Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: ادامه درگیری های شدید بین نیروهای دولتی و طالبان در غرب افغانستان، توافق آمریکا و کره جنوبی برای همکاری درباره دارایی‌های مسدود شده ایران، اعلام نگرانی از شکست ارتش آمریکا در جنگ‌های آینده، مذاکرات محرمانه آمریکا برای خروج نظامیان آمریکا از عراق به اردن و سفر مقام اسرائیلی به مقر ناتو و اتحادیه اروپا برای رایزنی علیه ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادامه درگیری های شدید بین نیروهای دولتی و طالبان در غرب افغانستان

-جنگ بین جنگجویان طالبان با نیروهای دولتی امروز(شنبه) نیز در حومه شهرهای قندهار،غزنی و قلعه نو در استان بادغیس در غرب افغانستان با شدت ادامه یافت.

سخنگوی لشکر ۲۰۵ ارتش افغانستان در استان قندهار با بیان اینکه درگیری‌ بین نیروهای دولتی و طالبان در بخش‌های حوزه هفتم امنیتی شهر قندهار ادامه دارد افزود:در این درگیری ها ۷۰ تن از افراد طالبان کشته شده اند.

"محمد صادق عیسی" گفت بیشتر افراد کشته شده طالبان بر اثر بمباران جنگنده های ارتش کشته شده اند.

به گفته مقامات بهداشتی قندهار در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ نفر که بیشتر آنان از غیر نظامیان بوده اند ،کشته شده اند.

از استان غزنی در ۱۴۵ کیلومتری غرب کابل پایتخت افغانستان نیز گزارش شده است که درگیری در اطراف شهر غزنی بشدت ادامه دارد و یک عضو شورای استانی غزنی گفته است که طالبان وارد منازل مردم شده و با سپر قراردادن غیر نظامیان با نیروهای دولتی جنگ خانه به خانه می کنند.

به گفته این عضو شورای استانی غزنی، درگیری در شهرستانهای مالستان، ناهور و جاغوری استان غزنی بین افراد طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد و طالبان نتوانسته به پیشروی خود در این مناطق ادامه دهد.

حسام الدین شمس استاندار بادغیس در غرب افغانستان هم امروز شنبه اعلام کرد که گروه طالبان شب گذشته باردیگر به شهر قلعه نو حمله کرد که با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه شدند که پس از دادن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

وی افزود دو عضو شورای استانی نیز به گروه طالبان پیوسته اند.

هرات در غرب افغانستان نیز طی دو روز گذشته شاهد تحولات مهمی در عرصه نظامی بود و پس از سقوط مرز تجارتی اسلام قلعه در مرز ایران ، چند شهر دیگر نیز بدون درگیری بدست طالبان افتاد.

براساس گزارش طلوع نیوز افغانستان، شهرستان‌های کرخ، کهسان، گلران، کشک کهنه، کشک رباط سنگی، شیندند، ادرسکن و پشتون زرغون در شبانه روز گذشته به دست طالبان افتاده است.

در پی این تحولات اسماعیل خان فرمانده سابق جهادی روز گذشته با تشکیل جبهه مقاومت مردمی اعلام کرد که آماده جنگ با طالبان شده است.

وی افزود:نه تنها استان هرات بلکه حوزه جنوب غرب را از طالبان پس خواهد گرفت. این اقدام وی با استقبال دولت افغانستان مواجه شده و معاون رئیس جمهوری افغانستان امروز از این اقدام اسماعیل حمایت کرد.

این در حالی است که پنج مرز تجارتی افغانستان با کشورهای همسایه به کنترل طالبان درآمده است .

برخی از رسانه های غربی به نقل از طالبان اعلام کرده اند که ۸۵ درصد از خاک افغانستان به کنترل این گروه درآمده است.

اما این گزارش با واکنش دولت افغانستان مواجه شده و گفته است که اگر این سخنان طالبان درست باشد، چرا رهبران این گروه همچنان در پاکستان حضور دارند.

آمریکا پس از ۲۰ سال حضور نظامی در این کشور،با خروج غیر مسوولانه از افغانستان ،این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است.

توافق آمریکا و کره جنوبی برای همکاری درباره دارایی‌های مسدود شده ایران

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش کرد که «هونگ نام-کی» وزیر دارایی کره جنوبی و «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (جمعه) طی دیدار دوجانبه در «ونیز» ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

طبق این گزارش، وزیر دارایی کره جنوبی و وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته طی نشستی در خصوص همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و موضوعات بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزارت دارایی کره جنوبی امروز (شنبه) در این خصوص اعلام کرد که نشست یلن و هونگ نام-کی در حاشیه نشست مقام‌های ارشد مالی و اقتصادی گروه موسوم به گروه ۲۰ (G۲۰) در ونیز ایتالیا برگزار شد.

طبق گزارش یونهاپ، یکی از موضوعات مورد بحث دو طرف، مسئله دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول بود و دو نماینده ایالات متحده و کره جنو بی توافق کردند در خصوص این موضوع با یکدیگر همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی به دنبال استفاده از کانال سوئیس به منظور استفاده از بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوئیسی به جمهوری اسلامی ایران هستند.

پیش از این در فروردین ماه امسال، «جون سای کیون» نخست‌وزیر سابق کره جنوبی در سفر خود به ایران بر لزوم آزادی سریع دارایی‌های مسدود شده ایران تأکید کرده بود.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

مقام‌های ایران در این مدت به صراحت به کره‌ای‌ها گفته بودند که بهانه تراشی آنها برای عدم پرداخت بدهی‌شان به مردم ایران اصلا پذیرفتنی نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

از طرف دیگرف اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اطلاع داده بود که دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد.

اعلام نگرانی از شکست ارتش آمریکا در جنگ‌های آینده

یک کارشناس امور نظامی در آمریکا معتقد است که به دلیل یکسری سیاست‌ها از جمله سیاست کاهش بزرگی نیروهای مسلح، نگرانی و ترس از امکان شکست در هر جنگ احتمالی آمریکا در آینده وجود دارد.

"مارک گانزینگر" ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و مدیر بخش ارزیابی‌ توانمندی‌ها و مفاهیم آینده در موسسه مطالعات هوافضا میچل، طی مطلبی در تارنمای "دیفنس نیوز" نوشت، استراتژی کاهش شمار نیروهای آمریکایی و استفاده از استراتژی " ارجحیت توانایی بر کمیت" در وزارت دفاع آمریکا می تواند تهدیدهایی برای توانمندی ارتش آمریکا در آینده به دنبال داشته باشد. این مسئله در بودجه مالی سال ۲۰۲۰ عنوان شده بود و این اعتقاد در ارتش آمریکا وجود دارد که کاهش تعداد نیروهای ارتش و سرمایه گذاری بر تکنولوژی های جدید می تواند برای افزایش توانایی ارتش آمریکا موثر باشد.

در این بودجه پیشنهادی، کمبود ابزار در راستای نیاز وزارت دفاع آمریکا در راستای مواجهه با چالش های آینده وجود دارد.

این تحلیلگر معتقد است که نتیجه ۳۰ سال طرح " کوچک سازی برای توسعه در مسیر تقویت تکنولوژی‌های جدید"، ارتشی است که ظرفیت های لازم را برای مقابله با یک متجاوز همسان واشنگتن به علاوه همزمان دفاع از خاک آمریکا و جلوگیری از حملات هسته ای را ندارد. از آنجائیکه به نظر می رسد مقامات ارشد امور دفاعی و نظامی آمریکا نسبت به صادق بودن در این موضوع بی توجه بوده اند، کنگره باید وارد عمل شود.

براساس استراتژی دفاع ملی سال ۲۰۱۸، برای غلبه بر حمله یک دشمن همسان واشنگتن به یک هم پیمان یا دوست امریکا مسئله شمار نیروها امری مهم به شمار می‌رود. برای نمونه خنثی کردن تصرف تایوان توسط چین یا حمله روسیه به کشورهای حوزه بالتیک به نیروهای آمریکایی زیادی نیاز دارد که بتواند حملات گسترده دقیقی را انجام دهند که پس از ان حملات هوایی مهم به شمار می رود.

در این میان ناوگان بمب افکن های B-۱، B-۲و B-۵۲ ممکن است بتوانند روزانه ۳۰ حمله انجام دهند این در حالی است که جنگنده های بی ۵۲ به تنها طی عملیات طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱ روزانه به طور میانگین ۵۰ پرواز انجام می دادند.

عدم پاسخ سریع و کوبنده به این گونه حملات از سوی این دو دشمن آمریکا، تاثیر ویرانگری بر آمریکا خواهد داشت.

این تحلیل گر در ادامه این مسئله اشاره می کند که استراتژی " کوچک سازی بر برای افزایش توانایی‌های دیگر ارتش" در راستای کاهش شمار نیروهای ارتش شاید برای اقدامات گذشته امری عاقلانه محسوب می شد اما نه برای دورانی که هزینه های بودجه تلفیقی دفاعی روسیه و چین اکنون فراتر از بودجه وزارت دفاع آمریکا است.

روسیه و چین در جریان کاهش کوچک شدن ارتش آمریکا از لحاظ شمار نیروها هستند. برای غلبه بر این گونه اقدامات روسیه و چین، وزرات دفاع آمریکا به بازبینی یکسری طرحهایش و همچنین افزایش همزمان شمار نیروها و توانایی‌هایش نیاز دارد.

مذاکرات محرمانه آمریکا برای خروج نظامیان آمریکا از عراق به اردن

یک منبع پارلمانی عراق امروز از اقدامات جدید آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از عراق خبر داد.

این منبع به پایگاه خبری المعلومه گفت: «اطلاعات تقریبا موثقی که به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد که طرف آمریکایی با اردن، مکانیزم خروج نیروهای جنگی خود از عراق به اردن را بررسی می‌کند».

وی تأکید کرد که این مذاکرات همچنان در این باره ادامه دارد و «هیچ اطلاعی نداریم که آیا دولت [مصطفی] الکاظمی در جریان این مذاکرات قرار دارد یا خیر.

این منبع خاطر نشان کرد، این مذاکرات به صورت محرمانه بین آمریکا و اردن در جریان است و در آن تلاش شده است که طرحی برای خروج نظامیان آمریکا از عراق به اردن تدوین شود.

وی بر این باور است که این اقدام آمریکا بیانگر وضعیت بغرنجی است که نظامیان آمریکا به خاطر حملات نیروهای مقاومت با آن روبرو هستند.

این منبع در پایان گفت که دولت الکاظمی همچنان درباره نتایج مذاکره با آمریکا، هیچ اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد.

از زمان شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق، کاروان‌های لجستیکی متعلق به ائتلاف آمریکا به طور هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند. گروه‌های مقاومت عراق تاکید دارند که دولت عراق با عمل به مصوبه پارلمان این کشور، باید نیروهای بیگانه را از عراق اخراج کند.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و مشاوره‌دهی به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.

سفر مقام اسرائیلی به مقر ناتو و اتحادیه اروپا برای رایزنی علیه ایران

منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و همچنین دفتر دبیرکل ناتو از سفر روز دوشنبه نفر دوم کابینه رژیم صهیونیستی به بروکسل در روز دوشنبه خبر دادند.

دفتر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که او روز دوشنبه در مقر این ائتلاف نظامی غربی در بروکسل، با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر گردشی و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قبیل «جروزالم پُست» پیش از این بیانیه گزارش داده بودند که نفر دوم کابینه این رژیم قرار است به بروکسل سفر کند.

طبق این گزارش، لاپید علاوه بر دیدار با استولتنبرگ در مقر ناتو در حال برنامه‌ریزی برای حضور در یک دیدار رسمی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اشاره‌ای به دستورکار سفر نفر دوم کابینه جدید این رژیم به مقرهای ناتو و اتحادیه اروپا نکردند اما در هفته‌های اخیر بعد از روی کار آمدن این کابینه، مقام‌های تل‌آویو بارها با مسئولان آمریکایی و غربی علیه ایران رایزنی کرده‌اند.

به رغم سکوت رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره محورهای سفر یائیر لاپید به بروکسل، هفته گذشته روزنامه «هاآرتص» گزارشی درباره تحرکات ضد ایرانی کابینه جدید این رژیم به ویژه در موضوع مذاکرات وین منتشر کرده بود.

طبق گزارش هاآرتص، دولت جو بایدن تل‌آویو را در جریان تلاش برای احیای برجام و تدارک واشنگتن جهت یک توافق جدید ظرف ۹ سال آینده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قرار داد.

هاآرتص همچنین خبر داد، رژیم صهیونیستی به منظور پیشبرد مواضع ضد ایرانی خود در حال رایزنی‌های دوجانبه با دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات وین است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب آمریکا روسیه چین خاورمیانه برجام ایران اروپا کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۱۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان

وزارت کشور حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت کشور حکومت طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «سراج الدین حقانی» ریاست این وزارتخانه با هیئت اعزام مالزی در کابل دیدار و گفتگو کرده است.

«داتو شازلینا» نماینده ویژه نخست وزیر مالزی در این دیدار تاکید کرده است کشورش آمادگی دارد تا تجربیات و ظرفیت‌هایش را در زمینه امنیت سایبری و جرائم دیجیتالی با حکومت طالبان افغانستان به اشتراک بگذارد.

بر اساس بیانیه وزارت کشور حکومت طالبان، طرفین در این دیدار بر مبارزه مشترک با مواد مخدر نیز تاکید کردند.

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیمنماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیمگسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

حقانی نیز در این دیدار اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان خواستار روابط حسنه و همکاری با کشورهای اسلامی است.

بیانیه اظهار کرد نمایندگان دفتر نخست‌وزیر و وزارت‌های دفاع و کشور مالزی نیز در ترکیب هیئت اعزام این کشور حضور داشتند.

این نخستین سفر هیئت نظامی و امنیتی مالزی به افغانستان از زمان سقوط حکومت پیشین در این کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور