Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@18:07:39 GMT

نواب ابوظبی و ریاض در یمن کمر به جنگ بستند

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۸۳۵۹

نواب ابوظبی و ریاض در یمن کمر به جنگ بستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نبرد عربستان سعودی و امارات عربی متحده بر سر توسعه نفوذ در استان‌های جنوبی یمن وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که از احتمال از بین رفتن «توافق ریاض» و ورود نواب عربستان سعودی و امارات به جنگی قریب‌الوقوع حکایت دارد.

شبه‌نظامیان موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-تحت حمایت امارات) و دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان سعودی) توافق ریاض را در تاریخ پنجم نوامبر سال ۲۰۱۹ امضاء کردند؛ توافقی که هدف از آن، پایان دادن به درگیری‌های دوطرف و تقسیم مناصب حکومتی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه «الاخبار»، امروز (چهارشنبه)، در این خصوص نوشت که طی روزهای گذشته، میزان تنش سیاسی و نظامی میان دو طرف به بالاترین سطح خود رسیده و همزمان با آن، اختلافات میان ریاض و ابوظبی نیز تشدید و پس از سال‌ها پنهان‌کاری اکنون علنی شده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با تشدید تنش میان ریاض و ابوظبی و همچنین نواب آن‌ها در جنوب یمن، عربستان سعودی  فشارهای سیاسی خود را نیز علیه شورای انتقالی جنوب بیشتر کرده است و در عین حال، به نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن و شبه‌نظامیان حزب اخوانی «الاصلاح» برای توسعه حضور در استان «ابین» چراغ سبز نشان داده است.

این روزنامه لبنان در ادامه خبر داد که همزمان با این چراغ سبز ریاض، ده‌ها خودروی زرهی سعودی نیز روز شنبه هفته جاری پس از درگیری‌های خونین چهل‌و‌هشت‌ساعته میان دو طرف وارد شهر «لودر» شدند.

در پی این تحولات، امارات که به مدت دو روز چگونگی روند اوضاع در استان ابین را زیر نظر داشت، روز یکشنبه، یکی از اردوگاه‌های نظامی دولت عبدربه منصور هادی را در ناحیه «مودیه» هدف حمله هوایی قرار داد که این اقدام، به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ده‌ها تن از نیروهای اردوگاه «تیپ پنجم-پیاده نظام» دولت مستعفی منجر شد.

الاخبار اضافه کرد که این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک کشتی اماراتی حامل صدها خودروی زرهی و انواع تسلیحات وارد بندر عدن شد تا از شبه‌نظامیان شورای انتقالی حمایت کند.

در سطح سیاسی نیز شورای انتقالی جنوب شروط عربستان سعودی درباره تبعید اختیاری سران این گروه به قاهره به ازای پذیرش شروط شورای انتقالی در مذاکرات جاری را رد کرده است.

بر اساس گزارش این روزنامه لبنانی، درست چند روز پس از بالاگرفتن تنش و اتهام‌پراکنی شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن علیه یکدیگر، منابع سیاسی در عدن خبر دادند که فرماندهی شورای انتقالی به تمام شبه‌نظامیان تحت فرمان خود دستور داده که سطح آمادگی رزمی را در ابین و «لحج» بالا ببرند.

از سوی دیگر، فرماندهی شورای انتقالی، شامگاه دوشنبه،‌ در راستای اجرای خواسته امارات تصمیم گرفته است که هیأت مذاکره‌کننده خود را از رایزنی‌های ریاض که دو هفته پیش آغاز شد، خارج کند.

طبق این گزارش، شورای انتقالی جنوب تجهیزات بسیار زیادی از شهر عدن به خطوط تماس با نیروهای هادی ارسال کرده و همزمان با این گام، دولت مستعفی نیز از استان‌های مأرب و شبوه تجهیزات دریافت کرده است و بار دیگر در اطراف مرکز استان ابین مستقر شده است تا خود را برای حمله به این شهر آماده کند.

الاخبار در ادامه خبر داد که نیروهای دولت مستعفی یمن و شبه‌نظایمان حزب الاصلاح طی روزهای گذشته موج جدیدی از دستگیری‌ها را علیه افراد وابسته به امارات در استان‌ شبوه آغاز کرده‌اند و از زمان سرکوب اعتراضات شورای انتقالی جنوب در ناحیه «عبدان» در جنوب استان شبوه، ده‌ها تن از آن‌ها را زندانی کرده‌اند؛ مسئله‌ای که باعث شد شورای انتقالی جنوب مشارکت خود را در دور دوم رایزنی‌های ریاض به حالت تعلیق درآورد و از عربستان سعودی بخواهد که بخش نظامی توافق ریاض را به اجرا در آورد.

توافقی که به موجب آن، شبه‌نظامیان حزب الاصلاح باید از استان‌های ابین و شبوه خارج شوند و افراد زندانی وابسته به شورای انتقالی از زندان آزاد شوند؛ اما  عربستان سعودی این مطالبات را نادیده گرفته است.

در پی این چشم‌پوشی، برخی از اعضای ارشد شورای انقتالی خواستار خروج از دولت شراکتی با عبدربه منصور هادی شده‌اند؛ دولتی که «محمد آل جابر»‌سفیر عربستان سعودی آن را در اواخر ماه دسامبر گذشته تشکیل داد.

ریاض در طی این مدت به حمایت از دولت مستعفی یمن و تلاش برای دور کردن شورای انتقالی جنوب از مناطق شرقی یمن و به طور مشخص از استان‌های «شبوه» و «حضرموت» متهم شده است.

بر اساس گزارش الاخبار، شورای انتقالی جنوب، دو روز پیش و تنها پس از گذشت چند هفته از اعمال تغییر در  برخی از پُست‌ها، مجددا تغییرات جدیدی در سطح اعضای ارشد خود اعمال کرده است؛ اقدامی که دولت مستعفی یمن آن را «نشانه‌ کودتا علیه توافق ریاض» قلمداد کرده است.

منابع یمنی همچنین اخیرا خبر داده بودند که شورای انتقالی اقدامات جدیدی را برای تأسیس نهادهای جایگزین برای سازمان‌های امنیتی و نظامی دولت مستعفی و همچنین تلاش‌هایی را برای توسعه نقش این گروه در خارج خاک یمن آغاز کرده است.

همزمان با تشدید اختلافات نواب عربستان سعودی و امارات عربی متحده، اختلافات ابوظبی و ریاض نیز علنی شده است به‌طوری که روز دوشنبه هفته جاری، به غیر از امارات تمام کشورهای عضو اوپک پلاس از طرح افزایش تدریجی روزانه ۴۰۰ هراز بشکه در روز از ماه آگوست تا پایان سال ۲۰۲۱ و تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۲۲ حمایت کردند.

پس از اختلاف نظر ابوظبی و ریاض در این نشست، وزیر انرژی دو کشورِ عربستان سعودی و امارات در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها موضع کشورهایشان را بیان کردند. «عبدالعزیز بن سلمان»‌ وزیر انرژی ریاض در این خصوص گفت: «پیشنهاد عربستان سعودی و روسیه درباره تمدید توافق کاهش تولید مورد قبول همه واقع شد به جزء کشور امارات. اگر هر کشوری اعتراضی داشت، چرا تا پیش از این در قبال آن سکوت اختیار کرده بود».

در مقابل، «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات اظهار داشت که خواسته‌ کشورش عدالت و انصاف است و امارات مانند دیگر کشورها خواهان مقابله به مثل است. وی در ادامه افزود: «نمی‌توانیم پذیریم که ظلم و قربانی‌شدن‌ها بیش از این صبر و فداکاری‌های ما ادامه پیدا کند».

رسانه‌های جهان به سرعت این اظهارات را دریافت کردند و سخن از ابعاد این اختلاف گشودند. روزنامه انگلیسی «فاینشنال تایمز» تحت عنوان «امارات قدرت خود را به رخ عربستان سعودی می‌کشد»، به ریشه این اختلافات پرداخت و نوشت: «در امارات، به تهدیدهای عربستان سعودی برای جلوگیری از دست‌یابی شرکت‌های چندملیتی به قراردادهای دولتی سودآور-البته تا زمانی که مقر زمانی که مقر آن‌ها به ریاض منتقل نشده است- به عنوان یک حمله ضمنی به دبی، مرکز تجاری امارات، نگریسته می‌شود یعنی درست جایی که اکثر این شرکت‌های چندملیتی تمرکز یافته‌اند؛ اما عربستانی‌ها سطح تنش را کاهش می‌دهند و خاطرنشان می‌کنند که کشمکش‌های اوپک مسئله‌ای کاری است و محدودیت‌های کرونایی مربوط به موضوع سلامت می‌شود نه سیاست».

اما این اختلاف اقتصادی، اولین اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیست چراکه رقابت میان ابوظبی و ریاض نه مسئله جدیدی است نه موضوعی محرمانه (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امارات شورای انتقالی جنوب دولت مستعفی یمن عربستان سعودی و امارات شورای انتقالی جنوب دولت مستعفی یمن ابوظبی و ریاض شبه نظامیان توافق ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟