Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: در حال حاضر میزان مصرف انرژی در کشور ما دو برابر میزان مصرف جهانی است و برای اینکه این مشکل را حل کنیم و مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم، باید به مقوله اقتصاد انرژی توجه کنیم. حمیدرضا صالحی در گفتگو با «پول نیوز» با تاکید براینکه باید مشکل اقتصاد انرژی را در کشور حل کنیم، افزود: در حال حاضر طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران در همه بخش‌های مصرف انرژی از قبیل نفت و برق و گاز بزرگترین مصرف کننده انرژی با رقمی در حدود ۴۵ میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در بخش مصرف گاز به اندازه کل اروپا با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت، گاز معادل ۵۰۰ میلیون متر مکعب مصرف می‌کنیم.
دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای برق ایران با بیان اینکه مازاد تولید گاز در کشور ما باید صادر شود، افزود: امکان صادرات گاز ایران به اروپا وجود دارد و باید از این فرصت بهره برداری کرد، اما متاسفانه مسئولان بر این باورند که گاز باید به مصرف داخلی برسد.
وی با بیان اینکه مصرف برق و بنزین هم در کشور بسیار زیاد است، افزود: به طور نمونه بنزین مصرفی در کشور ما مصرف بیش از ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، در حالی که این مصرف طبق نرم جهانی باید به بیش از ۶۰ میلیون لیتر تجاوز نکند.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن تهران ادامه داد: به هر حال ارزان بودن نرخ انرژی باعث افزایش بی رویه انرژی درکشور ما می‌شود ادامه داد: ممکن است بسیاری از مردم اعتراض کنند که نرخ انرژی باید متناسب با میزان درآمد‌ها باشد و این حرف کاملا صحیح است. یعنی واقعا وقتی درخصوص قیمت حامل‌های انرژی از قبیل برق، آب، نفت و گاز انتقاد می‌شود، باید راهکاری هم برای کاهش مصرف آن‌ها اندیشیده شود.
صالحی یادآور شد: باید ببینیم که آیا باید همین مسیر را ادامه دهیم و صرفا با توصیه‌های فرهنگی و اخلاقی به مردم در خصوص کاهش مصرف انرژی و تشریح تبعات و اثرات منفی این رویکرد در آینده، آن‌ها را تشویق به کاهش مصرف حامل‌های انرژی کنیم و یا اینکه به صورت ریشه‌ای و اساسی به حل مسئله بپردازیم و قیمت حامل‌ها را با یک شیب ملایمی به تدریج افزایش دهیم.
وی تاکید کرد: در عین حال باید درآمد مردم را بالا ببریم، چون نمی‌شود که نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، اما متناسب با آن‌ها درآمد مردم را بالا نبریم. هنر دولت‌ها همین است که باید این کار را انجام دهند و متاسفانه دولت‌های ما در زمان برگزاری انتخابات مجلس و یا دولت، خود را از تصمیم گیری مبرا می‌کنند و شجاعتی در تصمیم گیری در این راستا از خودنشان نمی‌دهند که نتیجه آن را در شرایطی که امروز پیش آمده است، مشاهده می‌کنیم.
دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه این هدررفت منابع و انرژی از جیب مردم هزینه می‌شود، گفت: با اتخاذ راهکار‌هایی می‌شود این هزینه را دوباره به جیب مردم بازگرداند. انتظار می‌رود که حداقل در این زمینه به مردم اطلاع رسانی و شفاف سازی لازم صورت گیرد.
به گفته وی، دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و در این بخش برنامه‌ای ارائه دهد مبنی بر اینکه پول‌های دریافت شده از مردم از طریق کاهش مصرف حامل‌های انرژی، از آن طرف به جیب خود آن‌ها باز می‌گردد. چون در حال حاضر این منابع سوخت می‌شود و از بین می‌رود.
صالحی تشریح کرد: مردم دولت‌ها را انتخاب می‌کنند که حافظ منابع و سرمایه آن‌ها باشد و در خصوص منابع موجود ارزش افزوده ایجاد کند، اما متاسفانه دولت‌های ما با اتخاذ سیاست‌های نادرست و عدم اعتقاد به تصمیمات درست و شجاعانه‌ای که در تمام کشور‌های دنیا اتخاذ اجرایی می‌شود، سرمایه‌های موجود را از بین می‌برند. نمونه چنین تصمیمات صحیحی در کشور ترکیه قابل مشاهده است که امروز قدرت خرید هر کارمند و کارگر ترک به قدری بالا است که می‌تواند بدون داشتن دغدغه پول، باک بنزین خود را پر کند. این مسئله ناشی از اداره اقتصاد این کشور بر اساس یک مدل توسعه یافته و رو به رشد در این گونه کشور‌ها است.
وی ادامه داد: هرچند تحریم‌ها هم در بروز مسائل موجود اثرگذار است، اما آنطور که مسئولان ما در رابطه با اقتصاد حرف می‌زنند، به همان ترتیب عمل نمی‌کنند و در نتیجه این رویکرد‌ها لطمات زیادی به مردم وارد می‌شود که در تحریم‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.
صالحی همچنین با انتقاد از قاچاق سوخت تصریح کرد: روزانه ۷ میلیون لیتر سوخت از مرز‌های غربی و شرقی به کشور‌های دیگر قاچاق می‌شود و پول آن‌ها به کشور بر نمی‌گردد و به جای آن پوشاک و کالا‌های دیگر وارد کشور می‌شود که منجر به پولشویی می‌شود و به صنعت پوشاک کشور هم لطمه می‌زند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: انرژی ایران پول نیوز پول کشور ایران حامل های انرژی مصرف انرژی کاهش مصرف کشور ما حامل ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: برای کاهش آمار و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی بوده لذا فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن الگوهای صحیح رانندگی کاری است که هرکسی به سهم خود باید به آن توجه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، ایرج دست‌نشان امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ به مناسبت روز ملی حمل و نقل و ایمنی با تبریک این روز اظهار کرد: برای داشتن اقتصادی پویا داشتن حمل و نقلی سریع و ایمن یکی از موضوعات مورد توجه در هر جامعه‌ای است.

وی افزود: برای کاهش آمار و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی بوده لذا فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن الگوهای صحیح رانندگی کاری است که هرکسی به سهم خود باید به آن توجه کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به داشتن حمل و نقل ایمن همه ساله بخش اعظمی از بودجه‌های دولت به امر ایمنی راه‌ها اختصاص داده شده که صرف اجرای طرح‌های مختلف سخت افزاری و نرم‌افزاری می‌شود، قدر مسلم نتیجه بخش شدن این طرح‌ها نیازمند ایجاد حس مسئولیت در بین آحاد مردم به عنوان عضو تأثیرگذار در ارتقا ایمنی ترددهای جاده‌ای و شهری است.

دست‌نشان تصریح کرد: نیاز است با انتقال دغدغه و حساسیت در حوزه ایمنی راه‌ها در جامعه و در بین متولیان امر و به ویژه عموم مردم به‌عنوان شهروند مقوله ایمنی و تصادفات رانندگی مورد توجه قرار گیرد.


کد خبر 748071

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است