Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@22:14:35 GMT

پیدا وپنهان واکسیناسیون در ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۲۴۸۲

پیدا وپنهان واکسیناسیون در ایران

شرایط کرونایی کشور ایجاب می‌کند که روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد و این در حالی است که دو واکسن تولید داخل هم مجوز مصرف اضطراری گرفته اند، اما هنوز بر مدار حرکت لاک‌پشتی قرار داریم‌. ناطقان:  روند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور با توجه به ورود به پیک پنجم کرونا، همچنان آهسته و آرام پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که به تازگی و در دو هفته گذشته برای دو واکسن تولید داخل، مجوز مصرف اضطراری صادر شده است.


آن طور که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده‌اند.
تبلیغات

بر اساس همین گزارش، دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۵ دوز رسید.

واقعیت امر این است که فقط دو میلیون نفر در کشور فعلاً در شرایط ایمنی قرار گرفته اند. البته با توجه به جهش‌های ویروس، معلوم نیست همین دو میلیون نفر هم علیه بیماری کرونا واکسینه شده اند. اما، هر چه است، اینکه فعلاً همین دو میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰۹ نفر در کشور توانسته اند دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند.

سوالی که مطرح است، اینکه چه زمانی روند واکسیناسیون سرعت خواهد گرفت تا شرایط کشور برای عادی شدن زندگی فراهم شود.
واکسن کووایران برکت چه شد

تقریباً در فاز سه کارآزمایی بالینی بود که عنوان شد یک میلیون دوز از واکسن کووایران برکت آماده تحویل به وزارت بهداشت است. اما، با گذشت دو هفته از صدور مجوز مصرف اضطراری برای این واکسن داخلی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مقامات وزارت بهداشت عنوان می‌کنند کمتر از ۴۰۰ هزار دوز واکسن کووایران برکت را تحول گرفته اند. این در حالی است که قرار بود تا کنون بالغ بر ۳ میلیون دوز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت شود.

حسن جلیلی مدیر گروه واکسن سازی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در تیرماه بیش از چهار میلیون دوز واکسن تولید شود، گفت: در فاز دوم با راه‌اندازی خط تولید جدید میزان تولید واکسن به ۱۰ میلیون دوز خواهد رسید و در شهریور بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کوو ایران برکت در هفته تولید می‌شود، افزود: ظرفیت تجمعی این نوع از واکسن تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به ۵۰ میلیون دوز واکسن خواهد رسید.
از واکسن ایران و کوبا چه خبر

واکسن تولید مشترک کوبا و انستیتوپاستور ایران نیز در کشورمان مجوز مصرف اضطراری گرفته است، اما از این واکسن هم فعلاً خبری نیست.

احسان مصطفوی، مدیر طرح واکسن مشترک کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: هم‌اکنون تولید واکسن پاستوکووک در انستیتو پاستور در حال انجام است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود سه میلیون دوز واکسن تولید و روانه بازار کنیم و امیدواریم از پاییز سال آینده این ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

مصطفوی گفت: مطالعات در ایران و کوبا نشان می‌دهد که واکسن پاستوکووک در برابر گونه‌های متفاوت ویروس کرونا ایمنی‌زایی دارد.
زمان آغاز واکسیناسیون عمومی در ایران

بر اساس اظهارات وزیر بهداشت، قرار است برنامه واکسیناسیون عمومی با استفاده از ظرفیت تولید واکسن کووایران برکت، از هفته آینده آغاز شود. این در حالی است که گفته می‌شود چنین اقدامی حداقل تا هفته آینده شدنی نیست و نمی‌توان زودتر از مهر و آبان ۱۴۰۰ به فکر واکسیناسیون عمومی بود. زیرا، هر آنچه را که قرار بود طبق برنامه از محل خرید واکسن‌های خارجی استفاده کنیم، هنوز به نیمه هم نرسیده است و تاکنون کمتر از ۸ میلیون دوز از مجموع ۲۰ میلیون دوز واکسن وارداتی به دست ما رسیده است.

از طرف دیگر، روند دسترسی به واکسن‌های تولید داخل نیز به شکلی نیست که بتوان امیدوار بود بتوان به زودی حجم زیادی واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.
وعده‌های بر زمین مانده مسئولان وزارت بهداشت

با آغاز برنامه ملی واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ که از اسفند ۱۳۹۹ با تزریق واکسن‌های وارداتی به کادر درمان کلید خورد، مسئولان وزارت بهداشت مدام به مردم وعده‌هایی داده اند مبنی بر اینکه به زودی تمامی گروه‌های هدف واکسینه می‌شوند. این در حالی است که بیش از ۵ ماه از شروع واکسیناسیون در کشور گذشته و هنوز نتوانسته ایم حتی کادر درمان را کامل واکسینه کنیم. همچنین از گروه‌های مختلف سنی سالمندان نیز، تعداد کمی دو دوز واکسن را گرفته اند.

در همین حال، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی است که جمعیت هدف کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه می شوند.

بر اساس این ادعا، باید حداقل ۶۰ میلیون ایرانی دو دوز واکسن خود را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ دریافت کنند تا بتوان ایمنی جمعی را ایجاد کرد. حال این سئوال مطرح است که آیا می توان امیدوار بود از امروز تا پایان سال ۱۴۰۰، ۵۸ میلیون نفر دیگر دو دوز واکسن خود را بگیرند!
منبع: تابناک برچسب ها: واکسن ، ایران ، ناطقان ، تولید ، مجوز

منبع: ناطقان

کلیدواژه: واکسن ایران ناطقان تولید مجوز واکسن کووایران برکت واکسیناسیون عمومی مجوز مصرف اضطراری میلیون دوز واکسن وزارت بهداشت دو دوز واکسن واکسن تولید ایران برکت دو میلیون تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک