تبیین اندیشه امام و رهبری جهاد امروز روحانیت است
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۳۹۲۵
ایسنا/خراسان رضوی آیت الله فاضل لنکرانی گفت: امروز کار جهادی روحانیت به این است که بیاید برای افکار امام کتاب بنویسد و مبانی افکار رهبری را ذکر کند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته درجمع جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی مشهد ضمن تشکر از حاضران گفت: یک خلأیی در یکی دو دهه اخیر در روحانیت به وجود آمده و شاید میبایست از اول نظام مقدس جمهوری اسلامی به این امر توجه میشد، اما مورد غفلت قرار گرفت و این علت و عوامل زیادی هم دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تاکید بر اینکه روحانیت باید به این ارزش و توانایی بیش از اقشار دیگر توجه کند و دائماً در صدد پویایی و تکامل این حقیقت و واقعیت باشد، افزود: ولی باید اقرار کنیم که متأسفانه در این مسئله کوتاهی فراوان شده. اما باید به این موضوع پرداخت که روحانیت شیعه چه جایگاه، هویت و تواناییهایی دارد؟
وی افزود: روحانیت شیعه با هیچ گروهی از روحانیون هیچ مذهبی قابل مقایسه نیست، برای اینکه شیعه یک ادعایی دارد و اهداف بلند مدتی را دنبال میکند که همان حکومت جهانی حضرت حجت (عج) است. سایر مذاهب دیگر تنها معتقدند به اینکه یک مصلحی میآید. «هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون» هویت شیعه در این آیه است.
فاضل لنکرانی بیان کرد: روحانیت شیعه پشتوانه فکری این نظر و این مطلب است، بنمایهها و پایههای این نظر را تبیین میکند، استخراج میکند و به جامعه، دنیا و بشریت نشان میدهد. پس این یک ادعای مبالغهانگیز و گزاف نیست که بگوئیم روحانیت شیعه یک مجموعهای است که قابل مقایسه با هیچ گروهی از روحانیت در هیچ مذهبی نیست.
وی تاکید کرد: در قدیم الایام روحانیت شیعه اختصاص به فقه و اصول و فلسفه هم نداشت و در طب، ریاضیات و هندسه هم نقش داشت. هنوز هم عالمانی در سلسله همان توان گذشته داریم که این جامعیت را دارند. ولی با قطع نظر از علومی مانند طب، هندسه و ریاضیات خود فقه شیعه.
وی گفت: مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه میفرمودند فقه شیعه یک سرمایه عظیم و بینظیر است، در هر زمانی این فقه در هر موضوعی میتواند ورود پیدا کند و نظریه قریب به واقع را ابراز کند. فقه شیعه در ابواب مختلف به برکت نظام اسلامی ایران توسعه پیدا کرده. ما یک بحثی را داشتیم در قبل از انتخابات به نام فقه انتخابات، اینکه انتخابات از منظر فقه چگونه است؟ احکام فراوانی دارند، مردمی که انتخاب میشوند، افرادی که خودشان را در معرض قرار میدهند، انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان، مسئولین اجرایی و نظارتی و همه و همه هر کدام صدها حکم دارند.
لنکرانی تصریح کرد: روحانیت شیعه از نظر علمی و از نظر میدانی به اصطلاح امروزیها، یعنی هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی در همه دورانها پیشتاز بوده. علت حرکتهای موفق طول تاریخ، حضور روحانیت بوده. تاریخ ایران، عراق و کشورهای دیگر به خوبی بر این مسئله گواهی میدهد.
وی بیان کرد: تعابیری که امام رضوان الله تعالی علیه راجع به روحانیت شیعه دارد نظیرش را در کلام هیچ مرجع تقلیدی ندیدم. امام وقتی تصمیم گرفت بر انقلاب که غیر از مبادی علمی و تقوایی و معنوی که داشت دو شناخت کامل داشت، شناخت از مردم و روحانیت. امام مردم را بهتر و زودتر از همه شناخت و شاید آن درجه بالایی که از اعتماد امام به مردم داشت الآن نمونهاش را بخواهیم در رهبری بپذیریم. نگاه امام به مردم همان تعبیر الخلق العیال الله بود. ارزشی که برای مردم قائل بود فقط یک شعار سیاسی نبود و به قصد خدمت به آنها بود.
فاضل لنکرانی افزود: من کسی را سراغ ندارم مثل امام توانایی روحانیت شیعه را بشناسد. در عین آن ناراحتیها و ضربههایی که از سوی بخشی از متحجرین روحانیت به امام تحمیل شد و خون دلها خورد اما همیشه روحانیت نقطه امید امام بود.
وی با بیان اینکه امام شاگردانی را تربیت کرد که اینها نقطه امید امام بودند و با همانها انقلاب را آغاز کرد، گفت: متأسفانه در این دهه اخر بعضی سخنرانهایی که خودشان را منصوب به روحانیت میدانند، بیشتر راجع به خون دل خوردن امام از روحانیت متحجر میگویند. اما اگر از امام میپرسیدیم ایشان میفرمود که بخش قلیل از روحانیت است. آن روحانیتی که امام به او امید داشت همان روحانیتی بود که در دهه اول انقلاب در دفاع مقدس بیشترین آمار شهدا را داشت.
فاضل لنکرانی افزود: مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه میفرمود عدهای فکر میکردند که امام شخصیتی است که دنبال قدرت است و ما هم دنبالش افتادیم. یک وقتی ایشان فرمودند من به یکی از مراجع آن زمان گفتم فکر نکنید حمایت ما از امام مثل حمایت طرفداران شما از شماست، ما برای اسلام زیر علم امام سینه میزنیم نه برای اینکه بین مردم بزرگ شود! امروز علم اسلام را آقای خمینی بر دوش گرفته و ما برای تقویت اسلام پشت سر ایشان هستیم.
وی تاکید کرد: باید روی همین مسیری که امام برای ما راجع به روحانیت و مردم ترسیم کرده حرکت کنیم. البته این مطلب ریشههای قرآنی و روایی دارد و فقط فلسفه سیاسی امام نبود.
لنکرانی با تاکید بر اینکه روحانیت باید به هویت و حقیقت خودش توجه کند، اظهار داشت: این هویت چطور شد در طول تاریخ تا حالا شکل گرفت؟ اولین مسئلهاش مسئله علم است، حتی قبل از مسئله تقوا، ولو اینکه خود علم خشیت از خدا میآورد وگرنه علم نیست. «انما یخشی الله من عباده العلماء».
وی افزود: روحانیت هر چه از جهت علمی خودش را قویتر کند موفقتر خواهد بود. اصلاً یک علتی که روحانیت سایر مذاهب خیلی موفق نیستند این است که از جهت علمی ضعیفند. در حوزه قم، مشهد، اصفهان و نجف این مسئله باید در رأس همه مسائل باشد و بنیه علمی تقویت شود.
وی بیان کرد: در دو دهه اخیر از ناحیه هملباسیهای کمسواد یا بیسواد ما، ضربهها و آسیبهایی به روحانیت وارد شده. به نظر من یکی از کارهایتان در جبهه همین است. اینها سبب شد که بین مردم و روحانیت فاصله بیفتد. مردم وقتی اعتقاد علمی داشته باشند به یک روحانی، بدانند که آن دین را فهمیده، به راحتی دین را از او اخذ کنند. امروز اگر یک طلبهای اندیشهاش اندیشه جهانی نباشد از غافله انقلاب عقب است. ما باید دین، ولایت و فقه را در همین مسیر قرار بدهیم.
فاصل لنکرانی تاکید کرد: این روایت معروف بنی الاسلام علی خمس، نماز، روزه، حج، زکات و ولایت، ائمه تصریح میکنند که بین ولایت و بقیه امور فرق است، ما نودی بشیءٍ مثل ما نودی بولایة، این ولایت را امام برای ما به حکومت معنا کرده. اگر یک طلبهای بگوید اصلاً ما چیزی به نام حکومت در دین نداریم، این طلبهای است که مال ۵۰ سال پیش است. این حرف مثل این میماند که بگوید بشر نیاز به برق ندارد. روی این مسئله نیز کار کنید و با ادله منطقی و بحث درست این مطلب را جا بیندازید.
وی افزود: امروز کار جهادی روحانیت به این است که بیاید برای افکار امام کتاب بنویسد و مبانی افکار رهبری را ذکر کند. فقط به خاطر عشق به امام خمینی نیست که میگوییم اسلام حکومت دارد، متن دین ماست. روحانیت شیعه نمیتواند در مقابل چیزهایی که دینشان را هدف قرار میدهد سکوت کنند. امام این را آرمانهای انقلاب قرار میدهد. امروز به اسم دین اختلاس و دزدی کردند. مردم از دین زده میشوند.
وی با اشاره به تبلیغات ضد دین با این محتوا که دین فردی است نه اجتماعی بیان کرد: پس آن چند سالی هم که امیرالمؤمنین(ع) حکومت کرد نباید حکومت میکرد، این یک توطئهی دشمن است برای زدنِ این فکر امام.
فاضل لنکرانی یکی دیگر از آسیبها را سلب اراده از مردم دانست و یادآور شد: این نه با مبانی دین سازگاری دارد و نه با افکار امام و رهبری. اراده مردم در دین ما ارزش دارد، وقتی این مطلب به جامعه نخبگان میرود که اراده شما مثل اراده سایر موجودات است، اینها از دین زده میشوند. روی این محور هم کار کنیم و کار کنید. اینکه رهبری میفرمایند رأی مردم حق الناس است یعنی این اراده ارزش دارد. حق است، یک چیز شکلی نیست، این حق باید برایش اثر بار بشود.
وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از خطبههای نهج البلاغه میفرماید هیچ وقت ْآن کسی که اضعف مردم است فکر نکند که او نظرش برای حاکم بیارزش است و حاکم از نظر او نباید بهرهمند بشود، باید از نظر او هم بهرهمند بشود.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: عنوان مبارک این اجماع را که دیدم یک خطری را احساس کردم. ادعای ما این است که روحانیت همهشان مردمی هستند؟ تقسیم روحانیت به مردمی و غیر مردمی در دراز مدت چه آثاری خواهد داشت؟ شما همین روایتی که در مرامنامهی خودتان به آن استشهاد کردید که ما همه مردم را ایتام آل محمد میدانیم. «رحمةً للعالمی»، فلسفه بعثت و رسالت پیامبر اکرم است، رحمت برای عالمین است. قرآن هدیً للناس است. اینها محورهایی است که اجتماعی بودن دین را کاملاً به ما نشان میدهد.
وی افزود: حالا ما نمیتوانیم بگوئیم هدیً لبخشی از ناس. من هم میدانم که منظور شما این نیست که بخواهید این تفصیل را شکل بدهید ولی مراقب باشید که این تفسیر شکل نگیرد. روحانیت ما از اول مردمی بوده منافقین آمدند بین روحانیت و مردم جدایی انداختند. روحانیت باید به متن مردم برگردد و این رجوع به متن مردم هزاران بار ریشهدارتر از روحانیت قبل از انقلاب است.
فاضل لنکرانی در ادامه سخنانش گفت: تعبیر به رجوع هم شاید مصامحه باشد چون واقعاً روحانیت و مخصوصاً در این قضیه کرونا همیشه همراه مردم بوده ولی آن ارتباط وسیع بین روحانیت و مردم را باید محکمتر کنیم. گفتوگو با جوانها، دانشگاهیها، اساتید دانشگاه و اقشار مختلف مردم صورت گیرد.
وی بیان کرد: مرحوم والد ما رضوان الله علیه سال ۷۷ به مشهد مشرف شده بودند در جلسهای مرحوم آیت الله فلسفی رضوان الله تعالی علیه، رئیس دادگستری خراسان و جمع زیادی از قضات را ملاقات کردند. از مرحوم والد ما نصیحتی خواستند، فرمودند مردم یک اعتراض به من و شما دارند و این اعتراض وارد است. مردم میگویند قبل از انقلاب ما میدیدیم که در خانهای در بالاشهر تهران باز میشود یک ماشین آخرین مدل و عقبش یک افسر و یا یک مسئولی که صورتش تراشیده است بیرون میآید اما الآن میبینیم از همان خانه در یک ماشین بالاتر صندلی عقبش یک مسئول بیرون میآید، چرا زندگیتان را عوض کردید؟
فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه روحانیت باید در میدان باشد گفت: دشمن از این بیتوجهی و غفلت بهره میبرد. میخواهد روحانیت مقدس کنار بایستد و همان قضایایی که در مشروطه پیش آمد را به یک نحوی ایجاد کنند. باید وظیفهمان را انجام بدهیم و ارتباطمان را با مردم عمیقتر کنیم و فاصلهها را کمتر.
وی در آخر تاکید کرد: روحانیت باید از دین و انقلاب حراست کند. باید حواسمان باشد چه بهایی برای این دو داده شده است. امیدوارم به مدد خداوند و معصومین در راهی که در آن قدم گذاشتهاید موفق باشید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری رضوان الله تعالی علیه فاضل لنکرانی روحانیت شیعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۳۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
ارسال متن تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) به وسیله اس ام اس، پیامک، مسیج، عکس، شعر، استوری، جملات کوتاه و متن در میان شیعیان متداول است.
به گزارش ایمنا، ششمین پیشوا و امام شیعیان امام جعفر صادق (ع) فرزند امام محمد باقر (ع) هستند که در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری به دستور منصور دوانیقی بر اثر مسمومیت به شهادت رسیدند. امام صادق (ع) در دوران بنیامیه و بنی عباس امامت شیعیان را بر عهده داشتند و و توانستند مذهب تشیع را توسعه داده و مذهب جعفری را پایه گذاری کنند.
تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم شمسی برابر با شنبه ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ است. تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم قمری برابر با ۲۵ شوال سال ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق شهادت امام جعفر صادق (ع) در تقویم میلادی برابر با ۴ می سال ۲۰۲۴ است.دین از تو پدیدار شده حضرت صادق (ع)
شیعه ز تو بیدار شده حضرت صادق (ع)
از مکتب تو جن و ملک علم گرفتند
انسان ز تو دیندار شده حضرت صادق (ع)
شهادت امام صادق (ع) تسلیت و تعزیت باد
ما بی وجود لطف تو مذهب نداشتیم
در دین و علم این همه منصب نداشتیم
نورت اگر نبود به جز شب نداشتیم
ذکر حسین جان به روی لب نداشتیم
شهادت امام صادق علیهالسلام تسلیت باد
در عزای صادق آل رسول
تسلیت بادا به زهرای بتول
شهر یثرب کربلاست
فاطمه صاحبعزاست
حجت خلاق سرمد کشته شد
صادق آل محمد کشته شد
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
مردم سیه بر تن کنید / شال عزا گردن کنید
قرآن ناطق شد شهید / امام صادق شد شهید
ای وای ازین درد و بلا / هر دل به غم شد مبتلا
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
در عزای صادق آل رسول
تسلیت بادا به زهرای بتول
شهر یثرب کربلاست
فاطمه صاحبعزاست
حجت خلاق سرمد کشته شد
صادق آل محمد کشته شد
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
دلم هوای بقیع دارد و غم صادق
عزا گرفته دل من ز ماتم صادق
دوباره بیرق مشکی به دست دل گیرم
زنم به سینه که آمد محرم صادق
سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را خدمت امام زمان (عج) و شما تسلیت عرض مینمائیم
شهادت امام صادق (ع)
مرد آسمانی مدینه، چشمه جود و سخاوت، کوه حلم و بردباری،
تجسم اخلاص و صبر و دریای عمیق علوم لدنی بر پیروان آن حضرت تسلیت باد!
«مدینه» همچنان مظلوم است و … «بقیع» مظلوم تر!
رنج نامه نانوشته شیعه، بر خاک و سنگ مزار صادق آل پیامبر
گویاتر از هر زمان به شِکْوه و شهادت ایستاده است.
شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد
عالم ز آه تیرهتر از صبح محشر است
خون جگر به دیده آل پیمبر است
شهر مدینه گشته عزا خانه وجود
رخت سیاه بر تن زهرا و حیدر است
شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد
سلام من به بقیع و به تربت صادق
سلام من به مدینه به غربت صادق
سلام من به مدینه به آستان بقیع
سلام من به بقیع و کبوتران بقیع
سلام من به مزار معطّر صادق
که مثل ماه درخشد به آسمان بقیع
شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد
مُلک و مَلَک به ناله و افغان و اشک و آه
چون داغدار، حضرت موسی بن جعفرست
خون میرود ز فرط غم از چشم شیعیان
زیرا که قلب عالم امکان مکدَّرست
شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد
ای ششمین ستاره تابناک امامت و ولایت، صادق آل محمد (ص) نامت را با افتخار به دلهای غریبمان میسپاریم تا یادت آرام بخش سینههای بی تابمان باشد. شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.
ای ششم پیشوای اهل ولا
خلق را رهبری به دین هدی
پای تا سر خدا نمایی تو
هم ز سر تا به پای صدق و صفا
زهر منصور زد شرر به دلت
آب شد پیکرت ز زهر جفا
خون شد از داغ تو دل شیعه
عالم از ماتم تو غرق عزا
شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد
مولا جان!
قسم به بقیع، قسم به فجر
قسم به اولین سپیده عدالت
که معجزه مهدوی به وقوع خواهد پیوست
و آستان کبریایی تو برای همیشه
در آغوش آرزومندان خواهد بود
ما را بگیر دست که از پا افتادهایم آقا!
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
کیست صادق؟ او رئیس مذهب شیعه بود
مهر و عشق حضرتش در باطنم افتاده است
شرح و تفسیر و روایاتش صراط المستقیم
پیروی از مکتب او در سرم افتاده است
با ولای حضرتش من دور از هر زشتیم
اهل جنت میشوم در باورم افتاده است
شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد
امشب اشک عاشقان خاندان علی از ابرهای غمگین آسمان بقیع میبارد
و هر لحظه یاد آن لحظه که زهر خصم را نوشیدی
جگرهایمان را به خون مینشاند و فریادزنان میگوئیم:
«اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّه
یا وَجیها عِنْدَ اللّه، اشفع لنا عند اللّه»
شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد
امام صادق (علیه السلام): مایهی زینت ما باشید، نه مایه عیب ما
شهادت ششمین شمع روشنگر و وصی پیغمبر، تسلیت و تعزیت باد
کد خبر 748963