Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- سایه قیمت گذاری دستوری باعث شده نیمی از نیروگاه ها از دولت مطالبه داشته باشند. خاموشی های مکرر برق در این روزهای گرم تابستانی ناشی از قیمت گذاری دستوری است چون نیروگاه ها به دلیل عدم به روز رسانی زیرساخت های خود، دچار بحران شده اند.

حدادزاده کارشناس بازار سرمایه درباره موانع رشد صنایع مختلف به ویژه پالایشگاه ها و نیروگاه ها گفت: در صنایع مختلف با دو مانع جدی به دو صورت (عمومی و خاص) که سایه آن همیشه بالای سر صنایع است، مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موانع عمومی تاثیر مشابهی روی همه صنایع دارند، عنوان داشت: نرخ بهره بانکی اوراق بدون ریسک از جمله این موانع است بدین صورت که هر کاری چه در حوزه تولید و در حوزه خدمات که در حال شکل گرفتن است با مانعی به نام نرخ بهره بدون ریسک مواجه است و همیشه این سوال پیش می آید که اگر پول در بانک گذاشته شود چه میزان بهره دریافت خواهیم کرد؟ و یا اگر کسب و کاری شروع شود چه میزان نصیب ما خواهد شد؟ و سوالاتی از این قبیل که می تواند انگیزه برای شکل گیری کسب و کار را کاهش دهد.

حدادزاده با اشاره به تجربه سال های 92 تا 96 در بازار سرمایه ، گفت: به واسطه افزایش نرخ بهره سیاست های پولی انقباظی ایجاد و کسانی که اقدام به کسب و کار در کشور کرده بودند با مشکلات بی شماری مواجه و انگیزه خود را نسبت به شکل گیری آن کسب و کار از دست دادند.

کارشناس بازار سرمایه به دومین مانع که به طور خاص به آن پرداخته می شود، اشاره کرد و افزود: قیمت گذاری دستوری را می توان به همه صنایع کشور از جمله پالایشگاه ها تعمیم داد به طوریکه با یک بررسی اجمالی به صنعت پالایشگاه می توان فهمید که شرکت پالایش پخش روی خوراک آنها 5 درصد تخفیف داده می شود و پس از آنکه شرکت محصولات نهایی را خریداری کرد با قیمت گذاری دستوری مواجه است که 10 درصد تخفیف از شرکت گرفته می شود .

وی یادآور شد؛ پالایشگاه ها نه در مقدار فروش و نه نرخ فروش خود و قیمت گذاری روی نرخ های فروش آزاد داخلی هیچگونه دخل و تصرفی ندارند و حتی در صورت حساب هایی که برای آنها فاکتور می شود، همه عالی الحساب (گرفتن مبلغی پیش از حصول موعد پرداخت یا واریز) است و شرکت نمی داند تا چند ماه آینده چه نرخی قرار است برای آنها فاکتور شود.

حدادزاده با بیان اینکه شرکت در نرخ و وصول مطالبات دچار ابهام و پالایشگاه ها نیز با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه می شوند، اظهار داشت: پالایشگاه ها برای به روز رسانی تجهیزات خود و تکمیل زیر ساخت ها در تنگنا قرار دارند به طوریکه عدم شفافیت قیمت محصولات و عدم گزارش گری مطلوب مالی شرکت ها را به دنبال دارد.

وی در ادامه صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که با وجود خصوصی سازی که در این صنعت اتفاق افتاده اما مدیریت به صورت دولتی است و امکان خصوصی سازی کامل به دلیل ماهیت استراتژیک محصولات آنها، وجود ندارد. خاطر نشان کرد: در صنعت نیروگاهی هم با این مشکل مواجه هستیم به طوریکه سایه قیمت گذاری دستوری باعث شده نیمی از نیروگاه ها از دولت مطالبه داشته باشند.

به گفته حدادزاده؛ قیمت هایی که برای آنها تعریف شده دستوری است و این امر مانع رشد نیروگاه ها شده و آنها نمی توانند تجهیزات خود را بروز رسانی کنند.

وی در پایان با بیان این مطلب که پالایشگاه ها و نیروگاه ها اسیر قیمت گذاری دستوری هستند، گفت: خاموشی های مکرر برق یکی از مواردی است که قیمت گذاری دستوری آن را برای نیروگاه ها رقم زده و نیروگاه ها به دلیل عدم به روز رسانی زیرساخت های خود، دچار چنین بحرانی هستند.

*خبرنگار: پروین خدادادی

سنا

برچسب ها: خاموشی برق ، نیروگاه ، پالایشگاه ، بازار سرمایه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خاموشی برق نیروگاه پالایشگاه بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری بازار سرمایه پالایشگاه ها نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت.

به گزارش ایسنا، همایون حائری، در پاسخ به این سوال که آیا برای امسال پیش بینی برای وقوع خاموشی و انتشار جداول در این راستا شده است؟ گفت: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش بینی برای خاموشی‌ها نداریم.

حائری ادامه داد: انشاالله با تلاش‌های صورت گرفته و مدیریت مصرف می‌توانیم تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی در خصوص میزان ناترازی برق در کشور، اظهار کرد: ۲۰ هزار مگاپات ناترازی برق که اعلام شده صحت ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد، چراکه ناترازی برق بستگی به مدیریت مصرف دارد.

ناترازی برق به حدود ۱۱ هزار مگاوات می‌رسد

به تازگی مصطفی رجبی مشهدی - مدیرعامل توانیر - درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است؛ اما پیش بینی ما این است با پویش با انرژی و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد.

به گفته وی در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود پیش بینی این است؛ امسال با اقداماتی که صورت می‌گیرد به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

تعریف ۱۸۰ برنامه و شروع پویش با انرژی برای گذر از تابستان احتمال خاموشی در کشور را کمرنگ کرده است، اما انتظار می‌رود که مردم همکاری لازم را در این بخش داشته باشند تا تابستان امسال را بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود.

دیگر خبرها

  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • چرا داستان «جمشید بسم‌الله» دهه‌هاست تکرار می‌شود؟
  • تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت
  • معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • امیر خاموشی از مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن‌پور بازدید کرد
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • امسال خاموشی نداریم | ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق صحت ندارد
  • امسال خاموشی نداریم