Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-30@22:56:40 GMT

پیدا و پنهان طرح صلح طالبان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۷۲۱۱۹

پیدا و پنهان طرح صلح طالبان

«محسن‌ پاک‌آئین» رئیس اسبق ستاد افغانستان طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد طرح صلح آتی طالبان پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

در مورد طرح صلح طالبان باید به این نکته توجه کرد که معمولاً این جریان سعی می‌کند تا رویکردی صلح‌طلبانه داشته باشد و در کنار اقدام‌های نظامی که بخشی از طالبان آن را اجرا می‌کنند، سعی می‌کند رویکرد سیاسی در این میان داشته باشد تا بتواند در قالب یک جریان سیاسی مطالبات خود را به تصویر بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این چارچوب آنها در مقاطع مختلف اعم از مذاکرات دوحه و ادوار دیگر، سعی کرده‌اند تا طرح‌های صلح مختلفی را مطرح کرده‌اند و حالا هم مجدداً همین روند را پیش گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که چند روز پیش اعلام کردند این جریان قرار است یک طرح صلح جدید به کابل بفرستد که سپس تکذیب شد.

بدون تردید مفاد طرحی که چند روز پیش از آن سخن به میان آمد، مشخص نیست اما می‌توان گمانه‌زنی‌هایی داشت؛ اعم از آنکه طالبان به دنبال کسب امتیاز حداکثری است تا بتواند در افغانستان یک حاکمیت با حضور حداکثر اعضای طالبان را ایجاد کند. به طور طبیعی ممکن است در این طرح عدم پذیرش دولت قانونی اشرف غنی مطرح شده باشد یا اینکه سهم‌خواهی‌‌هایی در مورد پُست‌ها و جایگاه‌های دولتی شده باشد، اما اینکه چه مفادی به صورت قطعی در آن گنجانده خواهد شد، مشخص نیست.

دولت افغانستان هم برای خودش اصولی دارد و می‌گوید یک دولت قانونی است که بر اساس آرای مردم انتخاب شده و طالبان هر طرحی  اقدامی که دارد، باید در چارچوب دولت قانونی اجرا کند و دولت قانونی را به رسمیت بشناسد. این سیاست همیشگی دولت افغانستان بوده که به طور طبیعی این سیاست مورد حمایت دولت‌های منطقه است؛ چراکه کشورهای منطقه معمولاً دولت‌هایی را تایید می‌کنند که از مسیر انتخابات روی کار بیایند. اگرچه دولت اظرف غنی از آرای بالایی برخوردار نبود، اما به هر ترتیب از مسیر انتخابات و مسیر مندرج در قانون اساسی به قدرت رسید و به طور طبیعی مورد سازمان ملل و سایر کشورها است.

این در حالیست که مردم افغانستان هم قانون را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل جریانی که بخواهد دولت را تغییر دهند و آرای مردم را درنظر نگیرند، مورد قبول مردم افغانستان هم نخواهد بود. بر این اساس دولت افغانستان اگر قرار باشد طرحی خارج از چارچوب و قانون مطرح شود را نمی‌پذیرد. از این منظر به اعتقاد من بازیگران منطقه‌ای در این میان مهم‌تر از بازیگران فرامنطقه‌ای هستند. باید بپذیریم بازیگران فرامنطقه‌ای از آمریکا گرفته تا آنها که با نام ناتو وارد افغانستان شدند،‌ هیچ دستاوردی جز آشوب، قتل و غارت در افغانستان بر جای نگذاشتند و نه تنها تروریسم در این کشور از بین نرفت، بلکه پرچم‌های سیاه داعش هم در این کشور نمایان شد.

بر این اساس بازیگران منطقه‌ای اعم از همسایگان افغانستان و به خصوص ایران می‌تواند نقش مهمی در آینده این کشور بازی کند. ایران کشوری است که هم مورد احترام مردم افغانستان است و هم اینکه ارتباط رسمی با دولت این کشور دارد و از سوی دیگر ارتباط خود با طالبان را با هدف استقرار صلح در افغانستان طی سال‌های اخیر برقرار کرده است. لذا همسایگان افغانستان باید به میدان بیایند و همانند اقدام اخیر ایران در برگزاری نشست بین‌الافغان، دست به یک بازیگری مهم بزنند تا صلح در افغانستان جاری شود. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ناتو آمریکا دوحه دولت قانونی منطقه ای طرح صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند

دفتر کاپ گفته است که افغانستان در معرض یک «چرخه معیوب درگیری» قرار خواهد گرفت و تغییرات اقلیمی به عنوان یک تهدید چند برابر عمل می‌کند.

نشریه دیپلمات آسیا به نقل از دفتر کاپ اعلام کرد انزوای جهانی افغانستان و ناتوانی طالبان سبب ایجاد نگرانی‌ها مبنی بر گسترش بحران اقلیمی این کشور به منطقه و فراتر از آن شده است.

به گفته این نهاد، یکی از تأتیرات منفی به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، بازماندن این کشور از نشست‌های جهانی تغییرات اقلیمی، به‌شمول نشست‌های صندوق آب‌وهوای سبز (GCF) است.

بربنیاد این گزارش، افغانستان تنها می‌تواند ۴۰ درصد از برق مورد نیاز خود را تأمین کند که این تولید ناکافی، سبب مودجودیت حدود شش ساعت برق در مراکز صحی کشور شده است.

گفتنی است که افغانستان افزون بر بحران‌ سیاسی و اقتصادی با بحران تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش آب‌های زیرزمینی، سرازیرشدن سیلاب‌های ویران‌گر، بالا رفتن درجه حرارت، کاهش بارندگی، باران‌های بی‌موقع و تغییر رطوبت هوا از نشانه‌های تغییر اقلیم در افغانستان خوانده شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است