Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر عالیه خباز متخصص بیماری های عفونی بیمارستان امام رضا (ع) لار در خصوص ویروس جهش یافته کرونا دلتا، اظهار کرد: این ویروس نوعی از کرونا ویروس (نوعی از ویروس سارس-کوو ۲) است که منجر بیماری کووید۱۹ می‌شود.

او افزود: این ویروس به دلیل سرایت بسیار بالایی که دارد و با توجه به خصلت ویروس، جهش پیدا کرده و این جهش‌ها باعث می‌شود که ویروس بیشتر در بدن تکثیر شده و عفونت زایی بیشتری به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه این ویروس تاکنون در ۹۶ کشور دنیا دیده شده است، گفت: ویروس کرونای دلتا، نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونای ۱۹ است که برای نخستین بار، تقریبا ۱۰ ماه پیش، در هند پیدا شد.

دکتر خباز تصریح کرد: تفاوت این ویروس با دیگر ویروس ها از جمله ویروس انگلیسی، برزیلی و آفریقایی در این است که در همه‌ این ویروس‌ها فقط یک جهش باعث شده بود که ویروس جدید به وجود بیاید، اما در نوع دلتا، چندین جهش در چندین قسمت مختلف از ژن‌ها صورت گرفته که باعث شده عفونت زایی بسیار بیشتری داشته باشد.

او در مورد علائم ویروس کرونای دلتا اظهار کرد: برخی از علائم این ویروس با علائم کرونای آلفا (کرونایی که در سال گذشته مشاهده شد) شباهت دارد، اما در کروناویروس دلتا علائم غالبی که گزارش شده سردرد، گلودرد و آبریزش بینی است، یعنی بیشتر شبیه علائم سرماخوردگیِ خیلی شدید است، ولی در کرونای آلفا علائم غالب تب، سرفه، بدن درد و از دست دادن بویایی بوده است.

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لار با اشاره به علایم کرونای دلتا افزود: بسیاری از افراد آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها خیلی دیر به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند یا موقعی مراجعه کنند که درگیری وسیعی در ریه شان دیده می‌شود.

دکتر عالیه خباز تصریح کرد: تفاوت دیگری که این ویروس با ویروس‌های آلفا دارد این است که این ویروس سن پایین‌تر را هم درگیر می‌کند، موارد بسیار زیادی در کودکان و نوجوانان دیده شده و همین موضوع باعث شده است که سن ابتلا کاهش یابد؛ بنابراین، باید توجه داشته باشیم که کودکان مهم‌ترین منبع انتقال ویروس هستند.

او اضافه کرد: میزان سرایت این ویروس، ۶۰ درصد بیشتر از نوع آلفاست و سریعاً در بین اعضای خانواده منتقل می‌شود؛ هر یک نفر می‌تواند ۵۰ نفر را به راحتی آلوده کرده و اگر جلوی آن گرفته نشود منجر به یک اپیدمی وحشتناک می‌شود؛ در واقع، درگیری ریوی در نوع دلتا سریع‌تر رخ می‌دهد و سرعت پیشرفت بیشتری دارد، حتی ممکن است که شخص سرفه نداشته، ولی ریه درگیر باشد و همین موضوع باعث می‌شود که بیماران بستری نوع دلتا نسبت به کرونای قبلی حال وخیم تری داشته باشند.

این متخصص عفونی افزود: نباید این ویروس را دست کم گرفت، چون قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و به دلیل جهش‌های متعددی که دارد باعث کاهش اثر واکسن‌ها نیز می‌شود؛ اگرچه در مطالعاتی که انجام شده است، متوجه شده اند که واکسن فایزر و آسترازنکا بعد از دو دوز، تاثیراتی روی این نوع ویروس داشته اند و تا حدی توانسته اند جلوی آن را بگیرند، اما گزارش‌هایی نیز وجود دارد که حتی پس از تزریق واکسن مواردی از ابتلا به این ویروس داشته ایم، اگرچه خفیف بوده است، ولی در یکی دو مورد هم مرگ حتی برای کسانی که واکسن زده اند نیز گزارش شده است.

دکتر خباز در مورد احتمال ورود ویروس کرونای دلتا به منطقه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر سویه غالب در هرمزگان، سویه دلتا و آفریقایی است و به دلیل نزدیک بودن استان هرمزگان به لارستان، انتظار ما این است که سویه‌های غالب در این پیک جدید، آفریقایی و دلتا باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری کرونا دلتا کرونا ویروس کرونای کرونای دلتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۸۲۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • حقایقی درباره خوابیدن که شاید نمی‌دانید (فیلم)
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد