Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از خبرگزاری فرانسه؛ مقامات افغان روز سه شنبه وعده دادند مناطقی که کنترلشان را به طالبان واگذار کرده اند، بازپس خواهند گرفت. این در حالی است که خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به فرایند تکمیل نزدیک شده است.

یک روز پس از آن که بیش از هزار نیروی دولتی به تاجیکستان - کشور همسایه - گریختند، صد‌ها کماندوی افغان برای مقابله با حمله طالبان در شمال افغانستان مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد خروج این کشور از افغانستان، که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه آوریل دستور آن را صادر کرد، هم اکنون بیش از ۹۰ درصد کامل شده است.

این مسئله نشان می‌دهد که نیرو‌های افغان در نبرد با گروه طالبان هم اکنون بیش از پیش تنها شده اند. درگیری‌ها در چندین استان تشدید شده است، ولی طالبان عمدتا بر عملیات در شمال افغانستان تمرکز و در دو ماه گذشته ده‌ها منطقه را تصرف کرده اند.

هفته گذشته، همه نیرو‌های آمریکایی و ناتو پایگاه هوایی بگرام را نزدیک کابل -- مرکز فرماندهی عملیات علیه طالبان -- ترک کردند و در عمل به خروج خود پس از ۲۰ سال جنگ که در پی حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شد، پایان دادند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی دولت افغانستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "جنگ است، فشار است. برخی موقع اوضاع وفق مراد ماست، برخی مواقع نیست؛ ولی ما به دفاع از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد. ما برای بازپس گیری مناطق، طرح داریم".

نظامیان و شبه نظامیان حامی دولت در استان‌های شمالی تخار و بدخشان مستقر شده اند، جایی که طالبان به سرعت بخش‌های وسیعی از منطقه را تصرف کرده و اغلب با مقاومت چندانی رو به رو نشده است.

مقامات دفاعی افغان اعلام کرده اند در مواجهه با پیشروی طالبان، که با شروع خروج نهایی نیرو‌های آمریکایی و ناتو در اوایل ماه مه آغاز شد، قصد دارند بر تامین امنیت شهر‌های مهم، جاده‌ها و شهر‌های مرزی تمرکز کنند.

پیشروی‌های فوری طالبان باعث نگرانی‌هایی شده است که نیرو‌های افغان به ویژه حال که پشتیبانی هوایی حیاتی آمریکا به علت واگذاری پایگاه هوایی بگرام به طور قابل توجهی محدود شده است، با بحرانی فزاینده مواجه هستند.

محب اذعان کرد که نیروی هوایی افغانستان تحت فشار و تا حد زیادی ناتوان از حمایت از قرارگاه‌ها در مناطق دورافتاده است. وی در عین حال گفت نیروی هوایی هم اکنون در حال سازماندهی مجدد است و پشتیبانی لازم را از نیرو‌ها در میدان نبرد فراهم خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی دولت افغانستان اعلام کرد: "در نتیجه عقب نشینی (آمریکا) , ما برخی مشکلات داشتیم ... (این مسئله) فشار بیشتری بر نیروی هوایی افغانستان وارد کرد".

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز طالبان را مسئول همه "خونریزی و ویرانی ها"‌ دانست و اعلام کرد دولت تسلیم آنها نخواهد شد.

روز دوشنبه بیش از هزار نیروی افغان به تاجیکستان گریختند، که این اقدام باعث شد این کشور همسایه مرز خود را تقویت کند. چند صد نیروی افغان پیشتر در هفته‌های اخیر به تاجیکستان فرار کرده بودند.

درگیری در شمال افغانستان همچنین روسیه را مجبور کرده است کنسولگری خود را در شهر مزار شریف مرکز استان بلخ و یکی از بزرگ‌ترین مراکز شهری در افغانستان نزدیک مرز با ازبکستان تعطیل کند. با این حال، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان اعلام کرد سربازانی که گریختند، باز می‌گردند و به نیرو‌های امنیتی مجددا می‌پیوندند.

سرعت و سهولت تصرف مناطقی در تخار، بدخشان و قندوز توسط طالبان ضربه روانی بزرگی به دولت افغانستان وارد می‌کند. این منطقه زمانی در دوران جنگ داخلی بی رحمانه در دهه ۹۰ میلادی پایگاه ائتلاف شمال علیه طالبان بود و هرگز به تصرف طالبان درنیامده بود. جنگی روانی نیز در اینترنت نيز ادامه دارد.

سنتکام: بیش از ۹۰ درصد از روند خروج از افغانستان کامل شده است

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: فرماندهی نیرو‌های مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد ارزیابی ما نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کامل شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا محسنی اژه ای هور العظیم پریسا جهانفکریان احمد متوسلیان افغانستان طالبان بازپس گیری کرونای دلتا محسنی اژه ای هور العظیم پریسا جهانفکریان احمد متوسلیان دولت افغانستان نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد

سفارت ایران در کابل حمله مسلحانه به نمازگزاران در ولسوالی گذره هرات را محکوم کرد.

سفارت ایران در کابل در اطلاعیه‌ای نوشت سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت حادثه تروریستی مسجد امام زمان (عج) ولسوالی گذره ولایت هرات که منجر به جراحت و شهادت جمعی از نمازگزاران شد، خواستار شناسایی و مجازات مرتکبین این جنایت می‌باشد.

در این اطلاعیه آمده است ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می نماید.

گفتنی است در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات در هنگام نماز مغرب و عشاء جمعی از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان