Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@22:15:07 GMT

مواد غذایی مضر برای سلامت ریه

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۳۳۹۳

مواد غذایی مضر برای سلامت ریه

مواد غذایی مضر برای سلامت ریه شامل گوشت‌های فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین، نمک، تخم مرغ و بادام زمینی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در کنار عاداتی مانند پرهیز از کشیدن سیگار، ورزش کردن و به حداقل رساندن مواجهه با آلودگی هوا که برای حفظ سلامت ریه ضروری است، نوع رژیم غذایی نیز می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این که بعضی مواد غذایی به افزایش توانایی و قدرت ریه‌ها کمک می‌کنند، مصرف بعضی دیگر می‌تواند به سلامت این اندام‌های مهم آسیب بزنند. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از مواد غذایی مضر برای ریه‌ها می‌پردازیم:

گوشت‌های فرآوری شده

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و تضعیف عملکرد ریه‌ها وجود دارد. محققان معتقدند که نیتریت موجود در گوشت‌های فرآوری شده باعث بروز التهاب در ریه‌ها می‌شود و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند. گوشت فرآوری شده به گوشتی گفته می‌شود که با دودی کردن، پختن، نمک سود کردن یا اضافه کردن مواد نگهدارنده حفظ می‌شود که شامل سوسیس، کالباس، کوکتل و انواع گوشت‌های آماده طبخ می‌شود.

نوشیدنی‌های شیرین

نتایج مطالعات نشان می‌دهد بزرگسالانی که در طول هفته بیش از پنج نوشیدنی شیرین می‌نوشند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلای بیماری برونشیت قرار می‌گیرند علاوه بر این خطر ابتلا به آسم در میان کودکانی که نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد.

نمک

مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد، افرادی که بیش از حد نمک مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به برونشیت طولانی مدت قرار می‌گیرند علاوه بر این رژیم غذایی سرشار از سدیم باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری آسم می‌شود. توصیه شده است که افراد پیش از مصرف مواد غذایی بسته بندی شده، مقدار نمک مورد استفاده در آن را بررسی کنند. افراد می‌توانند روزانه بین یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ میلی گرم نمک مصرف کنند.

تخم مرغ

متخصصان معتقدند برخی افراد به خوردن تخم مرغ حساسیت دارند و پس از آن دچار مشکلات تنفسی و حتی حمله آسم می‌شوند بنابراین جزء مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به آسم در نظر گرفته شده است. آلرژی به تخم مرغ در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است و افرادی که به آن حساسیت دارند بهتر است از استفاده و حتی تماس با تخم مرغ و غذاهایی که با تخم مرغ پخته می‌شوند خودداری کنند.

بادام زمینی

بادام زمینی جزء غذاهای مضر برای آسم در نظر گرفته شده است، برخی افراد ممکن است پس از مصرف آن به مشکلات تنفسی مبتلا شوند. بسیاری از کودکان پس از مصرف بادام زمینی دچار حمله‌های شدید آسم می‌شوند. اگر کودکی به گرد و غبار حساسیت نشان دهد به احتمال بسیار زیاد به بادام زمینی نیز حساسیت خواهد داشت.

کد خبر 505379

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیماری های ریه مواد غذايي سلامتی تخم مرغ بادام زمینی نمک گوشت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گوشت های فرآوری شده مواد غذایی مضر بادام زمینی تخم مرغ ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید