Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان این روزها کشاورزان مشغول برداشت محصول گوجه‌فرنگی از مزارع خود هستند اما کمبود صنایع تبدیلی کماکان دغدغه پابرجای این کشاورزان است.

طارم یکی از شهرستان‌های مستعد استان زنجان در حوزه کشاورزی است که سالانه سهم بسیار زیادی در حوزه تامین مایحتاج کشاورزی استان ایفا می‌کند. تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این منطقه از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون، سیر، برنج و گوجه‌فرنگی از همه محصولات بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها رنگ بازار میوه و تره‌بار با ورود گوجه‌فرنگی طارم رنگ قرمز به خود گرفته است تا جایی که هم‌زمان با روزهای آغازین تابستان و در گرمای بالای ۴۰ درجه حدود ۱۳۵۰ زن و مرد طارمی در حال برداشت محصول گوجه‌فرنگی خود هستند تا در عرصه تولید کشور نقشی داشته باشند. گوجه‌فرنگی تولیدی هندوستان ایران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب منطقه از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده و همه ساله مقداری از محصول تولیدی جذب صنایع تبدیلی شده و بخش اعظم آن به مصرف تازه‌خوری می‌رسد. همچنین گوجه‌فرنگی طارم علاوه بر تامین نیاز مصرف استان و کشور در سال‌هایی که زمینه صادرات این محصول فراهم باشد، به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عمدتاً عراق، قطر و روسیه صادر می‌شود.

عمده ارقام گوجه‌فرنگی کشت شده در این شهرستان  الگانس، نانهمز و بریویو است و رقم نانهمز به علت بهره‌وری بالای ۸۰ درصد بیشتر گوجه‌فرنگی تولیدی طارم را شامل می‌شود و برداشت گوجه‌فرنگی در طارم از اوایل تیرماه شروع و تا نیمه اول مردادماه ادامه دارد و زمان برداشت این محصول، مشکل کم‌آبی گریبان‌گیر کشاورزان طارمی می‌شود. طی سال‌های اخیر که حمایت از تولیدات داخلی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، گوجه‌فرنگی‌کاران طارم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده‌اند که این مشکلات سبب شده دخل و خرج این کشاورزان با هم نخواند.

از مهم‌ترین مشکلات بهره‌برداران گوجه‌فرنگی در طارم می‌توان به نبود ثبات قیمت در بازار، افزایش هزینه‌های کشاورزی، کم‌آبی، افزایش افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و از همه مهم‌تر کمبود صنایع تبدیلی اشاره کرد. گوجه‌فرنگی طارم طی سال‌های اخیر کش و قوس‌های فراوانی به خود دیده، تا جایی که این مشکلات سبب شده در فصل برداشت، کشاورزان لب به گلایه از مسئولان گشایند.

در همین رابطه مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طارم زیر کشت گوجه‌فرنگی  است، می‌گوید: ۱۳۵۰ نفر بهره‌بردار در این شهرستان به کشت گوجه‌فرنگی مشغول هستند.

حسین عامری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۵۴ هزار تن گوجه‌فرنگی از جالیزهای طارم برداشت شود، خاطرنشان می‌کند: شهرستان طارم رتبه دوم تولید گوجه‌فرنگی را در استان زنجان دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان صنايع تبديلي گوجه فرنگي صنایع تبدیلی گوجه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۲۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌ از ۲۱ هزار ۳۲۰ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش افزون بر ۳۶۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

سید محمدرضا سید حسینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است، افزود: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و  ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

سیدحسینی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • درخشش فرنگی‌کاران نوجوان خوزستانی در مسابقات بین‌المللی