنویم که در فضای مجازی معرفی می‌شوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خواننده‌هایی را می‌بینیم که خیلی‌ها نمی‌شناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟

ما خوانندگانی داشته‌ایم که با یک قطعه روی صحنه آمده‌اند و بقیه قطعه‌هایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشته‌ایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده‌ و به‌تدریج معروف شده‌است. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.

به تجربه حوزه‌های هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر می‌کنید یا پیشنهادی داشته‌اید؟

من یک‌بار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر می‌کردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح می‌دهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده‌ و تصمیمات بعدی‌ام خبر ندارم.‌


رئالیتی‌شوها توانسته‌اند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند

در چند سال اخیر پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند فیلم‌ها و سریال‌ها را به‌صورت آنلاین تماشا کنند و به‌سرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شده‌اند.

یک مقایسه ساده در تولیدات و سریال‌های پخش‌شده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرم‌های نمایش خانگی و تلویزیون نشان می‌دهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کم‌کردن حساسیت‌هایی سعی در جذب هنرمندان و چهره‌های مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرم‌های پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.

این روزها تولید رئالیتی‌شوها و برنامه‌های مسابقه که در شبکه نمایش خانگی ‌تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز به‌وجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمی‌تواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یک‌سو پلتفرم‌های گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریال‌های خود توانسته‌اند با تمرکز بر جذابیت‌های داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامه‌های مختلف نشان داده‌اند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخش‌هایی موفق شده‌اند.

البته دامنه صنعت سرگرمی ‌آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون ‌یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانسته‌ایم رقابتی با برنامه‌های خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامه‌ها توانسته‌اند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصل‌های آن را دنبال می‌کنند.

VOD‌ها طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها و سریال‌ها را از سراسر جهان به کاربران ارائه می‌دهند. این امر به‌معنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیت‌های برنامه‌های روتین است.

نمی‌توان منکر این موضوع شد که پلتفرم‌های نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کرده‌اند. این امر منجر به ایجاد شغل‌های جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.

VOD‌ها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا می‌کنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهم‌تری ایفا کنند. با رفع چالش‌های موجود، VOD‌ها می‌توانند به گزینه‌ای محبوب‌تر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و به‌طور قابل‌توجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.‌

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1228550 برچسب‌ها موسیقی

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • غیبت یک بازیکن سپاهان برابر پرسپولیس قطعی است
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • تاکید امامان جمعه استان بر رفع مشکلات جامعه کارگری