Web Analytics Made Easy - Statcounter

حضور همزمان 4 هیات از افغانستان در تهران 
 جمهوری اسلامی ایران که در دو سال اخیر چندبار با اطلاع و هماهنگی دولت افغانستان، میزبان نمایندگان ارشد گروه طالبان در تهران بود، روز گذشته میزبانی همزمان هیات‌ سیاسی طالبان و هیاتی از دولت و دیگر گروه‌های سیاسی فعال در افغانستان را برعهده داشت. پیش از آغاز رسمی این دیدار و گفت‌وگو، «سیدرسول موسوی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در توییتی از حضور همزمان چهار هیات از افغانستان در تهران خبر داد و نوشت: تهران میزبان همزمان چهار هیات افغان شامل هیات کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیات عالیرتبه سیاسی طالبان، هیات عالیرتبه سیاسی جمهوریت و هیات عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نشست تهران به منظور تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان حضور داشتند. رهبری هیات جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» وزیر امور داخله پیشین افغانستان و رهبری هیات مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه برعهده داشت. 
«کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» از اعضای هیات سیاسی بودند که از کابل به تهران آمدند. از طرف طالبان رهبران ارشد سیاسی به ریاست «عباس استانکزی» معاون سیاسی و مولوی «خیرالله خیرخواه» و «قاری دین محمد حنیف» به تهران آمدند. نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریبا این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوهای صلح در آینده باشد.

ظریف: وقت تصمیم‌های سخت است 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مراسم افتتاحیه نشست تهران گفت: افتخار داریم در دوران جهاد برادران و خواهران بزرگوار افغانستانی در برابر اشغالگران خارجی در کنار شما بودیم. شکست ایالات متحده امریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه‌ای این کشور در افغانستان موجب خرابی‌های بسیاری شده است، امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند. جواد ظریف در بخش‌های دیگری از سخنانش با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان با مخاطب قرار دادن حاضران از آنها خواست که به میز مذاکرات بین‌الافغانی بازگردند و افزود: تعهد به راهکارهای سیاسی، بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان است. 
جمهوری اسلامی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشه‌ها و بحران‌های جاری در افغانستان آماده است. ایران به کمک توسعه همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح متعهد است. 

ایران به دنبال برقراری آتش‌بس و تعریف نقشه راه سیاسی 
حضور همزمان هیات‌های سیاسی طالبان و دولت افغانستان در تهران هر چند در این مرحله نمی‌تواند به نتیجه ملموس و مشخصی منتهی شود اما تشکیل این جلسات باتوجه به مقاومت طالبان برای آغاز رسمی گفت‌وگوهای مداوم با هیات مذاکره‌کننده دولت، مانند ایجاد شکاف در سد میان دو طرف است.  ایران که به‌رغم دعوت برای حضور در نشست دوحه در دو سال اخیر از شرکت در این روند سر باز زده پیش از اعلام رسمی خروج امریکا از افغانستان تا سپتامبر 2021، تلاش برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کرد. در همین راستا رایزنی‌های وزارت خارجه ایران با ترکیه و افغانستان در چند هفته اخیر افزایش یافته است و ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه در پرونده افغانستان بخش اعظمی از وقت خود در دو ماهه اخیر را به سفر به اسلام‌آباد و کابل اختصاص داده است. 
به گزارش «اعتماد»، ایران با 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان یکی از همسایگانی است که از حیث سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی از تحولات در این کشور به‌شدت متاثر می‌شود. به گفته برخی منابع غیررسمی در حال حاضر قریب به 700 کیلومتر از مرز ایران و افغانستان در کنترل نیروهای طالبان است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان نزدیک طالبان مناطق بیشتری را هم به خود اختصاص بدهد. 
در چنین شرایطی، تلاش ایران بر برقراری آتش‌بس در افغانستان، توقف حرکت نظامی طالبان برای تصاحب زمین بیشتر و درنهایت رسیدن به یک نقشه راه جهت تشکیل دولت مشارکتی با حضور تمام اقوام و گروه‌های قومی و مذهبی و سیاسی متمرکز است. 
خبر حضور همزمان هیات‌هایی از طالبان و دولت افغانستان در تهران تنها چند ساعت پیش از آغاز رسمی نشست تهران از سوی منابع خبری در افغانستان منتشر شد و بلافاصله انعکاس قابل‌توجهی در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای یافت. رسانه امریکایی بلومبرگ با انتشار خبر رسمی وزارت خارجه ایران از این نشست نوشت: «مرز وسیع ایران با افغانستان در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان می‌تواند به خط آتش تبدیل شود. همزمان افزایش مهاجرت مردم افغانستان از این کشور به ایران، بحرانی است که ایران نگران آن است. براساس گزارش‌های سازمان ملل ایران در حال حاضر میزبان رقمی میان سه تا چهار میلیون پناهنده افغانستانی است.»
 «ای‌بی‌سی نیوز» رسانه امریکایی دیگری بود که میزبانی ایران از نشست مذاکره‌کنندگان دولت و هیات طالبان را اتفاقی مهم در شرایط فعلی ارزیابی کرده و نوشت: «در حالی که امریکایی‌ها از افغانستان خارج می‌شوند و نیروهای طالبان بر فتوحات زمینی می‌افزایند ایران ناگهان میزبان نشست هیات‌هایی از طالبان و دولت مرکزی شد. دو طرف منازعه در افغانستان در حالی در تهران روبه‌روی هم نشستند که گفت‌وگوهای صلح در دوحه میان این دو از چند ماه قبل متوقف شده است. روز گذشته همزمان که هیات‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت در تهران روبه‌روی هم نشسته بودند در میدان افغانستان منازعه میان دو طرف ادامه داشت. در حالی که وزیر خارجه ایران تلاش می‌کند روند گفت‌وگو میان دو طرف را تسهیل کند اما به نظر نمی‌رسد که این نشست‌ها فعلا در حل بحران افغانستان نقش مهمی ایفا کند. با این همه ایران در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده وضعیت اقتصادی مساعدی ندارد و می‌تواند از تشدید تنش در افغانستان و افزایش موج مهاجرت به این کشور آسیب‌های جدی ببیند.»

کوتاه از تحولات افغانستان 

  ترکمنستان حضور نظامی در مرز با افغانستان را تقویت می‌کند
در جلسه شورای امنیت ترکمنستان با حضور «قربانقلی بردی محمداف» رییس‌جمهور موضوعات مختلف امنیتی داخلی و خارجی این کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه به وضعیت ناامنی در افغانستان و مناطق هم‌مرز با ترکمنستان اشاره و بر تقویت حضور نیروهای نظامی ترکمن در این مناطق تاکید شد. ترکمنستان درنظر دارد تا سامانه‌های موشکی خود را در 130 کیلومتری مرز با افغانستان و در استان «ماری» و «لباب» مستقر کند. علاوه بر این تجهیزات اضافی به فرودگاه هوایی ماری 2 منتقل خواهد شد که شامل هواپیماهای تهاجمی و بالگردهای نظامی است، ضمن اینکه این منطقه نقطه کنترل گروه هوایی ترکمنستان خواهد بود.
  رایزنی‌های امریکا با همسایگان افغانستان 
وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که برای حمایت نیروهای امنیتی از سوی همسایگان افغانستان از راه دور، در حال رایزنی و مذاکره با این کشورهاست. «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون گفت که امریکا در حال گفت‌وگو با همسایه‌های افغانستان در مورد مشارکت احتمالی آنها در انواع مختلف پشتیبانی از راه دور به افغانستان پس از ترک نیروهای خارجی است. او گفت که در همین راستا، طی روزهای اخیر وزیران خارجه ازبکستان و تاجیکستان به واشنگتن آمدند. کربی افزود که روز سه‌شنبه تماسی تلفنی بین «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا و همتای ترک‌ او در مورد موضوع افغانستان برنامه‌ریزی شده و دو طرف بناست با یکدیگر در این رابطه حرف بزنند.
  لاوروف: وضعیت افغانستان می‌تواند به سرعت وخیم شود
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت افغانستان در پی پیشروی‌های میدانی طالبان هشدار داد. لاوروف که به لائوس سفر کرده، با بیان اینکه وضعیت در افغانستان می‌تواند به سرعت رو به وخامت رود، هشدار داد که مسکو نیز آماده است از سرزمین کشورهای متحد خود در صورت نیاز محافظت کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او در این باره اظهار داشت: روسیه آماده است از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان -به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خارجی خود- برای حفظ امنیت متحدانش در منطقه استفاده کند. براساس این گزارش، وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «ما از نزدیک آنچه در افغانستان رخ می‌دهد را زیرنظر داریم، وضعیتی که احتمال وخیم‌شدن سریع آن در پی خروج عجولانه نیروهای امریکایی و ناتو وجود دارد.» لاوروف با بیان اینکه روسیه به الزامات نظامی خود در قبال متحدان این کشور از جمله قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان متعهد است، افزود: «امریکا و ناتو نتوانستند به نتایج محسوس و باثبات کردن اوضاع در زمانی که دهه‌ها آنجا حضور داشتند، برسند.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد افغانستان در تهران وزیر امور خارجه دولت افغانستان طالبان و دولت بین الافغانی سیاسی طالبان حضور همزمان خارجه ایران گفت وگوهای دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌

خلیل‌الرحمان حقانی وزیر امور مهاجرین طالبان با اشاره به اقدامات اخیر پاکستان اظهار داشت بیش از 600 هزار پناهجو در ماههای اخیر به افغانستان اخراج شده‌اند.

حقانی گفت برای بازگشت کنندگان به کشور، مراکز موقت فراهم شده است تا از آنجا به ولایت‌های مورد نظر انتقال یابند.

این در حالی است که شماری از پناهجویان تازه بازگشته به افغانستان از طالبان خواستار کمک و سرپناه دائمی و همچنین فرصت‌های کار شده‌اند.

وزیر امور مهاجرین طالبان پیش از این در دیدار با «شوکو شیموزاوا» رئیس پشتیبانی و امنیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود بیش از یک میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این بازگشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 29 میلیون افغانستانی‌ (بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌