Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، فاز اول منطقه آزاد در بندر گوادر توسط دولت پاکستان به پایان رسید و عملیات اجرایی فاز دوم در سواحل این شهر نیز روز گذشته با حضور عمران‌خان کلید خورد.

گوادر که در فاصله ۷۰ کیلومتری از گذرگاه ریمدان-گبد به عنوان دومین مرز رسمی ایران و پاکستان قرار دارد، اکنون قرار است به مسیر مهمی برای توسعه تجارت پاکستان با کشور همسایه خود ایران و ارتباطات منطقه‌ای تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره مدیریت طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) همزمان با افتتاح چندین طرح عُمرانی در بندر گوادر، اعلام کرد: تجارت با ایران از طریق مسیر بندر گوادر به زودی آغاز می‌شود.

«عاصم سلیم باجوا» افزود: تجارت ایران و پاکستان از طریق بندر گوادر در دستور کار قرار دارد و در کنار گذرگاه مرزی ریمدان-گبد درحال حاضر به طور کامل فعال شده است.

باجوا که شهریور ۱۳۹۸ با درجه سپهبدی ارتش از مقام فرماندهی نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با ایران بازنشسته و سپس به عنوان رییس اداره راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین منصوب شد، گفت: عملیات حصارکشی مرزهای پاکستان با ایران نیز به سرعت در حال انجام است و بازارچه‌های مرزی جدید نیز در امتداد نوار مرزی دو کشور احداث می‌شود.

وی تاکید کرد که افزایش تجارت قانونی میان دو کشور همسایه منجر به کاهش پدیده قاچاق نیز می‌شود.

گوادر با داشتن خط ساحلی ۶۰۰ کیلومتری خود، یک بندر عمیق مهم برای پاکستان محسوب می‌شود که در حال حاضر توسط چین اداره می‌شود. این کشور در صدد است تا بر اساس پروژه ۶۴ میلیارد دلاری کریدور اقتصادی پاکستان-چین به اقیانوس هند دسترسی مستقیمی داشته باشد.

همزمان با امضای سند همکاری راهبردی ایران و چین، موضوع اهمیت بندر چابهار و همزمان تقویت مشارکت چینی‌ها با ایران از نظر پاکستانی‌ها بسیار حائز اهمیت برشمرده شده و سیاسیون این کشور بر بهره برداری از فرصت طلایی همکاری‌های بلندمدت ایران و چین تاکید کرده و خواستار پیشبرد همکاری‌ها میان بنادر چابهار و گوادر هستند.

رسانه‌های چاپی و الکترونیکی در پاکستان بحث برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را به عنوان یک سوژه داغ دنبال کرده و جویای منافع منطقه در این مشارکت کلان اقتصادی و تبعات مثبت آن بر پاکستان می‌شوند که اغلب با واکنش مثبت سیاستمداران و کارشناسان این کشور همراه است.

فرصت همکاری میان بنادر ایران و پاکستان

توسعه زیر ساختها همچون جاده‌ها، خطوط ریلی، فرودگاه‌ها و بنادر مهمترین اولویت‌های زیر بنایی اقتصادی هر کشوری محسوب شده و نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصادی مد نظر و همچنین تکمیل همکاریهای اقتصادی کشورهای منطقه ایفا می‌نمایند، بنابراین اقدامات سالهای اخیر دو کشور همسایه ایران و پاکستان در ساخت و توسعه بنادر چابهار و گوادر را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

هر کدام از این بنادر نقش مهمی در توسعه تجارت و تامین نیازهای لجستکی و ارتباطی کشور خود ایفا می‌کنند و در عین حال می‌توانند کارکردی مکمل برای یکدیگر داشته باشند و در راستای تحقق همین هدف در آذر ماه ۱۳۹۳ یادداشت تفاهم خواهرخواندگی میان این بنادر امضا شد.

از سوی دیگر از آنجا که بنادر چابهار و گوادر دارای خواهر خواندگی می‌باشند؛ در این راستا ایران برای کمک به شکوفایی بندر گوادر و تحقق نقش مکمل این دو بندر؛ در جریان سفر وزیر وقت راه و شهرسازی ایران به پاکستان در فروردین سال ۱۳۹۷ پیشنهاد احداث خط ریلی میان گوادر و چابهار به طول ۱۷۰ کیلومتر را مطرح کرد که هدف آن کمک به توسعه طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (موسوم به طرح سی پک) و همچنین مسیرهای ارتباطی ریلی پاکستان به سمت آسیای میانه و اروپا توسعه یابد.

علاوه بر آن ایران با ایجاد تاسیسات زیربنایی برای پذیرش مسافر در بندر چابهار، آمادگی خود را برای عملیاتی کردن خط کشتیرانی مسافری توسط شرکتهای کشتیرانی میان بنادر دو کشور اعلام نمود.

علاوه بر این، در صورت توسعه همکاری‌ها میان بنادر ایران و پاکستان، طرح سی پک فراتر از مرزهای پاکستان خواهد رفت. در حقیقت چابهار ادامه مسیر سی پک و پاکستان به آسیای میانه و از طریق راه آهن گوادر- چابهار به سمت روسیه و اروپا خواهد شد.

ایده عمران‌خان برای تضمین امنیت ایالت بلوچستان

نخست وزیر پاکستان روز گذشته فاز یک منطقه آزاد گوادر را افتتاح کرد و همزمان عملیات ساخت فاز ۲ و چند کارخانه در سواحل گوادر کلید خورد. در عین حال وی امنیت پایدار در بلوچستان را عنصری مهم برای کارآمدی طرح‌های توسعه و استفاده مردم این کشور از ثمرات معیشتی دانست.

عمران‌خان از تصمیم خود برای مذاکرات با گروه‌های مخالف و شورشیان در ایالت بلوچستان خبر داد و گفت: تلاش‌های دولت اسلام‌آباد بر توسعه و رفاه ایالت بلوچستان متمرکز است اما بدون امنیت و صلح دستیابی به این اهداف بسیار دشوار خواهد بود.

وی چالش فعلی در افغانستان را نیز دارای پیامدهای خطرناک برای تجارت پاکستان با همسایگان، ارتباطات منطقه‌ای و دسترسی به آسیای میانه دانست و ضمن اشاره به تماس تلفنی اخیر خود با رئیس جمهوری منتخب ایران، افزود: ما همسایگان نقش اصلی برای کمک به برقراری صلح در افغانستان داریم و نباید اجازه بدهیم خلاء امنیتی بر منافع مشترک ملت‌های منطقه تاثیر بگذارد.

نخست وزیر پاکستان یکشنبه شب گذشته طی تماس تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب کشورمان نسبت به سیر صعودی روابط دوجانبه ابراز اطمینان کرد و خواستار تقویت بیشتر همکاری‌های فعلی به ویژه در بُعد اقتصادی شد.

آنان تاسیس بازارچه‌های مشترک در مرزهای ایران و پاکستان را گامی مهم دانسته که منجر به تامین منافع اقتصادی و اجتماعی برای مردم هر دو کشور خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دومین و سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان، در ریمدان (گبد) و پیشین (مند) با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان و خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ترتیب در ۲۹ آذرماه ۹۹ و اول اردیبهشت امسال به صورت رسمی افتتاح شد.

در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران در اول اردیبهشت امسال، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک را با هدف تقویت مبادلات اقتصادی مرزی امضاء کردند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران پاکستان بندرگوادر تجارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران پاکستان بندرگوادر جمهوری اسلامی ایران پاکستان بندرگوادر تجارت اقتصادی پاکستان ایران و پاکستان ایالت بلوچستان بندر گوادر میان بنادر همکاری ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران
  • کشف ۱۰۰ میلیارد اخلال در نظام اقتصادی در زاهدان
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد