Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:50:34 GMT

«سینمای ایران و ژاپن» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۴۱۶۶

«سینمای ایران و ژاپن» منتشر شد

کتاب «سینمای ایران و ژاپن» نوشته قدرت‌الله ذاکری (ژاپن‌شناس) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب با مقدمه و نگارش بخش‌هایی از جمله ضمیمه فعالیت‌های سینمایی رایزنی توسط حسین دیوسالار و با اهتمام و پیگیری رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن تالیف و با همکاری انتشارات بین‌المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چهار فصل و ۳۳۵ صفحه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «سینمای ایران و ژاپن» بخش‌های متنوعی از روابط دو کشور ایران و ژاپن در حوزه سینمایی، نمایش فیلم، حضور جشنواره‌ای، ساخت فیلم‌های مشترک و ... را در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای ارزشمند در این خصوص به همراه تاریخچه کاملی از تعاملات سینمایی - بین‌المللی دو کشور را به طور جامع ارائه می‌کند.

حسین ­­­­­­­دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن در خصوص چاپ این کتاب گفت: رایزنی فرهنگی در ادامه فعالیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف به منظور ارائه اطلاعات و شناخت هر چه بیشتر فرهنگی میان دو ملت، علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، بیش از ۱۰ عنوان کتاب و مجله تخصصی به زبان فارسی و ژاپنی در طول سه سال اخیر با بیش از ۱۸ هزار تیراژ در کنار توزیع الکترونیکی آن‌ها منتشر کرد و این مجموعه نیز که در نوع خود بسیار قابل توجه است با هدف جمع‌آوری و تبیین روابط فرهنگی دو کشور در حوزه فیلم و سینما تهیه شده و به چاپ رسیده است.

او افزود: در خصوص تعاملات و همکاری‌های سینمایی دو کشور تاکنون به صورت جامع مجموعه‌ای منتشر نشده، لذا کتاب «سینمای ایران و ژاپن» می‌تواند در این زمینه اطلاعات منحصربه‌فردی را به علاقه‌مندان ارائه کند و شامل فصل‌ها و بخش‌هایی همچون: سینمای ژاپن، سینمای ایران، مشترکات سینمای ایران و ژاپن، هنرمندان فعال دو کشور در این عرصه، فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن در حوزه فیلم و سینما و ... با حدود ۹۰ زیرمجموعه و بخش همچون خلاصه‌ای از تاریخ سینمای دو کشور، روند بین‌المللی شدن سینمای دو کشور، جشنواره‌های فیلم ایران و ژاپن، شناخت ژاپن و ژاپنی‌ها از سینمای ایران و حضور سینمای ایران در این کشور و جشنواره‌های فیلم آن، شناخت ایران و ایرانی از سینمای ژاپن و حضور سینمای ژاپن در ایران، فیلم‌های مشترک و نیز فیلم‌هایی که به نوعی به هر دو کشور مرتبط هستند و ... است.

دیوسالار سپس تاکید کرد: این کتاب در واقع نگاهی داشته به آن‌چه تاکنون میان سینمای دو کشور به وقوع پیوسته و اطلاعاتی را در این زمینه به عنوان مجموعه‌ای جامع و کامل از تعاملات فیمابین ارائه می‌کند با این هدف که بتواند روزنه‌ای به مسیری بگشاید که کارکرد و برایندی بهتر از این ارتباطات حاصل شود.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در ادامه بیان کرد: پیش از این نیز کتاب «ژاپن‌شناسی در ایران» به قلم دکتر محمد نقی‌زاده، استاد دانشگاه، ژاپن‌شناس برجسته و دارنده مدال امپراتور ژاپن و قدرت‌الله ذاکری، محقق و ژاپن‌شناس  از سوی رایزنی فرهنگی و با همکاری انتشارات بین‌المللی الهدی به چاپ رسیده و کتاب «سینمای ایران و ژاپن» نیز به منظور ایجاد شناخت هر چه بیشتر به مخاطبان علاقه‌مند ارائه شده است. ضمن آن که به دلیل فعالیت‌های رایزنی فرهنگی در سال‌های اخیر از جمله ترجمه و زیرنویس ۱۰ فیلم ایرانی، برگزاری سه دوره هفته فیلم ایران در ژاپن، برپایی نشست‌های تخصصی در این زمینه به همراه نمایش فیلم و ...، در فصل چهارم نیز به این گونه فعالیت‌ها صرفا به منظور انتقال تجربیات و آشنایی با فعالیت‌ها و اقدامات برای بهره‌برداری در آینده پرداخته شده است. 

دیوسالار در پایان با اظهار امیدواری به این‌که کتاب «سینمای ایران و ژاپن» بتواند ما را در استفاده بهتر و مؤثرتر از ابزار سینما در نزدیکی دو ملت ایران و ژاپن یاری کند افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با جمعی از هنرمندان و اهالی سینما، سینما را هنری برتر و یک روایت‌گر کاملا مسلط دانستند که در بین شیوه‌های هنری روایت واقعیت و حقیقت، هیچ روایتگری تاکنون به کارآمدی آن نیامده است و لذا رایزنی فرهنگی نیز تلاش کرده تا بتواند با بهره‌مندی از این ظرفیت، اقدامات متنوع و اثرگذاری را به اجرا در آورد و به زودی نیز چهارمین هفته فیلم ایران در ژاپن برگزار خواهد شد ضمن آن‌که تاکنون هم این‌گونه برنامه‌ها با استقبال مخاطبان و فرهنگ دوستان ژاپنی مواجه بوده است.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سینمای ایران و ژاپن سینمای ایران و ژاپن رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن فیلم ایران فعالیت ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری مطرح کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در رویداد بین المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: شهر کرج نیز به واسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته به همت مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

وی بیان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی کنیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسؤولان اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی به خصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090320

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • پریناز ایزیار و حلقه طلای خاصی که دستش کرد | چهره سرشناس سینمای ایران ازدواج کرده است؟