Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@00:17:37 GMT

چگونه از اعمال خاموشی جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۸۳۷۲

چگونه از اعمال خاموشی جلوگیری کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین، امسال شرایط آب و هوایی کشور به گونه ای رقم خورد که از همان روزهای نخست فروردین شاهد افزایش دمای هوا بودیم و از همان زمان، شرایط نشان از تنش های شدید مصرف داشت.

این افزایش دمای هوا از یک طرف بر کاهش بارش ها اثر گذار شد و از طرف دیگر به موضوع استفاده بی رویه از برق دامن زد.

کاهش چشمگیر بارش ها نخستین اثر خود را برروی ذخیره آب سدها باقی گذاشت به گونه ای که سبب کم شدن سطح آب در مخازن سدها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی سدهای بزرگ و مهم کشورمان منبعی برای تامین برق هستند و این کاهش ورودی آب به سدها سبب شد تعدادی از نیروگاه های تولید برق این سدها از مدار خارج شوند.

ازطرف دیگر با افزایش دمای هوا بر شدت استفاده از وسایل سرمایشی تاثیر داشته و به دنبال آن باعث زیاد شدن مصرف برق شد.

گرمای هوا علاوه بر این، بر تاسیسات برق نیز اثر منفی گذاشت به گونه ای که در برخی مناطق، موجب آسیب دیدن این تاسیسات شد.

در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از افزایش حوادث در شبکه برق به دلیل اوج گیری مصرف خبرداد که بروز خاموشی را به دنبال دارد.

علاوه بر این افزایش دمای هوا به نامتعادل شدن چرخه تولید و مصرف برق در کشور شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروگاه های کشور توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند، خاطرنشان کرد: در حالی که روز گذشته نیاز مصرف رکورد بسیار سنگین و بزرگی را ثبت کرد و به ۶۶ هزار و ۲۵۰ مگاوات رسید که نسبت به اوج بار سال گذشته حدود ۸ هزار مگاوات و نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۰ هزار مگاوات بیشتر است.

این ناترازی تولید و مصرف به اعمال خاموشی در شبکه برق منجر شده است.

اما می توان با چند راهکار ساده به شبکه برق کمک کرد تا خاموشی ها کم و کم تر شده و دیگر شاهد بی برقی نبود.

راه‌کارهای کاهش مصرف چیست؟

یکی از این راهکارها استفاده بیشتر از نورخورشید به جای استفاده از نور لامپ است که بسیار کمک کننده به شبکه برق است.

راه دیگر استفاده از لامپ های کم مصرف با تعداد کمتر به جای استفاده از لوسترهای چندشاخه و خاموش کردن لامپ هایی که بود و نبودآنها تاثیری در محل استفاده ندارد.

تجهیز کولرهای آبی به سایه بان و خاموش کردن کولرهای بیشتر و استفاده از یک کولر درامکان بزرگ و نیز تنظیم آن بر روی دورکند راه دیگری برای کمک به شبکه برق است.

تنظیم دمای کولرهای گازی بر روی عدد ۲۵ و خاموش کردن آنها در زمانی که کسی در محل استفاده نیست و استفاده نکردن از کولرگازی برای خنک کردن حیوانات خانگی به صورت مجزا از دیگر راه های صرفه جویی در مصرف برق است.

خاموش کردن روشنایی‌های اضافه ساختمان ها که برای تزیین بکار می روند نیز به مصرف بهینه برق می انجامد.

خارج کردن وسایل برقی بدون استفاده از پریز برق زیرا این وسایل در زمان استراحت اگر در پریز باشند برق مصرف می کنند.

موکول کردن استفاده از وسایل پر مصرف برقی به زمان ها کم باری شبکه در ساعت های آخر شب و یا اوایل صبح هم کمک بزرگی به شبکه برق است.

با بکار بردن این راه های ساده امکان خاموشی ها را می‌توان کاهش داد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سدها مصرف برق خاموشی ها وسایل سرمایشی کولرهای آبی افزایش دمای هوا شبکه برق خاموش کردن مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به‌صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب ۴۱ آب‌نمای این منطقه از شبکه آب‌رسانی شهری نیست.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت احداث آب‌نماها در شهر اظهار کرد: استفاده از آب‌نما در نزدیکی محل زندگی و محل رفت و آمد شهروندان سبب آرامش می‌شود، چراکه آب نمادی از پاکی و آرامش است همچنین آب‌نما با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و دل‌انگیز همراه با آوای خوش فرود مایع زندگی، می‌تواند در یک لحظه تمام رفتارهای بد روانی را از دل و جان آن‌ها بزداید.

وی افزود: علاوه بر عنصر آب به‌عنوان یکی از زیباترین زمینه‌های دیداری و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز شهری مور استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ۴۱ آب‌نما در سطح این منطقه تصریح کرد: در راستای احترام به مردم شهر آب‌نماهایی بنا به موقعیت مکانی همچون بوستان‌ها، معابر و یا تقاطع‌ها ایجاد شده است که موجب کاهش تنش‌های مردمی می‌شود، به‌طور مثال در محل تقاطع جای توقف خودرو پشت چراغ قرمز، روشنی آب‌نما موجب شده است راننده و سرنشینان خودرو با آرامش دقایق را سپری کنند.

محمدحسینی ادامه داد: آب‌نماهایی که در بوستان‌ها احداث می‌شود، با مساحت بیشتر با نمایش مطلوب پرتاب آب همچنین وجود نیمکت‌هایی در اطراف آن محیطی دلنشین را برای اهالی و رهگذران ایجاد و مدت زمان آرامش‌بخشی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به نگهداری آب‌نماها گفت: با توجه به فعال بودن آب‌نماها در ساعاتی از روز، نوسازی و تعمیر دوره‌ای آب‌نماها در برنامه‌های این منطقه قرار می‌گیرد؛ از طرف دیگر تعمیرات اساسی همچون رنگ‌آمیزی و نوسازی تأسیسات برق و آب‌رسانی نیز جزو فعالیت‌های همکاران اداره خدمات شهری این منطقه قرار خواهد گرفت.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب، آب‌نماها با حرکت آب به صورت چرخشی مصرف پایینی دارد و تأمین آب آن از شبکه آب‌رسانی شهری نیست، همچنین آلودگی آب داخل آب‌نما موجب شده است هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار نیاز به تعویض آب داشته باشد که متذکر می‌شویم تعویض آب با کف‌کش است و برای مصرف مجدد به فضاهای سبز شهری هدایت می‌شود.

کد خبر 748612

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند