Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@16:29:09 GMT

سقوط فروش اوراق بدهی دولتی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۶۹۱۱۸

سقوط فروش اوراق بدهی دولتی

هفتمین مرحله از فروش اوراق بدهی برگزار شد. طبق محاسبات دولت برای جلوگیری از تورم باید تا پایان سال هفته ای 3 هزار و 420 میلیارد تومان اوراق به بانکها و نهادهای سرمایه بفروشد . در غیر این صورت ناچار به تامین کسری از مسیری تورمی می شود. به گزارش پول نیوز، در هفته دوم تابستانی کشور قریب به ۵۸۳ ملیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اوراق به فروش رسید که نسبت به هفته قبل تقریبا ۶۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم بورسی‌ها از این معاملات در مقطع جاری تنها ۲۵ درصد بوده است.

بطور کلی خرید و فروش هفتگی اوراق بدهی در بازار اولیه حراج توسط دولت انجام شده و مشتریان آن‌ها بانک‌ها و نهاد‌های تامین سرمایه است. هدف از داد و ستد هفتگی در این بازار تامین کسری بودجه دولت از مسیری ضد تورمی است.

گزارش بانک مرکزی در این هفته نشان می‌دهد خرید و فروش تومان اوراق بدهی در مرحله هفتم حراج جمعا ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون این بازار بوده است.

این نهاد اطلاع داد در روز سه شنبه ۱۴ تیرماه وزارت امور اقتصاد و دارایی ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق «اراد ۸۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱ درصد به بانک متقاضی فروخت.

در بازار سرمایه نیز ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز اوراق مالی اسلامی دولتی به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته شد؛ بنابراین مجموع دوبازار پول وسرمایه نشان می‌دهد در هفتمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزارشده در سال جاری، کلا ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اوراق مالی اسلامی دولتی توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شده است.

در بررسی وسیع‌تر در مجموع ۷ هفته سپری شده از کل حراج اوراق بدهی حجم معاملات ثبت شده ۴ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بوده است. مقایسه این رقم با میزان اوراق فروخته شده در موقعیت مشابه سال گذشته نشان از افتی ۸۷ درصدی دارد. درسال ۹۹ اوراق بدهی دولتی در ۴۲ مرحله انجام شد. اگر همین تعداد مراحل را برای فروش سال جاری نیز در نظر بگیریم برآورد می‌شود دولت باید هفته‌ای ۳ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد تا ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی که از این طریق سیاستگذاری شده را محقق نماید. در غیر اینصورت برای تامین این میزان کسری ناچار به چنگ زدن به مسیر‌های تورمی خواهد بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اوراق اوراق بهادار پول پول نیوز اقتصاد میلیارد تومان ۲۰۰ میلیون تومان اوراق اوراق بدهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۶۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ آلمریا به سگوندا دیویژن سقوط کرد

آلمریا تنها دو فصل در لالیگا دوام آورد.

طرفداری | آلمریا پس از دو فصل در لالیگا، دوباره راهی سگوندا دیویژن شد.

آلمریای قعرنشین در هفته 33 لالیگا به مصاف ختافه رفت و با نتیجه 3-1 شکست خورد تا در فاصله پنج هفته به پایان لیگ، سند سقوط خود به سگوندا دیویژن را امضا کرده باشد. آلمریا در 33 بازی فصل جاری لالیگا، تنها یک پیروزی کسب کرد، 11 بار به تساوی رضایت داد و 21 بار شکست خورد تا فقط 14 امتیاز کسب کند. آن ها که ضعیف ترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند، 67 گل دریافت کردند تا با وجود داشتن خط حمله ای بهتر از تیم هایی چون آلاوز و رایو وایکانو که در رده های چهاردهم و پانزدهم قرار دارند، طعم تلخ سقوط را بچشد.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج/ امروز چقدر طلا فروخته شد؟
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • رسمی؛ آلمریا به سگوندا دیویژن سقوط کرد
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد