Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، با شروع طرح تحول سلامت از سال ۱۳۹۳، خریدهای نسیه بیش از سال‌های قبل بر خرید نقدی پیشی گرفت و تسویه حساب‌ها از شکل پرداخت نقدی، نسبت به قبل فاصله بیشتری گرفت و به پرداخت‌های مدت دار نزدیک شد.

در ابتدای امر مقرر گردیده بود، پرداخت‌ها نقد و یا حداکثر ۱۵ روزه تسویه گردد. به تدریج از پرداخت‌های نقد و ۱۵ روزه فاصله گرفته شد و به پرداخت‌های چند ماهه و چند ساله تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال محاسبه تأخیرهایی که طبق مصوبه جلسه مورخ ۲۱/‏۰۸/‏۸۱‬ هیأت تأیید و تصویب قیمت‌ها در خصوص آئین نامه اجرایی تبصره ماده ۷۰ قانون نظام صنفی (مصوب اسفند سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی) ۱.۵ درصد به ازای هر ماه دیرکرد بر روی فاکتورها، در لحظه پرداخت، می‌بایست اضافه شود، یا اضافه نشد، یا مورد پرداخت قرار نگرفت و یا با اخذ تخفیف در زمان تسویه از تولیدکننده مواجه شد.

پرداخت اوراق و اسناد خزانه نیز از سال ۱۳۹۷ وارد بازار شد و به سرفصل‌های حسابداری تأمین کنندگان اضافه شد!

بدیهی است پرداخت تمام اوراق در شرایطی که تولیدکننده می‌بایست، خرید مواد اولیه، اکثر هزینه‌های جاری از جمله: حقوق و دستمزد، حمل و نقل، دموراژ و…، مالیات فصلی، مالیات ارزش افزوده و… را به صورت نقد پرداخت کند، کمکی به هدایت نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌ها نخواهد کرد.

در این خصوص، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در رابطه با مطالبات معوق تولیدکنندگان، بیانیه‌ای را در مورخ ۱۵/‏۰۴/‏۱۴۰۰‬ صادر کرد و در آن با اشاره به تغییرات آتی در کابینه و روی کار آمدن دولت جدید، درخواست کرد که موضوع پرداخت مطالبات معوق این صنعت به عنوان اولویت اول کاری در وزارتخانه‌های مربوطه لحاظ شده و نظر به وضعیت بحرانی تولیدکنندگان در بازه زمانی کوتاه (حداکثر سه ماه) دستور حل این معضل به عنوان اصلی ترین مانع تولید این صنعت صادر گردد.

تاکید این بیانیه بر این پایه استوار است که ادامه رویه جاری، به دلیل کاهش قابل توجه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و زیان انباشته سال‌های قبل «قطعاً» موجب زمین گیر شدن تعدادی از تولیدکنندگان، خارج شدن ایشان از چرخه تولید و تعطیلی خطوط تولید و اخلال در تأمین کالاهای مورد نیاز در آینده نزدیک خواهد شد.

وضعیت فعلی مطالبات معوق تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی

مطالبات انباشته سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که مربوط به کلیه تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی اعم از تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان.(آمار به روز از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت قابل دریافت است و مطالبات انباشته سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ هنوز مشخص نشده است.

دو اتفاق تسکین دهنده

تاکنون جلسات و مکاتبات متعددی از سوی انجمن با سازمان‌های مربوطه از جمله دفتر بررسی‌های اقتصادی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، وزارت صمت، اداره کل تجهیزات پزشکی، بیمه تأمین سلامت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تعزیرات حکومتی و…، در زمان‌های مختلف صورت پذیرفته و در نتیجه این جلسات مبالغی نیز در بازه‌های زمانی مختلف تزریق و تخصیص داده شد، از جمله تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی جهت پرداخت مطالبات طرح تحول سلامت به فرمان مقام معظم رهبری.

اگرچه تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی تنها زمانی موفق به استفاده و جذب کامل از این منابع تزریقی شدند که وزیر بهداشت وقت، طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۳/۱۰۰ مورخ ۰۳/‏۱۱/‏۹۶‬ سهم دقیق تجهیزات پزشکی را مشخص نمود.

همچنین با تشکیل کارگروه مطالبات انجمن و پیگیری‌های صورت گرفته، ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه، سهم پرداخت تجهیزات پزشکی نشان دار شد.

چرا رفع مشکل معوقات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی باید در اولویت قرار گیرد.

با وجود تلاش‌های انجام شده به دلایل

- عدم رعایت انضباط مالی در پرداخت‌ها؛

- عدم رعایت وحدت رویه و اعمال برخوردهای سلیقه‌ای؛

- عدم واریز مستقیم بودجه به حساب تولیدکنندگان؛

- پرداخت‌های تماماً اوراق با سر رسیدهای طولانی؛

- و عدم امکان تهاتر اوراق به ازا هزینه‌های جاری شرکت‌ها.

موضوع مطالبات، همچنان به عنوان مسئله شماره یک بسیاری از شرکت‌های تأمین کننده می‌باشد که صورت جریان وجوه نقد، سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

اصلی ترین مشکلات

• عدم انضباط مالی در پرداخت‌ها؛

• عدم نظارت نهادهای تصمیم گیر بر بازپرداخت مطالبات از سوی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به تولیدکنندگان که موجب هزینه کرد این بودجه در اموراتی غیر از پرداخت مطالبات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی می‌شود.

• عدم تبعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی بر بازپرداخت مطالبات از محل بودجه نشان دار شده که حاصل تلاش هیئت مدیره انجمن و کارگروه مطالبات، ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه، بوده است. متأسفانه نهادهای نظارتی نیز به اجرای دقیق این تبصره قانونی اهمیت چندانی نمی‌دهند. چنانکه هنوز از مصوبه مقام معظم رهبری با برداشت ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای ساماندهی مطالبات طرح تحول سلامت اعم از تجهیزات پزشکی، دارو، پزشکان و…، گزارشی در دست نیست.

• مقاومت مسئولین و تصمیم گیرندگان در برابر نقد فروشی تولیدکنندگان و اقدام به واردات کالای مشابه در صورت نقد فروشی ایشان؛

• اخذ وام با بهره‌های سنگین توسط تولیدکنندگان با هدف تأمین نقدینگی به دلیل عدم دریافت مطالبات انباشته؛

• عدم وحدت رویه در شیوه خرید مواد اولیه توسط تولیدکنندگان از تأمین کنندگان (اجبار به تسویه حساب به صورت نقد و پیش از تحویل کالا) و شیوه بالعکس خرید کالای نهایی توسط دولت از تولیدکنندگان (اخذ کالا از تولیدکننده پیش از پرداخت هزینه آن و پرداخت‌های غیر نقدی در بازه‌های زمانی طولانی).

• علاوه بر عدم تسویه حساب به موقع مراکز درمانی و عدم تسویه حساب نقدی و علاوه بر ارائه اوراق با سررسیدهای طولانی، ورود پیمانکاران و شرکت‌های واسطه به خرید کالا به جای خرید مستقیم بیمارستان‌ها و عدم پاسخگویی ایشان به تعهدات شأن نسبت به فروشنده بعد از تحویل کالا، مسائل و درگیریهای حقوقی جدیدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است

• اجبار به تعدیل نیرو علیرغم میل باطنی کارفرمایان، متعاقب انباشت مطالبات و کاهش حجم نقدینگی در واحدهای تولیدی که در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری در کشور نیز می‌گردد.

راهکارهای پیشنهادی

• رعایت انضباط در پرداخت بدهی‌های گذشته، فعلی و آتی؛

• بالانس بدهی‌های گذشته تجهیزات پزشکی؛

• رعایت وحدت رویه و پرهیز از اعمال سلیقه در پرداخت‌ها.

• وضع قوانین بازدارنده از درخواست تخفیف‌های غیر اصولی و بعضاً اجباری از تولیدکنندگان در زمان تسویه حساب

اقدامات اجرایی پیشنهادی

• ضابطه دار کردن و نظارت بر نحوه پرداخت‌ها؛

• نشان دار شدن ردیف بودجه پرداختی‌ها؛

• عدم واریز مستقیم بودجه به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و به جای آن واریز مستقیم مطالبات به حساب تولیدکنندگان این صنعت که تعداد آنها زیاد نبوده و همانند سیستم واریز یارانه به حساب خانوارها قابل اجرا می‌باشد؛

• تحقق پرداخت‌های نقدی و فاصله گرفتن از پرداخت‌های اوراق؛

• امکان فوری نقد شدن اوراق فعلی نزد تولیدکنندگان؛

• امکان اضافه شدن مبلغ تنزیل اوراق (منطبق بر واقعیت) به مبلغ کل هنگام تحویل اوراق به تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر مالی ایشان؛

• امکان تهاتر اوراق اخذ شده قبلی با بیمه، دارایی، گمرک و بازپرداخت وام‌ها، قبول اوراق به عنوان ضمانت نامه و وثیقه در بانک‌ها، صندوق‌های مالی و خرید و فروش‌ها و حسن انجام تعهدات؛

• امکان تهاتر اوراق اخذ شده قبلی با تأمین کنندگان مواد اولیه، اجزا و قطعات تولید (تأمین کنندگان دولتی، از جمله: فولاد، پتروشیمی و…)؛

• تسویه دیرکرد پرداخت مطالبات تا پایان سال ۹۹ با تأمین کنندگان این صنف مطابق قانون (۱.۵ درصد به ازای هر ماه دیرکرد)؛

• استفاده از قوانین تسهیل گر موجود، مثل قانون خرید اقساطی از تولیدکنندگان (مصوبه سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی)، مبنی بر، برابر بودن فروش اقساطی با قیمت فروش نقدی بعلاوه حداکثر تا ۱.۵ درصد به ازای هرماه نسبت به مبلغ باقیمانده تسویه نشده و در صورت نیاز تصویب قوانین جدید در این خصوص؛

• در خصوص ورود پیمانکاران واسطه، به موضوع خرید مراکز درمانی، ارائه مفاصا حساب پیمانکار مبنی بر تسویه حساب با تولیدکنندگان کالا قبل از تسویه حساب نهایی پیمانکار با مرکز درمانی و اعمال بندهای قانونی مربوطه در قراردادهای فیمابین، ضروری می‌باشد.

• ایجاد مرکز ویژه رسیدگی به مطالبات تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی در نهادهای نظارتی، جهت رسیدگی به شکایات واصله و نظارت بر اجرای صحیح مصوبات مربوطه. بدیهی است نمایندگان کارگروه مطالبات نیز آمادگی هرگونه همکاری در این مرکز را خواهند داشت.

جمع بندی

در پایان بیانیه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی تصریح شده است که درخواست اصلی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، حذف اوراق در سال جدید و انجام خرید نقدی با هدف جلوگیری از تضرر بیشتر واحدهای تولیدی است و انتظار می‌رود در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری بر پشتیبانی تولید و مانع زدایی تأکید شده، حداقل حقوق تولیدکنندگان محقق و مسئله مطالبات به عنوان مانع اصلی تولید، حل شده و جریان نقدینگی به واحدهای تولیدی بازگردد.

کد خبر 5253486

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکسیناسیون شیوع کرونا سازمان بیمه سلامت سیستان و بلوچستان سرطان علیرضا زالی کووید 19 دارو تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی مقام معظم رهبری واحدهای تولیدی پرداخت مطالبات تسویه حساب پرداخت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۶۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حوزه دارو در نظام سلامت از همیت ویژه‌ای برخوردار است و در این میان سازمان‌های بیمه گر به عنوان یکی از ارکان مهم میان مردم و داروخانه‌ها محسوب می‌شوند، عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه گر می‌تواند مشکلات زیادی را برای داروخانه‌ها ایجاد کند؛ از سوی دیگر داروخانه‌ها یکی از حلقه‌های درمانی و ارکان مهم نظام سلامت هستند که به عنوان مرکزی ازچرخه درمان مورد توجه قرار دارند و حمایت از اقتصاد داروخانه‌ها در حقیقت حمایت از چرخه درمان است.

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها که عدم پرداخت این بدهی می‌تواند مشکلات زیادی را برای نظام سلامت به همراه داشته باشد.

کمبود نقدینگی مسئله ای جدی برای داروخانه‌داران

محمدرضا کشاورز بازرس انجمن داروسازان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا بیان داشت: یکی از مشکلات استراتژیک بزرگی که گریبان‌گیر شرکت‌های داروسازی شده، فروش اینترنتی دارو بوده که این موضوع عمل توزیع دارو را در کشور با مشکل مواجه کرده است.

بازرس انجمن داروسازان افزود: از سوی دیگر در حال حاضر کمبود نقدینگی یه یک مسئله جدی برای داروخانه‌داران تبدیل شده است، شرکت‌های دارویی و داروسازان هم با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو هستند در تامین نقدینگی مورد نیاز چالش دارند در نتیجه تمامی این صنف‌های مرتبط با یک مشکل مشترک دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین از زمان اجرا طرح دارویار ۳۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم.

کشاورز در ادامه گفت: بد عهدی برخی از بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه در بحث نقدینگی باعث شده است تا زنجیره دارو در کشور با برخی از مشکلات رو به رو شود.

بازرس انجمن داروسازان اظهار کرد: در بحث کمبود دارو با دو وجه مواجه هستیم؛ یکی بحث کمبود ارز مرغوب و تحریم و یکی دیرکرد تخصیص اعتبار از بانک مرکزی که مورد دوم نقش بسیار پررنگ تری در کمبود دارو دارد. وقتی در پرداخت وجه تاخیر ایجاد می‌شود، چرخه تولید با کندی مواجه شده و جبران این کمبود پس از تخصیص وجه، ۳ تا ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود.

کشاورز در پاسخ به سوالی در مورد در خصوص گران شدن و یا نایاب شدن برخی دارو‌ها بیان کرد: تغییر ارز ترجیهی به ارز نیمایی یکی از عوامل گرانی دارو بوده است ولی برای جبران گرانی دارو شرکت‌های بیمه موظف شده اند تا مابه‌تفاوت قیمت‌های قبلی و جدید را پرداخت کنند، اما متاسفانه برخی از بیمه‌ها بد عهدی می‌کنند.

بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در اظهاراتی کرد که بدهی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها به ۲۶ همت رسیده است که داروخانه‌ها را در خطر ورشکستگی قرار داده است.

احمدی در ادامه افزود: در کل کشور۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وضعیت داروخانه‌ها مناسب نیست

وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تاخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

آخرین پرداخت؛ آذر سال گذشته!

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به اذر پارسال بوده آنهم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی ماه پارسال است و در بیمه نیرو‌های مسلح نیز به همین صورت است.

احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیر خشک ندارند.

وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

تسویه بیمه سلامت با داروخانه‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در اظهاراتی بیان کرد که سازمان بیمه سلامت، پرداخت مطالبات اسفند ۱۴۰۲ در داروخانه‌های سراسر کشور را از امروز آغاز کرده است و به زودی مطالبات فروردین امسال نیز پرداخت می‌شود.

محمد مهدی ناصحی افزود: پرداخت بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های خصوصی در اولویت سازمان بیمه سلامت است و مطالبات اسفند داروخانه‌ها امروز پرداخت شد و مطالبات داروخانه‌ها مربوط به فروردین امسال نیز ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: رسیدگی اسناد به سرعت انجام می‌شود و در کل هزینه قابل پرداخت در داروخانه‌های خصوصی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان است.

محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه سهم ارز ترجیحی طرح دارویار از اختیارات ما خارج است، افزود: پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه هاست و از عهده ما خارج است و آخرین پرداخت دراین بخش مربوط به دی سال قبل است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین کند.

ناصحی افزود: تامین منابع و واریز نهایی بر عهده سازمان هدفمندی است و ما در این خصوص نقشی نداریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • دستور برای جلوگیری کسر امتیاز از نفت!
  • ویدیو/ تأمین حقوق ملت فلسطین یک مطالبه بین‌المللی است
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده