Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس مهدی میرقراچولو روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از سرمایه گذاران در بخش امور شیلات خواست تا از این ظرفیت برای تولید در استان استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری در زمینه تولید ماهی در قفس که محیطی بسته برای آبزی پروری است بسیار باصرفه تر از سایر روش ها است.

وی افزود: همچنین روستاییان نیز می توانند با تشکیل یک تعاونی در زمینه پرورش ماهی در قفس در سد سومبار فعالیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با ایجاد یک شرکت تعاونی اهالی روستا می توانند از فروش ماهی سهم درآمدی داشته باشند گفت: سد و رودخانه سومبار منبع آبی مناسبی برای پرورش ماهی در قفس و ایجاد استخر در مسیر رودخانه است که سودآور نیز است.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ماهی در قفس اولویت مهم شیلات استان است و در این زمینه مجوز پرورش ماهی در سد سومبار شهرستان مرزی راز و جرگلان به سرمایه گذاران داده می شود.

به گزارش ایرنا تبادلات لازم برای استفاده از ظرفیت سد سومبار برای ایجاد پرورش ماهی در قفس با شرکت آب منطقه ای استان نیز در سال های قبل انجام شده بود.

میرقراچولو اظهار داشت: اولویت وزارتخانه مربوطه پرورش ماهی در قفس در دریا، رودخانه و سد  است که ظرفیت و پتانسیل در این استان نیز وجود دارد.

پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی‌پروری است که توسعه آن نیازمند حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران و رفع مشکلات و ابهامات پیرامون این صنعت نوپا است.
پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متداول پرورش ماهی است که در سال‌های اخیر با توجه به مزایای آن مورد توجه سرمایه گذاران در دنیا قرار گرفته است. در این روش، بنا به شرایط محیطی، منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر، از قفس‌هایی با اشکال و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود که در آن آب به صورت آزاد بین قفس و منبع آبی در جریان است.

قفس مزرعه ماهی در دریاها، سواحل، دریاچه ها، رودخانه ها و آب پشت سدها جای گذاری می شود. در کشور ما با توجه ظرفیت های موجود در  اجرای طرح پرورش ماهی در قفس از سیاست های مهم و جدی شیلات در سواحل کشور و سایر منابع آبی می باشد.

هزینه پایین نسبت به پرورش ماهی در استخرها، مدیریت آسانتر و کم هزینه تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و سلامت آنها از جمله مزایای تولید ماهی در قفس است.

سد مخرنی سومبار غلامان، که گنجایش ذخیره سازی حدود ۱۴ میلیون متر مکعب آب را دارد، در مهرماه ۹۵ با حضور جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، استاندار وقت و نمایندگان مجلس با هدف مهار سیلاب ها، تامین آب کشاورزی زمین های پایین دست ، جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغال زایی در منطقه افتتاح شد.

میرقراچولو گفت: پارسال با رهاسازی سه میلیون و ۵۹۰ هزار قطعه بچه ماهی سردابی و ۳۵۰ هزار گرمابی در مزارع، ۲هزار و ۶۰۰ تن ماهی در استان تولید شد و برنامه ریزی شده است تا تولید در سال جاری به بیش از سه هزار تن برسد.

وی بیشترین ماهی تولید شده در مزارع سردابی استان را گونه قزل آلا و در مزارع گرمابی را کپور و آمور عنوان کرد و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می‌پذیرد، بنابراین بازار خوبی هم دارد.

وی افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۵ فقره است و ۲۰۰تولیدکننده در حوزه آبزیان و شیلات استان فعالیت دارند.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که کمتر از  نیمی از مخازن این سدها پر است.

 وی افزود: تعدادی سرمایه گذار برای پرورش ماهی در قفس در سدهای استان اعلام آمادگی کرده بودند اما هنوز عملیاتی نشده است.

تاکنون تنها از ۱۰ درصد منابع آبی استان در بحث تولید آبزیان استفاده می شود، برخی از قوانین برای ایجاد مزارع پرورش ماهی سخت گیری می کند که بعضا متقاضیان از ایجاد آن پشیمان خواهند شد.

در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

برچسب‌ها بجنورد راز و جرگلان ماهی آب و فاضلاب خراسان شمالی سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد راز و جرگلان ماهی بجنورد راز و جرگلان ماهی آب و فاضلاب خراسان شمالی سازمان شیلات ایران پرورش ماهی در قفس سرمایه گذاران خراسان شمالی سد سومبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۷۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی

(تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی

دیگر خبرها

  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • ببینید | تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
  • از مصرف رب‌ گوجه کپک‌زده پرهیز شود
  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی
  • باز باران، با طراوت بهاری
  • سیلاب به مزارع روستای سرچاه شور خسارت زد + تصاویر
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • آماده‌باش برای مواجهه با سیلاب در استان های شمالی کشور